Gå til innhold

Forbud mot dieselbiler på de kaldeste dagene i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer med oss som kjøpte diesel-biler på anbefaling fra stortinget da?
Alle som stoler på det sosialister sier har bare seg selv å takke.

 

Ellers er vel diesel utbredt blandt taxier, busser og lastebiler. Skal alle disse stoppe? Eller vil tillate det og som i andre land se at folk vil skaffe seg taxi-løyver kun for å kunne komme seg frem med sin egen bil i byene.

http://www.boarding.no/art.asp?id=6832

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva skjer med oss som kjøpte diesel-biler på anbefaling fra stortinget da?
Alle som stoler på det sosialister sier har bare seg selv å takke.

 

Ellers er vel diesel utbredt blandt taxier, busser og lastebiler. Skal alle disse stoppe? Eller vil tillate det og som i andre land se at folk vil skaffe seg taxi-løyver kun for å kunne komme seg frem med sin egen bil i byene.

http://www.boarding.no/art.asp?id=6832

Busser & taxi'er behandles vel aldri etter samme mal som vanlig privatbilisme. Og det er forsåvidt helt greit også.
Lenke til kommentar
Busser & taxi'er behandles vel aldri etter samme mal som vanlig privatbilisme. Og det er forsåvidt helt greit også.
Det øker risikoen for at folk "tar en o'Leary".

Når bør det jo være strenge krav til hvem som får Taxi lisenser slik at slikt ikke kan misbrukes.
Lenke til kommentar
Når bør det jo være strenge krav til hvem som får Taxi lisenser slik at slikt ikke kan misbrukes.
Høres ikke ut som om du har fått med deg hva som har skjedd i drosje-næringen i Oslo de siste årene. :p

Ja det stemmer sikkert, men dersom det er slik at man nærmest uten videre kan få seg taxi løyve, ja da støtter jeg at man bruker det for alt det er verdt.
Lenke til kommentar

Ja til flere morsomme forbud.

 

Her er noen forslag:

 

Forbud mot svømming uten badehette på steder hvor det er mere enn 4.5m dypt etter klokken 3 på tirsdager.

 

Forbud mot å innta skalldyr mellom femtende til tredevte hver måned.

 

Forbud mot å gå i ulendt terreng med turkise bukser på helligdager.

 

Forbud mot å bruke rød klovnenese da dette kan skape forvirring hos fargeblinde.

 

Forbud mot bruk av skarpe redskaper uten å først ha gjennomført en omfattende sertifisering av hensyn til samfunnets sikkerhet. (herunder brødkniv og gaffel av metall, tre eller plast og annet mat-redskap av særlig farlig karakter).

 

Overtredelse av disse kan straffes med døden eller livstid i fengsel.

Endret av Thunderfuck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres litt drastisk ut. Hva skal folk som er avhengig av diselbilen sin gjøre. Bli hjemme? De kan ikke håndheve det, så det er et dumt forslag.

 

Om de trenger å redusere diselbiler, så er det bare å legge på en diselskatt. Forbud vil ikke fungere, fordi ikke alle har bensinbiler.

Lenke til kommentar

Ja til flere morsomme forbud.

 

Her er noen forslag:

 

Forbud mot svømming uten badehette på steder hvor det er mere enn 4.5m dypt etter klokken 3 på tirsdager.

 

Forbud mot å innta skalldyr mellom femtende til tredevte hver måned.

 

Forbud mot å gå i ulendt terreng med turkise bukser på helligdager.

 

Forbud mot å bruke rød klovnenese da dette kan skape forvirring hos fargeblinde.

 

Forbud mot bruk av skarpe redskaper uten å først ha gjennomført en omfattende sertifisering av hensyn til samfunnets sikkerhet. (herunder brødkniv og gaffel av metall, tre eller plast og annet mat-redskap av særlig farlig karakter).

 

Overtredelse av disse kan straffes med døden eller livstid i fengsel.

