Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En leder er en som MÅ ta vanskelig valg. Det finnes IKKE NOK MAT i verden for å forsyne alle. Det er ALLTID lett for de som ikke har PEILING på hvordan verden fungerer å klage på at Gud (Lederen) gjør en dårlig jobb. Folk er TRANGSYNTE i forhold til Gud, Gud ser ALT.

 

Gud skapte ikke denne verden for at mennesker skulle uttnytte den så kraftig og skape overpopulasjon. Jeg ber om tilgivelse HVER gang jeg føler at jeg utnytter min posisjon i verden som et menneske.

Selv nå, når jeg sitter her og skriver på denne PC-en, jeg har et behov for å dele min tro med andre og jeg håper at Gud vil tilgi meg for dette. En PC er noe som er UNATURLIG, men noe som er nødvendig for å kunne overleve i dagens samfunn.

 

Men kjære deg. Han skapte mennesket. Hvis han er så allmektig som du skal ha de til så kunne han ha skapt et menneske som ikke tok dumme valg, men neida, han skapte mennesket med mulighteten til å voldta, drepe, whatever, for å så skylde på Djevelen hver gang mennesket gjorde noe ondt.

 

Ser du hvor fantastisk idiotisk og ulogisk dette er?

 

 

 

Dette står det om i bibelen. Har du ikke en gang hørt om Adam og Eva så anbefaler jeg deg å lese litt før du deltar i en tråd som omhandler kristendom ;)

 

Dette står i bøkene til de andre religionene også. Har du lest de?

Lenke til kommentar

 

Og der er vi uenige. Ikke om om brød og vann - men om de mer avanserte behovene vi også har. Troen er begge deler, etter min mening.

 

:)

Hva er du uenig i egentlig? At mennesker kan konstruere en virkelighet som er lettere å forholde seg til og kjennes tryggere enn vårt 98% dødelige univers?

Lenke til kommentar

Gud finnes fordi det er helt utrolig at det finnes liv på et så øde sted som solsystemet, om det ikke var fordi vi ble plassert her av Aliens/Gud.

Faktisk er det en populær hypotese fra forskerene på at livet på jorda kommer fra Mars via ekstrem-organismer som overlever vakuumet i verdensrommet. De ble slynget ut i verdensrommet grunnet meteorangrep, og som deretter landet på jorden.

 

Men hvis Gud plasserte oss på Jorden, hvorfor valgte han en planet hvor mesteparten av overflaten ikke er mulig å bo på? (f.eks, 70% av overflaten er saltvann, og dermed umulig å bo på)

 

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

 

Gud finnes fordi det er helt utrolig at det finnes liv på et så øde sted som solsystemet, om det ikke var fordi vi ble plassert her av Aliens/Gud.

Du hadde sikkert tenkt samme tanken om du hadde bodd i en annen galakse.

 

Jo om det der også var umulige tilstander for liv i lang avstand/galakse...

Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv.

Eller så er det bare slik at liv ender opp med å trives der det tilfeldigvis er forutsetninger for at liv kan trives.

 

At noe er uvanlig trenger ikke å bety at det er noen tanke bak det. Tilfeldigheter er tilfeldigheter også når de går i din favør.

Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

Det med at denne planeten ble spesielt utvalg kunne man sagt uansett hvilken planet som fikk liv.

La oss si at når en plant skapes så er det 0.00000000000000000000......000000001% sjanse for at den får liv på seg, men når det finne ca en krussedullion planeter så er det nesten garantert at minst en av dem får liv på seg. og uansett hvilken det hadde blitt så kunne man sagt: "Hvorfor akkurat denne? det må ha vært gud som valgte det" :p men det er nok feil, det var en tilfeldighet. Av elle planetene så var det en som oppfylte de kravene man trenger for å leve på den

Endret av tru_ru
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

Vi vet når livet oppstod på jorden. Vi vet når Jorden ble mulig å leve på. Vi vet også at Mars tidligere var mulig å leve på.

Livet startet på jorden ca 3,5 milliarder år siden. Jorden ble formet for ca 4 milliarder år siden, og ble "kjølig nok" for liv etter 0,2 milliarder år. Så tok det ytterlig 0,3 milliarder år før livet dukket opp. Hvordan livet oppstod er vi litt usikre på (siden vi ikke har sett det skje flere ganger), men vi vet hva som skjedde i etterkant. Evolusjon.

Kroppen vår består av stjernestøv, rett og slett. Stjerner som har dødd slik at vi kan leve.

 

Selvsagt er Jorden kompatibel med liv, ellers ville vi ikke blitt til her. Men problemet er at de absolutt fleste plasser på jorden tar livet av oss veldig lett. 70% av jordens overflate er saltvann. Det kan ikke drikkes. Resten består også av nord og sørpolen (iskaldt, umulig å leve), ørkenområder (tilsvarende umulig å leve), fjellkjeder og lignende geologiske strukturer. Men så er det de plassene som vi kan bo da. Når vi har fjernet alle farene. Og selv da dør vi hele tiden.

