Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Min mening om lisens.

 

Du er pliktig til å betale lisens til NRK når du har en eller annen form for tv mottaker i huset.

 

Det hele med lisens er helt på trynet. Du betaler lisens selv om du velger å ikke se på kanalen. Lisensen skal dekke drift og gi oss en kanal uten reklame etc. Men morsomme er at NRK har reklame på www.nrk.no samt at man hører ofte mellom innslagene på NRK. Dette programmet er "sponset" av.. *blababla*. Og det kaller de ikke reklame??? dette er uhørt!

 

Hvis man betaler en avgift for å få lov til å ha TV. Så burde lisenspengene gått til alle som har en godkjent TV kanal. Pengene skulle ikke bare ha gått til NRK.

 

 

Min historie er kort. Jeg kjøpte meg hus sammen med samboer. Vi kjøpte oss derfor splitter ny TV og surround anlegg samtidig. Kjempestas tenkte jeg. Jeg har ingen antenne, jeg har ingen muligheter for å koble dette tv apparatet imot noe som helst form for signalnett som sender tv signal til meg. Jeg brukte/bruker denne tv'en som en "skjerm". Den er koblet imot en xbox 360 + en ninteno wii + en dvd spiller og en PC. Men fortsatt måtte jeg betale lisens fordi jeg hadde en TV som ikke ble brukt som TV. JEg brukte den regelrett som en skjerm.

 

Klagde til NRK, kom ingen vei. HElt til jeg fant ut at de kan faktisk ikke kreve lisens av deg hvis du får en autorisert elektro verksted til å plombere tv mottakeren i apparatet.

 

Dette kosta meg 300kr, og fikk et godkjent dokument. Sendte til NRK, og ba dem slutte og sende regning. Etter litt om og men, får jeg skriftlig beskjed fra NRK at jeg er fjernet fra lisens listene.

 

 

Antar det er mange der ute i samme situasjon. Gå til nærmeste elektro forhandler, sjekk om de har godkjent elektro verksted. Få dem til å plombere kanalvelgeren/mottakeren i tv apparatet. Så blir ikke TV'en din klassifisert som en TV lengre. Den blir en fremviser/skjerm. Og da har du fysisk sett ingen mulighet til å motta tv signal via tuneren på tv'en. Dermed NRK har ingen grunnlag for å kreve deg for lisens.

 

 

Oppfordrer alle som har muligheten til dette, å gjøre dette. Istedet for ca 2000kr i året, så betaler du en engangssum på 300kr, så slipper du maset fra NRK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest igjennom hele tråden her, men har noen kommentar til trådstarter:

 

Hvordan blir jeg "kvitt" lisensen?

Det er flere lovlige vis å slippe lisens på:

- Meld fra om at TV er solgt eller vraket.

- Meld fra om at du ønsker tuner i TV plombert.

- Den enkleste: Meld fra om at TV er koblet fra nettet(coax-kabel koblet ut), da du er mye ute å reiser, ikke har råd e.l.Send en mail til [email protected] , hvor du skriver "jeg har valgt å koble fra mitt TV-apparat fra nettet, grunnet [insert reason]". Enkelt, greit og effektivt.

 

Jeg har meldt fra til NRK om at jeg ønsker tv-en plombert. Etter at det analoge bakkenettet ble slukket, har jeg ingen muligheter til å benytte min fjernsynsmottaker (les: tuner). Jeg bruker tv-en kun til å se DVD-er.

 

Svaret fra NRK lyder som følger:

Plombering av fjernsynet må gjøres av en autorisert forhandler. Det er kun firmaer som benytter tv i produksjon som kan få innvilget plombering. Dette gjelder ikke for privatpersoner.

 

Rart at det gjelder kun for firmaer som benytter tv i produksjon. Det står det nemlig ikke et ord om i lovteksten Forskrifter om fjernsynsmottakere (§ 9 - Mottaker ikke i bruk).

 

Noen kommentarer til dette?

 

Jeg vurderer å klippe ledningene til antennekontakten på min tv, og melde fra til NRK om at tuneren ikke lenger fungerer. En tv uten fungerende tuner er vel ikke lisensbelagt?

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg det virker som NRK ofte tolker reglene litt mer i sin retning enn de egentlig har dekning for, det har ihvertfall skjedd før.

 

Enig. Jeg har allerede svart på e-posten, og bedt om henvisning til lov eller regelverk der det står at plombering kun gjelder for spesielle firma. Skal følge opp her når jeg får ytterligere svar fra NRK.

 

Dette har blitt en prinsippsak.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er noen nye regler som er kommet i det siste så er det feil. Overivrig saksbehandler..

