Gå til innhold

AMD drar en frekkis – Radeon 7970 er lansert


Anbefalte innlegg

Kortet ser bra ut, men GTX 780 er det kanskje bedre å vente på, ihvertfall for oss som spiller BF3, om ryktene stemmer:

http://wccftech.com/leaked-nvidia-generation-performance-slide-pits-upcoming-flagship-gk100-kepler-based-geforce-gtx-780-gtx-580/

Kanskje, men med hvilket strømforbruk? 300W?

 

Vannkjøling

 

Vannkjøling er helt unødvendig i disse tider med så mange bra luft kjølere

Det gir fortsatt helt andre temperaturer og støynivå. Absolutt verdt det om du ikke ønsker 1kg med kjøleribber hengende festet i to skruer og et PCIe-spor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Var litt skeptisk med og kjøpe 6990 i November da det var mye snakk om at 7970 skulle være på høyde med dette.

 

Der tok de feil gitt ;)

Jeg har 6950 CFX og skal kjøpe dette kortet, fordelene er mange:


  •  
  • Ytelsen vil oppleves som bedre
  • Ingen CFX-relaterte grafiske artifakter
  • Bedre overklokking
  • Mindre plass
  • Mindre strømforbruk
  • Helt annen støyprofil
  • Ingen driverproblemer relatert til CFX, og dette er det mange av.

Det er nok øyet som ser, men i mine øyne er dette et langt bedre kort enn 6990 noensinne vil bli.

 

Er helt enig i denne listen så lenge det er to single kort i CF.

Jeg har hatt CF siden 48 serien og opplevd mange av disse problemene du nevner.

 

Med 6990 derimot har jeg ikke hatt noen CF relaterte problemer. Det oppfører seg rett og slett som et single kort (for mitt vedkommende)

Klart, Støy/plass/strøm vil være et problem for noen, men 1000w psu og vannkjøling fikser dette for meg ;)

 

Klokking kan jeg ikke si meg enig i da de aller fleste 6990 kort med refferansekjøler klarer 1ghz på gpu.

Lenke til kommentar

Med 6990 derimot har jeg ikke hatt noen CF relaterte problemer. Det oppfører seg rett og slett som et single kort (for mitt vedkommende)

Klart, Støy/plass/strøm vil være et problem for noen, men 1000w psu og vannkjøling fikser dette for meg ;)

 

Klokking kan jeg ikke si meg enig i da de aller fleste 6990 kort med refferansekjøler klarer 1ghz på gpu.

6900-serien har hatt veldig god crossfire-skalering og opplevelse sammenlignet mot resten, men problemer oppstår likevel.

 

Klokkemessig klarte Techpowerup 1075MHz uten spenningsjustering på 7970, det er 16%(!). Med 15-20% høyere spenning og vannkjøling forventer jeg at 1150 MHz bør være mulig, det er 24%(!). Det at de klarer over 15% overklokking på luft uten spenningsjustering på et nytt kort er utrolig sjelden. Til sammenligning klarte TPU en 5% overklokk på 5870 ved lansering, det er helt klart at 7970 har mer rom enn et typisk high-end kort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at kortet kommer med en del gode løsninger som blandt annet Zero Power state der viften på kortet slår seg av og effektforbruket er likt null.

Ellers så skuffer det meg personlig med tanke på prising, men det kommer ikke helt som en overraskelse da det lå an til å bli sånn, Nvidia har ikke noe å konkurrere med enda og AMD har blødd en god del i det siste med BD så de trenger alle pengene som selskapet kan få.

 

Personlig kommer jeg til å vente på skjermkortene som kommer til å yte best og støye minst til under 2000kr.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Klokkemessig klarte Techpowerup 1075MHz uten spenningsjustering på 7970, det er 16%(!). Med 15-20% høyere spenning og vannkjøling forventer jeg at 1150 MHz bør være mulig, det er 24%(!). Det at de klarer over 15% overklokking på luft uten spenningsjustering på et nytt kort er utrolig sjelden. Til sammenligning klarte TPU en 5% overklokk på 5870 ved lansering, det er helt klart at 7970 har mer rom enn et typisk high-end kort.

Kanskje det betyr at 7990 får samme klokkehastigheter som 7970?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

rett meg hvis jeg tar feil, men kom ikke 4000 serien til amd først med directx 10.1?

et å etter kom 5000 serien med directx 11.

nå kommer 7000 serien med directx 11.1, vil da være stor mulighet for at 8000 serien kommer med directx 12? eller må vi se langt etter den, eventulet windows 9?

