Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Så, la meg forstå dette riktig, BigBirdy.

 

Gud finnes fordi han hjalp deg gi deg en karakter C på skoleprøven.

 

Med andre ord, Gud syns det er viktigere at du får gode karakterer, enn å redde de millionene som dør av sult, krig og lidelse ellers i verdenen.

 

Er dette en Gud du ønsker å tilbe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud finnes fordi det er helt utrolig at det finnes liv på et så øde sted som solsystemet, om det ikke var fordi vi ble plassert her av Aliens/Gud.

Faktisk er det en populær hypotese fra forskerene på at livet på jorda kommer fra Mars via ekstrem-organismer som overlever vakuumet i verdensrommet. De ble slynget ut i verdensrommet grunnet meteorangrep, og som deretter landet på jorden.

 

Men hvis Gud plasserte oss på Jorden, hvorfor valgte han en planet hvor mesteparten av overflaten ikke er mulig å bo på? (f.eks, 70% av overflaten er saltvann, og dermed umulig å bo på)

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest igjennom de aller fleste postene her og må si meg meget SJOKKERT over at det er så mange her som ikke tror på gud.

 

Jeg skal ikke komme med et langt innlegg så jeg gir dere bare de RENE faktaene.

 

Jeg skulle ha eksamen i ENE227 og jeg hadde ikke øvd NOE SOM HELST til den. Aldri gjort noen oppgaver og KUN vært på 10% av timene.

 

Rett før jeg fikk utlevert eksamen ba jeg til gud og spurte om TILGIVELSE og HJELP.

 

Noen uker etterpå fikk jeg eksamens resultatet som var en C. Dette er helt utrolig og MÅ være et bevis på at det FAKTISK finnes en Gud.

 

Kanskje han ikke hjelper deg med alt du spør om, men tvil ikke...

HAN HJELPER DEG!

 

Haha, good one... for du tuller, sant? Er ikke sikker på hva jeg skal tro siden det er religiøse som faktisk kunne sagt nettopp dette.

 

I fall du er seriøs, mener du virkelig dette overbeviser folk? Leverte du blanke ark siden det var et mirakel at du besto? Om ikke, så må du jo ha kunnet besvare enkelte spørsmål på prøven, så er det kanskje ikke lenger så rart at du fikk en C.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte vel at det fantes dokumenterte beviser i bibelen for guds eksistens, men jeg har et par flere.

 

 

F.eks, Gud er den beste forklaringen på universets opphav. Omtrent alle vitenskapsmenn erkjenner i dag at universet har en absolutt begynnelse. Siden intet kan oppstå av intet, må universet ha en forklaring på sin eksistens. Et ikke-fysisk, allmektig, evig, uskapt, nødvendig vesen må stå bak. Dette vesenet kalles vanligvis for Gud. I tilegg er Gud den beste forlaringen på finjusteringen av universet. Universet har ser ut til å være finjustert for liv. Dette kan være nødvendig, tilfeldig eller et resultat av design. Det kan ikke være nødvendig. Sannsynligheten for at det er tilfeldig er tilnærmet uendelig liten. Ergo må universet være designet av et intelligent vesen.

Hvor kommer gud fra?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på Gud fordi han er skapt av mennesket for å forklare ting man ikke forsto, men ettersom vitenskapen kommer lenger og lenger begynner vi å forstå mer og mer av hvordan jorden og resten av universet er bygd og fungerer.

 

Det blirrett og slett mindre og mindre plass til en Gud hver gang det skjer noe "uforklarlig", nettopp fordi det som regel kan forklares med vitenskap.

 

 

Pr dags dato har jeg ikke sett noe som tyder på at det finnes en Gud. (Sett bort ifra anekdoter, bibelen og hundretusenvis med gærninger som tror på han).

 

 

Og hvis han nå skal finnes så har jeg garantert reservert plass i Helvete, og det sier i såfall enda mer om denne Guden.

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventet slike reaksjoner fra dere IKKE TROENDE. Det at Gud hjalp meg få en C er jeg 100% overbevist om. Mange av de som tok samme eksamen fikk C og værre og de hadde ØVD mye!

 

Dette var ikke en eksamen som var GRADERT, altså ca. like mange stryk som A. Å få en C her er veldig bra. Får du A eller B er du GARANTERT jobb nesten hvorsom helst i verden.

