Gå til innhold

En samletråd om de juridiske sider ved NRK-avgift/lisens


Anbefalte innlegg

NRK klarte det kunststykket det er å sende meg en faktura for NRK avgift her om dagen. Greit det, bortsett fra at jeg har en Avtalegiro-avtale på dette. Så fakturaen viste seg å bare være et varsel...på at jeg har fått en avtalegiro...som jeg allerede hadde betalt. I tillegg hadde jeg bedt om å IKKE få varsel.

 

Snakk om å kaste bort penger på papir og porto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette blir lit underlig .

det klages over at staten sløser med penger og når de ikke har nok så er det å henter de bare mer hos folket .

 

siden NRK er stats ei så ligger det nok i kortene at de må sløse de også.

 

masser av ganger må ting og tang utredes fler ganger bare fordi politikerne ikke klare å bli ening.

andre ganger sender de papirene mangedobbelt opp.

 

 

og nå klare ikke NRK å la være å sende papirer på noe som allerede er ordnet.

 

 

det er sikkert fler saker men jeg orker ikke tanken

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://www.dagbladet.no/2010/07/31/nyheter/innenriks/avgifter/nrk/12779080/

 

Ap vil fjerne dagens ordning om kringkastingslisensen. Men dette er ingen god nyhet.

De vil forsatt kreve lisens, men snart skal alle som eier mobiltelefon eller pc også måtte betale for lisensen.

 

 

Jeg skjønner ikke at Ap tør å komme med slikt nå, siden det ikke er altfor lenge til nesten stortingsvalg.

Lenke til kommentar

Virker som et meningsløst forslag, hvor mange folk er ikke uteliggere, og har hverken TV, mobil eller PC? La meg tippe i praksis ingen. Hvorfor ikke bare ta det over skatten om man absolutt skal ha en avgift absolutt alle betaler?

Fordi det er lettere (med tanke på folks aksept) å innføre mange små avgifter sakte men sikkert, enn å øke skatteprosenten. En tier her, en hundrings der..

 

Dessverre lever disse politikerne i gårsdagens verden. Vi trenger ikke lengre en Statsdrevet og -finansiert mediekanal av NRKs dimensjoner. Politikerne tviholder på en utdatert, statisk virkelighet, mens samfunnet tvert i mot er høyst dynamisk og i stadig forandring. I stedet for å akseptere - og utnytte - endringene, så har etablerte maktkonsentrasjoner tydeligvis et sterkt behov for å opprettholde nettopp det etablerte. Ref: Plate- og filmbransjen, for eksempel. Eller nedleggelsen av Union, og andre "etablerte", men utdaterte, bedrifter.

 

Jeg lurer på hvor raskt samfunnet vil forandre seg når den nåværende "maktgenerasjon" er borte og erstattet av internett-fostrede verdensborgere, om en 30 års tid.

 

Akk, det ble litt digresjoner her, men pytt.

Endret av klilleng
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2010/07/31/nyheter/innenriks/avgifter/nrk/12779080/

 

Ap vil fjerne dagens ordning om kringkastingslisensen. Men dette er ingen god nyhet.

De vil forsatt kreve lisens, men snart skal alle som eier mobiltelefon eller pc også måtte betale for lisensen.

 

 

Jeg skjønner ikke at Ap tør å komme med slikt nå, siden det ikke er altfor lenge til nesten stortingsvalg.

Diskusjon rundt dette er allerede godt i gang her.

 

Anbefaler å fortsette diskusjonen rundt lisens på PC/Mobil i stedet for TV i den tråden :)

Lenke til kommentar

Fler enn meg som ikke har betalt lisensen enda?

Siden forfallsdagen denne gangen var i går lørdag, kan vi nok regne med at de fleste betaler den i morgen mandag, da nettbanken ikke utfører betalinger i helgene. Jeg la inn 30. juli som betalingsdato, så min lisens er allerede gått ut av konto.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk fittegebyr nå. Betalte 8aug, da jeg kom opp til hybelen 8aug. Så kommer det dæven meg et gebyr på 170kr. Noe annet jeg kan gjøre enn å betale? :p Hjelper det å ringe inn?

Du kan velge å koble fra og sette bort din tv-mottaker, og informere NRK via e-post om at dette er gjort. Da vil normalt lisenskravet bortfalle.

Lenke til kommentar

Du kan velge å koble fra og sette bort din tv-mottaker, og informere NRK via e-post om at dette er gjort. Da vil normalt lisenskravet bortfalle.

NRK forteller at om man først har fått regning, så er det for sent for denne omgang å slippe å betale. De er sleipe der.

Også krever de normalt og at man fyller ut et skjema. Men det kommer ann på hvem som behandler saken.

Lenke til kommentar

Meg bekjent har ingen i min omgangskrets fått beskjed om at det er for sent, til tross for at melding er sendt etter betalingsfrist. En sendte sågar mail etter 2 eller 3 purringer, og sa "jeg var på reisejobb, har ikke tilkoblet TV, og har derfor ikke betalt eller vil betale". Han har ikke sett krav siden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk lisensavgift idag siden jeg kjøpte TV for en måned siden. Siden jeg ikke har mulighet til å få inn TV her jeg bor så kan jeg vel bare ringe og forklare saken?

 

Jeg har jo ikke hatt mulighet til å sende beskjed til NRK før ny termin da jeg ikke hadde kjøpt TVen før den 1. August.

Endret av Calvinator
Lenke til kommentar

Fikk lisensavgift idag siden jeg kjøpte TV for en måned siden. Siden jeg ikke har mulighet til å få inn TV her jeg bor så kan jeg vel bare ringe og forklare saken?

 

Jeg har jo ikke hatt mulighet til å sende beskjed til NRK før ny termin da jeg ikke hadde kjøpt TVen før den 1. August.

 

Er bare å ringe inn og si at du mottar ikke signal og at TVen blir kunn benyttet som monitor. Så sender de deg et skjema (som har blitt postet her tidligere) som du fyller ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...