Gå til innhold

Endelig kom Nikon med D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
D4 har også native iso 100 :) Og den ser jo ut til å gruse D3s'en, så er nok ikke umulig at man får både i pose og sekk her i forhold til D700 ;)

 

MEN: Med D4 vs D3s snakker vi 16Mp vs 12Mp!

 

Det kan ikke sidestilles med D800 vs D700 sine 36Mp vs 12Mp

 

For å oppsummere: Hvis D700'ens sensorteknologi ble brukt i D800 skulle den vært ca. 3 ganger dårligere støymesssig pga den 3 ganger høyere pikseltettheten. Men det er jo klart at 3-4 år utvikling har gjort sitt, og at sensorteknologien kanskje er blitt 3 ganger bedre på støy, og dermed like god som D700...? Eller enda bedre? Jeg tror Nikon dessverre har tøyd megapiksel-strikken litt for langt, og at D800 blir litt dårligere på støy enn D700. Men vi kan jo håpe! :yes:

 

EDIT: Hvorfor er D4 på 16Mp hvis Nikon klarer å lage en 36Mp sensor "som gruser" D700 sensoren...

 

...kanskje fordi D4 og D800 er to forskjellige verktøy som henvender til ulike kundegrupper?

 

Hvorfor lager man en hammer på en halvkilo når man tross alt klarer å lage en slegge på fem kilo? (for å dra en referanse til håndverker/snekkersektoren...:-))

Lenke til kommentar

 

EDIT: Hvorfor er D4 på 16Mp hvis Nikon klarer å lage en 36Mp sensor "som gruser" D700 sensoren...

 

...kanskje fordi D4 og D800 er to forskjellige verktøy som henvender til ulike kundegrupper?

 

Hvorfor lager man en hammer på en halvkilo når man tross alt klarer å lage en slegge på fem kilo? (for å dra en referanse til håndverker/snekkersektoren...:-))

Fordi en slegge på fem kilo lager mye mer støy enn en hammer på en halvkilo? Hehe ;) ...

Lenke til kommentar

...kanskje fordi D4 og D800 er to forskjellige verktøy som henvender til ulike kundegrupper?

 

Hvorfor lager man en hammer på en halvkilo når man tross alt klarer å lage en slegge på fem kilo? (for å dra en referanse til håndverker/snekkersektoren...:-))

Men det er jo for lengst etablert her på forumet at får du ikke fiksa det, så har du ikke brukt stor nok hammer :p
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tro hvordan filstørrelsen blir med 36Mp?

Dette blir en ganske så anvendelig sak... Det blir en respektabel oppløsning selv på middels bildestørrelse og DX optikk kan brukes med en fremdeles ganske rå oppløsning.

 

Dette kameraet erstatter jo nesten både D700 og D300. (Vet nå ikke om dette er planen, men...)

 

Tror det blir lange ventelister hos forhandlerne fremover.

 

Vet nå ikke om dette blir noe tema for meg ennå. Trives godt med D700 som er bare helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Noen som har reflektert rundt pikseltettheten og detaljnivå når de presser så mye mp på samme sensorstørrelse? Snakket med en i går som mente at med så mange mp så ville den reelt vise noenlunde tilsvarende detaljnivå som 21-24 mp sensor?

Halve tråden er refleksjoner rundt det. Pikseltettheten til D800 er ganske nøyaktig den samme som på D7000. Spørsmålet er mest hvor godt oppløsningen bevares ut mot kantene og hjørnene (utenfor DX-crop modus).

 

Leste ikke det, men da er egentlig ikke noe oppgradering nødvendig heller :) Har både d7000 og d3x, hver for sitt bruk riktignok (men kvalitetsmessig er jeg like fornøyd med begge)

Lenke til kommentar

DXOmark kommenterer D800-lanseringen.

This gives a pixel pitch of 4.8 µm, among the smallest for full frame DSLRs, like the Nikon D7000, the Pentax K5 or the Sony A580. If the sensor of the D800 uses the same technologies as these models, it should reach some interesting scores in our rating.

 

The D700 was know for its brilliant low light performances with a Low Light Score of 2303, one of the key comparison criteria for the D800 will be its noise level at high ISO.

 

One last thing about the D700 sensor: It was one of the last camera by Nikon with a dynamic range reaching a ceiling at low ISO, but we expect a much better performance of the D800 since the cameras launched after the D700 fixed this limitation.

Ny rekord for både DR-score, ISO-score og total-score?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et annet er: forhåndsbestilt! (D800)

Grattis! Gleder meg til å se noen bilder fra deg, i mars?

 

Jeg bare håper jeg ikke havner i noen restordre kø - rakk ikke å legge inn forhåndsbestilling før i dag. Kaos på jobben.

 

Men ja, helt mot slutten av mars er den foreløpige datoen fotovideo opererer med.

