Gå til innhold

Hvorfor tror du ikke på gud?


Anbefalte innlegg

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

På samme måte vil sølepytten føle at gropen den ligger i, ble spesialdesignet for nettopp den. Mens det i virkeligheten er sølepytten som har tilpasset seg gropen som allerede var der, eller i noen tilfeller faktisk har gravd ut gropen ...

 

Ja, om det bare var en sølepytt i milliarder av lysår så ville jo det få sølepytten til å tenke litt.

 

Lysår er et mål for distanse, ikke tid...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har vann.. og perfekte levekår for liv. Det spesielle er at alt rundt oss i lysårs avstand har veldig liten forutsetning for liv. I så måte virker det nesten som om vår verden er spesielt utvalgt for å huse liv. Det er iallefall det logiske jeg har falt på. Altså ikke at meteorer brakte liv fra lysår unna.. men at livet ble plassert her av en høyere livsform, alien, eller om dere vil... Gud..

På samme måte vil sølepytten føle at gropen den ligger i, ble spesialdesignet for nettopp den. Mens det i virkeligheten er sølepytten som har tilpasset seg gropen som allerede var der, eller i noen tilfeller faktisk har gravd ut gropen ...

 

Ja, om det bare var en sølepytt i milliarder av lysår så ville jo det få sølepytten til å tenke litt.

 

Lysår er et mål for distanse, ikke tid...

 

Distansen var poenget mitt, ikke tid. Lysår er distanse. Jeg mente laaaaaaang distanse mellom sølepytten og sølepytten på andre siden av universet.

 

Det er feks få tredjegenerasjons soler i melkeveien. De finnes men ikke så mange og med enorme distanser imellom.

 

"Vitenskapen" har to teorier som tar for seg opprinnelsen på livet, det ene er meteoritter med bakterier fra andre deler av universet, det andre er biosyntese som er en ide om at livet plutselig oppstod i havet pga stråling eller noe som forandret proteinene til dna.

 

Men DNA er veldig komplisert, nesten så komplisert at man kan kalle det en computer eller en maskin. Kroppene våre er avanserte maskiner. Jeg er av den oppfattelse at maskiner er skapt av andre livsformer. Jeg tror ikke at naturen selv har egenskap til å skape avanserte maskiner.

 

I så måte tror jeg på intelligent design, men jeg tror vi stammer fra en annens livsforms skapelse. Jeg ser meg ikke som religiøs, men forklarer heller ting med vitenskap.

 

Feks er det naturlig for meg å tro at det finnes høyere livsformer "aliens". Jeg tror samtidig ikke på at meteoritter har klart å krysse så stor distanse med så avansert DNA.

 

Jeg velger å tro at vi ble plassert på en øde beskyttet del av universet av en annen livsform, muligens en livsform som livet på jorden har slektskap til.

Lenke til kommentar

Feks er det naturlig for meg å tro at det finnes høyere livsformer "aliens".

Så, hvem designet de høyere livsformene?

 

For øvrig så sier vel argument from incredulity mer om personen som kommer med argumentet enn om fenomenet som diskuteres. Det morsomme med selvreplikerende proteinstrukturer er at selv om det er veldig liten sannsynlighet for at de oppstår i et gitt volum av prekambrisk suppe i et gitt tidsrom, når du integrerer opp over et veldig stort volum og veldig lang tid så nærmer plutselig den aggregerte sannsynligheten seg 1. Og har først selvreplikerende proteinstrukturer oppstått, så er evolusjonen i gang. Og da er det bare å tvinne tommeltotter mens de store talls lov gjør sitt.

 

Fordi selv svært usannsynlige ting er nesten garantert å skje bare antall forsøk er stort nok. Men menneskehjernen har en svært dårlig intuitiv forståelse for de store talls lov, og vi har instinktivt en tendens til å sette likhetstegn mellom "svært usannsynlig" og "umulig".

