Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

i bofellesskap skal hver beboer betale lisens om det finnes 1 tv som alle deler.

når du bor hjemme skal det gå at tv'n havner på foreldrene dines avgift. men du er pliktig til å si i fra når du flytter. de har faktisk folk som drar på besøk, kikker inn vinduer osv.

ta en telefon til lisensavdelinga til nrk og orn dette. sett gjerne tv'n til husholdingens lisensholders navn for å sleppe mye problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reglene er jo lett tilgjengelig på nett;

Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#1

Lenke til kommentar
Reglene er jo lett tilgjengelig på nett;
Det må betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (herunder avgreninger til separate skjermer). Unntak fra dette gjøres i følgende tilfeller: I Mottakere som bare brukes av kortinnehavere/avgiftsbetaleren selv og ektefellen, eller av øvrige husstandsmedlemmer som helt forsørges av han/henne, forutsatt at mottakerne er plassert i boligen (herunder hytte eller landsted o.l.) eller bringes med til midlertidig opphold utenfor hjemmet. Den som har trygd, føderåd eller studielån, regnes ikke som forsørget av andre.

http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-19801023-8798-0.html#1

Fytterakkern, de reglene må være fra en tid da far tjente pengene og forsørget hele familien og mor gikk hjemme og tørket støv, og samboerskap var "synd".

 

Her er NRKs info basert på samme paragraf:

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530371

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4530440

Her likestilles i det minste ektefeller og samboere, og det gjøres ikke forskjell på om barna forsørges av bare lisensinnehaveren eller av begge foreldrene. Men barn som har egen inntekt, inkludert studielån eller trygd, er lisenspliktige, dersom de selv eller mor&far har plassert en egen TV på rommet deres.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

det er nå da direkte uhørt at NRK definer et lån som intakt får så spise av lasset.

disse pengene skal jo gå til skoleutdannelsen .

 

lisensreglen er ganske diffuse på mange måter. Da er det ikke rat at man ikke helt forstår hvordan de skal tolkes.

 

jeg oppfatter det slik at 18 års regelen gjelder hvis du har eget husvære som f.eks egen hybel.

 

hvis du har tven på soverommet dit så er det jo en del av husholdningen.

 

hvor får NRK det til at der flere personer som bor i fellesskap og har bare en tv på deling skal alle betale lisens ?

 

det finnes ca 1000 bedre måter å dra inn lisensen på. de aller fleste er mere retferding en dagens ordning.

 

Hadde nå ikke NRK vær så sære.

Lenke til kommentar

da jeg gikk på skole var det helt opp til eleven selv å ta lån. året etter fikk man ikke lån før halve skoleåret var over. heldigvis er jeg snart ferdig med lånet derifra :)

 

tv lisens er håpløst. det er mange håndholdte tv'er mobiltelefoner osv som også kan ta inn tv. lisensordninga er gammeldags, og som jeg ser det, var kun nødvendig på en tid der det ikke var mulig å oppdrive penger for tv-sendinger på noen annen måte. før tv avgifta var det kringkastings-avgift. da måtte folk med radio også betale.

Lenke til kommentar
da jeg gikk på skole var det helt opp til eleven selv å ta lån. året etter fikk man ikke lån før halve skoleåret var over. heldigvis er jeg snart ferdig med lånet derifra :)

 

tv lisens er håpløst. det er mange håndholdte tv'er mobiltelefoner osv som også kan ta inn tv. lisensordninga er gammeldags, og som jeg ser det, var kun nødvendig på en tid der det ikke var mulig å oppdrive penger for tv-sendinger på noen annen måte. før tv avgifta var det kringkastings-avgift. da måtte folk med radio også betale.

 

Ja, vil anta at denne ordningen i tillegg også er veldig dyr. Nå som snart alle analoge signaler er slukket, er det ikke mulig å ta inn tvsignaler uten en dekoder eller et kabeltv abonnement. Da skulle det være ganske enkelt å legge avgiften på et kort som selges sammen med dekoderen. Dermed trenger man ikke en egen avdeling som krever inn lisens, og det ville blitt langt vanskeligere å lure seg unna.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

et lisens kort samme med dekoder er neppe den aller best løsningen siden det ikke er alle selskapene som bruker dekoder kort.

