Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Be faren din sende brev, der det står at han har kjøpt/tatt over tv`en.

Dette skal løse trådstarters problem. Jeg har selv vært i samme situasjon, og dette ordnet saken for meg.

Dette blir det beste svaret:

1. Selg tven - problem løst

2. kjøp deg en pc skjerm som støtter HDMI

3. kjøp deg en HDMI kabel.

4. problem løst.

 

 

## dobbel post endret av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

desverre så skal det veldig mye til for å bli kvitt NRK når du først har kjøpt en tv.

 

Jeg slapp fint jeg (dvs "fint", lisensavdelingen gir seg ikke så lett), av samme grunn som trådstarter, nemlig at jeg ikke tar imot TV-signaler. Jeg foreslår at trådstarter bare henviser til tidligere korrespondanse, med saksnummer og dato og sier at han fortsatt ikke tar inn TV-signaler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

 

Dette er akkurat det samme jeg gjorde,etter en telefon var det iorden.

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

 

selv om du bor hjemme hos foreldrene dine så kan det hende du må betale lisens. i forskriften står det nemmelig at en må betale lisens så lenge en kan forsørge (aka har egen jobb) seg selv og har tv.

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

selv om du bor hjemme hos foreldrene dine så kan det hende du må betale lisens. i forskriften står det nemmelig at en må betale lisens så lenge en kan forsørge (aka har egen jobb) seg selv og har tv.

Trådstarter (i den opprinnelige tråden) spesifiserte at han IKKE forsørget seg selv, så det burde være greit.

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

 

selv om du bor hjemme hos foreldrene dine så kan det hende du må betale lisens. i forskriften står det nemmelig at en må betale lisens så lenge en kan forsørge (aka har egen jobb) seg selv og har tv.

 

da kan det hende at de bryter med en av de andre forskriftene som går på at bare en i hver husstand skal betale lisens

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

 

selv om du bor hjemme hos foreldrene dine så kan det hende du må betale lisens. i forskriften står det nemmelig at en må betale lisens så lenge en kan forsørge (aka har egen jobb) seg selv og har tv.

 

da kan det hende at de bryter med en av de andre forskriftene som går på at bare en i hver husstand skal betale lisens

Hvilken forskrift er det?

 

 

 

Lenke til kommentar

Det går "automatisk" melding til NRK når noen kjøper TV. Du må bare ta kontakt med dem og forklare at TV'en hører til husstanden som allerede betaler lisens, hvem som kjøpte den var tilfeldig.

 

selv om du bor hjemme hos foreldrene dine så kan det hende du må betale lisens. i forskriften står det nemmelig at en må betale lisens så lenge en kan forsørge (aka har egen jobb) seg selv og har tv.

 

da kan det hende at de bryter med en av de andre forskriftene som går på at bare en i hver husstand skal betale lisens

Hvilken forskrift er det?

 

 

 

 

når en person eier en eller flere tver skal han ikke betale mere en lisens

hvis det er fler som her kjøpt sitt eget tv men bor i samme husstand så er et ingen som kan kontrollere hvem sin tv det egentlig er da blir det praksis en person som eier alle sammen.

 

hvem som har bestem reglen her er jeg usikker på , men jeg er ganske sikker på at NRK selv har hatt et ord med på laget .

 

når NRK til og med definer lån/ stipend som inntekt da lurer jeg på hvor hode var hen da denne reglen ble laget

Lenke til kommentar

Forskriften heter Forskrifter om fjernsynsmottakere og er laget av Medieavdelingen i Kulturdepartementet.

 

når det gjelder hvem som skal betale for TV står dett i § 4 hvor det står som følger:

 

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

hvis en bor hjemme hos foreldrene sine, forsørger seg selv og har egen tv skal en på papiret betale egen lisens.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Forskriften heter Forskrifter om fjernsynsmottakere og er laget av Medieavdelingen i Kulturdepartementet.

