Gå til innhold

Førsteinntrykk: Canon 5D Mark III


Anbefalte innlegg

Ellers viser de første testene inne at Sigma 50mm f/1.4 plutselig har fått presis fokus på 5D. Snodig. Men jeg skal vel ikke juble for høyt før jeg får testa det skikkelig på ulike lengder.

Fokusnøyaktighet er avhengig av mange faktorer, hvis du ikke brukte/hadde mikro fokus justering fra før var du avhengig av hvor godt objektiv og hus "passer sammen". Et objektiv som fokuserer litt feil på et hus kan godt gi mye bedre fokus på et annet. I tillegg har 5D3 en ekstra sjekk i af-systemet som skal kunne korrigere små feil hvis jeg hsuker riktig. Det var noen som hadde en artikkel om det, muligens Lens Rentals.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har spekulantene allerede begynt å avertere sine nyinnkjøpte 5D MK3 og 24-105.

 

Fullt lovlig, men sikkert irriterende for de som hadde tenkt bruke det selv.

 

Så det. irriterende disse folka som alltid skal tjene penger på andre med genuin interesse for et produkt. Det være seg kamerapakker, eller utsolgte billetter til ulike ting

Lenke til kommentar

Ellers viser de første testene inne at Sigma 50mm f/1.4 plutselig har fått presis fokus på 5D. Snodig. Men jeg skal vel ikke juble for høyt før jeg får testa det skikkelig på ulike lengder.

Fokusnøyaktighet er avhengig av mange faktorer, hvis du ikke brukte/hadde mikro fokus justering fra før var du avhengig av hvor godt objektiv og hus "passer sammen". Et objektiv som fokuserer litt feil på et hus kan godt gi mye bedre fokus på et annet. I tillegg har 5D3 en ekstra sjekk i af-systemet som skal kunne korrigere små feil hvis jeg hsuker riktig. Det var noen som hadde en artikkel om det, muligens Lens Rentals.

 

Problemet med Sigmaen på 7D var at det ikke var forutsigbart. På kort hold var fokus bra, også på full åpning, men på lengre avstand var det tut og kjør. Det gjaldt også nedblendet. Var sist ute med objektivet på lørdag, og da hadde jeg masse feilfokus på f/4 og f/5.6, med rask lukketid og enkle motiver. Likevel kunne det f.eks. fokusere flere meter foran motivet. Jeg kunne rett og slett ikke stole på det.

 

Nå har jeg nettopp kikket kjapt gjennom 120 bilder jeg tok med Sigmaen i kveld, og det virker som om dette ikke lenger er noe problem. Jeg treffer på motiver som er både nære og langt unna, og de bildene som er ute av fokus er nok min feil, da det å rekomponere med så smal dybdeskarphet som et lyssterkt objektiv gir på FF, var litt uvant for meg. Dybdeskarpheten var smalere enn jeg trodde.

 

Så det virker plutselig som om Sigmaen fant et kamera den liker, og det er jeg glad for, for tross en del bomskudd likte jeg det veldig godt. Her er også utsnittet betydelig mer anvendelig enn på crop. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si lukkerlyden på dette kameraet er fantastisk sexy. :)

 

Ellers viser de første testene inne at Sigma 50mm f/1.4 plutselig har fått presis fokus på 5D. Snodig. Men jeg skal vel ikke juble for høyt før jeg får testa det skikkelig på ulike lengder.

 

For øvrig er det en ting jeg umiddelbart merker sammenlignet med 7D: Lysmålingen er mye mer presis i køddent lys (f.eks. inne med et lyst vindu i bildet), og den ser ut til å treffe bemerkelsesverdig godt uten særlig kompensering.

 

Vel, nå håper jeg regnet holder seg unna noen dager. :)

Der er jeg helt enig med deg!

 

merker også relativt stor forskjell på dette i forhold til 5D MK II også faktisk. :)

 

Nå har jeg ikke rare erfaringen med kameraet ennå, men det er en del å like her. :)

 

- Silent Mode er virkelig stille!

- Auto-ISO ble plutselig veldig brukbar i AV når man kan sette lengste tillate lukketid.

- Forstørrelsesknappen. Et trykk og man ser lett om fokus traff.

- ISO-egenskapene er ganske imponerende. 8000 (lot den stå på Auto, og det var det høyeste jeg fikk, tror jeg) er meget brukbart. Dette til tross for at jeg ikke høyreeksponerte som jeg normalt gjør i dag. Må først bli kjent med kameraet så jeg vet hvor mye jeg kan dra til.

- Lysmåleren er mye mer presis enn hva jeg er vant med (mulig dette egentlig er negativt, da jeg må tenke annerledes enn jeg har gjort til nå ;)).