 

viasat og Canal digital bruker dekoder kort både på parabol og kabel ( CD).

Altibox bruker ikke dekoder kort

når det gjelder Get så vet jeg ikke men jeg tror ikke de heller bruker noe dekoder kort.

 

egentlig så kunne det har vær en brukbar løsning at lisensen følger kabel- eller parabol- abonnementet samt at Rikstv også er med.

 

den løsningen jeg ville ha likt best er at disse pengene ble bevilget over den vanlige skatteseddelen.

på den måten er alle med å bidrar. jeg tror ikke det finnes noen som ikke ser på tv lenger.

dette vil naturlig nok også føre til at man betaler mindre per seer men samtidig som det likevel kan komme inn mere penger

 

så er det bare å håpe på at NRK i fremtiden lager mindre sære programmer som lengt flere er interesserte i

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
den løsningen jeg ville ha lkt best er at disse pengene ble bevilget over den vanlige skatteseddelen.

på den måten er alle med å bidrar. jeg tror ikke det finnes noen som ikke ser på tv lenger.

 

Det er ikke riktig, vi ser ikke på TV (dvs vi har har ikke TV-signaler i husstandne, det hender seg vi ser på TV-programmer når vi er på besøk hos noen)

 

AtW

Lenke til kommentar
den løsningen jeg ville ha lkt best er at disse pengene ble bevilget over den vanlige skatteseddelen.

på den måten er alle med å bidrar. jeg tror ikke det finnes noen som ikke ser på tv lenger.

 

Det er ikke riktig, vi ser ikke på TV (dvs vi har har ikke TV-signaler i husstandne, det hender seg vi ser på TV-programmer når vi er på besøk hos noen)

 

AtW

Til tross for at det er ett lite mindretall som ikke ser på eller har TV (TV-signal) mener jeg også at NRK burde bli statsfinansiert.

 

Ingen tvil om at det er den aller beste løsningen... å tvinge studenter, minstepensjonister, etc til å betale lisens er bare høl i hue.

Lenke til kommentar
den løsningen jeg ville ha lkt best er at disse pengene ble bevilget over den vanlige skatteseddelen.

på den måten er alle med å bidrar. jeg tror ikke det finnes noen som ikke ser på tv lenger.

 

Det er ikke riktig, vi ser ikke på TV (dvs vi har har ikke TV-signaler i husstandne, det hender seg vi ser på TV-programmer når vi er på besøk hos noen)

 

AtW

Til tross for at det er ett lite mindretall som ikke ser på eller har TV (TV-signal) mener jeg også at NRK burde bli statsfinansiert.

 

Ingen tvil om at det er den aller beste løsningen... å tvinge studenter, minstepensjonister, etc til å betale lisens er bare høl i hue.

 

På en måte er jeg enig, samtidig tror jeg mindretallet blir større, man har mindre og mindre bruk for TV-sendinger, andre måter å få underholdnign på vinner terreng.

 

AtW

Lenke til kommentar
den løsningen jeg ville ha lkt best er at disse pengene ble bevilget over den vanlige skatteseddelen.

på den måten er alle med å bidrar. jeg tror ikke det finnes noen som ikke ser på tv lenger.

 

Det er ikke riktig, vi ser ikke på TV (dvs vi har har ikke TV-signaler i husstandne, det hender seg vi ser på TV-programmer når vi er på besøk hos noen)

 

AtW

Til tross for at det er ett lite mindretall som ikke ser på eller har TV (TV-signal) mener jeg også at NRK burde bli statsfinansiert.

 

Ingen tvil om at det er den aller beste løsningen... å tvinge studenter, minstepensjonister, etc til å betale lisens er bare høl i hue.