 

Det er svært liten sannsynlighet for å vinne førstegevinsten i viking-lotto. Allikevel gjør noen det nesten hver uke. Hadde du tippet viking-lotto i et par milliarder år hadde du vært tilnærmet garantert noen førstegevinster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nesten er vel å ta litt i, livet på jorda står ganske sterkt i så måte..

Rettelse; 5 masseutryddelser:

 

Nr. 1: 450 millioner år siden. Ca 60% av alt liv utryddet.

Nr. 2: 360 millioner år siden. Ca 70% av alt liv utryddet.

Nr. 3: 250 millioner år siden. Ca 84% av alt hav-liv og 95% av land-liv utryddet.

Nr. 4: 200 millioner år siden. Ca 48% av alt liv utryddet.

Nr. 5: 65 millioner år siden. Ca 75% av alt liv utryddet.

 

Per idag: 99% av artene som noen sinne har levd, har blitt utryddet.

 

Og vitenskapsmenn er rimelig sikre på at vi er allerede godt i gang med en 6 utryddelses-hendelse.

 

Så ja. Ganske sterkt? Ja, det har heldigvis klart å overleve. :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si bibelen bekrefet gud ganske godt

GT elle NT?

 

Hvordan vet du at bibelen er sann? Hvor ærlig er du i dette spørsmålet egentlig? For VET du at bibelen er helt sann? Eller kan det meste av det være skrevet av mennesker som hadde en agenda med hva de skrev?

 

NT består jo av 27 bøker, men det var bare de som kom med i NT, det er vel noe slikt som 2500 manuskrifter som er skrevet som IKKE kom med i bibelen fordi de ikke hadde den "rette" forkynnelsen... Så hvordan vet du at det er de bøkene som kom med i bibelens NT (Der forøvrig 1/3 del er skrevet av helt andre enn de bibelen sier har skrevet dette) er de rette og ikke noen av de 2500 andre manuskriftene, som avviker på ganske fellende punkter med hva som faktisk ble kanonisert i bibelen, som er det riktige? Du antar mer enn du klarer å finne grunnlag for her...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har merket at det er mange ukristne gudsfornerkere her inne.

 

Men hva er grunnen til at dere ikke tror?

Grunnen... Det er vel mange grunner. Men hovedsakelig er det vel fordi jeg vanskelig kan se det som noe reelt. Alt ved dette virker falskt og uekte. Den samme følelsen som når noen leser opp eventyr, eller andre fortellinger som åpenbart ikke passer sammen med den oppfatningen jeg har av virkeligheten.

 

Jeg var jo kristen før da jeg var liten. Min morfar snakket meget om Gud, og jeg syntes at det han sa var veldig interessant og spennende. Jeg levde meg mye inn i hva han sa, og jeg trodde vel på det, så og si hele barndommen og ungdommen, frem til 16-17års alderen, da jeg begynte å studere og reflektere over det hele. Jeg ville undersøke hva "motparten" hadde å si om temaet. Hva slags argumenter de hadde, et cetera. Etter hvert så revnet den troen jeg hadde. Den gikk i oppløsning. Jeg hadde ikke lenger en eneste god grunn til å tro på Gud. Alle de grunnene jeg hadde tidligere, tok jeg for meg en for en, og gjenomgikk en kritisk analyse. I dag har jeg fremdeles ingen gode grunner til å tro på noen Gud, annet enn dersom jeg snur på det: "Det er en selv som er Gud" (...)

 

Jeg vet ikke engang hva man tror på dersom man faktisk tror på Gud... Gud er et ord som folk er fortrolige med. Noe de kjenner og noe de vet hva er... Det er bare tøys. Man kjenner til ideene om Gud, og man kjenner kanskje til beretningene som er skrevet om den Gud man bekjenner seg til, ev. ikke bekjenner seg til...

 

Er min forestilling av en Gud lik de forestillingene som oldtidens mennesker hadde av Gud? Nei. Åpenbart ikke. Og dette har jeg funnet ut ved grundig analyse av fortidens menneskers bruk av begrepet "Gud" og "Guder"...

