Gå til innhold

Forbud mot dieselbiler på de kaldeste dagene i Oslo


Anbefalte innlegg

På tide å komme med SKIKKELIGE subsidier av gassdrevne og elektriske biler, slik at de kan bli et realistisk alternativ for Ola Nordmann.

 

Dieselbilene i Oslo-området kan jo selges brukt til folk på bygda, der NOx-utslippene ikke gjør så mye.

De er fremdeles fullt brukbare, bare de ikke kjører i bysentrum.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide å komme med SKIKKELIGE subsidier av gassdrevne og elektriske biler, slik at de kan bli et realistisk alternativ for Ola Nordmann.

 

 

Som en kan fjerne etter noen år og høre på gnål om at folk er blitt "lurt" til å kjøpe den typen bil igjen da?

Endret av Teardrop
Lenke til kommentar

Når "alle" har gassbil, vil man ikke kunne opprettholde subsidiene.

Men poenget mitt er at subsidiene bør få gass-andelen i bilparken opp på et betydelig nivå.

Ikke bare en nisje for busser og drosjer i storbyen.

 

Når folk kjøper gassbil, vil bensinstasjonene begynne å selge gass.

Når gass er lett å få tak i, vil folk kjøpe gassbil.

 

Subsidier vil få denne utviklingen til å aksellerere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært positivt tiltak!

På kalde dager holder byen på å kveles av forurensning, og dieselbiler med deres rekordhøye NOX-utslipp er sterkt skyldig i dette. Derfor virker det naturlig å bekjempe dette med kjøreforbud på enkelte dager. Vi som bor innenfor Ring 3 vil forhåpentligvis få positive utslag i luftkvalitet.

 

Dog må jeg si jeg finner det rart at myndighetene ikke starter med å forbedre kollektivtransporttilbudet, altså gi en liten gulrot i tillegg til pisken.

Lenke til kommentar

Svært positivt tiltak!

På kalde dager holder byen på å kveles av forurensning, og dieselbiler med deres rekordhøye NOX-utslipp er sterkt skyldig i dette. Derfor virker det naturlig å bekjempe dette med kjøreforbud på enkelte dager. Vi som bor innenfor Ring 3 vil forhåpentligvis få positive utslag i luftkvalitet.

 

Dog må jeg si jeg finner det rart at myndighetene ikke starter med å forbedre kollektivtransporttilbudet, altså gi en liten gulrot i tillegg til pisken.

Har vanskelig for å se hvilken praktisk innvirkning dette har på luftkvalitet. Avgifter på landsnivå oppmuntrer til bruk av diesel og politiet har ikke ressurser til å følge opp forbudet...genialt.
Lenke til kommentar

Det er et mål i seg selv å ha færrest mulig statlige reguleringer, da det nærmest er umulig å ta innover seg alle ringvirkningene de vil ha. Her har man et eksempel på at en statlig regulering var så lite gjennomtenkt at det ble nødvendig med en kontraregulering som straffer de som rettet seg etter den opprinnelige reguleringen. Hadde man bare latt ting ligge i utgangspunktet ville ikke dette vært et problem.

 

Det er hva jeg mener på et prinsipielt nivå, men nå som forbudet er vedtatt så får jeg umiddelbart noen spørsmål om det rent praktiske. Kanskje vet noen allerede svaret på disse?

 

1. Hva er kriteriene for at en dag skal regnes som "kald"? Hvordan skal man få varslet alle bilførerne om hvilke dager som skal telles som kalde, og hvordan skal man kunne forutsi når disse blir? Vil det bli tatt høyde for at det kan være hyppige temperatursvingninger, eller vil man operere med forhåndsdefinerte "kalde perioder" og så bøtelegge folk uavhengig av om værvarselet slår til og dagens faktiske temperatur?