Støtter denne! Forby folk å gå ut av døra, Man må bruke vinduet. Døra knirker, kan virke skremmende for folk med tinitus. Legg Avgifter på alt, og forby de meste. De er jo på god vei må jeg si. Regjeringen snakker om for mye Co2 utslipp osv, også skakk kjører de kollektiv politikken til de grader. Gjør det mere attraktivt å ta buss. Mye man kan gjøre, om de bare tenker!
Lenke til kommentar

Slenger meg på dem som finner det merkelig at diesel er billigere enn bensin.

 

Forbrenner du en liter diesel dannes det ca. 2,67 kg CO2.

Forbrenner du en liter bensin, dannes det ca. 2,34 kg CO2.

 

I tillegg har du alle bistoffene ved diesel man lærte om i naturfagen på barne/ungdomsskolen på 90-tallet. Jeg kan ikke skjønne at politikerne (samf. minister?) påstår det er "ny vitenskap".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bensin har i overkant av en krone mer i avgift enn bensin.

 

Du har "veibruksavgiften" hvor bensinavgiften er nøyaktig en krone mer enn dieselavgiften.

http://www.regjering....html?id=658548

 

I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin.

Diesel 0,60,-

Bensin 0,89,-

http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/

 

NOx-avgiften er kun på nye biler - den fungerer omtrent som inngangsbillett til Tusenfryd. Du betaler deg inn, så får du mer for pengene jo mer du bruker bilen. Slik mener jeg det er med CO2 avgiften også - den burde vært langt tyngre på drivstoff og fjernet helt fra nye biler. Det er derimot en annen diskusjon.

Endret av Sovehest
  • Liker 1
Lenke til kommentar
I tillegg har du CO2-avgiften hvor diesel straffes mindre per liter, enda utslippet er større per liter diesel kontra bensin.

Diesel 0,60,-

Bensin 0,89,-

http://www.miljostat...ler/CO2-avgift/

La oss gå inn på logikken til de som tror på disse kvotene og avgiftene:

CO2-kvoter omsettes idag for 47,22 kr/tonn eller ca. 0,047kr per kilo

2,67 kg CO2 fra 1 liter diesel koster det altså kun ca. 0,13 kr å kompensere for

2,34 kg CO2 fra 1 liter bensin koster det altså kun ca. 0,11 kr å kompensere for

 

Om man kjøper hele argumentasjonen rundt klimaendringer og kvoter kunne man altså senket CO2-avgiften til dette nivået og all biltrafikk i Norge ville vært "klimanøytralt". Man kompenserer imidlertid flerfoldige ganger det samme utslippet og bilister er altså langt mere "klimavennlige" enn de som sykler til jobb. Og dette misforholdet ønsker du altså gjøre enda større?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke veldig relevant for tråden, men om noen - jeg ønsker å fjerne CO2-avgift nye biler.

Om du kaller det CO2-avgift eller "veiavgift" gir jeg blanke i - skal avgiftene være rettferdig bør man straffe det faktiske forbruket.

 

Når jeg fyller diesel 2-3 ganger i måneden, fyller jeg for 4-500,- hver gang. Anta at jeg totalt bruker ca. 1500,- i måneden på drivstoff. Det er summen jeg føler bruk av bilen koster meg. Avskrivinger, forsikringer, årsavgift og annet dill dall ligger nok på minst 3-gangen av denne summen.

 

Jeg har betalt inngangsbilletten, og merbruk koster meg nesten ingenting. Hadde jeg betalt 1500,- for full tank, så hadde jeg sannsynligvis brukt litt mer tid på å kjøpe en bil med lavere forbruk. Jeg hadde googlet "eco-driving" og gjort hva jeg kunne for å spare kronasjer.

Jeg hadde nok også syklet/reist kollektivt for å spare noen kroner.

 

NOx-avgift for nye dieselbiler er vel slikk og ingenting, og en dieselbil i garasjen slipper ikke ut NOx. Det er når bilen kjører man har utslipp, og min forenklede logikk ønsker å straffe det faktiske utslippet.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...