Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Hvis man er student og klager over at det er dyrt med tv og lisens, gjør følgende:

 

1) Hold kjeft med klaginga!

2) Gå på utdanningsInstitusjonen din og klikk deg inn på nett-tv, så kan du se så mye NRK du orker, lære hva pokker du vil, og alt er i tillegg gratis.

 

Jeg er student, jeg betaler ikke lisens, men jeg betaler for bredbånd. I tillegg har jeg fått 3 måneder gratis TV2 sumo, dermed har jeg alle nrk-kanalene og tv2-kanalene rett inn på min monitor(egentlig tv da). Jeg ser ikke bare på de programmene jeg vil, men jeg ser også på programmene NÅR jeg vil.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva om jeg sier at man definere enkelte tv programmer som undervisning , skal NRK da ta seg betalt av studenten da ?

 

Lisensen kan mer eller mindre defineres som en skatt. Normal skatter man etter evne . d.v.s. at ikke alle betaler like mye i skatt men ikke her .

 

ellers så har man jo det evigvarende spørsmålet om hvorfor ikke staten selv tar seg av dette da de har hoved ansvaret angende poenget med NRK ( at man skal ha medie dekning under krise situasjoner o.s.v.).

i dag tvinger de det ansvaret over til forbrukerne , der ikke alle er interessert i NRK sine programmer.

 

hvis man sammenligner andre tv selskap og ser hva man får igjen for 170-180 kr måneden (5-6 kr pr døgn ) så gir ikke NRK spesielt mye igjen spesielt da det ikke er frivillig

 

hvis man sammenligner det med tv 2 sumo så er man nede i 129 kr pr måned ( 4 kr 30 pr døgn ) . hvis man ikke tar hensyn begresningen sumo har ( jeg regner med at dert er noen programmer som ikke legges ut der ) og om man tar hensyn til at det er reklamen som betaler for programmene så betaler man ikke mere for TV2 en for NRK .

hvis man har kabel tv så blir det lit vanskelig sammenligne men Tv2 har selv hevdet at folk i realiteten betaler svært lite og mye mindre en det man gjør for NRK sine 3 tv kanaler og x antall radio kanaler.

 

Canal digital tar 2-300 kr måneden for spesial kanalene sine. i grunner så gir det mere for pengene.

( hvorfor altibox skal ha 100 kr pr dekoder i tillegg har jeg ikke forstått)

 

Greit nok, lisensens som konsept kan diskuteres, men "definere TV-programmer som undervisning"? Den må du lenger ut på landet med, hadde ikke TV når jeg studerte, det er ikke nødvendig i det hele tatt for å gå på skole. Nett er mye nyttigere, og ikke minst skolebøker. Noe man forøvrig også må betale full pris for som student.

 

Lisensen er heller ikke noe man betaler for NRK direkte. Men la oss si jeg fikk valget mellom NRKs kanaler for 170 og TV2 for130, så vet jeg hva jeg hadde valgt. NRK holder lang langt høyere nivå.

 

AtW

 

før hadde man noe som het skole fjernsyn. programmer som var ment til å bli brukt i undervisnings øyemed.

 

Du hadde valgt NRK , jeg hadde valg vekk NRK

nå kan det hende av de timene du bruker på å se tv så bruker mesteparten på NRK . for min del er det under 1/4 av tiden jeg ser på tv jeg velger på NRK.

( nå har jeg ikke finregnet på det )

 

problemet er at for min del så har NRK så veldig få programmer som vekker min interesse.

det hjelper ikke at det er tvunget lisens , heller tvert i mot.( et system som også du sier at du ikke likker )

 

uten noe spesielt grunnlag så kan jeg mistenke deg for å følge deg forpliktet til å se på NRK siden du er med på å opprettholde denne ordningen.

 

for min del vektlegger jeg det som er interessant i stede for følge seg mer eller mindre nødt til å se på noe man betaler for .

