Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

hvis det er meningen at ingen skal kunne se på NRK sine programmer uten å betale lisens ( eller hva farken de kommer til å kalle det) , hvorfor gjøre det så tungvindt ?

 

hvis man må betale en "liten" avgift til NRK for å eie en pc så må de også gjøre noe med rettighetene mellom nett tv og vanlig tv seing.

Det er nemlig ganske stor forskjell der , til en høvelig stor frustrasjon for nettbrukerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi TV snart er helt utdatert og internett fyller alle behov tv'en har hatt.

 

nå overdriver du litt.

foruten det jeg skriver ovenfor så har man dessverre ikke tilgang til de samme kanalene på nettet som på vanlig tv.

 

Det er også lettere å skifte fra en kanal til en annen med en fjernkontroll enn å måtte skifte nettside.

Lenke til kommentar

Vent og se. Jeg spår tv'en død eller forbeholdt pensjonister innen 10 år. Internett er overlegent alle bruksområder til tv'en og selvsagt enda mer.

 

når får man discovery channel full dekning dirkete i en nettleser.

skal man så skifte til TV2 så må man inn via Sumo.

det blir for tungvindt i forhold til trykke en gang på fjernkontrollen

 

 

jeg tro du forveksler det lirt med IPtv som krever egen dekoder koblet til en skjerm.

 

hvis man ser til Nett tv satsingen hos NRK så har en tv seer som ser på en normal sending så har de flere fordeler en en som velger nett tv (Nrk sin beskrivelse av Web tv)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Heisann.

Ikke helt sikker på om dette er riktig forum, men vi prøver!

 

For et par uker siden kom det en lisenskontrollør inn i bygget (større studentskipnad), og jeg var på vei ut med søpla.

Kontrolløren kom bort til meg og spurte et enkelt spørsmål:

"Har du dekoder?".

Jeg svarte ja og skrev under.

Ordene "lisens" eller "tv" ble aldri nevnt.

Alle som bor her har inkludert mini fra canal digital, med en standard hd dekoder, uten å betale noe ekstra.

TV er sådan ikke inkludert.

 

Så fikk jeg såklart en giro i posten, og jeg begynte å sende klagemail til Lisensavdelingen uten lykke.

Nå har jeg fått mitt andre avslag på klagen, så jeg spør dere:

 

Kan de kreve lisens fra meg når jeg kun har en dekoder som ikke er i bruk?

Lenke til kommentar

Herregud, hva er det nrk driver med? Tipper at kontroløren hadde en stor skinnfrakk og skinnhansker, Hitler bart og balltre?

 

Nå er det engang slik at alle i utgangspunktet skal betale lisens om man har lisenspliktig utstyr, dette inkluderer dekoder. Om lisensen er fornuftig eller likefram ønskelig er en helt annen sak, og kan selvsagt diskuteres. Jeg vet av erfaring at de som bor på studentsamskipnader ofte slipper unna, men dette kan gjerne ha noe med stort gjennomtrekk, og ikke at de på noen måte er fritatt.

 

Hva har forresten utseendet til kontrolløren å si? Han kunne vel gjerne sett ut som Margaret Thatcher uten at det hadde spilt noen som helst rolle. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kontakt samskipnaden og spør om du ikke kan få lov til å levere den tilbake.

 

Eventuelt ta saken opp med en studentorganisasjon - du er sikkert ikke den eneste studenten i samme situasjon.

 

Det NRK gjør er så vidt jeg vet hjemlet i en bokstavelig tolkning av loven, men jeg tror de aller fleste er enig i at det er en urimelig at man skal betale tv-lisens om man bor på hybel med dekoder inkludert i leien men ikke har TV. Så hvis du klarer og gidder å lage nok oppmerksomhet rundt saken tror jeg det er god mulighet til å enten få NRK til å endre praksis, eller "hjelp" fra samskipnaden med å slippe å ha dekoderen på rommet.

Lenke til kommentar

Vi har en TV hjemme som er registrert ved kjøp, og den er ikke bruk.

