Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min på Banggood. Klagde på kvalitet til både Creality og Banggood?

 

Printer nr. 2 kjøpte jeg et annet sted. ?

 

https://www.3dprintersonlinestore.com/creality-ender3-3d-printer

 

Du får sikkert 300-350kr i mva og gebyr.

 

Men her kan du kjøpe med den nye glass platen for 20usd.

 

Evt. kjøpe i norsk butikk.

 

https://www.3dnordic.no/3d-printer/creality-ender-3

 

Ser at banggood har den, noen har fått den oppgraderte versjonen så lurer på og bare ta sjansen med bestilling derfra.

Creality oppgraderer småting hele tiden. Ser ikke noe forskjell på den de selger nå og den jeg kjøpte. Print plata er sikkert formet som et tallerken slik som min.

 

Kjør på! Du blir nok fornøyd med den.

Selv er jeg ikke noe fan av Hotend og Melzi hovedkortene som Creality\Tronxy bruker, men det er noe du alltids kan oppgradere senere.

Det mest irriterende er at viften til hotend er kobler direkte til 12V, så den bråker hele tiden selv når printeren ikke printer noe.

Og at stepperdriverne er loddet fast så man kan ikke bytte dem til noen som er stillere.

 

 

Det er irriterende at viften går. Men vær OBS på at Ender 3 er 24V og ikke 12V slik som CR10 serien.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte min på Banggood. Klagde på kvalitet til både Creality og Banggood?

 

Printer nr. 2 kjøpte jeg et annet sted. ?

 

https://www.3dprintersonlinestore.com/creality-ender3-3d-printer

 

Du får sikkert 300-350kr i mva og gebyr.

 

Men her kan du kjøpe med den nye glass platen for 20usd.

428kr i mva, pluss 158kr i fortollingsgebyr.

 

Blir enda mer om man må betale for frakt.

 

Kalkulator her: https://www.toll.no/no/verktoy/importkalkulator/

Lenke til kommentar

Betalte 225usd for Anycubic kossel linear plus. Gratis frakt. 80usd på pakken. Fikk min fra Tyskland. Posten overtok i Norge.

348kr i mva og gebyr. Bestilte lørdag 4. August og fikk den onsdag 15. August.

 

Ender 3 koster 209usd.

20usd for glassplate. Den betalte jeg 22usd for, bestilte fra Creality.

 

Banggood tar 1844kr. (Ca. 217usd)

Lenke til kommentar

Man slipper selvfølgelig billigere unna når dem skriver lavere verdi på pakken, men det er ikke alltid en selvfølge at dem gjør det.

Spesielt ikke fra en "ordentlig" butikk som 3D printers online store.



6-2.jpg

 

Anycubic 4MAX ser ut til å være en ganske heftig maskin.

CoreXY design med rails for ekstra presisjon.

Extruder direkte på hotend er utmerket for printing av flexible filament.

Innebygget, noe som gir stor fordel ved printing av f.eks ABS.

Litt slapp hastighet på den (60mm\s max) men tipper det er pga 8bit hovedkort.
Slenger man inn Klipper firmware kan man nok printe med minst det dobbelte uten problemer.

 

Hadde jeg vært på jakt etter ny maskin ville jeg nok prøvd en slik.

http://www.dx.com/p/anycubic-formax-4max-large-big-size-3d-printer-diy-kit-eu-plug-511813?tc=NOK&ta=NO&gclid=CjwKCAjw8O7bBRB0EiwAfbrTh02ZjVqTBPuclen0IjKso01RLL2lGr9GybOgJAv_7AhOCk4vDlWIWRoCpbAQAvD_BwE#.W3y01OgzaUk

 

Var horribel dyr frakt fra DX da. Kansje den finnes billigere andre plasser.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Løp å kjøp ??

 

Så denne videoen i natt. Mer fristende...

 

 

 

Har nok å sette fingrene i. Anycubic kossel printeren er står på plassen sin, men fortsatt i esken.

