Gå til innhold

fra d90 til fullformat?


Anbefalte innlegg

hvilken modell fra nikon er "neste" på listen visst jeg vil over til fullformat? har feks en 50mm som jeg liker veldig godt, men blir for "trang"...får kanskje en anderledes følelse på fullformat, ser også når jeg har prøvd vidvinkelobjektiver så mister jeg litt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du till fullframe på Nikon, så blir det D700 eller den nyannonserte D800/D800E, hvis du ikke skal helt opp på smelldyre proffhus.

 

D700 er et topp hus, men har ikke video.

 

Alt blir videre på fullframe, men DX-optikk fungerer dårlig - kan brukes så du cropper inn, men vil heller anbefale å kun bruke FX-optikk.

Lenke til kommentar

Skal du till fullframe på Nikon, så blir det D700 eller den nyannonserte D800/D800E, hvis du ikke skal helt opp på smelldyre proffhus.

 

D700 er et topp hus, men har ikke video.

 

Alt blir videre på fullframe, men DX-optikk fungerer dårlig - kan brukes så du cropper inn, men vil heller anbefale å kun bruke FX-optikk.

D800/D800E klarer 15 Mpixels med DX-crop. Så det fungerer helt fint, alle fullformathus detekterer automatisk DX-objektiv og maskerer ut søkeren for det som går utover DX. Anbefales naturligvis å bruke FX optikk på FX-sensor; ellers kan man like greit kjøpe D7000.

Lenke til kommentar

hvilken modell fra nikon er "neste" på listen visst jeg vil over til fullformat? har feks en 50mm som jeg liker veldig godt, men blir for "trang"...får kanskje en anderledes følelse på fullformat, ser også når jeg har prøvd vidvinkelobjektiver så mister jeg litt...

50mmen vil på feks. et Nikon D800 oppføre seg omtrent som en 35mm på D90. Så du vil nok oppleve at objektivene blir videre, og at spesielt 50mm kanskje blir litt lettere å bruke i flere situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leker med tanken på å bytte ut D90 med D700 selv. I så tilfelle kvitter jeg meg med 17-50mm og 35mm og beholder hvertfall 85mm. 105mm macro er jeg noe usikker på. Det første kjøpet (i tillegg til hus selvsagt) hadde blitt en 50mm. Elsker 35mm min og trenger nesten ikke noe annet enn den (eller tilsvarende på FF).

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Du kan jo kjøpe 35mm f/2 AF-D som er lagd for film format.

 

Vet ikke om denne var myntet på meg eller ikke, men tar nå og svarer likevel :)

Jeg liker veldig godt utsnittet en får fra 35mm på crop og dermed er en 50mm et naturlig valg for meg. I tillegg til den og 85mm, så hadde jeg kanskje gått for en 24mm eller deromkring dersom jeg var den lykkelige eier av et FF-hus.

Lenke til kommentar

Om man vil gå for fullformat vil det garantert komme veldig mange gode priser fremover på D700. Anbefaler de som vil hoppe til FX om å følge med. I USA ble nettopp prisen på D700 satt ned med 500 USD, ikke usannsynlig at noe tilsvarende skjer her om kort tid. Lagrene skal tømmes, mistenker vi potensielt kan se en D700s med D3s sensor og video om ikke altfor lenge.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Spennende mistanke TGB, har du hørt noen rykter om dette?

Nei, bare merker meg at Nikon har hastverk med å bli kvitt alt av D700 (startet i USA).

 

Edit:

Forøvrig med produksjonstrøbbel grunnet atomkraftverk-ulykken i Japan i fjor kan det jo tenkes at Nikon sitter på et stort lager av D3s sensorer; som nå ikke kan brukes grunnet lansering av D4. D700 skrus ikke sammen i Japan, så ren logikk. Men vi får vente og se :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

D800 - er vel egentlig ikke noe annet enn en D7000 på fullformat brikke...? med en fornuftig utvikling av automatikken med en RGB-sensor som er lettere modifisert...?)

(D800, built for today’s multimedia photographer includes a groundbreaking 36.3MP FX-format CMOS sensor, Full HD 1080p video at 30/25/24p with stereo sound, class leading ISO range of 100-6400, expandable to 25,600, 4 fps burst rate and Advanced Scene Recognition System with 91,000-pixel RGB sensor.)

 

 

D4 - er vel egentlig ikke noe annet enn D7000 på High Speed fullformat brikke...og et lite pluss for økning i RGB sensor følsomhet...?

Hvem tror vel egentlig at forskjellen mellom et 39-point system vs 51-point system utgjør mer enn en "kosmetisk" faktor...?

(This new flagship offers speed and accuracy with a 16.2 MP FX-format CMOS sensor, 10 fps continuous shooting, a 91,000-Pixel RGB sensor and Advanced SRS, improved 51 point AF System, ISO expanded to 204,800 and 1080p video at 30p with stereo sound.)

Lenke til kommentar

Nei, bare merker meg at Nikon har hastverk med å bli kvitt alt av D700 (startet i USA).

 

Edit:

Forøvrig med produksjonstrøbbel grunnet atomkraftverk-ulykken i Japan i fjor kan det jo tenkes at Nikon sitter på et stort lager av D3s sensorer; som nå ikke kan brukes grunnet lansering av D4. D700 skrus ikke sammen i Japan, så ren logikk. Men vi får vente og se :)

Nå er det muligens også slik at nye batteri-lover* i Japan gjør at nye modeller må designes og restlageret selges billig for å tømme lagrene.

 

 

*) Det er såvidt jeg har skjønt introdusert nye regler og krav for oppladbare batterier i Japan. Olympus var tidlig ute - BLM5 og BLS5 er lette opgpraderinger av BLM1 og BLS1, og med nye ladere, og endringe er gjort for å møte nye regler. BLM1 og BLM5 kan brukes om hverandre i alle kamerane som bruker det battereriet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...