- Den smale dybdeskarpehten på stor blender er herlig!

- Søkeren! Jeg sjekka kameraet i butikk for et par måneder siden og ble ikke imponert, men jeg ble nok lurt av en ganske vid brennvidde. Nå brukte jeg 50mm, som jeg kjenner godt, og det var andre boller.

- 7D har ergonomi jeg trives enormt med, men dette er som en finpusset versjon av 7D. Noe som var meget bra er perfekt!

 

Tok stort sett bare testbilder for å bli kjent med kameraet i ettermiddag, men førsteinntrykket er svært godt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Merker selv at generelt alt på kameraet er "av nyere dato". Videomodus også kraftig forbedret fra min mk2, noe som er gledelig :) Spesielt høy iso med pikselbinning gir sinnsykt mye bedre resultater enn tidligere :O Gleder meg allerde til oppdrag fredag (foto) og lørdag (video) til å teste ut :D

Endret av H_Treider
Lenke til kommentar

Førsteinntrykket er godt.

 

Noen knapper er uvante. Trykker hele tiden på "Rate" når jeg skal i "Meny" (gammel vane).

Menyen i seg selv er også en stor forandring.

 

Det tok også noen sekunder får jeg forstod at Programvelgeren har en låseknapp, og det kommer nok til å ta litt tid før det kommer inn i fingrene.

 

Forskjellen mellom Crop til FF tar det nok tid før jeg kan "vurdere". Skal bruke litt tid til å lære alt det nye, så har jeg tenkt etterhvert å ta litt "like" bilder med de to kameraene og finne eventuelle styrker/svakheter mellom de to formatene.

 

Uansett er jeg glad for at jeg gikk for 5DIII, og ikke 6D som jeg vurderte seriøst, noe av det første jeg gjorde var å "definere" joysticken til å brukes til forlegging av fokuspukt.

Lenke til kommentar

En ting jeg synes er uvant er hvor følsom utløserknappen er. Jeg er vant til å ta i litt, mens den her fyrer av veldig lett. Dette er egentlig bra da det på denne måten blir mindre bevegelse fra meg, men nå i starten merker jeg at det blir en del tilfeller der jeg fyrer av fordi jeg legger pekefingeren for hardt på knappen. Med kraften jeg tidligere trykket den halvt ned trykker jeg den nå helt ned.

 

Jeg er for øvrig glad for låseknappen på programvelgeren. Har mange ganger irritert meg over at programvelgeren går fra f.eks. M til Bulb når jeg bærer kameraet over skulderen, noe som har resultert i at jeg har mistet bilder jeg skulle tatt raskt.

Lenke til kommentar

Nå har spekulantene allerede begynt å avertere sine nyinnkjøpte 5D MK3 og 24-105.

 

Fullt lovlig, men sikkert irriterende for de som hadde tenkt bruke det selv.

 

Så det. irriterende disse folka som alltid skal tjene penger på andre med genuin interesse for et produkt. Det være seg kamerapakker, eller utsolgte billetter til ulike ting

 

Helt enig, og da er det godt å se at "spekulantene" av og til ikke nødvendigvis tjener på det.

Ser at en av de "var raskt ute og fikk kjøpt meg et 5D Mark 3, men har ikke økonomi til et sånt kamera" nå ser ut til, hvis han er heldig, å kun få tilbake det han betalte. Minsteprisen har dalt siden i går (er nå på 20'k, akkurat som messetilbudet)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig interessant å se at D600 yter bedre på høy ISO enn D800. I tillegg ser man tydelig hvor preget D800 er av det grønnaktive skjæret som går gjennom hele bildet. Det er seriøst noe rart med hvordan D800 outputter grønnkanalen fra sensor. Dette problemet går igjen på både video og stillbilder, på ALLE ISO-er.

 

Det er eneste grunnen til at jeg kunne valgt 5D3 over D800. Men D600 ser faktisk ut som en knakende god kandidat, annet enn en litt sutrete autofokus.

Lenke til kommentar

Da er "oppgraderingen" til FF komplett (foreløpig). :eek:

 

Med to allerede eiede objektiver med fast brennvidde (30mm & 150mm) samt en zoom som dekker kort tele, så er dagens ervervelse av en Tamron 24-70 2.8 VC Di det som gjør at jeg nok ikke trenger å "kaste bort" enda mer penger i uoverskuelig fremtid.

 

Tamronen virker "solid" etter en rask test, tung er den i alle fall. Og tung er også zoomen (ja jeg har låst opp "lock'en"), men etter den første overraskelsen så blir en rask vant til at man må være litt mer bestemt enn på Canonobjektivene (og Sigma) som zoomer selv bare man tenker hard nok :grin2: .

