Gå til innhold

– Fotorealisme er viktig for videre utvikling (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blindgate. Å vekke følelser i spilleren er en fortellerkunst og kan gjøres selv med piksler, noe Final Fantasy VI beviste for lenge siden. Kan man ikke fortellerkunst så hjelper det ikke med all verdens fotorealisme.

 

Men det kan være en fordel for spill der fotorealisme er et mål i seg selv, som sports- og racingspill, eller simulatorer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

L.A. Noire blir veldig uncanny valley for min del.

 

Fortellerkunst har aldri handlet om fotorealisme. Vi er da ikke så tilbakestående at vi må se hver pore forandre seg i åpenlyse følelsesreaksjoner for dykke ned i fortellingen. Gi oss stemmeskuespill som høres ut som faktiske samtaler, ikke diktanalyse fra videregående. Ikke mal spillet med historien, men mal historien med spill.

Endret av Zedarius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blindgate. Å vekke følelser i spilleren er en fortellerkunst og kan gjøres selv med piksler, noe Final Fantasy VI beviste for lenge siden. Kan man ikke fortellerkunst så hjelper det ikke med all verdens fotorealisme.Men det kan være en fordel for spill der fotorealisme er et mål i seg selv, som sports- og racingspill, eller simulatorer.

 

Hvorfor er det et større poeng i sports- eller racingspill og simulatorer enn andre steder?

Lenke til kommentar

Fundamentalt uenig. Vi har da hatt spill som gjør det med følelser veldig bra (uten å være fotorealistiske). Nå er jeg ikke en spill-kjenner, men for eksempel: Braid, Portal 2, Metro 2033, og der har jeg nok ikke en gang skrapt av laken. Og for å ikke å snakke om de utallige animasjonsfilmer: Wall-e, Min nabo Totoro, osv.

Det er jo dette som gjør spill til spill. At vi klarer å formidle det virkelige med det artistiske.

Det er plass til fotorealistiske spill, uten tvil, men dette virker jo bare som en unnskyldning til å lage spill som massene vil ha.

Lenke til kommentar

Hva er fotorealisme? Ordet har vært brukt av spillbransjen i minst 20 år og betydd omtrent det samme hele veien: Dagens grafikknivå + 3 år "moores lov" utvikling av grafikken. Hvert år de siste 20 år. Å tro at vi får fotorealisme snart er å tro på julenissen - i år igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å tro at fotorealisme vil inspirere følelser blir helt feil i min bok. Det kan derimot være med på å trigge "OMG AWESOME-refleksen" i hjernen min, som f.eks. i Transformers-filmene (Jeg gråt ikke da Optimus Prime "døde" selv om han ser rimelig ekte ut).

 

Om det er noe som påvirker følelsene mine, så er det gode karakterer, satt i en god historie. Dessverre virker det som at få spillutviklere satser på dette.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...