 

OG til deg som nevner at mange folk sulter og dør og at Gud burde gi dem mat... Har du tenkt på at Gud er en LEDER?

 

En leder er en som MÅ ta vanskelig valg. Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle. Det er ALLTID lett for de som ikke har PEILING på hvordan verden fungerer å klage på at Gud (Lederen) gjør en dårlig jobb. Folk er TRANGSYNTE i forhold til Gud, Gud ser ALT.

 

Gud skapte ikke denne verden for at mennesker skulle uttnytte den så kraftig og skape overpopulasjon. Jeg ber om tilgivelse HVER gang jeg føler at jeg utnytter min posisjon i verden som et menneske.

Selv nå, når jeg sitter her og skriver på denne PC-en, jeg har et behov for å dele min tro med andre og jeg håper at Gud vil tilgi meg for dette. En PC er noe som er UNATURLIG, men noe som er nødvendig for å kunne overleve i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg forventet slike reaksjoner fra dere IKKE TROENDE. Det at Gud hjalp meg få en C er jeg 100% overbevist om. Mange av de som tok samme eksamen fikk C og værre og de hadde ØVD mye!

 

Dette var ikke en eksamen som var GRADERT, altså ca. like mange stryk som A. Å få en C her er veldig bra. Får du A eller B er du GARANTERT jobb nesten hvorsom helst i verden.

 

OG til deg som nevner at mange folk sulter og dør og at Gud burde gi dem mat... Har du tenkt på at Gud er en LEDER?

 

En leder er en som MÅ ta vanskelig valg. Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle. Det er ALLTID lett for de som ikke har PEILING på hvordan verden fungerer å klage på at Gud (Lederen) gjør en dårlig jobb. Folk er TRANGSYNTE i forhold til Gud, Gud ser ALT.

 

Gud skapte ikke denne verden for at mennesker skulle uttnytte den så kraftig og skape overpopulasjon. Jeg ber om tilgivelse HVER gang jeg føler at jeg utnytter min posisjon i verden som et menneske.

Selv nå, når jeg sitter her og skriver på denne PC-en, jeg har et behov for å dele min tro med andre og jeg håper at Gud vil tilgi meg for dette. En PC er noe som er UNATURLIG, men noe som er nødvendig for å kunne overleve i dagens samfunn.

 

Men kjære deg. Han skapte mennesket. Hvis han er så allmektig som du skal ha de til så kunne han ha skapt et menneske som ikke tok dumme valg, men neida, han skapte mennesket med mulighteten til å voldta, drepe, whatever, for å så skylde på Djevelen hver gang mennesket gjorde noe ondt.

 

Ser du hvor fantastisk idiotisk og ulogisk dette er?

 

 

Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle

Hæh? Jesus greide å forvandle vann til vin, og mate en haug med mennesker med et par brød og fisk. Så klart det lar seg gjøre hvis man setter godviljen til.

Men ja, du sier altså at Gud, som sniktitter på folk som runker, som tar`n i toern, ja alle menneskene på hele jorden, han skaper naturkatastrofer for å straffe oss, han viser seg i svidde brødskiver, denne guden som tydeligvis har masse fritid, han har ikke mulighet til å skape nok mat?

 

:wallbash:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg nevnte vel at det fantes dokumenterte beviser i bibelen for guds eksistens, men jeg har et par flere.

 

 

F.eks, Gud er den beste forklaringen på universets opphav. Omtrent alle vitenskapsmenn erkjenner i dag at universet har en absolutt begynnelse. Siden intet kan oppstå av intet, må universet ha en forklaring på sin eksistens. Et ikke-fysisk, allmektig, evig, uskapt, nødvendig vesen må stå bak. Dette vesenet kalles vanligvis for Gud. I tilegg er Gud den beste forlaringen på finjusteringen av universet. Universet har ser ut til å være finjustert for liv. Dette kan være nødvendig, tilfeldig eller et resultat av design. Det kan ikke være nødvendig. Sannsynligheten for at det er tilfeldig er tilnærmet uendelig liten. Ergo må universet være designet av et intelligent vesen.

Vel, to ting:

 

Først, som Zepticon skriver: Hvis ingenting kan oppstå av ingenting, hvordan oppstod så gud?

