Gå til innhold

Den store 3D Print Tråden - Printer du?


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med ProFab3D Mini V3? https://www.e3printable.no/nettbutikk-norge/81-profab3d/605-profab3d-mini-v3/

 

Virker som en variant av Monoprice Select Mini?

Dette er en MP Select Mini med annet navn. Veldig god og pålitelig maskin som var min første for ett år siden. Eneste jeg var plaget med var mye Z-wobble siden hele X aksen bare er montert på en side. Men har eliminert problemet med å printe alskens oppgraderinger til den.

 

Veldig god maskin for nybegynnere, og i siste version av Cura (3.2.1) så er det en ferdig profil for maskinen som fungerer temmelig bra, så du får startet printingen rett etter du har pakket den opp omtrent.

YVCoWyT.jpg

 

Denne båten er bitteliten. Klarer helt sykt fine detaljer med Minien.GXNtoTD.jpg

 

Hvordan er den printeren sammenlignet med FlashForge Finder som i morgen kan fås til 3750,- på Clas Ohlson via supertilbudet til DnB Mastercard? Jeg ser FlashForge ikke har heated bed og da ikke lar deg printe i ABS f.eks., men ellers?

Skeptisk til den altså. Alle sier man ikke trenger heated bed til å printe PLA, men det er utrolig praktisk. Du kan for eksempel ikke printe på kaldt glass, mens varmt glass funker bra og man får en nydelig finish på bunnlaget.

 

MP Select Mini bruker standard deler som er enkel å få tak i. Vanlige små Nema 17 motorer og en standard E3D V6 clone hotend. Deler og oppgraderinger til dette koster småpenger på ebay.

 

Tror ikke den flashforge tingen er like enkel å hanskes med når det gjelder oppgraderinger og reperasjoner..

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det kan du skaffe deg etterhvert om du vil. 

Jeg bruker bare glasset fra en bilderamme. Når den er varm sitter modellen fast, og når den er ferdig og blitt kald så er modellen helt løs og løftes bare av.

 

Printeren blir vel og levert med en slangs "buildtak" som fungerer likens. Modellen løsner når plata blir kald.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, takk. Vil disse fungere greit på nevnte printer? https://www.clasohlson.com/no/Filament-PLA-til-3D-skriver-Flashforge/Pr387721005

 

Og finnes det noen greie sider med gratis shipping for kjøp av billig filament av ok kvalitet?

Dem er overpriset. Kjøp universalfilament på clas olhson istede.

 

https://m.clasohlson.com/no/Clas-Ohlson-Filament-PLA-Universal-til-3D-skrivere-/Pr387986005

 

Den gråe er helt nydelig.

 

Du finner billig filament med gratis frakt på ebay, men kvaliteten varierer gjerne litt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

150,- for 600 gram = 4 gram per krone, sammenlignet med 250,- for 1000 gram = 4 kr. Så det er jo samme pris vel? Poenget var at jeg ville ha et par små spoler og ikke de store med en gang.

Sant, var ikke så ille pris på den. Så lenge rullen passer på holderen og er 1.75mm så burde det gå fint å bruke.

 

Kjøp deg ett skyvelær også om du ikke har. Gjerne digitalt da dem er enklere å bruke.

Lenke til kommentar

Hva skal man med det i denne sammenhengen?

Måle filament. Noe filament kan være 1.70mm og noe 1.80mm. printern vet jo ikke dette og tror alt er 1.75 så det kan bli overekstrudering/underekstrudering om man ikke korrigerer.

 

Også kjekt å ha om man vil kalibrere printeren ytterligere. Man printer feks små firkanter som er 20x20x20mm og måler om dem faktisk er den størrelsen når dem er ferdig printert. Meget vanskelig å måle med målband :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

M3D micro plus, eller alle M3D sine maskiner er søppel.

Ekstrudern er bitteliten og alt for svak, og hele designet gjør at man må printe skikkelig sakte.

Kan heller ikke bruke normal software (kunne ikke det før iallefall) må bruke M3D sin dårlige slicer software siden printeren ikke støtter normal gcode som alle andre.

 

M3D bruker og noen merkelige DC motorer istede for steppermotorer som alle andre bruker, uten at noen skjønner hvorfor..

 

Se reviews av den på youtube så skjønner du hvor elendig de maskinene er..

 

Dem ser pene ut, det er vel det eneste positive.. :p

 

Her er en liten video om M3D Pro maskinen. En maskin som koster 7500kr. Virker som noe skikkelig søppel den og.

 

Ville ikke stolt på reviews fra denne karen da han virker som en fjott, men dere ser jo kvaliteten.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke kommet i gang med 3D printing enda. Fikk litt dilla en liten stund, helt til det gikk opp for meg at det hadde blitt verdens dyreste iPad stativ.. :p

 

Men det er også begrensningene og tilsynelatende vanskelighets grad for å få ting bra som skremmer meg litt bort. Jeg har i grunnen bestemt meg for å vente til man får en RGB printer eller noe slikt.

 

Og nå ser det sannelig ut som det er innen rekkevidde:

 

https://www.kickstarter.com/projects/m3d/the-quadfusion-print-head-making-color-3d-printing?ref=profile_created

 

Selskapet bak virker muligens litt dodgy. Så jeg venter nok heller til dette blir litt mer mainstream. Men godt å se det er på vei. :D

Lenke til kommentar

90% av der jeg lager trenger bare å være i en farge, og trenger jeg flere så pauser jeg printeren og bytter plastikk når jeg ønsker en annen farge.

Modeller av figurer og slikt kan man male om man ønsker.

 

Bra det kommer printere som kan printe i flere farger, men for ett iPad stativ så klarer du deg utmerket med en vanlig printer til 800kr :p

 

Den hotenden han viser i den videoen er jo gedigen og veier sikkert 3 ganger så mye som en vanlig, som vil si at man må printe mye saktere og vil oppleve ekstra mye "ghosting". At den også har noen alt for svake extruder motorer hjelper heller ikke.. men det kommer seg.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...