Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Hentet Canon 5D Mark III i går og tenkte kanskje noen ville vite om hva jeg synes så langt anngående førsteinntrykk og forskjeller fra lillebroren (MK II)

 

Det er MYE jeg ikke har fått testet skikkelig ennå da jeg kun har knipset litt rundt hus og vegger, så her kommer bare et generelt førsteinntrykk:

 

Autofokus:

Halleluja, for en forskjell fra MK II! Selv 85mm f/1.2L USM II ble lynkjapp! Autofokusen er av en helt annen verden, og selv om jeg ikke savnet bedre autofokus, så ser jeg nå at jeg fort kan bli vant til denne, hehe. Den absolutt beste forbedringen i mine øyne.

 

Byggekvalitet/ergonomi:

Den føles ganske lik MK II i opplevd kvalitet, men ergonomien er langt bedre. Smartere plassering av knapper.

 

ISO egenskaper:

Har ikke fått testet dette veldig, men legger ut et uredigert bilde nederst i denne tråden (kun endret størrelse) aven rød vase som er tatt med ISO 25.600. Selv ble jeg imponert vertfall.

 

LCD:

LCD skjermen er hakket bedre og LITT større enn den på MK II. En beskjeden, men velkommen oppdatering.

 

Lagring:

Dette kameraet kan som kjent lagre bilder på to kort sammtidig. Har satt det opp til å lagre JPG-filer på det ene og RAW på det andre. Genialt! Kan sef. også settes opp på flere måter.

 

Så noen bilder av herligheten:

 

bilde5.jpg

 

bilde4.jpg

 

bilde3.jpg

 

bilde2.jpg

 

bilde1.jpg

 

Så bildet som er tatt med ISO 25.600:

 

5DMKIII-5.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takkfor det Snekkern :)

 

Det skal sies at jeg nå har solgt MK II, batterigrep og 24-105 f/4.0L så kameraet kostet meg egentlig bare 10.000,- med superforsikring i fire år.

 

Merker at jeg ikke savner noen zoom egentlig, så jeg tror jeg dropper 24-70 f/2.8L USM II planene mine.

Har rett og slett blitt for bortskjemt med lyssterk fast optikk til at jeg gidder å kjøpe meg noen zoom. Men 70-200 f/2.8L USM IS II blir aldri solgt. :)

Lenke til kommentar

Takkfor det Snekkern :)

 

Det skal sies at jeg nå har solgt MK II, batterigrep og 24-105 f/4.0L så kameraet kostet meg egentlig bare 10.000,- med superforsikring i fire år.

 

Merker at jeg ikke savner noen zoom egentlig, så jeg tror jeg dropper 24-70 f/2.8L USM II planene mine.

Har rett og slett blitt for bortskjemt med lyssterk fast optikk til at jeg gidder å kjøpe meg noen zoom. Men 70-200 f/2.8L USM IS II blir aldri solgt. :)

 

Jeg står nå med blanke ark hva objektiv gjelder og selv om jeg solgte min 70-200 f/2.8L USM IS II, så tjente jeg jo en god del penger på den og kan skaffe ny billigere enn jeg solgte for, så den tar jeg med knusende ro , i tillegg tjente jeg jo en god 1000 lapp på sigma 10-20 i forhold til hva jeg betalte for den på et supertilbud :-)

Vi får se, jeg har minst like stor lyst på D lll som på D800 .

uansett , kos deg stort med ditt nye kamera .

Lenke til kommentar

Her er noen inntykk etter et par dager med 5DIII. Har 7D fra før, så det blir da sammenliknet med denne.

Søker er stor og lys. Klart bedre enn 7D. Byggekvaliteten føles omtrent lik med 7D.

 

Autofokus er en helt ny opplevelse, et vell av konfigurasjonsmuligheter. Nytt er såkalte Cases, 6 moduser som er tilpasset ulike opptakssituasjoner. Har kan du skru og tilpasse hvert enkelt case med hensyn på tracking, akselerasjon / deselerasjon og skifte av fokuspunkt. Mye å sette seg inn i her, men dette ser veldig bra ut.

Følgefokus er også bedre enn på 7D.

 

Har testet litt motlysbilder i det fine været i dag, etter min mening er dynamisk omfang betydelig bedre enn 7D, ser det veldig godt i høylys.

 

Silent modus er også fin, må være gull verd i kirker etc.

 

Følsomhet/støy, har ikke testet mye, men på moderate iso verdier ser det veldig bra ut.

 

/Blouberg

Lenke til kommentar

Jeg må bare få legge til at jeg blir mer og mer imponert over autofokusen i 5D MK III.

Testet den litt på bikkja i går som sprang rundt i hagen. Stilte inn AF punkter til å dekke ett litt større område, slo på AI Servo hvor jeg hadde justert opp "følsomheten" på maks.

 

Man kjenner at autofokus jobber som bare det og biter seg fast hele tiden på objektet. Selv når objekktet kommer utenfor fokuspunktene så klarer den å bite seg fast. Helt fantastisk.

 

Jeg har sag det før, men jeg sier det igjen:

Jeg har egentlig ikke savnet noe bedre autofokus enn den som befant seg i MK II, men når jeg nå har testet MK III så er dette noe jeg kan bli godt vant til, hehe.

 

Har fått litt sansen for å fotografere fugler med 70-200 f/2.8L og da kommer en slik autofokus godt med.

I mine øyne er dette alene verdt en oppgradering. Men hvis man i utgangspunktet er fornøyd med autofokusen i MK II, så IKKE prøv MK III. Da kan man bli litt hekta, og slikt kan bli dyrt, hehe.

Lenke til kommentar

Det siste bildet i første post av den røde vasen er tatt med ISO 25.600.

 

Jeg føler at ISO egenskapene er bedre på MK III enn MK II, men ingen vitenskapelige tester av meg så langt. Slikt overlater jeg til andre :)

 

HDR funksjonen fungerer utmerket, men jeg foretrekker å justere dette i etterkant selv, så for meg så er ikke dette noe jeg trenger som funksjon i selve kameraet.

 

På generell bildekvalitet er det jo umulig å skille MK II og MK III vil jeg tro, og vertfall på bilder man ser på nett. Disse må i tillfelle skrives ut i store formater for at forskjeller evt. skal merkes.

Lenke til kommentar

Joda, men det er fler grader av HDR man kan velge. Alt fra "naturlig" til kunstig.

 

Kan ta noen kjappe bilder med det samme og legge de ut uredigert. Sitter på jobb så det blir ikke akkurat spennende motiv og har heller ikke veldig mye tid til slikt.

 

Tar ett bilde av hver HDR innstilling som ligger ferdig.

Gi meg 10min...

Lenke til kommentar

Ja okay, stilig. Første bildene jeg har sett ang. Hdr i kamera.

Interressant å se hvordan kameraet tolker hdr generelt.

Kan Sikkert brukes til noen situasjoner.

Takk for eksemplene

Her har jeg dog kun brukt de ferdige "malene" i kameraet. Disse kan "tweakes" litt utover dette :)

Men personlig liker jeg bedre å gjøre dette selv i etterkant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...