Hvis jeg får den over hit, er det da ikke mulig å nullifisere min lisens?

TV-ens lisens betales uansett der den står urørt.

 

Du mener at du betaler én lisens for tv'en i din folkeregistrerte adresse, og nå en ny lisens for samskipnaden? I så fall henter du enkelt tv'en til samskipnaden, og sender brev til lisensavdelingen om dette, med beskjed om at alt lisenspliktig utstyr nå befinner seg på samme adresse. Da blir du ikke belastet for mer enn én lisens, og får til alt overmål brukt dekoderen til noe bedre enn å være bokstøtte for bøkene dine. :yes:

Lenke til kommentar

Kan de kreve lisens fra meg når jeg kun har en dekoder som ikke er i bruk?

Vi har en TV hjemme som er registrert ved kjøp, og den er ikke bruk.

§ 9. Mottaker ikke i bruk

 

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Kjelde: http://lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/for/ff-19801023-8798.html#9

Facebook-gruppe: Hvordan Slippe NRK-Lisensen

Lenke til kommentar

Lol så de går rundt sine egne forskrifter?

Uansett så er det ikke jeg som betaler avgiften på TV-en som befinner seg "hjemme" (jeg har flyttet), men den står på mitt gamle rom. Så jeg kan vel likeså godt bare flytte den hit, selv om det er en god avstand.

 

Eller så kan jeg gi dem serienummeret på TV-en eller hva de registreres med.

Lenke til kommentar

hvis man ser til Nett tv satsingen hos NRK så har en tv seer som ser på en normal sending så har de flere fordeler en en som velger nett tv (Nrk sin beskrivelse av Web tv)

Hvilke fordeler da?

 

det er flere av programmene og enkelte episoder i noen serier som NRK selv sier at de ikke har rettigheter til å legge ut på Webtv, som sendes på den vanlige tv sendingen. det siste kan virke irriterende for en som kun følger med på web tv.

NRK eller samarbeidspartnerne er nok redd for å tape for mye hvis programmen blir fritt tilgjengelig til utlandet ( via NRK sine nettsider). Her er det ikke være en at brukerne kunne logge seg inne med lisens nummeret.

de fikk det jo till med fotball sendingen fra 1.divisjon

 

inntil videre så er det også omtrent 100 ganger enklere å skifte mellom de forskjellige "kanalene" med en fjernkontroll til en dekoder (enten det er inne i tven eller utenfor ) en det er å skifte "kanal" på nettet.

 

jeg er klar over at det finnes programmer på nettet som skal gi mange "tv kanaler" , men det er ikke de vanlig kanalene som en normalt ser på. så det nærmeste man kommer er disse portalene som hvert enkelt tv selskap står bak.

 

nå har Altibox et samarbeid med TV2 om å tilby Sumo direkte på dekoderen. riktignok har det vær lit trøbbel med systemet i det siste , men normal funger det forholdvis greit. ( jeg det ikke til den uken (5 dager) sumo var gratis tilgjengelig på nettet )

så her virker systemet å være mere sårbart en de vanlig kanalene.

 

her hadde jeg håpet på at NRK også kom med en portal men den gang ei.

 

hvis dette skal funger på nettet , direkte i en nettleser så må det til et lignede system for nettbrukere, aller helst et enkelt program der man kan veksle mellom alle de "norske" programmene på en enkel måte.

 

problemet er at det tar lit "lang" å skifte mellom disse "portalene" for så å velge rett kanal.

 

noen ganger har man også behov for å ta opp et program. hvordan virker dette når kanalen er på Internett ?

slik jeg vet det så er det ikke mulig å kunne forhåndsinnstille et opptak på denne måten

noen sikter også til disse tv kortene man putter inn ei en pc for å se på tv , men det er like forbannet avhengig i å få dekodet kanalen

 

vel det var fordelen med å kunne mota tv sendinger på et normalt tv satt opp mot tv på Internett slik det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...