 

Jeg sliter lit for mye med at skal jeg se de få programmene hos NRK som vekker min interesse så går det for mye ut over programmene på de andre kanalene. det er det man kaller for alt eller ingen ting

 

reprisen går egentlig litt for sein på kvelden ( hvis de i det hele tatt sendes i reprise).

da er det enten å gjøre ett opptak ( hvis de ikke krasjer med noe andre programmer ) eller ty til nett tv ( i den grad man kan stole på det )

 

 

lisensen koster altså rundt 2500 året mens TV2 sumo koster ca 900 kr (billigste abonnement ) .nesten 3 ganger mere.

dett kan jeg ikke se at NRK kan forsvare.

 

 

kort og god så tar NRK seg lit for mye til rette i forhold til det jeg synes er rimelig

Lenke til kommentar

lisensen koster altså rundt 2500 året mens TV2 sumo koster ca 900 kr (billigste abonnement ) .nesten 3 ganger mere.

dett kan jeg ikke se at NRK kan forsvare.

 

 

kort og god så tar NRK seg lit for mye til rette i forhold til det jeg synes er rimelig

NRK sin nett-tv er mye bedre enn tv2 sin da! Og NRK nett-tv er gratis.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hva om jeg sier at man definere enkelte tv programmer som undervisning , skal NRK da ta seg betalt av studenten da ?

 

Lisensen kan mer eller mindre defineres som en skatt. Normal skatter man etter evne . d.v.s. at ikke alle betaler like mye i skatt men ikke her .

 

ellers så har man jo det evigvarende spørsmålet om hvorfor ikke staten selv tar seg av dette da de har hoved ansvaret angende poenget med NRK ( at man skal ha medie dekning under krise situasjoner o.s.v.).

i dag tvinger de det ansvaret over til forbrukerne , der ikke alle er interessert i NRK sine programmer.

 

hvis man sammenligner andre tv selskap og ser hva man får igjen for 170-180 kr måneden (5-6 kr pr døgn ) så gir ikke NRK spesielt mye igjen spesielt da det ikke er frivillig

 

hvis man sammenligner det med tv 2 sumo så er man nede i 129 kr pr måned ( 4 kr 30 pr døgn ) . hvis man ikke tar hensyn begresningen sumo har ( jeg regner med at dert er noen programmer som ikke legges ut der ) og om man tar hensyn til at det er reklamen som betaler for programmene så betaler man ikke mere for TV2 en for NRK .

hvis man har kabel tv så blir det lit vanskelig sammenligne men Tv2 har selv hevdet at folk i realiteten betaler svært lite og mye mindre en det man gjør for NRK sine 3 tv kanaler og x antall radio kanaler.

 

Canal digital tar 2-300 kr måneden for spesial kanalene sine. i grunner så gir det mere for pengene.

( hvorfor altibox skal ha 100 kr pr dekoder i tillegg har jeg ikke forstått)

 

Greit nok, lisensens som konsept kan diskuteres, men "definere TV-programmer som undervisning"? Den må du lenger ut på landet med, hadde ikke TV når jeg studerte, det er ikke nødvendig i det hele tatt for å gå på skole. Nett er mye nyttigere, og ikke minst skolebøker. Noe man forøvrig også må betale full pris for som student.

 

Lisensen er heller ikke noe man betaler for NRK direkte. Men la oss si jeg fikk valget mellom NRKs kanaler for 170 og TV2 for130, så vet jeg hva jeg hadde valgt. NRK holder lang langt høyere nivå.

 

AtW

 

før hadde man noe som het skole fjernsyn. programmer som var ment til å bli brukt i undervisnings øyemed.

 

Du hadde valgt NRK , jeg hadde valg vekk NRK

nå kan det hende av de timene du bruker på å se tv så bruker mesteparten på NRK . for min del er det under 1/4 av tiden jeg ser på tv jeg velger på NRK.

( nå har jeg ikke finregnet på det )

 

Vi lever ikke før, NRK er ikke noe spesielt egnet undervisningsredskap i dag, og andre ting som er spesialdesignet for undervisning, feks skolebøker, er ikke rabttert når man er student. Argumentet er elendig. Resten av spekulasjonene i innlegget ditt faller i det sotre og det hele bort, iogmed at jeg ikke ser på TV. Jeg synes heller ikke lisensen er verd det. Jeg gjør noe med det, og ser dermed ikke på TV (ihvertfall i mitt eget hjem)

 

AtW

Lenke til kommentar

lisensen koster altså rundt 2500 året mens TV2 sumo koster ca 900 kr (billigste abonnement ) .nesten 3 ganger mere.

dett kan jeg ikke se at NRK kan forsvare.

