Gå til innhold

AMD drar en frekkis – Radeon 7970 er lansert


Anbefalte innlegg

 

Uinteressant med tester som kun viser average FPS, det som må frem er Max/min FPS.

Max/min FPS er ganske uinteressant da det viser bare 2 punkter, det sier ikke noe om når eller hvor ofte frameraten er så lav eller høy. Et framerate histogram derimot kunne ha fått med dette.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget interessant test fra Guru3D, de konkluderer med at cpu ikke har så mye å si når man drar på med oppløsning.

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-cpu-scaling-performance-review/1

 

Er ikke det akkurat som forventet?

 

AtW

 

Må helt ærlig innrømme at jeg hadde sett for meg at det faktisk skulle være vits å oppgradere eller klokke cpu. ikke mye men en 10-20%. :)

Lenke til kommentar

Norge får vel et svært begrenset opplag 9. januar, men HD 7950 kommer nok noe senere.

 

Tja, ikke nødvendigvis.

Norge selger faktisk bra med dyre skjermkort sånn jeg forstår det, så vi skal ikke se bort-ifra at det kommer en del hit i januar , men at det blir lett tilgjengelig er noe jeg tviler på med tanke på at mange entusiaster over hele verden ønsker seg et. Så her er det definitivt Løp og Kjøp som gjelder!

Lenke til kommentar

Norge får vel et svært begrenset opplag 9. januar, men HD 7950 kommer nok noe senere.

 

Tja, ikke nødvendigvis.

Norge selger faktisk bra med dyre skjermkort sånn jeg forstår det, så vi skal ikke se bort-ifra at det kommer en del hit i januar , men at det blir lett tilgjengelig er noe jeg tviler på med tanke på at mange entusiaster over hele verden ønsker seg et. Så her er det definitivt Løp og Kjøp som gjelder!

Opplaget 9. januar er knapt på verdensbasis, så det er selvsagt begrenset også i Norge. Men Norge får nok flere kort per innbygger enn en del andre land ja.
Lenke til kommentar

HD7970, Bulldozer vs. Sandy Bridge vs. Nehalem

 

Rimelig flaut for AMD: Sandy Bridge leder i enkelte tilfeller med ~50% og Bulldozer klarer ikke engang å levere 60fps i alle spill med et 7970 på 1920x1200.

 

Enda mer understrekende for hvor langt bak AMD ligger i dag dessverre. Det virkelig triste er at en 1100T ville godt mulig gjort det bedre i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar
HD7970, Bulldozer vs. Sandy Bridge vs. Nehalem

 

Rimelig flaut for AMD: Sandy Bridge leder i enkelte tilfeller med ~50% og Bulldozer klarer ikke engang å levere 60fps i alle spill med et 7970 på 1920x1200.

 

Enda mer understrekende for hvor langt bak AMD ligger i dag dessverre. Det virkelig triste er at en 1100T ville godt mulig gjort det bedre i enkelte tilfeller.

 

1920x1200

Alien vs Predator: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (60+ fps)

Arkham City: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (~55 fps)

Battlefield 3: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (60+ fps)

Battleforge: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (90+ fps)

Civilization V: Tap, Bulldozer gjør det bare middelmåling med ~40 fps. Nehalem og Sandy bridge gjør det bedre/bra med ~49 og ~67 fps.

Crysis 2: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (55+ fps)

Dirt 3: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (120+ fps)

Dragon Age II: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (53-56 fps)

Hard Reset: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (57+ fps)

Metro 2033: Uavgjort, alle er så vidt spillbare (~30 fps +/- 5%)

Stalker COP: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (70+ fps)

Star Craft II: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (56+ fps)

Shogun 2: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (70+ fps)

Skyrim: Tap, Bulldozer og Nehalen gjør det middelmålig med 37 og 42 fps. Sandy bridge gjør det bra med 55 fps.

WoW Cataclysm: Uavgjort, alle har godt spillbare hastigheter (90+ fps)

 

Jeg ser ikke den vanvittige flausen du påstår finnes her. Bulldozer er reelt dårligere i bare 2 av 15 spill.

 

Lavere oppløsninger er irrelevante fordi ingen kjøper skjermkort til 4000 kr for å spille på gamle, kjipe, lavoppløste skjermer. 2560x1600 er relevant, men der er stillingen ennå jevnere enn på 1920x1200. Så du må gjerne forklare meg hvorfor AMD skal være flau. Så vidt jeg kan se er det et godt valg å kombinere HD 7970 med Bulldozer hvis man ikke spiller de to nevnte spillene. Hver sin smak. Noen er hektet på Skyrim - andre på WoW.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke den vanvittige flausen du påstår finnes her. Bulldozer er reelt dårligere i bare 2 av 15 spill.

 

Lavere oppløsninger er irrelevante fordi ingen kjøper skjermkort til 4000 kr for å spille på gamle, kjipe, lavoppløste skjermer. 2560x1600 er relevant, men der er stillingen ennå jevnere enn på 1920x1200. Så du må gjerne forklare meg hvorfor AMD skal være flau. Så vidt jeg kan se er det et godt valg å kombinere HD 7970 med Bulldozer hvis man ikke spiller de to nevnte spillene. Hver sin smak. Noen er hektet på Skyrim - andre på WoW.

Enkelte av oss kjøper skjermkort for å spille i 120fps i 1080p. at sa.dy bridge klarer å presse ut jevnt over 16% er et tegn på at bulldozer vil henge mer og mer etter jo mer man overklokker. Kortet klokker som en demon og prislappen tilsier at det er et entusiastkjøp, så overklokking er meget relevant her.

 

hvorfor gjennomsnittet? fordi ingen spiller kun et spill.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper HD 7970 for å spille med 120 Hz på 1920x1080 i mange spill så blir man skuffet. Det er bare ett de 15 spillene som klarer 120 Hz i 1920x1200, nemlig Dirt 3. Der scorer bulldozer 121 fps på 1920x1200 og sikkert mer med litt overklokking. Med andre ord ikke noen grunn til å velge bort Bulldozer av den grunn.

 

Gjennomsnittet er irrelevant av flere grunner:

1. Det inkluderer kunstige tester

2. Det inkluderer forskjeller av akademisk interesse (f.eks Dirt 3 sine 121 vs 139 fps og en rekke av de andre spillene dersom man skal spille på 60 Hz skjerm)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...