Lenke til kommentar

Noen som har reflektert rundt pikseltettheten og detaljnivå når de presser så mye mp på samme sensorstørrelse? Snakket med en i går som mente at med så mange mp så ville den reelt vise noenlunde tilsvarende detaljnivå som 21-24 mp sensor?

Pikseltettheten er, som flere har nevnt, den samme som på en D7000 i dag - som yter fremragende pr. piksel. Det er bare den samme pikseltettheten over et større område.

Sony A77, A65 og NEX-7 har alle sammen høyere pikseltetthet. For ikke å snakke om alle micro four thirds-husene med over 9Mpx sensor.

 

 

 

Ellers angående manglende AA-filter på D800E - man kan få tak i soft-filter, som vil fungere som et AA-filter - det er laget sånne til filmproduksjon.

Og - det er bare å blende ned. Diffraksjon på grunn av liten blender vil fungere akkurat som AA-filter.

Lenke til kommentar

Hvor mange her tar bilder som blåses opp på husvegger siden ISO og pixler selv etter så mange år med digitalt fortsatt er eneste tema som går igjen og igjen?

 

Jeg har sett A1 tatt med D1x something og husker jeg ikke helt feil så har vel det 5,3MP ?

 

Var ikke ett korn å så se, så D800/E er nok ett killer kamera for de som legger ut bilder på Facebook...

 

Omtrent like nødvendig som kjøleskap med tilhengerfeste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noen som har reflektert rundt pikseltettheten og detaljnivå når de presser så mye mp på samme sensorstørrelse? Snakket med en i går som mente at med så mange mp så ville den reelt vise noenlunde tilsvarende detaljnivå som 21-24 mp sensor?
Pikseltettheten er, som flere har nevnt, den samme som på en D7000 i dag - som yter fremragende pr. piksel. Det er bare den samme pikseltettheten over et større område.

Sony A77, A65 og NEX-7 har alle sammen høyere pikseltetthet. For ikke å snakke om alle micro four thirds-husene med over 9Mpx sensor.

Det samme gjelder alle Canons APS-C kameraer med over 14 Mp. Bare for morroskyld lager jeg en liten liste over ekvivalenter i sortert rekkefølge:

 

2,0x crop kamera med 16 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 64 Mp

1,5x crop kamera med 24 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 54 Mp

2,0x crop kamera med 12 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 48 Mp

1,6x crop kamera med 18 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 46 Mp

2,0x crop kamera med 10 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 40 Mp

1,6x crop kamera med 15 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 38 Mp

1,5x crop kamera med 16 Mp har samme pikseltetthet som D800 med sine 36 Mp

1,5x crop kamera med 14 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 32 Mp

1,6x crop kamera med 12 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 31 Mp

1,5x crop kamera med 12 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 27 Mp

1,6x crop kamera med 10 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 26 Mp

1,5x crop kamera med 10 Mp har samme pikseltetthet som en hypotetisk fullformatsensor med 23 Mp

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvor mange her tar bilder som blåses opp på husvegger siden ISO og pixler selv etter så mange år med digitalt fortsatt er eneste tema som går igjen og igjen?

 

Jeg har sett A1 tatt med D1x something og husker jeg ikke helt feil så har vel det 5,3MP ?

 

Var ikke ett korn å så se, så D800/E er nok ett killer kamera for de som legger ut bilder på Facebook...

 

Omtrent like nødvendig som kjøleskap med tilhengerfeste.

Tviler på at de som bare legger ut bilder på Facebook kjøper et slikt kamera. Hvis de gjør det er de spik spenna gærne.. :)

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Hvor mange her tar bilder som blåses opp på husvegger siden ISO og pixler selv etter så mange år med digitalt fortsatt er eneste tema som går igjen og igjen?

 

Jeg har sett A1 tatt med D1x something og husker jeg ikke helt feil så har vel det 5,3MP ?

 

Var ikke ett korn å så se, så D800/E er nok ett killer kamera for de som legger ut bilder på Facebook...

 

Omtrent like nødvendig som kjøleskap med tilhengerfeste.

Tviler på at de som bare legger ut bilder på Facebook kjøper et slikt kamera. Hvis de gjør det er de spik spenna gærne.. :)

 

Puuh godt jeg bare har D700 og legger faktisk ut bilder på FB :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange her tar bilder som blåses opp på husvegger siden ISO og pixler selv etter så mange år med digitalt fortsatt er eneste tema som går igjen og igjen?

 

Jeg har sett A1 tatt med D1x something og husker jeg ikke helt feil så har vel det 5,3MP ?

 

Var ikke ett korn å så se, så D800/E er nok ett killer kamera for de som legger ut bilder på Facebook...

 

Omtrent like nødvendig som kjøleskap med tilhengerfeste.

 

 

He he , likte den og det er jaggu mye riktig du poengterer her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...