 

Det eneste store spørsmålet nå er om det virkelig er verdt å svi av nesten 30 store for å få et nytt leketøy. Tiden vil vise, førsteinntrykket sier ja men vi får se når hvetebrødsdagene er over.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Jeg skal på en måneds ferie til vinteren og tenkte å bruke SD-kort-slotten til backup (i tillegg til at jeg legger de viktigste filene over på iPad-en hver kveld). Planen er da å kjøpe et så stort SD-kort som mulig (muligens 64GB), og dermed sitte igjen med 2 RAW-filer av hver eksponering.

 

CF-kortene jeg nå bruker er Sandisk Extreme 60mb/sec, og førsteinntrykket er at disse dekker behovet mitt også for lange serier. Jeg kommer uansett ikke til å kjøre spesielt mye lange serier på ferie (blir lite fugler og sport), men vil gjerne ha muligheten til å fyre av 5-10 eksponeringer dersom behovet melder seg, uten at det tar et minutt å skrive til kortene.

 

Noe forslag til hvor raskt SD-kort jeg bør kjøpe? Det trenger ikke å være det raskeste kortet, men det bør ikke være en voldsom flaskehals hvis jeg skulle trenge en serie eller tre.

 

Har såvidt lest noe om at 5DmkIII skriver tregt til SD-kortene, så det er kanskje grenser for hvor raskt kort det er noe poeng i å kjøpe?

 

Ser at Sandisk har SD-kort med 95mb/sec, og prismessig ligger disse betydelig lavere enn tilsvarende hastighet på CF-kort. Er det noen årsak til dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter å ha kjøpt 5DIII (Fotovideo sin messepris) og Tamron sin 24-70, så lovde jeg meg at nå er det nok for en lang stund fremover.

Dessverre så må jeg ut i markedet igjen, men er usikker på hva jeg skal velge.

 

Siden ikke alle objektivbetegnelser ikke har entret databasen i topplokket, så tenkte jeg at min Sigma 30 1.4 ville bli perfekt på 5D, men nå har jeg endelig funnet ut at Sigmas DC-benevnelse betyr bygd for "crop" og selv om den i teorien kan settes på huset (i motsetning til Canon ef-s) så vil det nok ikke være tilfredstillende rent optisk.

 

Derfor må jeg ha meg ett nytt fastobjektiv for området rundt normal eller ned mot det litt mer vide. Alternativene er Canon 50 1.4, Sigma 1.4 og den kommende Sigma 35 1.4. Objektiv som er dyrere enn Sigma 35 1.4 er uaktuelle akkurat nå.

Hadde jeg hatt kontroll på betegnelsene da jeg kjøpte huset så hadde jeg brukt rabatten (2000,-) på Canon 50 1.4 og ikke på batterigrepet jeg kjøpte, men etterpåklokskap hjelper ikke her.

Men slik jeg har forstått det ut fra innlegg her i tråden så var det flere av dere som brukte rabatten nettopp til å kjøpe Canon 50 1.4, så jeg vil gjerne ha tilbakemelding fra dere om hvilket inntrykk dere har av dette objektivet. Jeg tar også gjerne en tilbakemelding fra de av dere som også har prøvd Sigma sin versjon og som kanskje kan sammenligne de to.

Sigma 35 1.4 er så ny at jeg regner vel ikke med at det er så mye erfaring med det ennå.

 

Mitt hovedbruksområde for et slikt fastobjektiv er innendørs uten medbrakt lyskilde, gjerne i "store" rom som f.eks.kirker, men det vil også bli brukt en del hjemme til "vanlig" fotografering.

Hovedgrunnen til at jeg seriøst vurderer Sigma 35 1.4 er at jeg følte at 30 mm på crop (7D), var på grensen til å være litt for trangt, og 30 mm på crop og 50 mm på FF har en tilnærmet likt utsnitt, så derfor er jeg usikker på 50 mm.

Samtidig så vil jeg ha et objektiv som eventuelt kan brukes til portrett, og da er spørsmålet om 35 mm blir for vidt.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjøpt 5DIII (Fotovideo sin messepris) og Tamron sin 24-70, så lovde jeg meg at nå er det nok for en lang stund fremover.

Jeg ville ikke kjøpt 35mm for portretter på FF, heller en 85mm F1.8 som er bra nok for de fleste og ganske rimelig. Skulle jeg hatt en 35mm ville jeg sjekket Canons nye med stabilisator, rikitgnok "bare" F2.0, men stabilisering er til god hjelp i mange situasjoner.

 

Hvorfor kan du ikke bruke Tamron 24-70 for portretter? Holder ikke F2.8?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...