 

 

kort og god så tar NRK seg lit for mye til rette i forhold til det jeg synes er rimelig

NRK sin nett-tv er mye bedre enn tv2 sin da! Og NRK nett-tv er gratis.

 

det betyr lite hva som er best når de ikke lever det man ønsker å se.

nå må de sies at det er NRK sin nettv jeg har hatt mest problemer med

 

ATWindsor: du mener NRK si nett tv er best til tross for at du kunne for med deg 50-70 % deler av de programmere NRK sender på vanlig tv. med at du visstnok kon ser NRK gratis på nett og ikke så mye på endre tv kanaler så er NRK best.

jeg vil definere det som å være en smule inhabil i på det området

 

man bør prøve ting før man uttaler seg om det på et så stor grunnlag.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

NRK har en enorme mengde ansatte som kan finne seg noe annet å gjøre fordi de er ikke noe annet enn ubrukelig dauflesk!!

 

Distriktskontorene er rådyre, og vi har dekket de nyhetene der allerede for vi har noe som heter lokalaviser og regionalaviser.

 

Disse har også nett-TV.

 

Så kutt lisensen nå, takk. Max 1200 i året og fritak for lavinntektsgrupper.

Lenke til kommentar

lisensen koster altså rundt 2500 året mens TV2 sumo koster ca 900 kr (billigste abonnement ) .nesten 3 ganger mere.

dett kan jeg ikke se at NRK kan forsvare.

 

 

kort og god så tar NRK seg lit for mye til rette i forhold til det jeg synes er rimelig

NRK sin nett-tv er mye bedre enn tv2 sin da! Og NRK nett-tv er gratis.

 

det betyr lite hva som er best når de ikke lever det man ønsker å se.

nå må de sies at det er NRK sin nettv jeg har hatt mest problemer med

 

ATWindsor: du mener NRK si nett tv er best til tross for at du kunne for med deg 50-70 % deler av de programmere NRK sender på vanlig tv. med at du visstnok kon ser NRK gratis på nett og ikke så mye på endre tv kanaler så er NRK best.

jeg vil definere det som å være en smule inhabil i på det området

 

man bør prøve ting før man uttaler seg om det på et så stor grunnlag.

 

Bare fordi jeg ikke har TV hjemme, så betyr ikke det at jeg ikke 1. avogtil ser eller noengang har sett på TV. 2. Ikke har sett mange seriene TV-kanalene sender, enten på nett-TV eller DVD 3. Ikke har hørt på radiokanalene til NRK.

 

Jeg uttaler meg om TV-tilbudet, personlig mener jeg TV2s tilbud er svært mye dårligere enn NRKs. Videre er det irrelevant, poenget er at dine subjektive meninger om NRKS kvalitet er lite relevant i debatten.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva som er et godt tv tilbud bli nok subjektiv både fra meg og deg når man ser det på din måte.

poenget har var jo hva man får igjen for de pengen man betaler inn ( for NRK sin del hvilke penger enkelte av seerne betaler ).

 

her mener jeg at jeg får igjen mere for det man betaler hos TV2 , nettopp for det er de programmene jeg liker å se.

 

jeg mistenker deg for å ha liten oversikt over hva som går på de forskjellige tv kanalen derfor er det lett å mene at NRK er den beste fordi man er vant med den kanalen fra man var liten.

 

Det hjelper lite om NRK har de rett pedagogiske, sosiale eller andre type programmer nåer ikke man har lyst til å se dem.

ønsker man å se natur programmer så tyr mange til Animal Planet og Discovery ( NRK henter mange natur programmer derfra )

 

husk nå på at veldig mange klager over at NRK som statskanal sender alt for mye sport.

kort og god så dekker de ikke alt de er pålagt å gjøre.

 

siden det er en statskanal og det er tvunget lisens så forlange man også kvalitet på programmene de sender. nå er det slik at det er alt for mange programmer på NRK som ikke er i den kvaliteten man ønsker i tillegg til at de er direkte kjedelig.