 

Dette er helt avhengig av Microsoft faktisk, så fort MS slipper DX 12 så kan hardwareutviklerne begynne å tilpasse produktene sine i forhold til de nye kravene.

Men det må sies at MS har vært trege med utviklingen av DX i det siste.

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette ble en papirlansering som ventet ja, med så begrenset opplag at det er begrensninger for testere.

 

Ytelsemessig plasserer kortet seg litt over GTX 580 (som forventet), og med noe lavere effektforbruk. GCN-arkitekturen har også forbedret ytelsen ved tessellation, men i visse spill "sliter" kortet litt.

 

Støymessig plasserer kortet seg noe høyt under belastning.

 

Techpowerup beregner at GTX 580 har 90% av ytelsen til HD 7970 i 1920x1200, og det er med andre ord liten grunn til å oppgradere en slik konfigurasjon.

 

 

GK100 vil nok ikke komme før i 2. kvartal, hvis ryktene stemmer så er det GK104 som skal komme i januar/februar for å møte Tahiti.

 

Folk bør slutte med å henge seg opp i DirectX-versjon, så langt er det ingen grunn til å oppgradere basert på det fra et kundeperspektiv.

Lenke til kommentar
Skulle ikke dette kortet liksome være like kraftig som et 6990? Er jo ikke engang i nærheten.

Husk at HD 6990 har 50% flere kjerner, men med noe lavere klokkehastighet. I gjennomsnitt er det ikke i nærheten som du sier, selv om det i visse situasjoner kan komme nær.

I Batman knuser det 6990 på alle oppløsninger. I 1680x1050 knuser det 6990 i en del flere spill også. I GPGPU-tester yter det også godt i forhold til 6990.

 

Men generelt er 6990 raskere på de oppløsningene som er relevant for prisklassen til kortet (1920x1200 og oppover). Da plasserer det seg omtrent midt mellom 1-GPU kortet 6970 og 2-GPU kortet 6990. Ikke så aller verst til å være et nytt 1-GPU kort. Dersom 2-GPU-kort er mer i LoveAmiga sin sjanger så er 6990 det han bør velge, om han ikke vil vente til 7990 kommer utpå vårparten.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Skulle ikke dette kortet liksome være like kraftig som et 6990? Er jo ikke engang i nærheten.

Husk at HD 6990 har 50% flere kjerner, men med noe lavere klokkehastighet. I gjennomsnitt er det ikke i nærheten som du sier, selv om det i visse situasjoner kan komme nær.

I Batman knuser det 6990 på alle oppløsninger. I 1680x1050 knuser det 6990 i en del flere spill også. I GPGPU-tester yter det også godt i forhold til 6990.

 

Men generelt er 6990 raskere på de oppløsningene som er relevant for prisklassen til kortet (1920x1200 og oppover). Da plasserer det seg omtrent midt mellom 1-GPU kortet 6970 og 2-GPU kortet 6990. Ikke så aller verst til å være et nytt 1-GPU kort. Dersom 2-GPU-kort er mer i LoveAmiga sin sjanger så er 6990 det han bør velge, om han ikke vil vente til 7990 kommer utpå vårparten.

My point exactly.

 

Som nevnt tidligere i diskusjonen har også CrossFire(og SLI for den del) problemer med å utnytte GPUene optimalt, driverproblemer og kan ha ujevn bildeflyt. (og andre argumenter) Dette er argumenter som taler til fordel for én enkelt GPU selv om den kanskje gir noe dårligere ytelse.

 

Som tilleggskommentar kan det sies at ytelsen vil kunne stabilisere seg noe høyere for HD 7970 de neste par månedene, hvis de får fikset på de enkeltspillene der kortet sliter så vil det trekke opp en del.

Lenke til kommentar

rett meg hvis jeg tar feil, men kom ikke 4000 serien til amd først med directx 10.1?

et å etter kom 5000 serien med directx 11.

nå kommer 7000 serien med directx 11.1, vil da være stor mulighet for at 8000 serien kommer med directx 12? eller må vi se langt etter den, eventulet windows 9?

 

Dette er helt avhengig av Microsoft faktisk, så fort MS slipper DX 12 så kan hardwareutviklerne begynne å tilpasse produktene sine i forhold til de nye kravene.

Men det må sies at MS har vært trege med utviklingen av DX i det siste.

 

er vel ikke bare MS som bestemmer DX ? vil vel anta at hvis ms ikke gadd å lansere ny dx så ville vel skjermkort produsentene sagt noe. er jo dem som lager dx hardwaren så de har vel et ord med i laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...