Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er ikke alltid det passer å se de få programmene man ønsker å se på NRK sine kanaler , endre ganger kolliderer med programmer på andre kanaler.

 

siden reprisene ofte går på svær dårlige/upassende tidspunkter tyr man til netttv

der har man NRK i et nøtteskall.

 

i det siste har de vær svær trege med å legg ut programmene ( FBI og skrødingers katt som man før kunne finne der nesten umiddelbart etter sending duker ikke opp før flere dager etter.

 

da jeg ville se første omgang av skiflygingen i dag gikk det ikke

jeg fik en automatisk melding om at NRK hadde ikke rettighetene til å vis det på netttv

det er jo i slike stunder man faktisk har bruk for den tjenesten.

 

unnskylding til NRK var at det var non tekniske problemer.

 

Når det er tvunget lisen ( uansett hvor mange som betaler ) så må man da få lov å bruke netttv. det skal jo være gratis å bruk for alle.

 

for de som nå kommer med om man det er bare å skaffe seg en opptaker så er det bare å si at jeg betaler ikke 160 kr for et slikt opptak.

det er det altibox har lag det opp til

i tillegg så er det tvilsom om jeg faktisk kunne gjøre opptak på en kanal og se på en annen

Lenke til kommentar
Kontrollørene er frilansere som får betalt pr. lisenssniker.

Her har vi problemet. NRK har innført et tystesamfunn der "frilansere" tjener penger på å angi naboer eller villt fremmede. Får disse noen opplæring? Virker ikke alltid sånn. Er dette et "yrke" vi ønsker i Norge?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Fått lisens for 1. halvår i posten nå. Forfall 31.01. Er det noen som har erfaring med hvordan NRK er når det gjelder betalingsutsettelse? Blir det purring med en gang?

De plusser straks på en tilleggsavgift på 250 kr. I år blir vi vel mange som får den, da forfall er på en søndag, som fører til at den blir betalt en dag for seint... ;)

Lenke til kommentar

Er vel bare å fortelle NRK at du har kastet tven i søpla, gitt den vekk, eller lignende? At man har kjøpt er teknisk sett ikke fellende bevis for at man eier en tv.

 

Jeg kjøpte forsåvidt en tv i fjor høst på nettet (amentio) og har ikke fått noe lisens i posten enda. Stofornøyd jeg :p Det var en lisensfyr på døra, men han ba jeg drite og dra.

Lenke til kommentar
Trodde at hele pointet med bakkenett var å gjøre det vanskeligere for TV snyltere. Har de ikke kuttet ut å sente ut TV signal nå via UHF antenne o.l.? Så nå skal vi egentlig ikke få automatisk lisens krav når vi kjøper TVer idag?

Da tror du nok feil.

 

Ukryptert TV-signal for NRK kan i det digitale bakkenettet taes inn av nesten hele befolkninga (kravet er vel minst 90% dekning?) med UHF-antenne, uten noe kort eller abonnement hos innholdsleverandører (som RiksTV, Viasat, Canal Digital, Get etc). Lisensen er dermed fortsatt knyttet til at man har mottakerutstyr, ikke til å ha noe kort eller abonnement noe sted.

 

NRK kunne selvsagt kryptert sendingene sine og knyttet lisensen til å ha kort å plugge i dekoder eller TV med CAM, men da hadde man gjort det litt mer komplisert å bringe nyheter og informasjon til folket, som er en av NRKs oppgaver.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

jeg tolker det dit han at hvis man har eller skaffer seg et tv uten digital motaker ( rikstv eller canal digital) så har heller ikke NRK grunnlegg for å kreve lisens.

 

så snart man skaffer seg en dekoder så er man inne i lisens systemet.

 

når det gjelder lisensen så er det noen urimeligheter ute å går.

 

- at 2 personer må vær gift eller samboende får at de skal kunne bo i samme husstand og så eie hver sin tv uten å betale dobbel lisens. det løser man ved å la en person eie alle tvene i en husstand uansett hvor mange som bor der

 

- at NRK skal spise av lånet en student tar

 

- at man ikke kan velge bort NRK sine kanaler . det kunne man ha løst ved en NRK pakke i stedet

- at Lisens bare skal falle i NRK sine hender

 

angående å bringe nyheter ut til folket så er NRK ikke bedre en konkurrenten TV2.

i mange tilfeller er TV2 bedre.

Lenke til kommentar
Er vel bare å fortelle NRK at du har kastet tven i søpla, gitt den vekk, eller lignende? At man har kjøpt er teknisk sett ikke fellende bevis for at man eier en tv.

 

Jeg kjøpte forsåvidt en tv i fjor høst på nettet (amentio) og har ikke fått noe lisens i posten enda. Stofornøyd jeg :p Det var en lisensfyr på døra, men han ba jeg drite og dra.

 

du må hendvende deg til nrk via brev, om du skal melde at en mottager ikke lenger er i bruk. og det skal gjøres før neste termin starter (01.06.2010 01.01.2011 osv)

Lenke til kommentar
De plusser straks på en tilleggsavgift på 250 kr. I år blir vi vel mange som får den, da forfall er på en søndag, som fører til at den blir betalt en dag for seint... ;)

Ehh, det er ikke sånn det fungerer. Hvis du har betalt før du har fått purring i posten går det greit.

 

Det påløper renter med det samme. Kommer på neste regning til høsten.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg kjøpte meg en ny tv november 2009.

hjemme har far min allerede en tv med nrk som han betaler lisens for.

jeg er ikke selvforsørgende og alle bruker tv-en jeg kjøpte.

jeg har ikke mottaker eller antenne så har ikke noen mulighet for å få inn nrk. alt jeg bruker tv-en til er PS3.

i fjor forklarte jeg dette for de når de sendte meg en regning da, og de ga seg.

nå har de sendt en ny regning.

 

har de rett til å kreve penger under disse omstendighetene?

 

setter pris på hvis noen har noen linker som kan legges så jeg kan lese : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...