 

Og ikke tro det finnes andre planeter vi ikke kan bo på.

Vi har ikke sett nok. Det vi HAR sett, er "bak i tid". Lyset bruker å lang tid på å nå oss, at for alt vi vet, kan en planet ha fått liv på seg i den tiden lyset har brukt på å komme hit. Men igjen. Det er mye vi ikke har sett. Det er mye vi ikke vet. Det er muligens enklere å si at "aliens har plantet oss her" eller at "Gud gjorde det", men det ødelegger hele mystikken, gjør det ikke? Er ikke det mer spennende å undersøke, forske og se hva vi finner ut?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Og der er vi uenige. Ikke om om brød og vann - men om de mer avanserte behovene vi også har. Troen er begge deler, etter min mening.

 

:)

Hva er du uenig i egentlig? At mennesker kan konstruere en virkelighet som er lettere å forholde seg til og kjennes tryggere enn vårt 98% dødelige univers?

 

Uenig i at troen er ett basalt behov.

Lenke til kommentar

Har merket at det er mange ukristne gudsfornerkere her inne.

 

Men hva er grunnen til at dere ikke tror?

Spørsmålet gir ingen mening, med mindre du også synes det er meningsfullt å spørre hvorfor folk ikke tror følgende eventyrfigurer er virkelige: enhjørninger, alver, feer, julenissen, Harry Potter, Zeus, Tor, Odin, Mithra osv ...

 

Årsaken til at jeg ikke tror på noen av de guder som er presentert for meg, er at det ikke er sannsynliggjort at de eksisterer. Det finnes ingen bevis for deres eksistens. Det kan jeg spesielt si om kristendommen, da jeg har gått på kristen skole og derfor anser meg for å ha god kunnskap om Bibelen og hva som står i den.

 

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Spørsmålet er galt. Det riktige spørsmålet er: "Hvis Gud eksisterer, hvorfor har ingen klart å bevise det?" Årsaken til dette er at det er umulig å bevise at noe IKKE eksisterer. Det er like umulig å bevise at Julenissen, alver, feer, spøkelser, Zeus, Appollo, Neptun og andre eventyrfigurer ikke eksisterer. Hvis disse ikke finnes, hvorfor har INGEN greid å bevise at de ikke eksisterer? Du skjønner, den samme argumentasjonen som du ønsker å bruke for din eventyrfigur, fungerer helt fint for andres eventyrfigurer også, men det var kanskje ikke helt etter planen?

 

Dere sier gjerne, "men er det bevis for kristendommen"? JA, og ikke spør hva, les heller bibelen, der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

Nei, det er ingenting i Bibelen som beviser guds eksistens. Jeg har lest Bibelen fra perm til perm, jeg leste mye i den da jeg hadde Bibelundervisning da jeg var ung og også da jeg gikk på kristen skole. Jeg fant aldri noe bevis for gudens eksistens. Jeg fant mange påstander, som verken er etterprøvbare, troverdige eller på noen som helst vis beviselig sanne.

 

Men hvorfor tror du ikke?

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

 

Jeg tror ikke fordi det ikke er ført tilstrekkelig bevis for gudens eksistens. Akkurat samme årsak, som at jeg ikke tror på Julenissen eller noen av de andre gudene og eventyrfigurene jeg har nevnt over. Det er ikke mulig å komme med beviser på at Gud ikke finnes. Gud er et alt for vidt begrep til at dette er mulig. Om du spesifiserer, nøyaktig hva du mener med Gud, så kan det være aktuelt å sette opp forsøk som beviser at akkurat denne påstanden ikke eksisterer.

 

Jeg tror du mangler grunnleggende forståelse for hvordan vitenskap og forskning fungerer dessverre ...

Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

På samme måte vil sølepytten føle at gropen den ligger i, ble spesialdesignet for nettopp den. Mens det i virkeligheten er sølepytten som har tilpasset seg gropen som allerede var der, eller i noen tilfeller faktisk har gravd ut gropen ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er grunnen til at dere ikke tror?

Mangelen på beviser.

 

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Hvorfor har ingen greid å bevise at Odin ikke finnes? Bevisbyrden ligger på den med den positive påstanden, altså den troende.

 

 

les heller bibelen, der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

Les bibelen og bli ateist.

 

 

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

6E8Q7.jpg

(Dette gjelder den kristne guden)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder Pascals tidligere nevnte veddemål:

 

Hva har jeg å tape på å ikke tro på [sett inn guddom her]? Ingenting, bortsett fra selvrespekten min.

 

Men så er det det her med å faktisk tro, da. Ja, jeg kunne sikkert gjort en overbevisende forestilling, gått gjennom alle øvelsene med konfirmasjon, gudstjenester, nattverd, bønn og the works, og overbevist verden om at jeg var en god troende kristen.

 

Men jeg hadde fremdeles aldri faktisk trodd på det tullet der. Det strider så mye mot alt menneskeheten faktisk har lært om hvordan universet virker at jeg aldri hadde klart å overbevise meg selv om at det var sant. Og hvis Jahve er så pokkers smart og allvitende, så klarer vel han å finne ut at jeg bare faker, og ender opp med å sende meg sørpå uansett.