 

2. Hvilke tiltak er planlagt for å ta unna de mange tusen bilførerne som vil kjøre kollektivt disse dagene? I rushtiden er de fleste busser og vogner allerede fylt opp mer enn hva som er lovlig, så det er åpenbart at man vil trenge ekstra beredskap av en viss størrelse, spesielt innenfor ringen. Dette må transportselskapene vite minimum noen dager på forhånd for at de skal ha en sjans til å ha ekstra sjåfører på jobb, men hvordan skal man kunne forutsi at disse dagene faktisk blir kalde flere dager i forveien?

 

3. Når det er så mange unntak fra forbudet, og da tenker jeg særlig på bedrifter, hvor stor blir egentlig miljøgevinsten? Vil den være stor nok til å kunne rettferdiggjøre hele dette sirkuset?

Lenke til kommentar

Virkningen i form av NO2-utslipp vil nok være minimale. Biler som omfattes av forbudet står vel for en liten del av utslippene. I tillegg vil forbudet bety flere busser i rute dagene med høy forurensing - sannsynligvis eldre kun "eldre" busser med høyere utslipp.

Lenke til kommentar

Regner med at de stort sett kjører med så mye materiell og personale som de kan idag for det står jo allerede igjen folk som ikke kommer med i rushtiden. Tror eneste mulighet blir å leie inn både materiell og personale fra området rundt Oslo eller kanskje fra Sverige. Regn med ekstra forsinkelser og mye feilkjøring.

 

Men hvor mange vil egentlig følge dette forbudet? Liten bot og enda mindre sjangse for å bli tatt skremmer neppe mange. Og de fleste som kjører idag kjører fordi de ikke klarer få unna det de skal før og etter jobb med dagens ruter. Hyppigere avganger på dagens ruter vil ikke endre dette og for tog, t-bane og trikk får man ikke endret stort når det gjelder avganger.

 

Og hvordan skal politiet se om det er dieselbiler? Mange har allerede biler uten modellmerker bakpå og denne trenden vil raskt øke nå.

Lenke til kommentar

Og hvordan skal politiet se om det er dieselbiler? Mange har allerede biler uten modellmerker bakpå og denne trenden vil raskt øke nå.

Det er vel ikke verre enn å sjekke bilskiltet. Og iom. at dette trolig også kun er noe som blir gjort ifm. andre kontroller er det jo bare for politiet å be om vognkort.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det er med andre ord noe man vil bli tatt på hvis man tilfeldigvis kommer i kontroll på en av disse dagene, selv om alt annet skulle være i orden. Så blir spørsmålet hva boten skal være på? Jeg regner med det ikke er lite, for politikerne vil selvfølgelig ta høyde for at en del vil spekulere i å bare ta boten i stedet for å kjøre kollektivt eller låne en annen bil, spesielt i Oslo hvor det er mange pengesterke som kjører på jobb.

Lenke til kommentar

Idiotisk. Vi pendlere får snart store problemer tenker jeg.

 

Hva med å ta tog eller buss sier dere?

Hva med å drasse med seg flere hundre kg med verktøy og materialer på toget sier jeg da!

 

En toyota prius forurenser også mer iløpet av sin levetid (på grunn av produsksjonen av bateriene osv) enn det en Hummer gjør iløpet av sin levetid. Så det med at EL og hybrid er så bra for miljøet er bullshit, Imo.

 

Takk for meg!

 

Skulle skrevet så mye mye mer, men skal være på trening om 20 min... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gi F. Håper dog noen gjør det før meg, og faktisk tar det helt inn i retten, for å se om det faktisk finnes juridisk grunnlag til å forby befolkningen å kjøre bil, uansett drivstoff. Jeg mener, så lenge bilen er lovlig og har skilter, må man da få lov til å kjøre den...

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å gi F. Håper dog noen gjør det før meg, og faktisk tar det helt inn i retten, for å se om det faktisk finnes juridisk grunnlag til å forby befolkningen å kjøre bil, uansett drivstoff. Jeg mener, så lenge bilen er lovlig og har skilter, må man da få lov til å kjøre den...

Tror egentlig ikke det skulle by på så store problemer. Ingen nekter deg å kjøre bilen, men det de nekter deg er å bruke bilen på spesifikke steder.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...