 

Folk flest tror de vet hva Gud er, og derfor begynner de å ralle om denne gudens eksistens eller ikke-eksistens, som om de visste hva som eventuelt "ville ha eksistert", eller "ikke eksisterer" ... Svært få spør seg selv: "Hva i huleste er Gud"? Men jeg antar at de benekter den Gudsideen slik den blir presentert av de fleste kristne troende, som i sin tur ikke legger så alt for mye vekt på spørsmålet, men bare raller videre for å på denne måten unngå problemet... Men Gudsideen slik den blir presentert av de troende, er ikke alltid en ide som stemmer overens med diverse bibeltekster. Jeg har mange eksempler på det. Og jeg har eksempler på det at bibelforfatterne seg i mellom ville vært uenige dersom de hadde levd samtidig og snakket med hverandre om temaet. Det er åpenbart når man stiller ulike bibelvers opp mot hverandre.

 

Gud eksisterer for meg som et vesen skapt av min egen tankekraft, og andres tankekraft. Så jo på en måte eksisterer Gud, men Gud da ikke noe mer enn en forestilling jeg og andre mennesker har av Gud...

 

 

Hvis gud ikke finnes hvorfor har INGEN greid å bevise det?

Hvis det fantes et bevis for at Gud ikke fantes, hvordan ville dette beviset ha sett ut?

Hva ville DU ha akseptert?

 

Dere sier gjerne, "men er det bevis for kristendommen"? JA, og ikke spør hva, les heller bibelen, der finner du mye dokumentasjon som bekrefter at gud eksiterer.

Eksisterer som et ord og begrep, ja.. Som menneskelige tanker og spekulasjoner, og som påstander som ikke på noen måte lar seg vertifisere; Ja.. Men så har man jo også arkeologiske bevis som motbeviser en god masse av bibelens fortellinger... Det er et veldig dårlig bevis for kristendommen.

 

Men hvorfor tror du ikke?

Kom gjerne med ET bevis på at Gud ikke finnes, ...

Jeg har ikke noe bevis for at Gud ikke finnes... Hvis Gud finnes, så kunne man ha bevist det. Men hvis Gud ikke finnes, så vil man aldri kunne motbevise eller bevise Gud... Selv mener jeg evolusjonen er et godt nok bevis for at bibelens skapelsesberetning er det den tilsynelatende er: altså mytisk...

 

Evolusjonen i naturen tar jeg vel også som et bevis for at Gud ikke finnes, i og med at noe sånt ville vært helt totalt unødvendig dersom det virkelig fantes en allmektig Gud...

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men DNA er veldig komplisert, nesten så komplisert at man kan kalle det en computer eller en maskin. Kroppene våre er avanserte maskiner. Jeg er av den oppfattelse at maskiner er skapt av andre livsformer. Jeg tror ikke at naturen selv har egenskap til å skape avanserte maskiner.

Nå må du huske at avanserte maskiner som er lagd av andre livsformer ble lagd for første gang som en superavansert maskin, men kroppene våre har utvliklet seg sakte ifra en encellet organisme, til det vi er i dag. Husk hvor lenge de millionene av år jorda har levd i faktisk er. Når man sier at en art utviklet seg armer i løpet av 2000 år, så tenk på hvor lenge det faktisk er. da skjønner du hvor sakte det har skjedd.
Lenke til kommentar

har ikke lest igjennom alt, så jeg vet ikke om noen har sagt det før meg.

 

men det er en grunn til at det kalles tro, det er fordi det er noe en tror. enn må ikke alltid ha argument for alt enn tror.. viss jeg skriver hær på forumet at jeg er kristen, så tror dere meg? hvorfor? har dere enn grunn til det mer enn at jeg har sagt det? det blir det samme som bibelen. det er Gud som har sagt det, og da tror noen på det, men det vil være noen som ikke tror det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...