 

det jeg reagere på er de ræva humoren enkelt skal fremheve ( i langt større grad en det tV2 gjør ).

 

 

så igjen man får ikke så mye igjen for pengene

Lenke til kommentar

Hva som er et godt tv tilbud bli nok subjektiv både fra meg og deg når man ser det på din måte.

poenget har var jo hva man får igjen for de pengen man betaler inn ( for NRK sin del hvilke penger enkelte av seerne betaler ).

 

 

Bingo, du har forstått det, dine betraktninger om NRKs mangel på kvalitet er rent subjektive, og i mine øyne irrelevant for debatten. DU mener NRK er en dårlig dela per konre, andre mener det er en bedre deal per krone enn andre kanaler. Så hvorfor er dette liksom et argument? Hva i alle dager har det å si at du ikke liker NRK?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg uttaler meg om TV-tilbudet, personlig mener jeg TV2s tilbud er svært mye dårligere enn NRKs. Videre er det irrelevant, poenget er at dine subjektive meninger om NRKS kvalitet er lite relevant i debatten.

Men så betaler vi dyrt for det også da. Meget dyrt.

 

Vet ikke helt hva forholdet er nå, men for 2-3 år siden så var budsjettet bare til NRK 1 syv ganger større enn budsjettet til TV 2 sin hovedkanal. Nå har vel lisensen gått opp et par ganger etter det, samtidig som reklameinntektene har falt noe. Så om noe, så er forskjellen større nå.

Lenke til kommentar

Hva som er et godt tv tilbud bli nok subjektiv både fra meg og deg når man ser det på din måte.

poenget har var jo hva man får igjen for de pengen man betaler inn ( for NRK sin del hvilke penger enkelte av seerne betaler ).

 

 

Bingo, du har forstått det, dine betraktninger om NRKs mangel på kvalitet er rent subjektive, og i mine øyne irrelevant for debatten. DU mener NRK er en dårlig dela per konre, andre mener det er en bedre deal per krone enn andre kanaler. Så hvorfor er dette liksom et argument? Hva i alle dager har det å si at du ikke liker NRK?

 

AtW

 

at det er irrelevant for debatten blir også din subjektive mening.

jeg kan jo nevne enda et argument. man betaler dyrt for noe som på papiret skal være så bra , men bare noen ( antatt 50%) av oss bruker. og Marekatten er faktisk inne på det samme som meg.

 

hvordan kan det være så bra når det ikke er interessant for et så stort antall av oss.

jeg kan jo nevne at NRK sine programmer var mere interessante før da de hadde mindre penger å rute med .

så noe har gått galt siden den gang.

 

jeg har vanskelig å tro på at produksjonskostnadene har gått så mye i været at det man betaler "dobbelt" for i dag får man bare "halvparten" igjen av.

det er synd å si det man jeg ser tendenser til at det offentlige gjør bare blir dyrere samtidig som tilbudet blir bare dårligere.

NRK har tydelig vis alt for lite penger til å kvalitetssikrere alle oppgavene de er pålagt.

Lenke til kommentar

NRK er vel såvidt meg bekjent, med god margin, norges mest populære "kanalpakke", på radio vil jeg anta de knuser motstanden.

 

AtW

 

Nå var det tv vi snakker om da .

Man har jo P4 og Radio Norge som må regnes som de nærmeste konkurrentene.

 

På samme måte som på TV kanalen så er det passelig stor gruppe lyttere som tyr til disse kanalen fremfor NRK sin radiokanaler

Lenke til kommentar

NRK er vel såvidt meg bekjent, med god margin, norges mest populære "kanalpakke", på radio vil jeg anta de knuser motstanden.

 

AtW

 

Hva som er populært er for meg totalt uninteressant.

 

Radio hører jeg aldri på, frivillig. Om jeg faktisk hører på radio er det andre som slår på. Nyheter finner jeg andre steder (samme med værmelding) og 99% av musikken er i mine ører totalt ubrukelig. Trafikkmeldingene klarer jeg meg også veldig fint uten. Antennen på bilen har vært knekt i et par år og jeg vet knapt hvordan man bruker radioen på cd-spilleren i bilen.

