Gå til innhold

Synd at ting er slik


LonelyMan

Anbefalte innlegg

Hvordan våger dem.. Jeg bretter alltid trusene mine med måleband nøyaktighet, når jeg går langs veien så er hvert steg like langt som det forrige.

 

Hvordan VÅGER dem! Begrunn hvorfor de gjør hån av min veske.

 

Jeg krever umiddelbart svar. *HIKK*

Og der kom det jeg ville frem til: TROLL! Og alle kan se du er et... Avataren din syntes jeg er ganske illustrerende for hva vi har med å gjøre...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nesj, jeg bare erter deg litt. Om du vil jeg skal begrunne hva jeg tidligere har sagt PÅ NYTT igjen så er det ganske enkelt for deg bare å lese det jeg har skrevet om igjen. Det er mye enklere.

 

"Om de ikke adlyder straks, skal jeg få meldt deg inn umiddelbart, de skal ikke komme unna med dette her, jeg skal sannelig aldri glemme dette, di har skadet mig for livet, hofteskålen min har tatt skade" :ninja:

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Nesj, jeg bare erter deg litt. Om du vil jeg skal begrunne hva jeg tidligere har sagt PÅ NYTT igjen så er det ganske enkelt for deg bare å lese det jeg har skrevet om igjen. Det er mye enklere.

 

"Om de ikke adlyder straks, skal jeg få meldt deg inn umiddelbart, de skal ikke komme unna med dette her, jeg skal sannelig aldri glemme dette, di har skadet mig for livet, hofteskålen min har tatt skade" :ninja:

Så du kan ikke gjenfortelle det? Kom igjen da? Beskriv med andre ord hvordan ditt første møte med Gud var. Pliz?
Lenke til kommentar

post-206756-0-42881100-1346749675_thumb.png

 

CS Lewis on Free Will & The Problem of Evil

http://www.youtube.com/watch?v=rH2DEOxvaWk

 

Edit: Jeg ser at bilde i Kmatis tekst ikke vises i siteringen og siden det var så groteskt har ikke jeg noe behov for å kopiere det over i min. Bildet viser et sultende barn, og Kmatis bruker det som et argument på at Gud ikke fins.

 

Sant er det også. Det tusenvis av barn som sulter i hjel. Det som er grotesk er at LonelyMan sitter på en holme å griller pølser med gud i mellomtiden.

 

Iallefall tror han det. :tease:

Lenke til kommentar

Og så ser jeg dere forumbrukere diskutere om han faktisk FINS. Det er så tragisk å tenke på det, sykt å tenke på hvor langt borte dere er som diskuterer på et så fjernt nivå i forhold til hvor jeg selv står. Helt sykt å se på når dere diskuterer, bare helt sykt. :nei2:

Du lider av vrangforestillinger og har null selvinnsikt.

Lenke til kommentar

CS Lewis on Free Will & The Problem of Evil

http://www.youtube.com/watch?v=rH2DEOxvaWk

 

 

 

For det første tar han det for gitt at det finnes en Gud.

 

 

Og han tar for gitt at vi har fri vilje. Jeg personlig tror ikke vår vilje er fri, eller i alle fall føler ikke at "fri" er definert på en tilfredsstillende måte. Desto mer redusert man er som menneske, desto mindre "fri" er man vel. Viljen vår den er sterkt påvirket av opplevelser, tanker og ideer, etc.. og mange ganger gjør vi ting vi senere angrer på, og vi ville(!) valgt annerledes enn det vi gjorde, så da er vel ikke "viljen" helt fri like vel?

 

 

Om vi begynner og diskutere om Gud finnes eller ikke, kommer vi ingen vei. Angående fri vilje, så er jeg enig at vi ikke har det, men spiller det noen rolle? Så lenge det føles som om jeg har et valg, så har jeg et valg. Selvom våre valg er kilden til ufattelig ondskap, er den også kilden til godhet, teknologiske og filosofiske fremskritt. Uten lys hadde det ikke vært skygge, og uten skygge hadde det ikke vært lys.

 

"Ondskapens problem", er forøvrig et argument mot Guds eksistens, eller den stiller Gud i et dårlig veldig dårlig lys. Så jeg syntes det er ironisk at argumentet blir brukt av en Kristen. Akkurat som man har hørt argumentet, men ikke forstått det, og så vridd det til noe positivt. Til sitt eget.

 

Både jeg og vår alles kjære Lewis er klar over at det originalt var et motargument for Guds eksistens. Det er ikke et argument for at Gud finnes, men det er et "svar" på det ondes problem.

 

Dette er ondskapens problem:

Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig.

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ikke god.

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig til det?

Hvorfor da kalle ham Gud?[2]

 

 

Som sagt, uten natt ville det ikke vært dag.

 

"I know God wouldn’t give me anything I can’t handle, I just wish he didn’t trust me so much."

 

"Let us touch the dying, the poor, the lonely and the unwanted according to the graces we have received and let us not be ashamed or slow to do the humble work."

