Gå til innhold

Forbud mot dieselbiler på de kaldeste dagene i Oslo


Anbefalte innlegg

De lavere avgiftene kommer nok av lastebileierforbund og andre som har kjempet knallhardt for å unngå økonomisk ruin. All næringstransport på landevei skjer med diesel. Jeg ser ingen annen logisk forklaring på det.

 

Det er ikke logisk å gå diesel en mindre CO2 avgift fordi dieselmotorene er mer effektive når selve forbrenningen gir et større utslipp av CO2. Nå er den avgiftsforskjellen uansett forsvinnende liten i den store sammenheng (20 øre).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det jeg ikke fatter med dette forbudet er at de vil bli kvitt lokal forurensning... javel... hvorfor da forby privat folk å kjøre??? de kjører da bare til og fra jobb for faen og butikken..... mens alle biler som er i jobb... nei de skal fortsette...???? hvor er logikken?? dette ender bare med straff til alle som har diesel bil dette her..... til og med politiet har sagt at de ikke stiller se bak dette vedtaket!!!

 

kan vi ikke heller forby politikere på vise dager??

Lenke til kommentar

Men siden de tross alt er folkevalgt, er det vel dette flertallet i Norge vil?

Hvis ikke er det bare å bruke stemmeretten sin ved neste valg istedet for å klage og syte og heller velge et annet/bedre alternativ.

 

Dieseleksos er kreftfremkallende på samme linje som asbest i følge WHO:

Diesel er nå regnet som like kreftfremkallende som en rekke andre giftige stoffer, deriblant asbest, arsenikk, sennepsgass, alkohol og tobakk.

http://www.nordlys.no/motor/article6103981.ece

 

Det som kanskje er mer bekymringsverdig er at alkohol også er med der, men der går det vel mer på eget valg om man vil eksponeres eller ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin.

Diesel 0,60,-

Bensin 0,89,-

http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/

La oss gå inn på logikken til de som tror på disse kvotene og avgiftene:

CO2-kvoter omsettes idag for 47,22 kr/tonn eller ca. 0,047kr per kilo

2,67 kg CO2 fra 1 liter diesel koster det altså kun ca. 0,13 kr å kompensere for

2,34 kg CO2 fra 1 liter bensin koster det altså kun ca. 0,11 kr å kompensere for

 

Om man kjøper hele argumentasjonen rundt klimaendringer og kvoter kunne man altså senket CO2-avgiften til dette nivået og all biltrafikk i Norge ville vært "klimanøytralt". Man kompenserer imidlertid flerfoldige ganger det samme utslippet og bilister er altså langt mere "klimavennlige" enn de som sykler til jobb. Og dette misforholdet ønsker du altså gjøre enda større?

Man kan diskutere nivået på avgiften, men at bensin og diesel forskjellsbehandles er en helt annen diskusjon. Diesel subsidieres i dag i avgiftssystemet i forhold til bensin, og det blir helt feil uavhengig av nivået på avgiften.

 

Mener jeg har hørt snakk om at EU jobber for at det blir slutt på denne subsidieringen, men kan ikke finne noe om det.

Lenke til kommentar

til og med politiet har sagt at de ikke stiller se bak dette vedtaket!!!

Politiet har aldri sagt at de ikke stiller seg bak vedtaket. Det de sier er at de kommer ikke til å sette inn noen ekstra ressurser for å håndheve dette. Dvs. de kommer ikke til å ha noen egne kontroller med kun som formål å ta ulovlige dieselkjørere.

Lenke til kommentar
Politiet har aldri sagt at de ikke stiller seg bak vedtaket. Det de sier er at de kommer ikke til å sette inn noen ekstra ressurser for å håndheve dette. Dvs. de kommer ikke til å ha noen egne kontroller med kun som formål å ta ulovlige dieselkjørere.

I Oslo har politiet ikke engang ressurser til å håndtere henvendelser om overfall. Jeg ser ikke hvoirdan de skal kunne få ressurser til dette.

Lenke til kommentar

De har vel ikke egne kontroller kun for å ta folk som prater i telefonen?

Det eneste jeg selv har sett er promillekontroll og beltekontroll. Men om man tilfeldigvis sitter i telefonen når man blir stoppet er det naturlig at man blir bøtelagt for dette også. Tilsvarende med diesel.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

For å oppsummere. Staten ønsket flere folk over på dieselbiler for å "redusere" globalt CO2 utslipp? Resultatet er uforandret total CO2 utslipp, norske storbyer er forpestet med dårlig luft, det er trolig flere som utvikler astma og den samfunnsøkonomiske kostnaden er ikke tatt med i beregningene.

 

Glem heller ikke at staten økte dieselavgiften med 10øre en kort stund etter "anbefalingene" av dieselbiler.

 

Lenge leve demokratiet!

Lenke til kommentar

Det som er så utrolig irriterende med dieselanbefalingen til regjeringen et par år tilbake, er at samtlige faggrupper som Norsk Astmaforbund, bilfabrikanter og bilutsalg sa at dieselbiler fører til mer lokal forurensing og økte plager for dem som allerede er plaget med partikler fra dieselbiler. Likevel ble de ikke hørt og folk gikk mann av huse for å kjøpe slike biler.

 

Jepp... Men det er fordi de på det tidspunktet skulle redusere CO2 utslippene og gav fullstendig blaffen i om konsekvensen ble økt lokal forurensning...

Lenke til kommentar

Man har allerede betalt en høy avgift for sitt kjøp av dieselbil - nå skal man være avhengig av vær og vind for å få lov til å bruke bilen.

 

Småbarnsfamilier som er avhengige av sin stasjonsvogn med dieselmotor og allerede sliter med å få endene til å møtes, skal nå straffes.

 

Man må så eventuelt kvitte seg med dieselbilen - og akseptere et betydelig ekstra tap i salgspris da dieselbil nå blir mindre attraktivt. Lite fristende for de som fra før av ikke har så god råd.

 

Hvor mye skal man egentlig finne seg i fra politikere?

 

Et skammelig forbud!

Endret av LostinSpace
Lenke til kommentar

De har vel ikke egne kontroller kun for å ta folk som prater i telefonen?

Det eneste jeg selv har sett er promillekontroll og beltekontroll. Men om man tilfeldigvis sitter i telefonen når man blir stoppet er det naturlig at man blir bøtelagt for dette også. Tilsvarende med diesel.

 

I Bergen har de "adferdskontroller" hvor de primært tar dem som snakker i mobil. Selvsagt stopper dem også folk uten bilbelte, men sist jeg leste om en slik kontroll var det over 50 som var stoppet for mobilbruk, mens bare en 3-4 var stoppet for manglende bilbelte.

 

Det foregår stort sett med en mann i sort nær lyskryss enten i sentrum, eller ved innfartsårer som observerer dem som kjører forbi..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...