Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye lestestoff her, og spørsmålet mitt er nok besvart før,men.

 

Jeg skal flytte tilbake til foreldrene mine, og har derfor ikke behov for verken dekoder eller tv. De betaler lisens.

 

Må jeg kontakte CanalDigital for å sende inn brukerkortet mitt til HDdekoderen?

Hvordan søker jeg om fritagelse for Lisensavgiften?

Endret av biudhveh
Lenke til kommentar
som jeg har nevnt før, om man bor i bofellesskap med en tv på et rom alle kan bruke må alle betale lisens for den ene tv'n

Nei. Betalingsplikten gjelder den som har (dvs eier, låner, eller leier) mottaker. Det skal ikke svares mer enn én lisens for samme mottaker, da det kun vil være én person som kvalifiserer for å ha mottakeren i juridisk forstand.

 

Unntak vil kunne tenkes for sameie, men der vil man normalt være ansvarlig for en forholdsmessig andel av lisensen.

Lenke til kommentar

hvis det er meningen at alle skal betale lisens. hvorfor kan de da for pokker ikke ta det av skattepengene.

 

det er ikke mere rettferdig at en betaler for mange en at alle betaler for retten til å se tv.

 

folk oppfatter det at det er en lisen pr husstand og respekterer ikke noe annet .

 

det store spørsmål hvor man må betale til NRK uansett argument mot når man ikke ser NRK programmer.

 

det fremstår som idiotisk prinsipp om at myndighetene vil plage fol med en avgitt som der de slet ikke har bruk for pengen og velger å gi dem til NRK.

 

når det gjelder programmene på NRK så er det delte meninger , men de har likevel nye å lære enda til tross for at de er blant de elste i dette gamet .

for meg er NRK forsat gammeldags

Lenke til kommentar
som jeg så : hvorfor skal NRK skille seg ut fra de andre ?

hvorfor MÅ alle betale TIl NRK selv om IKKE ALLE ønsker å Se NRK.

 

NRK er en stats kanal. deter staten som har ansvaret for drifta der .

ingen andre.

 

hvor mange er det som er interessert i å betale for en vare eller tjeneste de ikke bruker

 

Nå er det vel strengt tatt enda flere som må betale for en tjeneste de ikke bruker om du finansierer det over skatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

å betale lisens over skatten er et av mange forslag.

da betaler alle for rettighetene til å se tv.

 

det store spørsmålet er hvor alle MÅ betale lisens TIL NRK selv om de ikke vil ha de kanalene.

det aller beste hadde nok vær om NRK var en kanalpakke sammen med de andre kanal pakkene til ca 170 kr pr. Måned.

 

 

folk irriterer seg over at de ikke får sett de få programmene på NRK som de ønsker fordi de kolidere med programmer på andre kanaler. likevel så må de betale for programmene.

 

du vil nok ikke betale for VG når du skal kjøpe lokalavisen ? blir ikke det adresseavisa ?

det er jo i realiteten det man gjør

 

nå er det også slik at det er andre ting man må betale for over fellesutgiftene som man ikke bruker.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det er nå startet en ny fb-gruppe: "Vi som synes at NRK-lisensen er verdt hver jævla øre!"

 

Kommentar: Greit nok at dere mener NRK-lisensen er verdt pengene, men bør dere ikke respektere at ikke alle deler deres syn?

 

Gruppen mener at NRK som Norges eneste ikke-reklamefinansierte mediekanal spiller en ekstremt viktig rolle i landet, og at det er galt at "høylydte, sutrete folk" skal ta fra dem kanalen.

 

Noen sitater fra gruppen:

 

"Noen mener at de ikke vil betale for en kanal de ikke ser på. Til det sier jeg uten å unnskylde meg: Om du aldri noensinne ser på NRK har du elendig smak når det kommer til fjernsyn. Vil du heller se på Åndenes Makt enn Urix? Heller Celebrity Island 13 enn Spekter? I så fall: Kast TVen din - du har godt av det!"

 

"Det koster å lage TV. Det gjør det virkelig. Og pengene må komme fra et sted."

 

"For reklamefinansierte kanaler er ikke seeren kunden; de er produktet. Det viktige er ikke å gjøre seeren smartere, bedre informert, lykkeligere - det viktige er å få flest mulig seere å levere til de virkelige kundene, annonsørene. Da blir det veldig ofte "laveste fellesnevner"-TV."

 

"NRK er den eneste mediekanalen som hovedsaklig leverer programmer med substans i Norge."

 

"NRK er hjem for faste holdepunkter for hele Norge. De aller fleste i Norge har et veldig spesielt forhold til hverdagshelter som for eksempel Vidar Theisen og Kristen Gislefoss"

 

"Uten NRK blir landet kjedeligere, kulturelt fattigere, og... ja, vi ville blitt dummere."

Lenke til kommentar
å betale lisens over skatten er et av mange forslag.

da betaler alle for rettighetene til å se tv.

 

det store spørsmålet er hvor alle MÅ betale lisens TIL NRK selv om de ikke vil ha de kanalene.

det aller beste hadde nok vær om NRK var en kanalpakke sammen med de andre kanal pakkene til ca 170 kr pr. Måned.

 

 

folk irriterer seg over at de ikke får sett de få programmene på NRK som de ønsker fordi de kolidere med programmer på andre kanaler. likevel så må de betale for programmene.

 

du vil nok ikke betale for VG når du skal kjøpe lokalavisen ? blir ikke det adresseavisa ?

det er jo i realiteten det man gjør

 

nå er det også slik at det er andre ting man må betale for over fellesutgiftene som man ikke bruker.

