Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Vurderer å kjøpe en 3d printer, men begynte å lese om helserisiko og det får meg til å revurdere ideen 2 og 3 ganger. De største problemene var vel UFP (ultra fine particles) og avgassing når plasten  blir smeltet. Hvordan beskyttere dere mot disse problemene?

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en 3d printer, men begynte å lese om helserisiko og det får meg til å revurdere ideen 2 og 3 ganger. De største problemene var vel UFP (ultra fine particles) og avgassing når plasten blir smeltet. Hvordan beskyttere dere mot disse problemene?

Hvor mye avgass dem avgir er vel helt avhengig av hvilken type filament man bruker.

Den mest vanlige (PLA) er basert på mais og planteoljer eller noe slikt og er helt luktfri i bruk. Tipper det er mere farlig å ikke støvsuge på noen dager enn å printe med det.

 

ABS derimot er basert på olje og det lukter og avgir litt farlige stoffer. Jeg har bare ett vindu åpent på rommet hvor printerne står og prøver å unngå å være dær så mye under printing. ABS er noe herk å printe med og det kommer stadig nye typer miljøvennlig filament som er like bra om ikke bedre enn ABS.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hei,

 

Kjøpte meg 3D printer for et par måneder siden og begynner å få litt erfaring. Modellen jeg kjøpte er Creality CR-10S fra 3DNordic som jeg er veldig fornøyd med. Brukte den medfølgende Cura til å begynne med men byttet til Simplify 3D som er utrolig enkel å bruke. Slet litt til å begynne med å få printen til å sitte fast og få den løs etterpå. Ente opp med å bruke hårspray. Bortsett fra at rommet lukter som et parfymeri en stund så er dette helt suppert. Sitter som et skudd under print og løsner lett etter nedkjøling og kan lett vaske bort restene etterpå.

 

Har så langt bare printet modeller jeg har lastet ned fra thingiverse. Noen som kan anbefale et bra design program som ikke koster alt for mye? Har sett litt på netfabb men den koster ganske mye i abonnement.

Lenke til kommentar

Støtter siste taler. Er mer krevende å komme i gang med F360, men så er det da også et helt annet verktøy enn Sketchup. Jeg fraråder sterkt å bruke tid på Sketchup hvis formålet er å tegne ting som skal printes. Det er helt kurant om du skal modellere huset ditt og terrenget rundt (til illustrasjonsformål), men til mekanisk design er det ikke bra, etter min mening.

Lenke til kommentar

Har fulgt denne tråden en stund, og slo til på «Anycubic kossel tilbudet» det var mye snakk om her i Desember. Monterte den i midten av Januar, og fikk fint kalibrert den. Problemet oppstod derimot når jeg skulle prøve meg på "testprint". Gikk ikke mange sekundene før det smalt fra strømforsyningen, kom litt røyk og sikringen i huset slo ut.

 

Ærlig sak at det nok var min feil, da strømledningen ikke var helt inne i strømforsyningen. Det gikk tydeligvis fint, frem til den måtte trekke mye strøm antar jeg. Den medfølgende strømforsyningen hadde egen sikring, prøvde å bytte denne. Den nye sikringen smalt så fort jeg skrudde på strømmen igjen.

 

La hele prosjektet på is og antok alt var dødt. Men bestilte nylig en ny strømforsyning, for å se om det kanskje bare var strømforsyningen som ble grillet.

 

Tenkte å prøve å skru den sammen med den nye strømforsyningen snart, er det noe spesielt jeg burde tenke på? Er dette en «lost cause», der alt mest sannsynlig er grillet? Aner virkelig ikke hva jeg kan forvente.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte meg nylig en Creality CR-10S og tenkte og kjøpe filament fra Norge. Men har NULL peiling på hva som er bra. Ønsker noe som er litt gummi-akti og tåler en del, da jeg kommer til å skal lage mye deler til Racing droner. (Gopro feste etc)

Også ønsker jeg vanlig (PLA?) til å lage random shit med. :wee:

Hva og hvor er det best å kjøpe? :) Sikkert blitt spurt om dette flere ganger, så beklager det :p

Lenke til kommentar

Det er flere som selger filament her i Norge, men om du vil ha topp kvalitet så anbefaler jeg å handle hos https://www.e3printable.no.

 

PLA er greit til veldig mye, men om du skal ha noe som er litt sterkere og mindre sprøtt så er kanskje PET-G et godt alternativ. Nylon er nok enda sterkere, men er nok et lite hakk vanskeligere å printe. ABS er litt på vei ut, da det i praksis krever lukket temperaturkammer og god ventilasjon i rommet ellers.

 

"Gummi-aktige"-filamenter finnes også, og det kalles oftest "flex". Finnes mange typer i forskjellige hardheter, men man vil typisk ikke bruke det til braketter eller deler som sådan. Det er mer til beskyttelseskapper/bumpers (f.eks til mobiltelefoner). Kan også printe f.eks dekk til modellbiler i flex.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...