Gå til innhold

fra d90 til fullformat?


Anbefalte innlegg

D800 - er vel egentlig ikke noe annet enn en D7000 på fullformat brikke...? med en fornuftig utvikling av automatikken med en RGB-sensor som er lettere modifisert...?)

(D800, built for today’s multimedia photographer includes a groundbreaking 36.3MP FX-format CMOS sensor, Full HD 1080p video at 30/25/24p with stereo sound, class leading ISO range of 100-6400, expandable to 25,600, 4 fps burst rate and Advanced Scene Recognition System with 91,000-pixel RGB sensor.)

 

 

D4 - er vel egentlig ikke noe annet enn D7000 på High Speed fullformat brikke...og et lite pluss for økning i RGB sensor følsomhet...?

Hvem tror vel egentlig at forskjellen mellom et 39-point system vs 51-point system utgjør mer enn en "kosmetisk" faktor...?

(This new flagship offers speed and accuracy with a 16.2 MP FX-format CMOS sensor, 10 fps continuous shooting, a 91,000-Pixel RGB sensor and Advanced SRS, improved 51 point AF System, ISO expanded to 204,800 and 1080p video at 30p with stereo sound.)

 

FYI: AF på D700 (51punkt) er raskere og mer nøyaktig/pålitelig enn det du finner i D7000. Tro det eller ei, du får faktisk det du betaler for.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil16-85 og 35 mm dx objektivt fungere på d700 med god kvalitet eller vil ikke dette gå?

I DX-modus, ja.

I FX-modus er det endel som tror at 35/1,8 fungerer, men da skal man isåfall være svært tolerant overfor vignettering og ha tilsvarende lave krav til hjørneskarphet.

Lenke til kommentar

D800 - er vel egentlig ikke noe annet enn en D7000 på fullformat brikke...? med en fornuftig utvikling av automatikken med en RGB-sensor som er lettere modifisert...?)

(D800, built for today’s multimedia photographer includes a groundbreaking 36.3MP FX-format CMOS sensor, Full HD 1080p video at 30/25/24p with stereo sound, class leading ISO range of 100-6400, expandable to 25,600, 4 fps burst rate and Advanced Scene Recognition System with 91,000-pixel RGB sensor.)

 

 

D4 - er vel egentlig ikke noe annet enn D7000 på High Speed fullformat brikke...og et lite pluss for økning i RGB sensor følsomhet...?

Hvem tror vel egentlig at forskjellen mellom et 39-point system vs 51-point system utgjør mer enn en "kosmetisk" faktor...?

(This new flagship offers speed and accuracy with a 16.2 MP FX-format CMOS sensor, 10 fps continuous shooting, a 91,000-Pixel RGB sensor and Advanced SRS, improved 51 point AF System, ISO expanded to 204,800 and 1080p video at 30p with stereo sound.)

 

Tåpelige påstander.

AF-presisjonen i et hvilket som helst eksisterende FX-kamera fra Nikon gruser D7000 fullstendig. Disse systemene er ytterligere forbedret i D4 og D800 så forskjellen vil antagelig fremstå enda tydeligere når testene av disse begynner å komme.

Lenke til kommentar

Vil16-85 og 35 mm dx objektivt fungere på d700 med god kvalitet eller vil ikke dette gå?

I DX-modus, ja.

I FX-modus er det endel som tror at 35/1,8 fungerer, men da skal man isåfall være svært tolerant overfor vignettering og ha tilsvarende lave krav til hjørneskarphet.

 

Går ut ifra at det var for 35 mm svaret gjaldt? Det funker i dx modus skriver du, må dette stilles manuelt eller finner kamera ut dette selv?hva slags oppløsning har en igjen i dx-modus?

Lenke til kommentar

Kameraet velger korrekt modus, men man kan overstyre det manuelt noe som ofte kan være en fordel. Noen objektiver tegner en god del videre enn DX og det kan være dumt å kaste bort disse pikslene selv om objektivet ikke tegner bra helt ut til FX ramma.

 

Grovt regnet så vil oppløsningen i DX modus reduseres med en faktor på 1,5x og antall piksler halveres.

 

Men man bruker selvfølgelig alltid objektiver som er tilpasset det kameraet man har, alt annet er en nødløsning.

Lenke til kommentar

Vil16-85 og 35 mm dx objektivt fungere på d700 med god kvalitet eller vil ikke dette gå?

I DX-modus, ja.

I FX-modus er det endel som tror at 35/1,8 fungerer, men da skal man isåfall være svært tolerant overfor vignettering og ha tilsvarende lave krav til hjørneskarphet.

 

Går ut ifra at det var for 35 mm svaret gjaldt? Det funker i dx modus skriver du, må dette stilles manuelt eller finner kamera ut dette selv?hva slags oppløsning har en igjen i dx-modus?

JA, svaret gjaldt 35mm.

Kamera kan stilles inn til å detektere DX-objektiver og stille om til DX-modus automatisk.

Denne funksjonen kan også slås av, slik jeg gjorde når jeg testet ut min 35 dx på FX.

 

Oppløsningen for f.eks. en D700 i DX-modus blir 12 Mp /(1,5*1,5) = 5,3 Mp (Ca)

 

For en D800 blir tilsvarende tall 36 Mp / (1,5*1,5) = 16 Mp. Kombinert med at D800 veier kun 900g kan D800, for meg, fort bli et kombinert FX/DX-kamera. Det kan være spesielt interessant da det isåfall vil innebære et "DX-hus" med autofokus-ytelse på nivå med nye D4.

Høres forlokkende ut, tatt i betraktning at jeg oppfatter min D7000 å være AF-begrenset ved bruk i dårlig lys og med lyssterk optikk. AF-presisjonen sier takk for seg lenge før bilde-støyen er blitt plagsom.

 

Således ser jeg på D800 som et svært fleksibelt kamera gitt at det innfrir på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...