Creality Ender 3 printeren har fått ny print plate i glass, bestilte Creality sin nye. Funker meget bra, men jeg må ta en skikkelig runde med den printeren. Den er ikke helt bra.

 

Skal også sette opp octoprint med en av de mange Raspberry Pi'ene mine etterhvert.

 

Complexity, du nevnte klipper fw og anycubic kossel. Hva er fordelene?

Mye styr å gjøre dette? Har du noen linker til gode instruksjoner?

Lenke til kommentar

Nei veldig enkelt på Kosseln, siden hovedkortet har bootloader og er "Vanlig Arduino"

 

Litt mere pjesk på Tronxyen med Melzi hovedkort (samme som cr-10) da man må flashe bootloader via ISP headern først.

 

Foldelene er 64bit vs 8bit. Får mye raskere hastighet på printen og resultatet blir mere høyoppløst og smoothere.

 

Med standard Marlin overbelaster du prosessoren om du beveger deg på 80mm/s og mer i speed og printern vil begynne å gjøre feil. Med Klipper kan du printe så raskt du bare tør.

 

https://github.com/KevinOConnor/klipper/blob/master/docs/Installation.md

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg er ny på 3dprinting. Jeg kjøpte printer brukt. Først prøvde jeg å printe ut en ferdig g-code til som fulgte med når jeg kjøpte. Det gikk fint. Når jeg prøvde å hente ned en stl fil som jeg gjorde om til G-gode via cure så gikk deg ikke bra. Ser ut som den legger et tynt første lag også neste runde så henger første laget med...så blir det bare en plast rør rundt extruder/dyse. Prøvde å se på oppsettet på den fila som funka og kopiere denne videre men gikk fortsatt ikke. Når jeg prøver den ferdige g-code fila igjen så går det bra. Har noen noen forslag ideer om hva jeg kan prøve eller hva jeg gjør feil? Mvh Geir

Lenke til kommentar

@Geir:

Last ned en profil til printeren din. Du nevner ikke hvilken du har? Søk gjerne opp Facebook gruppen til dkn printer så vil du kunne lese deg opp på alt om den dær.

 

@isbilen:

Ville selv bare kjøpt en Ender 3 (koster rundt 1500kr) det er en cartesian maskin som gjør den enkel og stabil i bruk.

Du får printere til 10-50 tusen kr, men av reviews jeg har sett så printer dem ikke noe bedre, og du blir bare sykt plaget om noe skulle feile da det er proprietære svindyre deler som ikke kan åpnes osv.

 

Dem bruker og ofte proprietære filamentruller, som koster både 2 og 3 ganger så mye uten å være noe bedre.

 

En dyse vil gå tett i ny og ne, det er ikke til å unngå når man smelter plastikk. Er greit å bare kunne regnjøre dysa da istede for å sende inn maskinen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@isbilen:

Ville selv bare kjøpt en Ender 3 (koster rundt 1500kr) det er en cartesian maskin som gjør den enkel og stabil i bruk.

Du får printere til 10-50 tusen kr, men av reviews jeg har sett så printer dem ikke noe bedre, og du blir bare sykt plaget om noe skulle feile da det er proprietære svindyre deler som ikke kan åpnes osv.

 

Dem bruker og ofte proprietære filamentruller, som koster både 2 og 3 ganger så mye uten å være noe bedre.

 

En dyse vil gå tett i ny og ne, det er ikke til å unngå når man smelter plastikk. Er greit å bare kunne regnjøre dysa da istede for å sende inn maskinen.

Den ser jo fin ut, og relativt mye billigere enn jeg hadde sett for meg. Da kan jeg heller bruke 20-30 laks når jeg begynner å få greie på det. Hvor er det bra å kjøpe fra? Finner bare en norsk sjappe som fører den, og de skal ha 3000. Forsåvidt greit nok det, siden den trolig kommer på 2200 moms og fortolling inkludert fra utlandet, minus forbrukerrettigheter.

