Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Det er uaktuelt å inngå samboerskap da det krever at vi begge bytter folkregistrert adresse, og dermed miste borteboerstipendet som inngår i studielånet.

 

Jeg kan ikke svare på det angående lisens, men vil bare påpeke at det du sier her er feil. Borteboerstipendet får du utifra hvor vidt du bor hos foreldrene dine eller ei, og har ikke noe med hvor du er folkeregistrert. Det samme gjelder reisestipend, det regnes utifra avstand til foreldrehjem, ikke folkeregistrert adresse.

 

Sitat Lånekassen:

 

"Du får utdanningsstipend når du har flyttet fra foreldrene dine. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter. Det er ikke nok at du bor i egen boenhet i foreldrenes hus eller betaler husleie hjemme. Hele støtten blir da utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning."

 

Altså; så lenge du ikke bor hos foreldrene dine, får du stipend uansett (så lenge du står på eksamener og ikke tjener for mye, selvsagt).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det vi må gjøre er å "si opp" hennes lisens, eller sette den nye TVen i hennes navn?

 

Nå har jo vi betalt hennes lisens for dette halvåret, ønsker ikke betale en regning for akkurat det samme pga kjøp av ny TV. Er det mulig å få tilbakebetalt hennes lisens, eller bytte navn på TVen og slippe å betale regningen jeg har fått nå?

 

Tja. Utsted en salgs- eller gavemelding, selg/gi TV'n til henne, og oversend dokumentasjon til lisenskontoret. Men husk da på at hvis dere skiller lag så er det faktisk hennes TV.

 

Lisensen skal betales for det tidspunktet betalingsplikten oppstår -- å overdra TV'en i ettertid fritar ikke for betalingsplikt.

Lenke til kommentar

Hei

 

Orker ikke å lese gjennom hele tråden så stiller spørsmålet her.

 

Jeg og en venn bor i en leilighet sammen, begge studenter. Vi betaler allerede lisensavgift på TV-apparat som han har kjøpt i sitt navn. Bestemte meg for å kjøpe en TV på mitt eget navn, og jeg har nå fått en lisensavgift selv om vi allerede betaler en fra før av, kan dette stemme?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg kjøpte meg for litt siden en ny flatskjerm som jeg hovedsakelig spiller Xbox og ser film på. Men i og med at familiens fjernsyn som er koblet til mottaker er et lite kassefjernsyn, bestemte vi oss for å benytte flatskjermen til å se fjernsyn en liten periode til vi skaffer oss et nytt.

 

Saken er at jeg i dag fikk kringkastningsavgift i posten. Denne var på 600 kr for en periode på 3 måneder, og vi har kun skiftet selve fjernsynet(kun brukt 1 om gangen).

 

Så til saken: Vil denne avgiften komme til meg fremfor familien min, eller vil vi begge måtte betale denne avgiften nå?

Ikke det at jeg kommer til å betale denne. Kan jeg ringe NRK og be dem fortsette å sende linsensavgiften til foreldrene mine slik som før, uavhengig om vi bytter selve fjernsynet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei!

Jeg kjøpte meg for litt siden en ny flatskjerm som jeg hovedsakelig spiller Xbox og ser film på. Men i og med at familiens fjernsyn som er koblet til mottaker er et lite kassefjernsyn, bestemte vi oss for å benytte flatskjermen til å se fjernsyn en liten periode til vi skaffer oss et nytt.

 

Saken er at jeg i dag fikk kringkastningsavgift i posten. Denne var på 600 kr for en periode på 3 måneder, og vi har kun skiftet selve fjernsynet(kun brukt 1 om gangen).

 

Så til saken: Vil denne avgiften komme til meg fremfor familien min, eller vil vi begge måtte betale denne avgiften nå?

Ikke det at jeg kommer til å betale denne. Kan jeg ringe NRK og be dem fortsette å sende linsensavgiften til foreldrene mine slik som før, uavhengig om vi bytter selve fjernsynet?

Det er kun én lisens per husstand. Om din TV eller din fars er hovedtv'n spiller ingen rolle, så lenge husstanden er den samme, er det samme lisens. Bor du derimot på hybel hos dine foreldre f.eks, blir det to lisenser.

Grunnen til at du har fått regningen, er enkelt og greit at alle forhandlere plikter å melde fra om salg av mottagere til NRK, så du må rett og slett gi beskjed til NRK om hvilken husstand du er i, og at det er den lisensen apparatet brukes på.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er, etter fjernsynsmottakerforskriften, at det skal svares én lisens per fjernsynsmottaker (det være seg TV, videospiller, DVD-spiller, TV-kort...).

 

Unntatt fra dette er:

- Tilleggsmottakere som eies og brukes av samme person som eier førstemottaker.

- Tilleggsmottakere som eies og brukes av ektefelle til eier av førstemottaker.

- Tilleggsmottakere som eies og brukes av medlem av førstemottakers eiers husstand, som også fullt ut forsørges av vedkommende.

 

Det er altså ikke helt riktig at det kun er "én lisens per husstand". Det er for øvrig flere unntak, men oppsummert ovenfor er de viktigste.