 

Så da kan jeg like godt bevare selvrespekten og være ærlig om at jeg ikke tror et spøtt på hverken den kristne eller andre spøkelseshistorier.

Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

Vi vet når livet oppstod på jorden. Vi vet når Jorden ble mulig å leve på. Vi vet også at Mars tidligere var mulig å leve på.

Livet startet på jorden ca 3,5 milliarder år siden. Jorden ble formet for ca 4 milliarder år siden, og ble "kjølig nok" for liv etter 0,2 milliarder år. Så tok det ytterlig 0,3 milliarder år før livet dukket opp. Hvordan livet oppstod er vi litt usikre på (siden vi ikke har sett det skje flere ganger), men vi vet hva som skjedde i etterkant. Evolusjon.

Kroppen vår består av stjernestøv, rett og slett. Stjerner som har dødd slik at vi kan leve.

 

Selvsagt er Jorden kompatibel med liv, ellers ville vi ikke blitt til her. Men problemet er at de absolutt fleste plasser på jorden tar livet av oss veldig lett. 70% av jordens overflate er saltvann. Det kan ikke drikkes. Resten består også av nord og sørpolen (iskaldt, umulig å leve), ørkenområder (tilsvarende umulig å leve), fjellkjeder og lignende geologiske strukturer. Men så er det de plassene som vi kan bo da. Når vi har fjernet alle farene. Og selv da dør vi hele tiden.

 

Og ikke tro det finnes andre planeter vi ikke kan bo på.

Vi har ikke sett nok. Det vi HAR sett, er "bak i tid". Lyset bruker å lang tid på å nå oss, at for alt vi vet, kan en planet ha fått liv på seg i den tiden lyset har brukt på å komme hit. Men igjen. Det er mye vi ikke har sett. Det er mye vi ikke vet. Det er muligens enklere å si at "aliens har plantet oss her" eller at "Gud gjorde det", men det ødelegger hele mystikken, gjør det ikke? Er ikke det mer spennende å undersøke, forske og se hva vi finner ut?

 

Vel fiskene og hvalene og delfinene lever i saltvann gjør de ikke?

 

Det jeg mener er at dersom livet oppstod på jorden, så må det finnes liv overalt ellers i solsystemet også. Det kan ikke bare finnes på jorden, men på mars rundt saturns måner, andre måner osv osv osv osv.

 

Det er et tankekors at akkurat på jorden og langs uhorvelig avstand fra oss så er det ikke mulighet for liv. Liv etter jordens standarer kan bare oppstå på en tredjegenerasjons sol, den bør være på solens størrelse eller lignende.

Vi befinner oss på jorden, vi vet ikke hvorfor vi er her. Vi vet ikke hvordan vi kom hit. Vi vet bare at vi finnes her, at livet finnes her. Mennesker, dyrearter og planter i mangfold på jorden, unikt for vår del av universet ganske sikkert.....

Når vi ser ut med våre teleskop og ser hvor få steder som det er mulighet for liv på samme måte som jorden så er det hele ganske ufattelig. Enda mer uforståelig blir det når enkelte mener å vite at vår livsgenerasjon er tilfeldig... at vi bare er, her mutters alene i universet, ved en tredjegenerasjons sol med de tunge grunnstoffene jern, gull sølv og platina...

Ganske sært egentlig, 50 millioner lysår unna en annen lignende sol, uten disse generasjonene av supernovaer i mellom så vil nok biologisk liv være ganske umulig også....

Størrelsen på jorden og solen er også svært sære og enkelte tyngdelover og krafter utelukker liv på samme omfang ellers i umiddelbar "nærhet" utenfor vårt eget system...

Livet på jorden...

Et biosystem så avansert og finurlig utviklet, så vakkert med all sin symmetriske og geometriske prakt at det er helt ufattelig...

Like utrolig at det finnes liv på jorden, som at det skulle finnes en gud, grønne menn eller enkelte levende vesener som presterer å gå på vannet..

Folk virker særdeles tilvendt med disse ufattelige tingene iforhold til andre ting...

Lenke til kommentar

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

På samme måte vil sølepytten føle at gropen den ligger i, ble spesialdesignet for nettopp den. Mens det i virkeligheten er sølepytten som har tilpasset seg gropen som allerede var der, eller i noen tilfeller faktisk har gravd ut gropen ...

 

Ja, om det bare var en sølepytt i milliarder av lysår så ville jo det få sølepytten til å tenke litt.

Lenke til kommentar

Vi har tenkt, og tenker fremdeles! SETI-programmet er bare det mest kjente eksempelet på at folk aktivt leter etter liv andre steder i universet.

For NEI, det er ikke slik at jorden er det eneste stedet hvor liv er mulig. Vi _vet_ at liv er mulig på Mars, og det er bare tilfeldigheter som gjør at det ikke er det (lenger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...