Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg Ubuntu. Relativt mange som bruker Ubuntu, de har mye god dokumentasjon. Støter du på problemer er du nesten garantert å finne noen andre med samme problem i Ubuntu sitt forum.

 

Kan si meg ening i at Ubuntu sitt Unity skrivebordsmiljø er noe rart. KDE og Gnome er begge to enkle og gode. Selv bruker jeg ScrotWM og Gnome

 

Om du gidder å sette deg inn i Terminalen så merker man fort at det er et fantastisk godt verktøy :) Men Ubuntu har gode løsninger for å erstatte mye av oppgavene man vil gjøre gjennom Terminal.

 

 

Noe som også er verdt å få med seg er at forskjellen i hvordan Linux er "bygget opp" er veldig forskjellig fra windows. Som feks: alt i Linux er filer, fra enheter som CPU til printer finner man som filer. Og hele maskinen ligger under filstien /. Dette er noe av det som gjøre Linux veldig felksibelt også.

Googler du dette finner du mye bra lesestoff :)

Endret av nekronos
Lenke til kommentar

Ærlig talt! Trenger man terminalen idag? Selvsagt er terminalen et av GNU/Linux sine sterkeste fordeler, men en moderne distribusjon klarer seg HELT fint uten bruk av terminal.

 

Min mor bruker Linux på jobben, og tror du de sitter å bruker "regular expressions" for å kunne liste alle store filer som skal sendes til Apache-serveren sin?

Lenke til kommentar

Vell i motsettning til Windows til Mac, så kan du få Linux boksen din til å oppføre seg ganske så nært ett frukt OS om det er elektronisk frukt du ønsker.

Du kan også komme nært Windows om så ønskelig, Linux har dog EN bieffekt, spesielt om du kommer fra Windows plattformen.

 

Du vil slutte å forstå HVORFOR folk vil kjøre en Windows server når Linux har såpass mange gode alternativer.

I desktop bruk er Linux overraskende kjapp og for min bærbare så var det den Billigste oppgraderingen jeg noensinne har gjort.

 

Linux er det dog mer knot med, men når knotetiden er over så er det lang tid med seiling og nytelse, Windows i motsettning er det mindre knot men knotingen er mer utspredt.

Lenke til kommentar

Poenget er at ikke at man TRENGER det. Poenget er at dersom man velger å avfeie det fordi det er "skummelt" mister man et veldig godt verktøy fordi man ikke gidder å lære seg noe nytt. Da er det jo strengt tatt ingen grunn til å prøve noe annet enn man allerede har i utgangspunktet.

 

Selv bruker jeg mye kommandolinje. Det er raskt, effektivt og svært enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Ubuntu. Først og fremst kanskje fordi dokumentasjonen er så god og det derfor er enkelt å få hjelp hvis man står fast. Dessuten har du ting som Software center og lignende. Jeg vil også be deg bruke Unity "shellet" så vi kan få se hvordan en totalt nykommer finner opplevelsen. Det at f.eks Mint holder seg til den gamle versjonen av gnome-skrivebordet gleder mange "konservative", men jeg ser ingen grunn til å ikke hoppe på det nyeste hvis du først skal prøve noe nytt.

 

Videre skulle jeg aller helst ønske du ventet til Ubuntu 12.04 som vil bli en LTS-versjon og som er siktet på å være gjennomført og stabil. 11.10 er bare andre generasjon av et helt nytt brukergrensesnitt og det er naturlig at det er litt lugg i starten. F.eks er det litt trøbbel ved bruk av flere skjermer. Men jeg skjønner at det ikke kommer til å skje så avhengig av resultatet kan jo kanskje du ta deg en uke igjen etter at 12.04 kommer ut og se om eventuelle klager du måtte ha er rettet på. Med mindre du sitter fast på systemet da ;)

 

Husk også å sjekke om maskinvaren din er godt støttet. For selv om Apple har stålkontroll fra fabrikkbåndet til synkroniseringen av iPhonen din så er det, på godt og vondt, en litt annen verden å skulle kaste seg inn i GNU/Linux.

