Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Herlig lesing :)

 

Entusiastiske synspunkter som for meg blir kjempegode salgsargumenter.

Blir så usikker på om jeg skal kjøpe 5D3 til fordel for 5D2 hver gang jeg leser slikt :D

 

Jeg kan vel si jeg gikk noen runder selv om jeg skulle beholde 7D og kjøpe 5D MkII , men man lever bare en gang og det går veldig fort. Derfor vil jeg gjerne leve livet ut og satser ofte på valg som er litt overkill.

Men jeg er enig at prisforskjellen er litt vel stiv.

 

Må si meg enig når det gjelder hvor støyfrie bildene blir med Mark III kontra mitt gamle 60D. Detaljene i øynene på folk er så vanvittig mye klarere og helt uten støy langt opp i ISO. Jeg hadde bestilt Mark II men det gikk i retur asap, autofokusmodulen alene er verdt prisdifferansen. Så har du i tillegg bedre iso ytelse, bedre ergonomi, bedre byggekvalitet, silent shutter modus, doble minnekort, bedre lysmåler, 6bps mot 3.9, 100% søkerdekning (WIN!) +++++

 

Når du snakker om støy på høy ISO, mener du da jpg eller RAW? Jeg vet jpg-maskinen i MarkIII er veldig bra, men for meg er det helt uaktuelt å ta bilder i jpg (måtte eventuelt bare bli et tillegg til RAW).

 

Har et inntrykk av at det er vanskelig å få like lav støy ved RAW og behandling i Lightroom.

 

Jeg snakker om jpg bilder foreløpig , inntil jeg får satt meg ned med pcen ja.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv ikke satt speillås på "min meny". Har derimot satt opp en modus C1 til å være med speillås, blenderprioritet og to sekunder tidsforsinkelse. Så får jeg "alt sammen" ved å vri modusvelgeren. Gjelder 5DmkII og ikke MkIII, men det er det samme der. :)

 

Kom nemlig fram til at når jeg først hadde speillås, så hadde jeg alltid samtidig tidsutløser, for å få minst mulig vibrasjoner.. :)

 

Jeg har også satt speillås m.m på C1 og egentlig er ikke det noen problem , funker helt greit. Motivet står jo i ro uansett ved slik bruk. Jeg bruker selvutløser eller trådutløser ved slik fotografering også.

Lenke til kommentar

Har selv ikke satt speillås på "min meny". Har derimot satt opp en modus C1 til å være med speillås, blenderprioritet og to sekunder tidsforsinkelse. Så får jeg "alt sammen" ved å vri modusvelgeren. Gjelder 5DmkII og ikke MkIII, men det er det samme der. :)

 

Kom nemlig fram til at når jeg først hadde speillås, så hadde jeg alltid samtidig tidsutløser, for å få minst mulig vibrasjoner.. :)

 

Jeg har også satt speillås m.m på C1 og egentlig er ikke det noen problem , funker helt greit. Motivet står jo i ro uansett ved slik bruk. Jeg bruker selvutløser eller trådutløser ved slik fotografering også.

Gir ikke Canon-kameraer automatisk MLU ved bruk av Live View? På stativ kan Live View være like greit og da går alt av seg hvis man kombinerer med 2 sekunder selvutløser.

Lenke til kommentar

Det tror jeg hender med alle speilrefleks som har live-wiev funksjonen :p

Nei, mange andre (Nikon, Olympus i hvert fall) brukte tidligere samme motor for speil og lukkermekanisme. Speilene deres slo derfor ned og opp igjen rett før eksponering slik at Live View ikke ga vibrasjonsløs bruk. Jeg tror siste generasjon(er) Nikon har gått bort fra det så speilet blir værende oppe, ikke sikker på Olympus. Hva Sony og Pentax gjorde/gjør vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kom til å kjøpe meg ett 5D Mark III og en 70-200mm 2.8 IS II etter ett vel lystig lag med vin buffet på et Hilton Hotel i Thailand (amokk med kreditt kort....). Nok om det, er veldig fornøyd selv om jeg egentlig ikke trengte det. Det har fått kjørt seg ganske hardt i 3 uker og ser ut til å tåle en god del (både regn og litt røff behandling).

 

Eneste er at jeg en fuktig natt (nok igjen) har klart å miste topp platen på mode dial'en (programvelger). Aner ikke hvordan det kan ha skjedd, er mest glad for at jeg klarte å få med meg kameraet hjem til hotellet hver natt. Men, er det noen som vet hvor jeg får tak i en ny?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kom til å kjøpe meg ett 5D Mark III og en 70-200mm 2.8 IS II etter ett vel lystig lag med vin buffet på et Hilton Hotel i Thailand (amokk med kreditt kort....). Nok om det, er veldig fornøyd selv om jeg egentlig ikke trengte det. Det har fått kjørt seg ganske hardt i 3 uker og ser ut til å tåle en god del (både regn og litt røff behandling).

 

Eneste er at jeg en fuktig natt (nok igjen) har klart å miste topp platen på mode dial'en (programvelger). Aner ikke hvordan det kan ha skjedd, er mest glad for at jeg klarte å få med meg kameraet hjem til hotellet hver natt. Men, er det noen som vet hvor jeg får tak i en ny?

Haha, kongeinlegg! :)

 

En annen er livredd for å ødelegge kameraet sitt og pusser støv av det hver dag, mens andre kjøper seg det for å tilfredstille seg selv en fuktig lørdagskveld, for så og bare rølpe rundt.

 

Jeg har kjøpt meg mye rart selv altså, men denne tok kaka :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...