Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Er vel ingen som kan tvinge deg til å bli med på kabeltv, annet enn ved at kabeltv kan være dekket i fellesbeløpet alle betaler i mnd.

Vet ikke hvordan kabeltv er lagt opp i forhold til om det er noe patcheskap i kjellern eller om det er som god gammel coax der du bare kobler alle boliger på samme kabel fra en kilde. Om det er det siste, må man vel evt få plombert denne i leiligheten for å kunne nekte å betale lisens.

 

Det at det er mange tver som kommer med ny tuner er jo forsåvidt greit nok, derfor man kjøper en uten (skjerm), evt en av den gamle typen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er vel ingen som kan tvinge deg til å bli med på kabeltv, annet enn ved at kabeltv kan være dekket i fellesbeløpet alle betaler i mnd.

Vet ikke hvordan kabeltv er lagt opp i forhold til om det er noe patcheskap i kjellern eller om det er som god gammel coax der du bare kobler alle boliger på samme kabel fra en kilde. Om det er det siste, må man vel evt få plombert denne i leiligheten for å kunne nekte å betale lisens.

 

Det at det er mange tver som kommer med ny tuner er jo forsåvidt greit nok, derfor man kjøper en uten (skjerm), evt en av den gamle typen.

 

Jeg skjønner ikke helt hva som ikke er tvang med å måtte få produktet, og måtte betale for det...

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man er med i borettslag er det vel ofte slik at man ikke får noe eget abn. som er knyttet opp mot navnet ditt, man er bare en del av den store massen. Men dersom man bestiller ekstra kanaler etc. ol. blir man nok registrert i kabel-leverandør sine registre men da er man også pliktig til å betale lisensavgift uansett, så det er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Når man er med i borettslag er det vel ofte slik at man ikke får noe eget abn. som er knyttet opp mot navnet ditt, man er bare en del av den store massen. Men dersom man bestiller ekstra kanaler etc. ol. blir man nok registrert i kabel-leverandør sine registre men da er man også pliktig til å betale lisensavgift uansett, så det er ikke noe problem.

 

Man plikter allievel å betale lisens (i tilegg til at man må betale for kabel-TV man ikke bruker), at det er enkelt å snike seg unna forandrer ikke dette.

 

AtW

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Flyttet for en tid tilbake, og fikk nå plutselig et brev fra nrk om at nå må jeg betale lisens.

Kjøpte en tv da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine, fikk krav om lisens da og, men da ringte jeg inn og sa at ifølge deres regler skal jeg ikke betale da jeg var under 18, og bodde i samme hus som foreldrene mine(De betalte avgift).

 

Her hvor jeg nå bor, har jeg ikke tv, da den gamle jeg kjøpte tok kvelden etter et vorsspiel.

 

Uansett, det står på baksiden:

Dersom mottaker ikke lenger er i bruk må NRK lisensavdelingen underrettes skriftlig om dette straks, og før ny termin begynner.

 

Videre står det at lisenstermin 1 gjelder perioden 1.1.2009 - 30.06.2009

Mottok brevet i går.

 

Er det sånn at jeg må betale denne regningen uansett da? siden jeg ikke får sendt noen skriftlig melding om dette, pga den måtte vært sendt for litt over tre måneder siden?

Lenke til kommentar
Problemet er vell det at de regner med at jeg har tv, siden jeg hadde det en periode jeg bodde hjemme hos foreldrene mine(tven sto på meg). Men tenkte ikke så mye mer over det da jeg flytta ut, siden jeg da ikke hadde tv.

 

Bare ring til dem og spør. Sansynligvis vil du nok slippe å betale.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Når man er med i borettslag er det vel ofte slik at man ikke får noe eget abn. som er knyttet opp mot navnet ditt, man er bare en del av den store massen. Men dersom man bestiller ekstra kanaler etc. ol. blir man nok registrert i kabel-leverandør sine registre men da er man også pliktig til å betale lisensavgift uansett, så det er ikke noe problem.

 

hmm. så dersom man ikke er registret i registret enda, men kanskje eier en tv fra før lell, og man flytter til et borettslag hvor man får et internett/kabelabonnement (fra Canal digital om det har noe å si), så blir man registrert i systemet pga av dette? Jeg tror det blir utleierfirmaet abonnementet står på, men at hver av leietakerne får sitt eget under dette. ..Noe sånt. Ble det forståelig spørsmål?