Jeg har lest et brev fra Nrk ang plombering til privatpersons tv for ikke lenge siden. Han måtte da levere tv til et verksted som bekreftet at de hadde gjort tuneren uvirksom el.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest igjennom hele tråden her, men har noen kommentar til trådstarter:

 

Hvordan blir jeg "kvitt" lisensen?

Det er flere lovlige vis å slippe lisens på:

- Meld fra om at TV er solgt eller vraket.

- Meld fra om at du ønsker tuner i TV plombert.

- Den enkleste: Meld fra om at TV er koblet fra nettet(coax-kabel koblet ut), da du er mye ute å reiser, ikke har råd e.l.Send en mail til [email protected] , hvor du skriver "jeg har valgt å koble fra mitt TV-apparat fra nettet, grunnet [insert reason]". Enkelt, greit og effektivt.

 

Jeg har meldt fra til NRK om at jeg ønsker tv-en plombert. Etter at det analoge bakkenettet ble slukket, har jeg ingen muligheter til å benytte min fjernsynsmottaker (les: tuner). Jeg bruker tv-en kun til å se DVD-er.

 

Svaret fra NRK lyder som følger:

Plombering av fjernsynet må gjøres av en autorisert forhandler. Det er kun firmaer som benytter tv i produksjon som kan få innvilget plombering. Dette gjelder ikke for privatpersoner.

 

Rart at det gjelder kun for firmaer som benytter tv i produksjon. Det står det nemlig ikke et ord om i lovteksten Forskrifter om fjernsynsmottakere (§ 9 - Mottaker ikke i bruk).

 

Noen kommentarer til dette?

 

Jeg vurderer å klippe ledningene til antennekontakten på min tv, og melde fra til NRK om at tuneren ikke lenger fungerer. En tv uten fungerende tuner er vel ikke lisensbelagt?

 

 

Dette er tull og fanteri. De kan ikke påstå at det kunn gjelder firma. Jeg gjorde dette for ikke så lenge siden, betalte 300kr til elektro verkstedet. Fikk bekreftelse på utførelse av jobben, sendte kopi av bekreftelsen til NRK, fikk brev tilbake at jeg hadde blitt fjernet fra lisenslistene.

 

 

Bare sørg for å få et authorisert elektroverksted til å dokumentere at tv'en din ikke har "tuner" eller kanalvelger lengre, og sørg for at du ike har noen annen mottaker i huset registrert på deg, så har de ikke lov til å kreve deg for lisens.

Lenke til kommentar

Fikk brev i posten i dag. Det var fra Lisensavdelingen, og de kan meddele at greit, jeg er avmeldt lisensen, men siden jeg gjorde det etter 1.juli vil de ha den siste betalingen likevel, fordi det er da terminen skifter. Faktura vil bli tilsendt senere. Til slutt i teksten opplyses det freidig om at det ble informert om terminskiftet på fakturaen for 2. termin.

 

Jeg blir helt matt. Jeg har selvfølgelig ikke det brevet lenger, det fikk de jo i retur, så jeg får ikke dobbelsjekket hva som sto der. Men jeg kan i hvert fall si en ting, og det er at hvis fristen hadde vært tydelig nok, hadde jeg selvsagt meldt fra innen 1.juli og ikke ventet til 24 og trodd jeg var ute i god tid. Det virker som om det er et opplegg med vag ordbruk her for å lure til seg en siste utbetaling, og at de sender ut sånne standardbrev kan bare bety at de vet godt hva de driver med. Jeg ser på det som om at jeg har fått muligheten til å protestere, og det skal jeg faen tute meg gjøre. Det får være måte på hva man skal finne seg i. Man skal ikke være nødt til å finlese offentlige brev for å få med seg den "riktige" halvdelen av en tvetydighet.

 

Noen andre som har fått?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Fikk brev i posten i dag. Det var fra Lisensavdelingen, og de kan meddele at greit, jeg er avmeldt lisensen, men siden jeg gjorde det etter 1.juli vil de ha den siste betalingen likevel, fordi det er da terminen skifter. Faktura vil bli tilsendt senere. Til slutt i teksten opplyses det freidig om at det ble informert om terminskiftet på fakturaen for 2. termin.