 

Og til slutt vil jeg minne om at Linux ikke er Windows (mener å huske denne linken er grei). Ikke er det OS X heller og det er derfor verdt å bruke et par timer på å sette deg inn i basic dokumentasjon for hvordan systemet ditt vil oppføre seg. Jeg er helt enig med de som sier at man ikke TRENGER å gjøre dette, men siden du sannsynligvis bruker maange timer foran skjermen og har dine vaner innarbeidet vil du uunngåelig føle deg motvirket når ting ikke skjer akkurat som du er vandt til det. Det betyr dog ikke at det er en dårligere tilnærming og det å lese seg opp litt gjør at du er forberedt.

 

Lykke til! :) Jeg gjorde dette eksperimentet for halvannet år siden og har ikke sett meg tilbake.

Endret av hernil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Lycantrophe nevner så er Linux-kategorien her på forumet veldig ofte svært hjelpsom så ikke nøl med å spørre der.

 

Etter å ha lest artikkelen litt nøyere vil jeg bare påpeke at Linux ikke er for alle. Du nevner f.eks Photoshop. Selv om GIMP er et godt alternativ på mange punkter er det ikke Photoshop. Er du f.eks tungt avhengig av Adobe-pakken for å jobbe vil jeg påstå dette eksperimentet ikke er for deg :)

Lenke til kommentar

Hvis du først skal prøve ut noe nytt så hvorfor ikke gjøre det. Det betyr å ikke nødvendigvis velge noe som virker kjent. Slik som gnome classic vil virke. Du vil ha få problemer med å finne fram der.

 

Men likevel: hvorfor ikke prøve en distor med gnome-shell (eller gnome 3)? Jeg har brukt linux i mer enn 10 år og har sverget til enkle grensesnitt som gnome-classic, icewm osv. Men så prøvde jeg ubuntu med gnome-shell. Jeg overrasket meg selv med å like det, spesielt på bærbar.

 

Bør prøves og oppleves.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Ubuntu med Unity på bærbar PCen min og synes Unity er helt greit og jeg får like mye gjort som før.

 

Jeg nesten aldri bruker terminalen bortsett fra når jeg jobber i Mysql eller må utføre noen administrative oppgaver. Jeg har ikke prøvde Linux Mint, men har heller ingen grunn til å prøve noe nytt enda.

Lenke til kommentar

Styr unna Fedora, Arch, Slackware, Gentoo osv. de er ikke egnet til ditt bruk.

 

 

Mint kan absolutt anbefales til skrivebordsbruk, spesielt arbeidsmaskin. Unity i Ubuntu 10.04+ passer bedre til tablets, det ser pent ut men er lite praktisk.

 

Mint er også flink til å ordne småpirk som kodeker og drivere for deg.

 

Akkurat nå må Mint regnes som det "ultimate skrivebordet".

 

Jeg håper du får kjørt på en maskin med nVidia-skjermkort, den bærbare der har vel Intel, og for all del bruk nVidias proprietære drivere.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg nok gått for Ubuntu, og deretter installert Gnome 3 som bruker Gnome Shell. :)

 

Selv om man på mange måter vil kjenne seg mer igjen i det gamle utseendet til Gnome2 (som Mint bruker), så føles det svært utdatert i bruk sammenlignet med Windows 7/8, OS X og alternativene med Shell / Unity.

 

Har brukt en god del tid med både Shell & Unity, og for meg er Gnome Shell en klar vinner mtp. brukseffektivitet, flyt og utseende. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører Ubuntu på min MacBook Pro og har gjort det i to år. Du kan trygt dualboote Ubuntu og det meste vil virke etter litt arbeid, bortsett fra kanskje webkamera.

 

Selv har jeg ikke oppdatert til 11.10. Kanskje jeg går for Xubuntu, fluxubuntu eller lubuntu denne gangen så jeg slipper å få ødelagt workflow.

 

Om du velger å gå for Ubuntu kan det bli interessant å høre om du holder deg til Unity eller velger vanlig Gnome.

Lenke til kommentar
Kan jeg klare meg en hel måned uten å måtte bruke terminalen?

Ja, men vil virkelig ikke anbefale det. Linux er laget av nerder, og GUIene for mange programmer holder dessverre dårlig standard. Skal man gjøre ting effektivt er terminalen et godt sted å starte. Kjekke kommandoer er apropos og man.

