Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Burde vel holde å bare klippe av antenneinngangen fra innsiden da...

 

Jeg spurte om det samme selv, men han på Elektro-verkstedet sa at det var ikke alle styringskort på tv'er som vil fungere hvis man gjør det slik.

 

Sjekk med verkstedet først om det går an på TV'en din uten at firmware blir korrupt.

 

Men tror dette gjelder de nyeste flatskjermer, lcd tv'er.

 

Tviler på at en gammel billedrør TV er så avansert at den tilter om du klipper kabelen til kanalvelgeren.

 

 

På samsung TV'er er styringskortet/hovedkortet avhengig at kanalvelgeren har "strøm" eller er aktiv for at at resten av inngangene på tv'en skal fungere. Så derfor man må mixe og trikse for å få det til. Kjipt hvis man plomberer kanalvelgeren på TV'en også etterpå funker ikke HDMI, SCART, Composite inngangene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4 november altså om 2 dager har eg ikke kanaler mer..........

 

Kommer til å skrive eit brev til NRK der eg sier at TVn min er ikke i lenger i bruk (ikke heilt sant kommer til å spele PS3 og se DVD filmer på den) Ser forresten mer filmer på min PC sjølv om TVn er større.

 

Koble ut kabelen (som ikke sender signal etter 4 november fordi analog nett er borte).

 

Jobber mye sein vakter so TV på kveld har ikke vært min greie. Og dei få gangene TVn har stått på har eg somregel surfet på nettet eller spelt eit spel.

 

 

Orker ikke å dra TVn med å plombere den er svintung og stor. Håper dette vil være nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lisensmannen ringte på døren i går. Han spurte om jeg kunne slippe han inn i gangen da jeg bor i blokk, men jeg sa nei dessverre. Han godtok det og gikk, men i dag ringte han på mobilen. Og spurte hvem lisensen stod på i min leilighet. Det vet jeg ikke svarte jeg. Så lurte han på hvor lenge jeg har hatt tv. Har ikke tv svarte jeg. Ok da skal jeg undersøke mer svarte han. Da lurer jeg på hva han kan undersøke? Han kan ta med seg politiet, men det tviler jeg på skjer. Kan jeg risikere å få en faktura uten at de vet om jeg har en tuner?

Lenke til kommentar
Kan jeg risikere å få en faktura uten at de vet om jeg har en tuner?

Jeg tviler sterkt på at du vil få noen faktura så lenge de ikke vet med sikkerhet om du har lisensbelagt utstyr. Skulle så skje, så er det jo bare å returnere den med en melding om at du ikke har slikt utstyr.

Lenke til kommentar

Nå har lisensfolka begynt å raide hybelhuset jeg bor i. 200 fattige studenter som garantert ikke har betalt lisens er vel en gullgruve for de.

 

Hver gang de har kommet har det gått jungelrop beboerne imellom og jeg har selvsagt aldri lukket opp døren, har også vært musestille og hatt gardinene for. Jeg trodde at de skulle gi seg etter andre forsøk, men neida. Her om dagen får jeg en telefon fra et nummer jeg ikke kjenner. Jeg tar telefonen og samtalen går som følger:

 

"Er du xxx?"

"Æh, ja"

"Bor du i xxxveien, i første etasje"

"Jaa ..."

 

Noe om noe lisensgreier, og jeg begynner å bli nervøs, men legger ikke på. Føler at denne karen har meg i jerngrepet.

 

"Hva slags tv har du?"

"Eeeee, jeg har ikke. Kremt. Tv"

"Har du ikke tv?"

"Eee, nei. Eller, har pc-skjerm"

"Du har ikke tv-kort i pcen din?"

"Nei, nei"

"Du vet at det er lovpålagt å betale lisensen?"

"Jaja"

"Du får denne ene sjansen her nå og vi kommer til å sjekke dette ut"

"Nei, jeg har ikke tv"

 

....

 

Noe sånt gikk samtalen iallefall. Merket at karen var skikkelig pro for jeg følte meg som det offeret. Han gjorde det klart at jeg fikk denne sjansen til å innrømme det eller så skulle de finne det ut. Hvor stor er sjansen for at de finner det ut om jeg aldri åpner når de banker på? Jeg skal uansett vekk fra hybelen om noen uker og fristen for lisensen er vel i Desember.

 

Jeg undersøkte litt om karen i skattelistene og jeg må si at det lønner seg å være lisenskontrollør!

 

Har forresten i all paranoia trukket ut coax-kabelen, kommer kanskje til å rulle den sammen og ha pcen koblet til tven slik at jeg kan si at det er det eneste jeg bruker den til som et siste desperat forsøk hvis de skal på en eller annen måte komme seg inn her.

Lenke til kommentar
Lisenskontrolløren har vel ingen rettigheter utover det en vanlig privatperson har, de kan mao ikke bryte seg inn i huset ditt. Jeg vet ikke om man lovlig feks kan ta bilde av noe som tilsynelatende er en TV igjennom et vindu, men også det høres tvilsomt ut (og uansett er det en tuner man må bevise eksitensen av)

 

AtW

 

Ok, flott! Mine gardiner er uansett alltid for så det burde heller ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har tv registrert på meg og canal digital familiepakke registrert på meg. Kjøpt for 4 og 3 år siden. Har aldri hørt noe fra nrk. Kan det være pga jeg leier kjellerleilighet og personen som bor oppe betaler lisens? Er ikke i slekt eller familie med personen som eier huset. Skal flytte i eget hus om et års tid. Tror dere lisenskravet kommer etterhvert da?