 

For det andre: Ja, teorien om Big Bang er generelt akseptert som den beste forklaringen på hvordan universet slik vi ser det i dag oppstod. De sier dog ikke at det ikke eksisterte noe før singulariteten som eksploderte i Big Bang, men her er man på et nivå hvor man knapt nok er på hypotese-stadiet. Enkelte, som feks. Einstein, har fremsatt noen tanker om dette, men vi er på ingen måte der at vitenskapen kan si noe sikkert.

 

Forskjellen er dog her at mens vitenskapen sier "vi vet kun at vi ikke vet", så sier religiøse at siden vi mangler noen alternativ forklaring så må det være en eller annen guddommelighet som står bak - dette på tross av at man gang på gang har erfart at man med tiden kommer frem til en naturlig forklaring.

 

Min personlige mening er også at tanken om at universet må ha oppstått på et tidspunkt er et resultat av begresninger i vår fatteevne. Vi kan rett og slett ikke tenke oss at noe ikke har et start- og sluttpunkt både i tid og rom. Men det utelukker ikke at dette kan være faktum.

 

For å svare på den opprinnelige posten, så er mitt svar at jeg ikke klarer å tro på noen av de etablerte religionene fordi de både inneholder for mange ubegrunnede og i mange tilfeller beviselig feilaktige påstander, en haug med selvmotsigelser, og ikke minst beskrivelser av "allmektige" skapninger som bærer tydelige preg av å ha blitt konstruert av mennesker med en svært begrenset forståelse av verden. Videre er det ytterst tydelig at mange av religionene er utformet som et maktmiddel for å bevare den eksisterende samfunnsstrukturen, og respekten for disse faller for min del totalt når mennesker fortsatt bruker egen overtro til å diktere andre menneskers liv.

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En leder er en som MÅ ta vanskelig valg. Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle. Det er ALLTID lett for de som ikke har PEILING på hvordan verden fungerer å klage på at Gud (Lederen) gjør en dårlig jobb. Folk er TRANGSYNTE i forhold til Gud, Gud ser ALT.

 

Gud skapte ikke denne verden for at mennesker skulle uttnytte den så kraftig og skape overpopulasjon. Jeg ber om tilgivelse HVER gang jeg føler at jeg utnytter min posisjon i verden som et menneske.

Selv nå, når jeg sitter her og skriver på denne PC-en, jeg har et behov for å dele min tro med andre og jeg håper at Gud vil tilgi meg for dette. En PC er noe som er UNATURLIG, men noe som er nødvendig for å kunne overleve i dagens samfunn.

 

Men kjære deg. Han skapte mennesket. Hvis han er så allmektig som du skal ha de til så kunne han ha skapt et menneske som ikke tok dumme valg, men neida, han skapte mennesket med mulighteten til å voldta, drepe, whatever, for å så skylde på Djevelen hver gang mennesket gjorde noe ondt.

 

Ser du hvor fantastisk idiotisk og ulogisk dette er?

 

 

 

Dette står det om i bibelen. Har du ikke en gang hørt om Adam og Eva så anbefaler jeg deg å lese litt før du deltar i en tråd som omhandler kristendom ;)

Lenke til kommentar

En leder er en som MÅ ta vanskelig valg. Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle. Det er ALLTID lett for de som ikke har PEILING på hvordan verden fungerer å klage på at Gud (Lederen) gjør en dårlig jobb. Folk er TRANGSYNTE i forhold til Gud, Gud ser ALT.

 

Gud skapte ikke denne verden for at mennesker skulle uttnytte den så kraftig og skape overpopulasjon. Jeg ber om tilgivelse HVER gang jeg føler at jeg utnytter min posisjon i verden som et menneske.

Selv nå, når jeg sitter her og skriver på denne PC-en, jeg har et behov for å dele min tro med andre og jeg håper at Gud vil tilgi meg for dette. En PC er noe som er UNATURLIG, men noe som er nødvendig for å kunne overleve i dagens samfunn.

 

Men kjære deg. Han skapte mennesket. Hvis han er så allmektig som du skal ha de til så kunne han ha skapt et menneske som ikke tok dumme valg, men neida, han skapte mennesket med mulighteten til å voldta, drepe, whatever, for å så skylde på Djevelen hver gang mennesket gjorde noe ondt.

 

Ser du hvor fantastisk idiotisk og ulogisk dette er?

 

 

 

Dette står det om i bibelen. Har du ikke en gang hørt om Adam og Eva så anbefaler jeg deg å lese litt før du deltar i en tråd som omhandler kristendom ;)

 

 

Selvsagt har jeg hørt om Adam og Eva. Det er jo nettopp det jeg sier. Slangen var vel Djevelen hvis ikke jeg husker helt feil...