 

Evt.: Dersom man eier tv, men ikke betaler lisens da denne står på noen andre, og man flytter til et sted hvor man får sitt "eget" kabelabonnement - fører dette automatisk til at man må betale lisens?

 

Kollektiv avtale det blir vel denne..

Endret av musikkguri
Lenke til kommentar

Mmm, har noen spm. ang lisens som det funderes litt over.

 

Hvis tilfellet er slik at lisensen ikke har blitt betalt på flere år, altså at man faktisk innehar et TV som brukes aktivt, men av ulike årsaker ikke er registrert i registrene til NRK og dermed betaler nada. Hvis det i teorien faktisk kunne blitt bevist at man hadde snyltet på TV-titting i x antall år, ville det da vært en mulighet for å motta et juridisk krav om å tilbakebetale "utestående" lisenspenger?

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er ikke så lett å finne informasjon om dette. NRK er hvertfall veldig sparsomme og like behjelplige som stuebordet mitt når jeg spurte de om dette.

 

Jeg er student, bor ikke hjemme hos mor og far, men sammen med kjæresten min. Hun har hatt egen TV i noen år, og lovlydig betalt lisensen, forrige gang i januar, da betale vi halvparten hver. For noen månder siden kjøpte vi ny TV, dvs jeg kjøpte den og hun betale meg tilbake. Hennes gamle TV ble satt ut i boden og er ikke i bruk. Nå har jeg fått krav fra NRK på lisens. Jeg ringte til NRK og forklarte situasjonen, hun svarte med at jeg enten måtte inngå ekteskap eller samboerskap for at vi kunne gå på samme lisens. Det er uaktuelt å inngå samboerskap da det krever at vi begge bytter folkregistrert adresse, og dermed miste borteboerstipendet som inngår i studielånet. Er vi nødt til å betale dobbel lisens for en TV? Det er ikke at jeg har noe imot lisensen, men er ikke så glad i det at jeg ønsker å donere 2000 ekstra til NRK..

 

Det her kan vel ikke være sant? Ta feks et bofelleskap; må samtlige boende betale lisens for en enkelt tv? Eller to kompisser som deler leilighet, må de inngå partnerskap for å gjøre NRK fornøyd? Eller var hun jeg pratet med på lisenskontoret på en snurr, og at det holder med leiekontrakt med begges navn o.l?

Lenke til kommentar

jeg tolker reglen slik at det gjelder en lisens pr husstand uansett hvor mange tv-er det er i huset .

noen mener at hvis det er 2 som bor i samme husstand og begge har hvert sin tv så skal begge betale.

noen mener at hvis man er over 18 år og har egen tv så skal en betale lisen selv om det det er andre tv-er der fra før.

 

sist jeg sjekket så vil NRK kreve lisen av alle som er 18 år eller eldre hvis de har egen tv.

 

nrk mener at hvis man har engen inntekt , eier et tv skal man betale lisensen.

det betyr at hvis det bor 2 personer som ikke er sammen så skal begge betale lisensen

 

nrk og lisensen

 

skal man virkelig godta den regelen ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at det skal svares én lisens for hver mottaker, dvs hvert TV-apparat. Dette følger av fjernsynsforskriften § 4 cf § 1.

 

Unntaket er der flere TV'er brukes av samme person eller vedkommendes ektefelle. Dvs, to personer som er gift betaler kun én lisensavgift. Videre er det unntak for personer som fullt ut forsørges av den som betaler lisensen.

 

To personer som bor sammen og ikke er gift svarer hver sin lisens, hvis den ene ikke fullt ut forsørger den andre. Det er kun gifte personer som kan ha hver sin inntekt og samtidig bare betale én lisensavgift.

 

Sosialstønad, trygd, og studielån regnes som inntekt i forskriftens forstand.

Lenke til kommentar

Så det vi må gjøre er å "si opp" hennes lisens, eller sette den nye TVen i hennes navn?

 

Nå har jo vi betalt hennes lisens for dette halvåret, ønsker ikke betale en regning for akkurat det samme pga kjøp av ny TV. Er det mulig å få tilbakebetalt hennes lisens, eller bytte navn på TVen og slippe å betale regningen jeg har fått nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...