 

når det gjelder hvem som skal betale for TV står dett i § 4 hvor det står som følger:

 

Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

 

hvis en bor hjemme hos foreldrene sine, forsørger seg selv og har egen tv skal en på papiret betale egen lisens.

 

det er en paragraf som ikke kan kontrolleres ute at eieren selv sier fra og blir derfor oversett av forbrukerne.

Lenke til kommentar

enkelt:

når en person kjøper ny tv oppgir han/hun foreldrene eller en annen person (som har tv og lisens ) som eier at den nye tven.

som kjent så kan en person eie mange tver men han kan ikke kreves for mere enn en lisens.

 

folk flest fatter ikke hvorfor flere familiemedlemmer skal betale separate lisenser når de bor under samme tak.

 

nå ligger det nok også noe bak at NRK ikke er bra nokk til å lagge programmer for dem.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

desverre så skal det veldig mye til for å bli kvitt NRK når du først har kjøpt en tv.

 

Jeg slapp fint jeg (dvs "fint", lisensavdelingen gir seg ikke så lett), av samme grunn som trådstarter, nemlig at jeg ikke tar imot TV-signaler. Jeg foreslår at trådstarter bare henviser til tidligere korrespondanse, med saksnummer og dato og sier at han fortsatt ikke tar inn TV-signaler.

 

AtW

 

Jeg var utenlands ett halvt år og meldte fra til NRK og slapp lisensen det halve året jeg var vekk. En forklarende mail var nok.

Lenke til kommentar

noen som har erfaring på svartid på mail til lisensavdelingen? jeg sendte de et persjonlig brev for noen mnd tilbake der jeg forklarte i detalj at jeg ikke hadde motagerutstyr lenger og hvor dette utstyret nå befant seg... for ca 1 uke siden sendte jeg dem en mail, for jeg har selvsagt motatt en ny lisens periode. de hadde et veldig orginalt autogenerert svar om at de var veldig opptatte fortiden. dette kunne nok orna seg om de ikke hadde gjort folk så sure..

 

 

 

 

enkelt:

når en person kjøper ny tv oppgir han/hun foreldrene eller en annen person (som har tv og lisens ) som eier at den nye tven.

som kjent så kan en person eie mange tver men han kan ikke kreves for mere enn en lisens.

 

folk flest fatter ikke hvorfor flere familiemedlemmer skal betale separate lisenser når de bor under samme tak.

 

nå ligger det nok også noe bak at NRK ikke er bra nokk til å lagge programmer for dem.

 

det jeg liker minst med NRK, er at de skal være så forbaska svære. jeg føler ikke at underholdning for hele familien skal være inkludert i lisensen. det hadde fint holdt med nyheter og været. fordelt på p1 og nrk1. de som vil ha resten av nrk kan betale for den separat, akuratt som man må med resten av verdens kanaler.

Lenke til kommentar

det har og sende nå et program ( p NRK) som heter "med lisens til å glede". bar tittelen der virker noe tvilende

selv om det er et underholdningsprogram så er det ikke garanter at det underholder.

 

 

jeg kom til å tenke på uttrykket " skyt først , spør etterpå" som er brukt i enkelte filmer.

 

for NRK sin del blir det " send først , krev betaling etterpå"

 

det som er normalt er jo at man betaler før men bruker et produkt ikke etter at man har brukt det .

 

men hvis NRK liker å sameligne seg med restaurantene så er det forståelig . der betaler man etter at man har spist.

hvis NRK skal sammenligne seg med disse restaurantene så må de også yte den samme servise.

her har de mye å lære.

Lenke til kommentar

det har og sende nå et program ( p NRK) som heter "med lisens til å glede". bar tittelen der virker noe tvilende

selv om det er et underholdningsprogram så er det ikke garanter at det underholder.

Er ikke dette et program OM andre underholdningsprogrammer NRK har sendt/laget tidligere ?

 

Har aldri sett på det selv, men sitter med det inntrykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...