Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig.

 

Det skal brukes ja, men å ødelegge det er unødvendig etter min mening, selv om man skulle være millionær :)

 

Men det er selvsagt opp til millionæren å bry seg om :)

Det at man pusser og pleier det kommer nok mer av de personlige følelsene en knytter til sitt eget kamera som etterhvert vil ha en lang og fin historie sammen med eieren sin.

 

Jeg bruker mitt kamera for hver krone det er verdt, men jeg pleier det støtt og stadig etterhvert som jeg får behov for det. At jeg pleier det vil nok heller bare øke/vedlikeholde holdbarhet og kvaliteten på bildene som kommer ut av det enn at jeg ikke tør å bruke det lengre fordi jeg er redd for det.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Har man råd til å ta med seg et kamera på fylla, hvor sjansen er meget store for at man ødelegger det så er det helt greit. Personlig kan vertfall ikke min økonomi tillate slikt.

 

Jeg ville ikke utsette et 5D-serie kamerahus for saltvann.

 

Men etter min vurdering tåler det godt en fyllefest. :green:

Å skulle det bli "bråk" så er det bare å holde godt fast i reima og veive det rundt helt til man treffer noen :)

 

PS! Snakker IKKE om erfaring :)

Lenke til kommentar

Å polere bilen er noe helt annet igjen - det er mer som å rengjøre sykkelkjedet - forhindrer at mer drit enn nødvendig setter seg fast og kan forårsake skader på lakken. :)

 

Tørke støv av objektivene gjør jeg kun hvis jeg av en eller annen grunn skal ta bilder av dem, og er noe jeg i så fall først kommer på etter å ha sett hvor tydelig støvet er på de første prøvebildene.. ;)

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å polere bilen er noe helt annet igjen - det er mer som å rengjøre sykkelkjedet - forhindrer at mer drit enn nødvendig setter seg fast og kan forårsake skader på lakken. :)

 

Tørke støv av objektivene gjør jeg kun hvis jeg av en eller annen grunn skal ta bilder av dem, og er noe jeg i så fall først kommer på etter å ha sett hvor tydelig støvet er på de første prøvebildene.. ;)

Litt kronglete formulert av meg - jeg mente selvsagt at jeg ikke ser noe poeng i å polere bilen hver kveld. En gang i blant ser jeg selvsagt poenget med. :)

 

Har omtrent samme tilnærming når det gjelder støv på objektiver som deg.

Lenke til kommentar

Hvis Olegunnaro ikke bryr seg om kameraet får seg en øl-skvett en fuktig kveld, så han om det. Personlig er jeg mer forsiktig med utstyret mitt enn som så, og det har jeg også spart noen tusen på når jeg selger igjen.

 

Kjekt å vite hvem man ikke bør kjøpe brukt fotoutstyr av vertfall, Hehe.

Jeg har faktisk aldri sølt øl på kameraet mens jeg selv har vært på fest, men har derimot blitt sølt på av andre, under festivaljobbing.

 

Kamerautstyret tåler mer fukt enn man tror.

Lenke til kommentar

Viste at jeg la hode på hoggestabben, men det er helt greit :)

 

Prøvde egentlig bare å si at kameraet (og objektiv) absolutt sto til forventningene om at det skal tåle litt. Tåle litt lett regn (hoppet selvsagt inn i en bar når det kom en skikkelig skur, for da kommer det mere på 20 minutter en på 2 dager her hjemme). Tåle å dulte litt borti noe.... Kameraet føles langt bedre bygget en 7D'en f.eks. Kameraet har ikke fått noe fukt eller skader som jeg kan se, med untak av den platen på program hjulet og en ripe på solblenderen.

 

Skal jo også nevnes at jeg hadde planlagt å kjøpe 70-200mm, men at jeg ikke var så alt for lei meg for å endelig ha fått meg ett FF hus selv om ikke det var helt planlagt ennå på et års tid. Det er en helt annen verden å ta bilder med, og spesielt ute om natten, eller på disco uten blits i forhold til f.eks 7D. Ville jo være trist å ikke kunne bruke kamera der man tilbringer mesteparten av ferien. Hadde jo også 7D'en med meg og kunne brukt den, men da forsvant jo mye av poenget med å ha ett FF kamera for min del.

 

Er forøvrig forsiktig med utstyret mitt, og det pusses mere en nok....

 

Når det gjelder den platen på programvelger hjulet som forsvant, så tror jeg nesten at jeg må tilskrive det til at jeg bruker en Black Rapid sling reim som gjorde at kameraet lå med hjulet rett mot ett kompakt kamera jeg hadde på beltet akkurat den kvelden. Er jo litt tyngde på den kamera / objektiv kombinasjonen, så å holde kamera helt i ro hengende på siden / ryggen når man beveger seg er ikke så lett.

Lenke til kommentar

Jeg utsetter kameraet for det som trengs for å få tatt bildet. Men igjen, meg om det...

Det kommer jo helt ann på hva du trenger utsette det for :)

 

Men, vi er nok litt uenige til en viss grad. Hadde jeg drevet med foto profesjonelt, slik at utstyret faktisk betaler seg selv så er saken en helt annen. Når man har brent av 100.000,- på fotoutstyr så tror jeg de fleste proffe fotografer slite med å fosvare kjøpet.

 

Men så langt kan jeg ikke si at det er noen motiver som har gått meg hus forbi grunnet at jeg ikke har med fotoutstyret. Det er mer vekt/størrelse som er grunnen til at jeg evt. bruker RX100.

 

Forskjellen er vel bare at jeg er mer forsiktig enn deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...