Lenke til kommentar
"- Tilleggsmottakere som eies og brukes av medlem av førstemottakers eiers husstand, som også fullt ut forsørges av vedkommende."

 

og dette inkluderer jo i all hovedsak barn, ihvertfall for alt NRK vet/kan bevise.

 

NRK trenger egentlig ikke bevise noen ting... Det er mottaker som må sannsynliggjøre at de går inn under unntaket.

Lenke til kommentar

Og det gjør man ved at pappa skriver/ringer og sier "sønnen min bor her, og forsørges av oss".

De er ikke så vanskelige som man skal ha det til. Alle jeg kjenner som har sendt mail med "jeg vil ikke betale [insert grunn]" har aldri hørt noe mer.

Endret av toth
Lenke til kommentar

et annet problem er når de som får stipend eller lån ( litt usikker der ) må bruke deler av disse pengen ti lisensen hvis de skal ha tv.

 

først tar de opp lån for å dekke utgifter.

så må renter betales i tillegg til tilbakebetaling av lånet.

skal en unngå å kjede seg om kvelden så må man i tillegg betale lisen for å se på tv

 

man kan si mye om tv lisensen.

kort fortalt så er det ingen ( muligens med intakt av sosialistene ) som ville ha godtatt prinsippene ved den hvis det var noen som var nytt i dag.

 

nå virker det som om enkelte er så blinde at de ikke ser andre metoder for å dekke kostnadene til NRK. hoved poenget er at det virker underlig at et selskap skal kunne få lov til å ved tvang å ta avgifter for noe andre gir fra seg gratis for å dekke egne kostnader.

i den sammenhengen så virker det urettferdig når det i praksis kun er NRK som får nytte av disse pengene.

Lenke til kommentar

Det var noen på forumet som advarte om å fylle ut dette skjemaet de sender. Jeg har kabeltv og tuner (og coaxkabel tilgjengelig) og vil virke veldig skyldig om jeg fyller ut det skjemaet.

 

Jeg har brukt tven som monitor i ett år nå, har jeg sjangs til å slippe de 2600 kr?

 

EDIT: Hva med denne paragrafen? § 2 tredje ledd: "Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang." Her står det jo ikke noe om hvis man ikke bruker den i det hele tatt, og de står eksplisitt at man må betale hvis man har benyttet den. Her tror jeg at jeg har en sjans.

 

Det står vel også at man har et opplysningsansvar om hvordan man bruker tven. Men når jeg aldri har regnet meg som lisenspliktig, er vel det kanskje greit?

 

Edith 3: Her er skjemaet:

 

Oppsigelse av lisens

Jeg er kjent med at den som eier, leier eller låner mottakerutstyr plikter å betale den kringkastingsavgift som til en hver tid er fastsatt av Stortinget. Mottakerutstyr er en hver teknisk innretning som har mulighet til å motta fjernsynssendinger.

Du må krysse av for de forhold som stemmer for din mulighet for å ta inn fjernsynssendinger.

 

Har fjernsynsmottaker Ja/Nei

Har fjernsynsmottaker med innebygd digitaldekoder Ja/Nei

Det analoge bakkenettet er slukket der jeg bor Ja/Nei

Har anskaffet digital dekoder for bakkenettet Ja/Nei

Er det installert kabel-TV i din husstand Ja/Nei

Er det installert parabolanlegg i din husstand Ja/Nei

Har du annen antenne/dekoderteknologi som gjør at du kan ta inn fjernsynsendinger Ja/Nei

 

Jeg bekrefter at ovenstående svar stemmer for meg/min husstand.

Vi gjør oppmerksom på at kopi av utfylt erklæring vil bli tilsendt stedlig lisenskontrollør.

 

 

 

Endret av sverreco
Lenke til kommentar

§ 2 tredje ledd er en forklarende bestemmelse til § 1 første ledd. Denne bestemmelsen slår klart fast at den som har (altså besitter) mottaker plikter å betale. Om den er i bruk eller ikke spiller altså etter hovedregelen ingen rolle.

 

Det er derimot et unntak i § 9, for mottakere som ikke er i bruk:

 

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Det er her et krav om at mottakeren ikke lenger er i bruk. NRK har gitt tillatelse til at dersom resten av fjernsynet skal brukes, kan selve tuneren plomberes etter fjerde ledd.

Lenke til kommentar
Jeg har et lite spørsmål på vegne av mine foreldre. De har allerede to rikstv tunere med tv2-gratis-kort. Men de vil ha en tredje tuner også. Vil dette på noen som helst måte gå utover nrk-lisensen, eller fremprovosere noen andre utgifter enn kostnaden for denne tredje tuneren?

 

I utgangspunktet nei. To personer som er gift betaler kun én lisens for tunere som brukes (utelukkende) av dem.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt meg tv og har sendt brev til NRK om at jeg ikke akter å betale lisensavgiften. Det er avhengig av flere årsaker:

 

-det er ikke innlagt kanaler her jeg bor

-det er analog tv-mottaker og det analoge nettet er lagt ned

-Jeg skal bruke den til skjerm for pc og dvd-spiller

 

Hvem tror dere vinner, jeg eller nrk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...