 

argumentet mot dette forslaget er at alle ( også dem som ikke ser tv ) er med å bidrar , noe de i utgangspunktet ikke liker noe særlig eller hva sier du ATW ?.

Men da glemmer man at man allerede i dag gjennom skatten betaler for mange ting man ikke benytter seg av i særlig grad .

 

noen av dem er : helse, skole, bibliotek , politi, brannvesen. det er flere men det var det jeg kom på i farten

Lenke til kommentar

de tinga du nevnte nå er jo bare bra ting. bare ved å kikke ut av vinduet ser jeg ting som plager meg.

fartsdumpler, unødig skilting, at polti har veikontroller, at de brøyter utrolig mye på hovedveien og lar gang-sykkelsti stå ubrøyta. er litt usikker på om prester er komune/statlig annsatt , men det plager meg hvis jeg skal betale 3 øre til dem hver mnd. osv osv.... litt sånn veldig offtopic.

det jeg egentlig mente med at tv-lisens var gammeldags var at det ikke er retferdig for de andre kanal levrandørene at NRK er de som skal være sikkra intekt. hvis lisens penga kun hadde gått til utbygging av signalmaster og utbedring av signal teknologi hadde jeg nesten vært lykklig for å betale den..

Lenke til kommentar

mår du er inne på det så har jeg hørt nevnt at dette også kommer de andre aktørene til gode.

jeg har lenge lurt på hvordan ?

 

de andre aktørene "bygger" jo ut selv. Canal digitla bruker jo parabol ( som ikke trenger noen utbygging ) og kabelnettet som andre har eller driver å bygger ut. viasat bruker bare parabol.

 

get og altibox er det jo folket selv som ofte står for utbygningen.

det større utbygningen her kommer nok av alle pengene kraftbransjen tar inn.

 

sa det enste av utbygninger jeg tror blir dekket av lisensen er utbygningen av bakkenettet.

her er jeg ikke sikker siden rikstv er ganske dyrt i seg selv

 

når man er inne på det så har jeg lenge lurt på hvorfor NRK er et tvunget valg ( i den betydningen at man ikke kan velge bor disse kanalen hvis man ønsker )

nå virker det ikke som om det er mange som iriterer seg over akkurat at dette.

 

så hvis man bare ønsker å se TY2 kanalene , noen av kanalen fra sverige og discovery sine kanale hvorfor skal man også komme inn i lisenssytemet til nrk ?

hvorfor er regelen slik at har du tv så skal du betale lisens ?

 

her tror jeg at NRK er redd for å miste ansikt.

hvis vi tenker oss at man bare betaler lisensen for å se NRK:

det blir for få som vil velge NRK og de som havner på vippepunktet synes det blir så dyrt å de også lar være

 

lisensen er nok der også som et argument for å dekke gratis tjenesten på nettet.

 

hvis jeg har forstått det rett så var lisensordningen for oldtiden en avgift som skulle dekke statens kostnader ved kringkasting av viktig informasjon. starten har valgt å gi disse pengen til NRK i stedet . de har altså ikke bruk for disse pengene.

i dag har de definitivt ikke bruk for dem , men like forbannet skal de kreve dem inn av rent prinsimessige årsaker. snakk om faenskap.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet ikke om det er rett forum å poste i, men la gå.

 

Har seg slik at jeg har kastet ut TV'en + den råtne DVD spilleren fra leiligheta. Var kabeltv tilknyttet leiligheten men denne har blitt kuttet grunnet manglende betaling fra huseier. (var inkl. i leien)

 

Jobber ganske mye og ser egentlig lite på tv men fruen ønsket å se på tv2 så vi kjøpte et slikt tv2 sumo abbonement over internett sånn at vi kan se det på pc skjermen (24" lcd).

 

Betaler pr. idag tv lisens, men kan jeg nå bli fritatt fra å betale lisens slik som ståa er nå? Vi kommer ikke til å ha noe TV i hus på leeeenge.....

Endret av CCCCyanide!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...