 

Jeg blir helt matt. Jeg har selvfølgelig ikke det brevet lenger, det fikk de jo i retur, så jeg får ikke dobbelsjekket hva som sto der. Men jeg kan i hvert fall si en ting, og det er at hvis fristen hadde vært tydelig nok, hadde jeg selvsagt meldt fra innen 1.juli og ikke ventet til 24 og trodd jeg var ute i god tid. Det virker som om det er et opplegg med vag ordbruk her for å lure til seg en siste utbetaling, og at de sender ut sånne standardbrev kan bare bety at de vet godt hva de driver med. Jeg ser på det som om at jeg har fått muligheten til å protestere, og det skal jeg faen tute meg gjøre. Det får være måte på hva man skal finne seg i. Man skal ikke være nødt til å finlese offentlige brev for å få med seg den "riktige" halvdelen av en tvetydighet.

 

Noen andre som har fått?

 

Datoene de spesifiserer står spesifisert både i loven og i brevet du fikk mest sannsynligvis. Så du må nok betale ut hele neste termin tror jeg.

 

Tok en kjapp titt på www.nrk.no/ under linken Lisens.

 

Kringkastingsavgiften er fordelt på to terminer pr år:

 

Lisenstermin 1 gjelder for perioden 01.01 - 30.06 med forfallsdato 31.01.

 

Lisenstermin 2 gjelder for perioden 01.07 - 31.12 med forfallsdato 31.07.

 

Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK.

 

 

Og disse er definert i lisensloven. Hvis du som du sier sendte inn bekreftelsen 2.Juli, har du fortsatt måttet betale lisens for perioden 01.07 - 31.12 slik som de har krevd av deg... Men hadde du levert og postlagt bekreftelsen din den 30.06.2008 hadde du slippet unna lisensen.

 

Dessverre så blir datoer og grenser satt, og da må vi nok forholde oss til disse. Noen kan som i ditt tilfelle komme uheldig ut, og kan virke urettferdig. I alle skriv som har med lisens å gjøre som NRK sender ut så viser de til forskriftene. Og står alltid med skrift at du plikter å gjøre deg kjent med disse.

 

Føler med deg. Men du kan trøste deg med at dette er siste gang på lenge du kommer til å få tilsendt faktura fra NRK.

Lenke til kommentar
Men husk at det gjør det ikke noe mere lovlig å beholde tven selv om du ikke får inn noen kanaler på den..

Selv om jeg klipper forbindelsen til antennekontakten på tv-en? Da virker i praksis ikke tuneren lenger, og en tv med defekt tuner skal man vel ikke betale lisens for?

 

Hmm, kanskje det er bedre å si til NRK at tv-mottakeren min ikke virker lenger.

 

Kom gjerne med andre forslag til formuleringer eller tiltak. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe ulovlig, og har ikke noen form for tv-mottaker hjemme. Det jeg ønsker er å slippe lisensen, men likevel kunne benytte tv-en som monitor for DVD og pc. Hvis det er mulig å slippe å betale et verksted for plombering, så "ødelegger" jeg gjerne tuneren på egenhånd.

Lenke til kommentar

Du har kun 2 valg. Kvitte deg med tven. Eller få et autorisert verksted til å gjøre endringer i apparatet og få de til å sende inn en rapport på jobben til Nrk. Det koster normalt 3-500 kr har jeg lest.

 

Alt annet som å klippe antenneledningen ol gjør et innehav uten å betale lisens ulovlig.

Lenke til kommentar
Ja, det ser ut som jeg må ty til brevpost. NRK svarer meg ikke pr e-post... :hmm:

 

etter forbrukerportalen så er det skikk og bruk for et kundesenter å svare deg skriftlig pr epost innen 3 virkedager.

 

Og NRK lisens avdelingen er vel et forvaltningsorgan? HVis så, har du krav på å få skriftlig svar pr epost, da dette er regnet som å være godkjent skriftlig.

 

Jeg ville ha sendt dem en epost til og forlangt et svar, og hvis du ikke da får svar innen 3 dager, ta kontakt med sivilombudsmannen som kanskje kan hjelpe deg videre med hvis du ønsker å klage på hvordan NRK behandler saken din.

Lenke til kommentar
Men husk at det gjør det ikke noe mere lovlig å beholde tven selv om du ikke får inn noen kanaler på den..

Selv om jeg klipper forbindelsen til antennekontakten på tv-en? Da virker i praksis ikke tuneren lenger, og en tv med defekt tuner skal man vel ikke betale lisens for?

 

Hmm, kanskje det er bedre å si til NRK at tv-mottakeren min ikke virker lenger.

 

Kom gjerne med andre forslag til formuleringer eller tiltak. Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe ulovlig, og har ikke noen form for tv-mottaker hjemme. Det jeg ønsker er å slippe lisensen, men likevel kunne benytte tv-en som monitor for DVD og pc. Hvis det er mulig å slippe å betale et verksted for plombering, så "ødelegger" jeg gjerne tuneren på egenhånd.