Lenke til kommentar

Det hen mener er hvorfor gud ikke skapte adam og eva slik han ville ha dem med en gang.... Og hvorfor gjorde han ikke noe får å passe på det jævla treet, han VISSTE jo hva som ville skje! Selv enhver idiot ville aldri i verden ha latt to tenåringer løpe rundt uten tilsyn, spesielt ikke når de var dumme som kjøpebrød... men gud gjorde aldtså det, om vi skal tro bibelen. At gud er allmektig står noe slikt som 42 ganger i bibelen, men det visste du vel, så den unnskyldninger går det ikke å dra...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lonelyman: Det går ikke ann å måle ting som ikke finnes. Argumentet ditt faller til grus

 

Det du sier nå er det jeg har brukt hele kvelden på å kommunisere til Shruggie, nemlig at det som er utenfor materien ikke kan måles. Så argumentet mitt faller ikke til grus, det blir bekreftet.

Nå har vi faktisk intrumenter som kan måle ting som ikke er materie. Lys og stråling f,eks.
Lenke til kommentar

Siden intet kan oppstå av intet

Nåja. At noe kan oppstå av intet strider for så vidt ikke mot flere av de vitenskapelige forklaringsmodellene for universets tilblivelse.

 

I tilegg er Gud den beste forlaringen på finjusteringen av universet. Universet har ser ut til å være finjustert for liv. Dette kan være nødvendig, tilfeldig eller et resultat av design. Det kan ikke være nødvendig. Sannsynligheten for at det er tilfeldig er tilnærmet uendelig liten. Ergo må universet være designet av et intelligent vesen.
Her er du bare sneversynt.

 

For det første, selv om universet vi lever i tilsynelatende er godt tilpasset til å støtte en bestemt type liv (karbonbasert liv med vann som viktigste løsemiddel) betyr det ikke at et annet univers med andre fysiske lover ikke også kunne vært tilpasset liv. Det ville bare være en annen type liv. Snu problemstillingen litt på hodet. At karbonbasert liv har oppstått behøver ikke å bety annet enn at det er den typen liv som har lettest for å oppstå i et univers som vårt. Om universet ikke hadde støttet opp under karbonbasert liv, så ville vi aldri visst det.

 

Og hvis (en av) many worlds-hypotesen(e) skulle vise seg å stemme, så er det potensielt uendelig med universer der ute som kan inneholde alle tenkelige og utenkelige former for liv. Vi lever bare tilfeldigvis i ett som har et sett med fysiske lover som gjør vår form for liv sannsynlig. Selv om sannsynligheten for at et bestemt univers inneholder liv kanskje kan være lav, så vil sannsynligheten for at noen universer inneholder liv være i praksis 100%, og det vil kun være de universene som vil ha observatører som kan uttale seg om saken.

 

Nå er så klart many-worlds omtrent like vanskelig å bevise eksperimentelt som Gud er (men dog med noe bedre teoretisk bakgrunn), så det er ikke sikkert at noen av forklaringene noensinne vil bli tilstrekkelig dokumenterte. Men å påstå at Gud er den eneste eller en gang den beste mulige forklaringen viser bare at du ikke har fulgt med i timen.

Endret av Sutekh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En leder som må ta vanskelige valg? Så du sier at du er mer verdt å "passe på" (mao, få karakter C. haha) på en prøve, fremfor å redde millioner av liv på jorden? Er du virkelig så selvgod at du mener at Gud, som skapte jorden og mennesket, prioriterer noen få fra "eliten" fremfor alle de andre som lider og er i nød?

 

Gratulerer. Du har vel mer eller mindre tråkket på alt som bibelens Jesus prøvde å lære bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En leder som må ta vanskelige valg? Så du sier at du er mer verdt å "passe på" (mao, få karakter C. haha) på en prøve, fremfor å redde millioner av liv på jorden? Er du virkelig så selvgod at du mener at Gud, som skapte jorden og mennesket, prioriterer noen få fra "eliten" fremfor alle de andre som lider og er i nød?

 

Gratulerer. Du har vel mer eller mindre tråkket på alt som bibelens Jesus prøvde å lære bort.

 

Spanderer en øl på deg. (På stargate)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...