 

Når det gjelder tv-kanalene sender de mer eller mindre bare uninteressante ting. Det er kanskje en håndfull programmer jeg kan tenke meg å se men da hadde jeg fått mer glede av å kjøpe de på DVD eller Blu-Ray (noe jeg forøvrig faktisk gjør uansett). Sport klarer jeg meg hvertfall veldig fint uten. Argumenter gjerne med at mange andre kanaler sender mye søppel (noe som forøvrig ikke er helt feil), men jeg får fortsatt mange flere timer med underholdning fra feks TV3 og Viasat4 sammenlignet med NRK sine kanaler.

 

Hele poenget (mitt hvertfall) er at man betaler masse penger for noe man ikke ønsker; penger jeg (og helt sikker andre som klarer seg uten NRK) uten problemer kunne brukt på mye mer fornuftige ting.

 

Når det gjelder nett-tv har de egentlig gjort en god jobb. Men skal de være en kanal for folket, burde de også gjøre tilbudet like tilgjenglig for de av oss som bruker GNU/Linux. Det burde fungere like bra om man bruker Windows, OSX eller GNU/Linux.

Lenke til kommentar

NRK er vel såvidt meg bekjent, med god margin, norges mest populære "kanalpakke", på radio vil jeg anta de knuser motstanden.

 

AtW

 

Hva som er populært er for meg totalt uninteressant.

 

 

en det er tydligvis ikke uinteressant for elgen, som brukte popularitet som argument. Et argument jeg svarte på.

 

AtW

 

hva pokker , skal ikke NRK være like interessante for folket som f.eks TV2 eller TV3 ?

jeg er fullstendig klar over at NRK er pålagt å lage programmer for den "smale gruppen" av TV seere også .

spørsmålet er hva man definerer som "smale" programmer.

 

jeg oppfattet f.eks. "Autofil" som er smal program , men det ble tydelig vis alt for populært.

 

Da ender man med at man må bruke Vanlig tv ( skjerm og dekoder ) for å få sett alle programmene NRK sender .

De som så bruker Nett tv ( hos NRK ) risikerer da at de blir nektet å se enkelt programmer og også enkelte episoder av programserier som normal legges ut på nettet.

i tillegg så Må man ha en Windows maskin for at man skal ha lov til se programmet på nettet .

( nå skal det visstnok også fungere for OSX, uten at jeg vet så mye om det ) .

 

Totalt sett så er det eneste grunne til at NRK eksister i dag ( bortsett fra den gamle holdningen om media dekning under en krise) er at de skal lage såkalte smale programmer. alt det andre klarer konkurrentene minst like godt.

 

Smale programmer må nødvendigvis konkurrere med dem som er mere interessante fra andre kanaler , da spørs det om NRK faktisk når ut til den seergruppen.

 

Så hva da er vitsen med at de holder på slik de gjør ?

Lenke til kommentar

NRK er den mest populære TV-pakken blant folket, hvorfor argumenterer du som om NRK er noe snevre greier bare noen få ser på? (de er mest populære på nett og på radio også)

 

AtW

 

Uten bry meg om at jeg ikke liker så mye med NRK så virker den såkalte populære kanalen NRK å være overdrevet .

Man kan få det innrykke at mange av dem som tyr til NRK knapp nok vet hva andre kanaler driver på med.

På samme måte er det mange som oppdager et program eller serie når det sendes for 2.dre gang i reprise.

 

det er mange rare holdninger der ute :

"jeg har sett på NRK i alle år ,hvorfor se på noen andre "

" de andre sender bare reklame"

" de andre sender bare skit "

 

de fleste av disse har ikke en gang orket å undersøke hva kanalene sender.

 

en ting til når har NRK send en god film sist ?

Lenke til kommentar

Man kan også få inntrykk av at mange disser NRK bare fordi de ikke liker lisens. Så hva er poenget ditt? Mange ser på NRK, men de som ser på det tar feil, fordi NRK er dårlig, og fordi det skulle vært få som så på NRK, så er det en dårlig kanal?

 

Sist jeg hadde TV var NRK ganske OK på film (og man slapp å få den ødelagt av reklame), og bedre enn de fleste på serier.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...