 

Selvsagt er det andre ting man ikke bruker som man betaler over skatten, men når du bruker å betale for noe man ikke bruker som argument imot lisensen, så er jo å kjøre det over skatteseddelen en enda dårligere ide. Og at interessante programmer kolliderer med hverandre, hva i alle dager har det med saken å gjøre? Hva skal NRK liksom gjøre med det utover det de gjør i dag (de har vel det beste nettilbudet av alle kanalene), ikke sende noe, sånn at ingenting kolliderer?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg kvittet meg TVen for lenge siden, men så en kveld kom disse NRK lisens innkrever folka på døren. Det var seint, rundt kl 10, og jeg var i seng etter en lang dag. Jeg sa at jeg hadde ingen interesse å åpne døren.

 

Snakk om torpedo virksomhet! De godtok ikke at jeg ikke ville åpne, og begynte med å hammret på vinduer, ringte på døren konstant og ringte på mobilen. De ventet 10 minutter, og kjørte på igjen! Jeg ble virkelig beskymret om disse folka var det de sa de var, eller om det var noen som førsøkte å bryte seg inn!

Etter 1 time med dette, sa jeg på tlf de får komme på et normal tid. De kom neste dag, bare for å oppdage at nei, jeg har ikke TV men prosjektor uten TV motaker!

 

Jeg har nå vært uten TV i ca.5år nå, og kommer heller ikke til å få meg TV før lisensen er droppet. Vil ikke har noe å gjøre med et slikt dritt selskap som NRK.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
jeg har noe av den samme erfaringen. de kan være ganske jævelige når de setter igang.

 

Ja, lisenskontrollørene i særdelshat, og lisensavdelingen genrelt har mildt sagt et litt ullent servicenivå, det virker okke som de tror det faktisk finnes folk som ikke ser på TV. I tilegg virker det som lisenskontrollørene har for vane å juge om hva du har sagt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

da jeg var i Porto for et par uker siden ringte det fra et skjult nummer og telefonsamtalen startet noe ala dette" Hallo, dette er fra NRK. du står ikke registrert i lisensregisteret. skal jeg sende deg lisens så blir vi ferdige med det?". da jeg hadde hatt besøk av de for et par år siden kom det et lisenskrav cirka to uker etterpå. jeg klagde på dette og jeg fikk til svar at broren min hadde bekreftet at vi hadde tv. probkemet var bare at broren min ikke bodde i leiligheten.

Lenke til kommentar
å betale lisens over skatten er et av mange forslag.

da betaler alle for rettighetene til å se tv.

 

det store spørsmålet er hvor alle MÅ betale lisens TIL NRK selv om de ikke vil ha de kanalene.

det aller beste hadde nok vær om NRK var en kanalpakke sammen med de andre kanal pakkene til ca 170 kr pr. Måned.

 

 

folk irriterer seg over at de ikke får sett de få programmene på NRK som de ønsker fordi de kolidere med programmer på andre kanaler. likevel så må de betale for programmene.

 

du vil nok ikke betale for VG når du skal kjøpe lokalavisen ? blir ikke det adresseavisa ?

det er jo i realiteten det man gjør

 

nå er det også slik at det er andre ting man må betale for over fellesutgiftene som man ikke bruker.

 

Selvsagt er det andre ting man ikke bruker som man betaler over skatten, men når du bruker å betale for noe man ikke bruker som argument imot lisensen, så er jo å kjøre det over skatteseddelen en enda dårligere ide. Og at interessante programmer kolliderer med hverandre, hva i alle dager har det med saken å gjøre? Hva skal NRK liksom gjøre med det utover det de gjør i dag (de har vel det beste nettilbudet av alle kanalene), ikke sende noe, sånn at ingenting kolliderer?

 

AtW

 

som jeg sa så er ikke lisensen over skatteseddelen den beste ideen ,nei .menn den er mere rettferdig en dagens modell.

 

at porgramen til NRK koliderer med programmen til tv2 har veldig med saken å gjøre.

da man tvinges til å betale for NRK programmene man ikke kan se.

man får egenlig ikke lov til å se andre kanaler uten at man også betaler for NRK sine kanaler.

jeg ser ikke rettferdigheten i at et kringkastingsselskap skal dekke kostnadene sine på bekostning av konkurrentene.

 

 

hvis du mer at netttilbudet til NRK er så bra så må det være fordi man ikke betaler noe for det.

skjønt noen gjør nå det ( det er bare å se på saken om nettlesere der man fikk Internett eksplorer gratis med Windows men måtte likevel betale for Windows).

 

hvis lisensen skal dekke for NRK sine netttjenester og radio i tillegg til den vanlige tv sendingen så er det faktisk rettferdig med lisens via skatten

 

hvis Netttilbudet hos NRK er så bra hvorfor frister TV2 sumo mere ?

hos tv2 spiller videoene av bedre en hos NRK . bare for å nevne noe om kvaliteten

 

det kan være mine interesser som gjør det at jeg oppfatter NRK som gammel og grå mens TV2 ( og en del andre kanaler ) virker mere moderne og fargerik . slik er det også med programmene som sendes på disse kanalene

 

så NRK er i hvertfall ikke bedre en konkurrentene.

 

jeg undres også på hvorfor TV2 kan samarbeide med selskapet altibox mens NRK ikke kan gjøre det.

de har denne muligheten til å bruke TV2 sump på dekoderen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...