Gå til innhold

Forbud mot dieselbiler på de kaldeste dagene i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke en diskriminering når man peker på en konkret problem. Det er ikke tilfeldig at diesel forurenser mer enn bensin. Det er fakta man har visst lenge, til tross for at politikerne ikke hadde kommet lenger i pensum på barneskolen når de sist så på "problemet".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har ikke dieselbil selv, men fy faen hvor forbannet jeg hadde vært hvis jeg var en av de som for noen år siden kjøpte dieselbil på oppfordring fra staten. Dette her er rett og slett skammelig, og folk som kjøpte dieselbil innefor en viss periode skulle nesten fått erstatning fra staten (verdien på bilene deres synker også som en følge av alt dette).

Lenke til kommentar

Har ikke dieselbil selv, men fy faen hvor forbannet jeg hadde vært hvis jeg var en av de som for noen år siden kjøpte dieselbil på oppfordring fra staten. Dette her er rett og slett skammelig, og folk som kjøpte dieselbil innefor en viss periode skulle nesten fått erstatning fra staten (verdien på bilene deres synker også som en følge av alt dette).

Ser ikke helt det store problemet: Som nevnt tidligere så har de med dieselbil allerede dratt nytte av store fordeler (og diesel er vel fortsatt billigere enn bensin), så er vel tvilsomt at de kommer dårligere ut verdimessig sett. Uansett har vel Oslo by aldri gått ut med noen anbefaling til kjøp av bil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke dieselbil selv, men fy faen hvor forbannet jeg hadde vært hvis jeg var en av de som for noen år siden kjøpte dieselbil på oppfordring fra staten. Dette her er rett og slett skammelig, og folk som kjøpte dieselbil innefor en viss periode skulle nesten fått erstatning fra staten (verdien på bilene deres synker også som en følge av alt dette).

Ser ikke helt det store problemet: Som nevnt tidligere så har de med dieselbil allerede dratt nytte av store fordeler (og diesel er vel fortsatt billigere enn bensin), så er vel tvilsomt at de kommer dårligere ut verdimessig sett. Uansett har vel Oslo by aldri gått ut med noen anbefaling til kjøp av bil.

hvilke fordeler? dyrere bil, høyere årsavgift? ikke akkurat noen store fordeler det.

Lenke til kommentar

Er rett å slett sånn passe forbanna på dette siste stuntet fra våre folkevalgte, hva skal vi som har små/mindre bedrifter som tidvis kjører ut og inn av Oslo flere ganger daglig gjøre? skal vi kjøpe inn flere biler slik at vi kan sikre våre kunder at vi kan komme den dagen? sikkert mange kunder som er interessert i å betale "litt ekstra" for våre tjenester

 

HEIA NORGE !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvilke fordeler? dyrere bil, høyere årsavgift? ikke akkurat noen store fordeler det.

Nå er det jo ikke noen forskjell på årsavgift på diesel og bensin? (Med mindre man har kjøpt en gammel bil uten partikkelfilter, men det er jo uansett snakk om noen hundrelapper). Uten å ha sjekket direkte vl jeg tro at nybilpris på diesel vs. bensin i praksis også vil være identisk.

Jeg tenkte i utgangspunktet på drivstoffpris. Der har det vært store penger å spare med diesel gjennom årene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

For et sirkus det blir når/hvis man skal håndheve dieselforbud i de største byene på værbestemte dager. Det blir et kaos av politifolk som prøver å huke tak i dieselbiler midt i rushen, privatpersoner som flokker seg inn på offentlig transport og firmaer som får en skikkelig logistikk-kabal i forhold til hvilke kjøretøy som kan brukes når og hvordan det påvirker tjenestene deres. Det er nesten så får man lyst tl å se det bare for moro skyld.

 

Politikerne skulle aldri oppfordret til å kjøpe dieselbil i utgangspunktet, men nå er egget lagt.

Lenke til kommentar

Dette beviser bare at Norges befolkning i all hovedsak er stemmekveg og uten mulighet til å tenke selv. Et enkelt Google-søk ville vist at Diesel-biler er mye mer skadelig enn andre typer. Det som er mest trist med hele greia er vel at politiet, som allerede har mangel på ressurser, må håndheve enda mer idioti.

Endret av PSV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er rett å slett sånn passe forbanna på dette siste stuntet fra våre folkevalgte, hva skal vi som har små/mindre bedrifter som tidvis kjører ut og inn av Oslo flere ganger daglig gjøre? skal vi kjøpe inn flere biler slik at vi kan sikre våre kunder at vi kan komme den dagen? sikkert mange kunder som er interessert i å betale "litt ekstra" for våre tjenester

 

HEIA NORGE !!

Tror de ville gi fritak for biler i yrke/arbeid og statens biler.

 

Lenke til kommentar

Er faktisk bittelitt dette om det gjelder privatpersoner som bare er på handletur eller noe i den duren midt på dagen, da det skaper unødvendig mye kø for oss som pendler.

 

Om dette skal gjelde firmaer og folk i jobb så må jo over halve bilparken i norge skiftes ut for at landet skal gå rundt. Alle postbiler, budbiler, politibiler, traktorer (som måker snø om vinteren), lastebiler osv-

Yrkesgrupper som malere, rørlegere, tømrere, blikkenslager, stort sett alle som bruker bil i jobben kjører jo nettop, diesel.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

^^

 

De "slipper" sikkert unna med å kjøpe slike flotte miljøkvoter, da kan vi alle fortsette å kjøre like mye med god samvittighet, samtidig som staten tjener enda mer på bilister (da har sikkert plutselig ikke luftkvaliteten så mye å si lenger).

Endret av bas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å si det slik: Ingen her i landet har kjøpt diesel pga. av noen anbefaling fra noen som helst. Eneste grunnen til at de har kjøpt diesel er fordi det har vært mest økonomisk gunstig. Og pr. idag er fortsatt diesel billigere å fylle enn bensin. Så hva er det egentlig folk syter for? Selg nå den forbanna dieselbilen dersom du mener at det blir økonomisk ugunstig. Det finnes sikkert nok av folk utenfor de aller største byene som trenger en bil som har billigere drivstoff.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke avskrive effekten det har at politikere går ut og anbefaler dieselbil. Ikke bare er det kjempegod gratisreklame for bransjen men det gir også et signal om at dieselbil er noe man vil tilrettelegge for fremover. Jeg tror nok mange som valgte mellom bensin og diesel i det siste hadde dette i bakhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...