Lenke til kommentar

Den ser jo fin ut, og relativt mye billigere enn jeg hadde sett for meg. Da kan jeg heller bruke 20-30 laks når jeg begynner å få greie på det. Hvor er det bra å kjøpe fra? Finner bare en norsk sjappe som fører den, og de skal ha 3000. Forsåvidt greit nok det, siden den trolig kommer på 2200 moms og fortolling inkludert fra utlandet, minus forbrukerrettigheter.

Kommer på 1700kr fra Bangood, med tariff insurance som betyr at dem refunderer moms og fortolling om du får regning på det.

 

Men free shipping kan fort ta litt tid. Forbrukerettigheter får du ikke så mye av, men er alltid standard deler i bruk på slike maskiner så blir noe ødelagt får du tak i deler billig.

 

En veldig vanlig oppgradering på alle slike printere med mk10 hotend er å bytte den med en all-metal E3D V6 klone. Koster ca 70kr og du printer bare det nye festet til den selv.

 

Men den printer nok bra ut av esken og altså.

 

Meld deg inn i facebookgruppen til printeren så finner du gode slicer profiler og tips til gode prints.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser man kan forhåndsbestille en Ender 3 Pro nå, til noen hundrelapper ekstra. Burde man se den som en nødvendig forbedring av Ender 3 og vente to uker, eller slippes det uansett oppdaterte versjoner i et bankende kjør i denne bransjen?

 

EDIT: Jeg ser ikke noe på Crealitys egne sider om noen Pro, så jeg driter i den og bestiller en vanlig. Kan sikkert gjøre endringene selv etter hvert også.



Kan man printe gjenstander som ikke klarer å stå selv?

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kan man printe gjenstander som ikke klarer å stå selv?

Ja, da bruker man support. Bare legg inn Cura allerede å begynn å lære deg slicing av 3d modeller. Husk å velge profilen til ender 3.

Om du ikke finner ender 3 profiler (og ikke orker å laste en ned å legge inn manuelt) så vil nok CR-10 profilen funke fint (samme hotend) du må bare korrigere bed size.

 

Ikke bli forvirra av Cura version 15 (som vanvittig mange på internett klarer å bli?!?) Da det er en 4år gammel utdatert version som folk tror er den nyeste.

 

Bruk Cura 3.x.x

 

Og etter man har satt opp alt som man ønsker, alltid husk å sjekke "Layer View" før du lagrer gcode filen. Da simulerer den printingen og man vil se om man har gjort noe feil før man starter printingen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg mottok en en Creality Ender 3 sist uke, kan ikke annet enn å måpe over hvor bra denne printeren er til 1500 + mva. tror ikke utskriftskvaliteten står tilbake for noe innenfor konsument segmentet.

 

Mulig dette har vært nevnt tidligere, men Ender 3 er nå open source (https://github.com/Creality3DPrinting/Ender-3), noe som betyr mange funksjonelle utvidelser og en stor community.

 

Dette er min første 3d printer, men neppe den siste!  

 

hda

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke brukt min Ender 3 på lenge pga hjemmesnekring og maling av prosjektet etc. Men den fungerer utmerket etter jeg fikk glassplatten fra Creality. Anycubic kossel printeren er fortsatt i esken.

 

Driver å lager "skap" til printerne pga lav romtemperatur på vinteren. se bilder

 

Bør jeg gjøre noe angående brann inne i disse skapene? Gipsplater og brannfug e.l?

 

 

 

 

 

Fikk endelig montert Anycubic kossel'en. Har printet en xyz kube. Litt ghosting, målene ble 20.13, 20.17 og 20.28mm.

 

Hadde litt problemer i starten med bed leveling. Offset ble -15.94 og da startet printeren 8cm over printplata. Endelig offset ble 09.04 og første lag er det beste jeg har fått til. Driver å printer en test sak med overheng og diverse måle greier, må sette meg inn mye på nytt. Har ikke rørt printerene på flere uker.

 

Blir nok noen justeringer før den er bra.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...