Fungerer programmene jeg er vant til på Linux, eller finnes det eventuelt gode alternativer til dem?

YMMV. Chrome, firefox, og javaprogrammer funker stort sett akkurat som i Windows. Photoshop er nok det du kommer til å merke mest, Gimp er ikke engang i nærheten av å være et alternativ i mine øyne.

Jobber jeg like effektivt med en Linux-distro som jeg gjør med Windows eller Mac?

Velger du å bruke en slank og effektiv window-manager, skreddersyr hurtigtaster og oppstartsfiler så kan du nok jobbe langt mer effektivt med mye, men du vil nok oppdage at der du ikke har programvaren du vil ha så vil du jobbe langt mindre effektivt. Fordelen med en god linux-boks er jo at den i teorien skal kjøre til maskinvaren feiler ;)

Kunne jeg tenkt meg å bruke Linux til vanlig?

Er jo et veldig individuelt spørsmål. Jeg trives veldig godt i unix-miljø, men har aldri likt ubuntu. Slik jeg ser det så er ubuntu, og slektningene det største problemet med linux. De prøver så hardt å gi deg en like innpakket og neddullet versjon av linux at man like gjerne kan kjøre OS X eller Windows. Det skal også sies at jeg tror at linux har gått glipp av sjansen til å bli en konkurrent til Windows og OS X for sluttbrukere. Markedsandelen er såpass lav at veldig få prioriterer å utvikle for Linux, når utvalget av programvare er lavt (folk vil ha det de er vant med - er jo også derfor folk ikke bytter fra windows/os x) så er det også få gode grunner for vanlige folk å bytte, og dermed så øker heller ikke markedsandelen særlig. Dette gjør at for meg så er Linux pr. i dag kun aktuelt som utviklingsmiljø, og hodeløs server med en trimmet distro :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å anbefale en ny bruker å teste Gnome 3 er for meg helt fjernt i alle fall. Har dere i det hele tatt prøvd det? Det er latterlig mye som ikke er selvforklarende som vil gjøre artikkelforfatteren som et eneste stort spørsmålstegn. Dessuten er det ikke engang effektivt å jobbe med.

 

For all del, prøv Linux Mint, så får vi samtidig en anmeldelse av OSet (mest Ubuntu-stoff her)! Ting som codecs osv. er lagt inn fra før av.

 

Terminalbaserte OS som Arch osv. er bare helt uaktuelt i mine øyne, selv om jeg selv bruker Arch på desktop.

Lenke til kommentar

Ja, men vil virkelig ikke anbefale det. Linux er laget av nerder, og GUIene for mange programmer holder dessverre dårlig standard. Skal man gjøre ting effektivt er terminalen et godt sted å starte. Kjekke kommandoer er apropos og man.

Tøys.

Kunne jeg tenkt meg å bruke Linux til vanlig?

Er jo et veldig individuelt spørsmål. Jeg trives veldig godt i unix-miljø, men har aldri likt ubuntu. Slik jeg ser det så er ubuntu, og slektningene det største problemet med linux. De prøver så hardt å gi deg en like innpakket og neddullet versjon av linux at man like gjerne kan kjøre OS X eller Windows. Det skal også sies at jeg tror at linux har gått glipp av sjansen til å bli en konkurrent til Windows og OS X for sluttbrukere. Markedsandelen er såpass lav at veldig få prioriterer å utvikle for Linux, når utvalget av programvare er lavt (folk vil ha det de er vant med - er jo også derfor folk ikke bytter fra windows/os x) så er det også få gode grunner for vanlige folk å bytte, og dermed så øker heller ikke markedsandelen særlig. Dette gjør at for meg så er Linux pr. i dag kun aktuelt som utviklingsmiljø, og hodeløs server med en trimmet distro :)

Også en vanvittig forenkling. Rent funksjonelt kan vel 90% av alle brukere fint hoppe uten at de mister noe reell funksjonalitet. At de vil ha det AKKURAT slik de er vant til (men samtidig syter fordi ting ikke forandrer seg) stemmer nok, men det er ikke av behov for ny funksjonalitet.

 

Hey! Apropos kjente jeg ikke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...