Gå til innhold

Forbud mot dieselbiler på de kaldeste dagene i Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er så utrolig irriterende med dieselanbefalingen til regjeringen et par år tilbake, er at samtlige faggrupper som Norsk Astmaforbund, bilfabrikanter og bilutsalg sa at dieselbiler fører til mer lokal forurensing og økte plager for dem som allerede er plaget med partikler fra dieselbiler. Likevel ble de ikke hørt og folk gikk mann av huse for å kjøpe slike biler.

 

Jeg blir så eitrende forbanna når voksne folk ikke evner å foreta rasjonelle beslutninger, som angår et helt land - spesielt når de samme som fulgte anbefalingene nå blir pisket på pungen for det.

 

Ja til momsfritak for ettermontering av partikkelfilter - Nei til CO2 avgift på det ekstra CO2 en dieselbil med partikkelfilter bidrar med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Staten skulle aldri anbefalt småbiler med dieselmotor.

Småbiler kjører rundt i bykjernen, og gjør folk syke.

 

Jeg kan forstå at langtransporten får lov til å bruke diesel, men det burde ikke brukes i byen.

 

Jeg kan enkelt avgjøre om en bil som kjører forbi er bensindrevet eller dieseldrevet.

Hvis jeg får kraftig hosteanfall, er den dieseldrevet.

 

 

Jeg lot meg ikke lure av miljøhysteriet. Bilen min er fremdeles en 15 år gammel bensinbil. Jeg skal ikke ha diesel.

 

I fjor leste jeg artikler om datokjøring, altså at biler kun kunne kjøre inn i byen annenhver dag, basert på om siste siffer i registreringsnummeret er partall eller oddetall.

Dette er en idiotisk ordning. Biler uten diesel burde kunne kjøre hver dag, og dieselbiler burde ikke få lov til å kjøre i det hele tatt.

Man bør kun begrense dieselmotorene, som forurenser, ikke begrense bensinmotorene også.

 

Nå er det altså snakk om å forby dieselbiler på de kaldeste dagene. Har man gått bort fra datokjøring?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt typisk sosialdemokratisk politikk: politikerne får en fiks ide, de lar seg rive med av en stemningsbølge og så innfører de tiltak (som som regel innebærer stimuli – subsidier, lavere avgifter, støtteordninger – i bestemte retninger). Så viser det seg at grunnlaget for endringen er feil, eller stemningen begynner å gå i en annen retning, og så gjør myndighetene helomvending, og de som lot seg overtale til å følge myndighetenes forrige innfall er blitt lurt og føler seg, naturlig nok, lurt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig i forbudet.

 

Husk at det er bystyret i Oslo som har gått for dette, ikke stortinget som gjennomførte avgiftslette for dieselbiler i 2006.

 

Ellers er jeg enig i at selve avgiftsomleggingen til fordel for diesel var feil da de fleste "eksperter" advarte mot det pga lokal forurensning.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Glemmer folk at vi faktisk er avhengige av motorer? Glemmer folk alt vi har fått takket være motorer? Er vi sikre på skadeeffektene det har?

 

En kan jo kjøre motorer på andre ting en dieselolje da:o

 

Ja, men i dag snakker vi om diesel..

Poenget mitt er at enkelte mennesker fører en hatkampanje mot motorer som går på fossile brennstoffer!

Lenke til kommentar

Det som er saken her, er at det er CO2 som er interessant for storting og regjering i bilsammenheng. Bare CO2, fordi CO2 fører til verdens undergang og sånn. Norge har forpliktet seg til å redusere CO2-utslippene, og det er en del prestisje og penger med i bildet her. CO2 er den store, internasjonale syndebukken. Derfor kunne de lett redusere dieselavgiftene uavhengig av at det ville skape andre problemer.

 

Bystyret på sin side tenker på miljøet lokalt, og tar beslutninger ut fra det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...