- Mor Teresa

Lenke til kommentar

- Mor Teresa

 

Mor theresa sa mye rart hun, men noen snill person var hun definitivt ikke... Hun nektet de som hadde smerter medisin, hun nektet dem å se sine kjære, hun satte opp klostre slik at hun kunne "utdanne" flere dødsengler isteden for å faktisk gjøre noe positivt i samfunnet hun liksom var "mor" for... Lista over Mor Theresas ugjerninger er lang og hvis du legger merke til det så er selv den katolske kirken temmelig stille om hennes "gjerninger", da de utmerket vel så det samme. Det var en nogsagt i BBC TV som gjorde mor theresa kjent, via det såkalte "divine light"... Kamera mannen som filmet mente det var for mørkt inne i lokalene de døende lå, så han valgte å filme med en helt ny film som hadde kommer på markedet, ISO800, som var LANGT mer lysterkt enn vanlig film. Da nogsagten så det fantastiske lyset i filmen i de mørke lokalene spratt han opp og påsto at dette lyset var diveine light, altså at gud hadde hatt en finger med i spillet da de filmet... Dette ble sittende på henne og ballen om mordersken theresa var begynt å rulle...

 

Bare til opplysning, da dette er totalt OT.... Les selv om mor theresa og hennes heller uhyggelige virke som døds engel..

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du ikke han har lært i løpet av tiden sin...

Påstår ikke dere kristne at Gud er allvitende?

han var sikkert ikke det for 14 milliarder år siden

Vel, det ville jo i så fall forklare et og annet om visse merkeverdige handlinger Gud skal ha foretatt seg... Men da møter vi på det problemet at Bibelen også beskriver Gud som uforanderlig. Bibelen beskriver mao. en gud som alltid har vært allvitende, som jo da blir i sterk kontrast til hva LonelyMan sier her.

 

To spørsmål til LonelyMan:

 

1. Hvorfor er det viktig for deg personlig at andre også tror på Gud?

Hva mener du? Dette er et religionsforum, spesifikt i Prekestolen, vi diskuterer religion og Gud og SKAL diskutere religion og Gud her inne.

Og paradoksalt nok skriver du dette i en tråd hvor du opprinnelig klager over at folk diskuterer hvorvidt Gud eksisterer eller ikke! Du vil med andre ord diskutere, men du klager over at folk diskuterer? Jeg tenker du ikke er helt fornøyd med at majoriteten her ikke blindt aksepterer dine premisser for diskusjonen - Gud eksisterer - og at det er det vi ser et uttrykk for her.

 

2. Hvorfor er du ensom og trist hvis du har Gud ved din side?

Jeg er ikke trist. Det som menes med lonely har ingenting med å VÆRE ensom og alene, men det betyr at jeg er ensom i den forstand at det er få mennesker som er oppegående nok til å underholde meg, jeg føler meg lonely i tankene på DEN måten.

Ja, for det er alltid alle andre det er noe galt med, ikke sant?
Lenke til kommentar

Hvor mye tror du ikke han har lært i løpet av tiden sin...

Påstår ikke dere kristne at Gud er allvitende?

han var sikkert ikke det for 14 milliarder år siden

Vel, det ville jo i så fall forklare et og annet om visse merkeverdige handlinger Gud skal ha foretatt seg... Men da møter vi på det problemet at Bibelen også beskriver Gud som uforanderlig. Bibelen beskriver mao. en gud som alltid har vært allvitende, som jo da blir i sterk kontrast til hva LonelyMan sier her.

 

 

ok der har du et poeng ja :p

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du ikke han har lært i løpet av tiden sin...

Påstår ikke dere kristne at Gud er allvitende?

 

Jo det stemmer, men ordet "allvitende" er så grusomt enkelt å undervurdere, folk har hørt det ordet så altfor ofte og de tar ikke innover seg hva det betyr, så jeg tenkte 14 milliarder år får folk til å tenke annerledes på det, det er nettopp derfor jeg bruker det eksemplet istedet. Det er for å gi ordet allvitende en litt annen vri slik at folk forstår hva det dreier seg om. Alt som du kan lære i en periode på 14 milliarder år inngår som del av allvitende, så det er lettere å forstå i kontekst av evolusjon.

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest post 92, jeg har svart deg, i posten like over din nå.

 

Jeg bruker de 14 milliarder årene for at folk skal forstå det evolusjonsmessig, dvs det minste du kan lære på 14 milliarder år INNGÅR som en del av hva Gud allerede vet. Derfor er det enklere å bruke tall.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Uvitenhet..er å si att Gud står bak ondhet..det er det vi som gjør.....

Gud har da skapt oss, og med oss ondheten?

 

Til å være almektig og ren godhet så synes jeg han har gjort en svært svært dårlig jobb. Han skapte tross alt både eplet og slangen, og med fullstendig viten om hva som skjer i fremtiden (jfr historien om judas).

Ergo er det med overlegg at gud lar mennesket synde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...