Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Så lenge man bruker tv-en til å se på tv er det nok best å sette den på foreldrene ja. Men hvis du får besøk av lisenskontrollører, jeg veit ikke hvor sannsynlig det er, må nok du pent betale tror jeg. Hvis du klarer å overbevise NRK om at du ikke bruker tv-en til å motta tvsignaler og ikke har en annen mottager heller, så vil du kunne slippe å betale lisens.

Lenke til kommentar
 Så lenge man bruker tv-en til å se på tv er det nok best å sette den på foreldrene ja. Men hvis du får besøk av lisenskontrollører, jeg veit ikke hvor sannsynlig det er, må nok du pent betale tror jeg. Hvis du klarer å overbevise NRK om at du ikke bruker tv-en til å motta tvsignaler og ikke har en annen mottager heller, så vil du kunne slippe å betale lisens.

 

Jeg sendte mail til NRK og spurte om jeg måtte betale lell jeg bruker den kun som PC-skjerm. Og ja, jeg måtte betale. :(

Lenke til kommentar
 Så lenge man bruker tv-en til å se på tv er det nok best å sette den på foreldrene ja. Men hvis du får besøk av lisenskontrollører, jeg veit ikke hvor sannsynlig det er, må nok du pent betale tror jeg. Hvis du klarer å overbevise NRK om at du ikke bruker tv-en til å motta tvsignaler og ikke har en annen mottager heller, så vil du kunne slippe å betale lisens.

 

Jeg sendte mail til NRK og spurte om jeg måtte betale lell jeg bruker den kun som PC-skjerm. Og ja, jeg måtte betale. :(

 

Er vel sånt man ikke spør om... ;)

Lenke til kommentar
Hvis du klarer å overbevise NRK om at du ikke bruker tv-en til å motta tvsignaler og ikke har en annen mottager heller, så vil du kunne slippe å betale lisens.

Hvor har du hørt dette?

Reglene er VELDIG klare. Har du en TV med tv-tuner, så må du betale lisens. Du kommer aldri unna det.

 

Det du kan gjøre derimot, er å sende dem en mail og si du har solgt TV'en, og at du derfor ikke skal betale lisens mer. De kommer ikke til å tro på deg, men det har ikke noe valg. De må i såfall bevise at du fortsatt har en TV. Og det greier de ikke.

Lenke til kommentar

Lisenskontrollører har ingen rett til å trenge seg inn i ditt hjem. Prøver de å presse seg inn så gi dem en på nese som man ville gjort med alle andre som forsøker å presse seg inn.

 

Et alternativ er å plombere tunerinngangen.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Kjøp tv fra et nettsted som muligjør fakturering til en adresse, men levering til en annen adresse. Moren min her nå to tv'er i hennes navn. Ikke f om jeg skal betale for en kanal jeg aldri ser på. Bruker bare tv'en til filmer uansett.

 

Hvis faren din kjøper en tv i butikk og gir den til deg trenger ikke nrk vite noe om. Sier du det til dem må du betale. Hver hustand som har en tv skal betale avgift hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Bare for å pressisere; man betaler lisens for å motta TV-signaler, ikke for å se på NRK. Den er forøvrig lovpålagt av stortinget, ergo er det i teorien mulig å engasjere seg politisk for å få den fjernet.

 

Personlig betaler jeg den (samboeren betaler den, men det er selvfølgelig helt uviktig ho ho ho) med glede for en reklamefri TV-kanal med rimelig mye kvalitetsprogrammer.

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å vase og feilinformere uten å vite!

 

Hvor har du hørt dette?

Reglene er VELDIG klare. Har du en TV med tv-tuner, så må du betale lisens. Du kommer aldri unna det.

Det du kan gjøre derimot, er å sende dem en mail og si du har solgt TV'en, og at du derfor ikke skal betale lisens mer.

 

TULL!

 

De vil nok sende en kontrollør for å bekrefte at det ikke står noen tv der. Så gjem tv'en hos en nabo en uke eller to etter at du har sendt mailen i tilfelle det kommer et overaskende kveldsbesøk.

 

TULL!

 

Vi har en samletråd om lisens, hvis folk gadd lese litt der, ser man at det ikke er så avansert som man skal ha det til.

1: Du trenger IKKE si du har solgt TV'n, det holder å si du har satt den bort. Det holder sågar å si at du ikke bruker den, NRK forbeholder seg da retten til å plombere apparatets antenneinngang. Dette blir i praksis ikke gjennomført.

 

2: De sender ikke kontrollør pronto til alle som "melder seg ut", tvert imot. Kontrollørene går på faste runder med lister. Mange får aldri besøk i det hele tatt, jeg har fått 1 gang på 5 år - som jeg vet om(som jeg åpnet døra, altså).

2a): Når NRK står på døra, er det eneste de kan gjøre å snakke med deg. De har ikke lov å gå inn i boligen din, så med mindre TV'n står i ganga med NRK på, kan du bare si "TV'n er satt bort. snakkes".

Lenke til kommentar
hvordan funker det hvis pappa kjøper tven og gir den til meg i "gave"? Må jeg betale lisensen da, eller kan han betale den lovlig?

 

Hvorfor ikke bare sette Tv-en i din fars navn å bli ferdig med det? Er ikke så farlig og det er ingen sjangs for at noen blir å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...