 

De godkjenner ikke det. Det er enten at du varsler at du ikke bruker apparatet lenger, eller at et verksted tar jobben og dokumenterer dette.

 

Hvis du melder i fra om den er ødelagt, så tipper jeg at de ber om bekreftelse fra versted at den er ødelagt, så er du like langt, og du kan risikere å ødelegge noe i tv'en hvis du ikke er sikker på hva du gjør.

 

 

Og hvis du melder i fra om at den ikke er i bruk, skal jeg garantere deg at du blir trakasert av nrk lisensmenn i lang tid fremover som kommer og prøver seg i tytt og ne.

Lenke til kommentar
Men husk at det gjør det ikke noe mere lovlig å beholde tven selv om du ikke får inn noen kanaler på den..

 

Selvsagt kan du beholde tv'en din. Eller, når du har fjernet kanalvelgeren/mottakeren, så er det vel ikke klasifisert som en TV lenger. Det blir da mer en skjerm.

 

Og såvidt jeg veit kan ikke NRK kreve lisens på dataskjermer feks.

 

 

Jeg har en tidligere TV som jeg fikk fjernet kanalvelgeren i. Og ble tatt vekk fra lisenslistene. Jeg betaler ingen lisend i dag.

 

Jeg har koblet til en xbox360, en nintendo wii og en dvd spiller UTEN tuner vel og merke. :) Og inviterte NRK med siste henvendelse til å ta seg en tur å ta en titt om de ville. Og har ikke hørt fra dem siden.

 

Så nå har jeg stående en 37" full HD samsung skjerm, som jeg kan bruke så mye jeg vil uten at jeg trenger å betale noen NRK lisens. Så lenge jeg ikke får aktivert tvmottakeren i tv'en igjen. Da er jeg pliktig til å varsle fra om dette til NRK i følge loven. Men før jeg gjør dette, så har jeg ingenting å varsle i fra om. Og da kan de få lov til å komme på besøk så mye de vil. Jeg har ingen TV sier jeg, og kommer til å vise dem bekreftelsen fra verksted + den skriftlige bekreftelsen på at jeg ble fjernet fra lisenslistene.

 

 

MEN det er tydelig at NRK prøver seg i mange tilfeller å kreve inn lisens når det ikke har krav på det, feks tidligere i tråden var det noen som sa at de ikke godkjente fjerning av TV-mottaker på tv'en til en privatperson.

 

 

Men til alle som skal kjøpe seg ny TV. Hør med forhandleren om de er villig til å levere tv'en uten kanalvelger. Og forsikre deg at de ikke melder fra til NRK. De har da ingen opplysningsplikt av å selge deg en større "dataskjerm" :)

Lenke til kommentar
Jeg har en tidligere TV som jeg fikk fjernet kanalvelgeren i. Og ble tatt vekk fra lisenslistene.

Interessant. Vet du hva verkstedet gjorde med tv-en?

 

Det burde være god butikk for verksteder rundt omkring å tilby denne tjenesten. Eller enda bedre; få en tekniker til å komme hjem og utføre jobben der, så slipper man å dra en svær og tung dings med seg i bilen.

 

Dokumentasjonen du nevner, er det bare en signert/stemplet lapp fra et (autorisert?) elektroverksted der det står at kanalvelgeren er fjernet?

Lenke til kommentar
Jeg har en tidligere TV som jeg fikk fjernet kanalvelgeren i. Og ble tatt vekk fra lisenslistene.

Interessant. Vet du hva verkstedet gjorde med tv-en?

 

Det burde være god butikk for verksteder rundt omkring å tilby denne tjenesten. Eller enda bedre; få en tekniker til å komme hjem og utføre jobben der, så slipper man å dra en svær og tung dings med seg i bilen.

 

Dokumentasjonen du nevner, er det bare en signert/stemplet lapp fra et (autorisert?) elektroverksted der det står at kanalvelgeren er fjernet?

 

De kalte det å plombere, eller det var vel å fysisk fjerne kanalvelgeren.

 

Jeg leverte den tidligere TV'en min til elektro-verkstedet til det lokale E-Verket. Og de er autorisert. De tok 300kr.

 

Og jeg fikk skrevet på kvitteringa bekreftelse med stempel at kanalvelger var fjernet.

 

 

du trenger ikke å si annet til verkstedet enn at du ønsker å få fjernet tuneren/kanalvelgeren i tv'en og få en skriftlig og stemplet dokumentasjon på at dette er gjort. De trenger ikke å vite at det er for NRK lisens engang. De blir vel glad for å få et enkelt oppdrag som tar 15min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...