Er enig med å legge lisensen på skatten, legg ned hele nrk for alt jeg bryr meg. Ser aldri på tv lenger og hvertfall aldri på nrk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er helt for at vi skal få beholde NRK som en reklamefri kanal, som blir finansiert gjennom Norges befolkning... men det er på et par betingelser.

 

For det første burde lisensen være bakt inn i skatten, som de fleste andre goder. Man kan argumentere for at ikke alle har TV/tuner, men andre goder som for eksempel bibliotek blir også finansiert gjennom skatten... og det er vel færre som benytter denne goden enn som har TV. Hadde lisensen vært bakt inn i skatten, hadde vi ikke merket den på samme måte, og det hadde ikke vært så mye protester. For det andre kunne NRK sluppet alle utgiftene med å kreve inn lisensen og brukt de pengene på å forbedre TV-tilbudet.

 

For det andre må NRK slutte å gjøre seg mer og mer til en blåkopi av TV2, TV Norge og TV3. NRK har bare blitt mer og mer kommersielt, og motprogrammerer de kommersielle kanalene så det suser etter. NRK har med andre ord totalt misforstått sin oppgave som allmennkringkaster, og jeg føler etterhvert at jeg like gjerne kunne sett på de kommersielle kanalene på "heltid" fremfor å svitsje mellom de og NRK. Jeg føler derfor at jeg kaster penger ut av vinduet hver gang jeg støtter NRKs misforståtte oppfatning av det å være allmennkringkaster.

 

For det tredje... ønsker de å være lisens/skattefinansiert, og fremstå som en reklamefri kanal... ja, så får de kutte ut all reklamen. Dette innebærer sponsing, snikreklame (MYE av det på NRK) og at pengegriske aktører lager programmer gratis for NRK mot at de får promotere seg selv gjennom hele programmet (type Lotto-trekning, Joker osv...).

 

Alt i alt har NRK mistet min troverdighet gjennom de siste årene... de er ikke lenger så mye mer enn TV 2, bare med LITT mindre reklame.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+1374861

Si at det er en håndfull mennesker som alle leier ett rom i en etasje. Men i denne etasjen er det ett fellesområde som innehar en TV. Er da ALLE i den etasjen nødt til å betale lisens? Uavhengig av om de benytter den?

 

La oss i tillegg si at ingen av personene i etasjen har TVer på de rommene de leier. Det er kun den på fellesområdet.

Endret av Slettet+1374861
Lenke til kommentar
Si at det er en håndfull mennesker som alle leier ett rom i en etasje. Men i denne etasjen er det ett fellesområde som innehar en TV. Er da ALLE i den etasjen nødt til å betale lisens? Uavhengig av om de benytter den?

 

La oss i tillegg si at ingen av personene i etasjen har TVer på de rommene de leier. Det er kun den på fellesområdet.

Da deler man på den ene lisensen, ettersom det kun er ett apparat. Om noen aldri benytter TV'en, må de inngå en avtale med de som faktisk benytter apparatet om hvem som skal dele på regningen. Dette er ikke noe NRK har noe med.

 

Tror også at man i et kollektiv, som er regnet som én husstand, også bare betaler én lisens selv om alle i kollektivet har sin egen TV på hvert sitt rom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861
Tror også at man i et kollektiv, som er regnet som én husstand, også bare betaler én lisens selv om alle i kollektivet har sin egen TV på hvert sitt rom.

 

Og hva defineres som ett kollektiv? Hvor mye må deles før det telles som kollektiv? Antar at felles kjøkken, bad og toalett må kunne telle som kollektiv? Dette er jo isåfall høyst relevant, om det skulle vise seg at en felles lisens er nok for å dekke dette, selvom hver enkelt i kollektivet har TV på det ene rommet de selv disponerer.

Endret av Slettet+1374861
Lenke til kommentar
Tror også at man i et kollektiv, som er regnet som én husstand, også bare betaler én lisens selv om alle i kollektivet har sin egen TV på hvert sitt rom.

 

Og hva defineres som ett kollektiv? Hvor mye må deles før det telles som kollektiv? Antar at felles kjøkken, bad og toalett må kunne telle som kollektiv? Dette er jo isåfall høyst relevant, om det skulle vise seg at en felles lisens er nok for å dekke dette, selvom hver enkelt i kollektivet har TV på det ene rommet de selv disponerer.

Er det en leilighet som flere deler, er det klart kun én husstand. Hvis det derimot er helt adskilte rom med eget bad og kjøkken, så blir det definert som hybel, og én hybel defineres som én husstand.

 

Litt usikker på hva som gjelder om det er adskilte rom med felles kjøkken og/eller bad... hvis de er definert som hybler må nok hver enkelt hybeleier betale sin egen lisens om de har tv. På type studenthybler må man betale en lisens hver, til tross for at man har felles bad og/eller kjøkken. Litt usikker på hvor grensen mellom kollektiv og hybel går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...