Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Myte eller ikke; Gnome Terminal, eller terminal aka Command Line Interface generelt er en berikelse å lære seg. Etter at jeg ble kjent med Linux-kommandolinjen klarer jeg ikke å bruke Windows uten Cygwin. Jeg vil ikke se på meg selv som noen avansert kommandolinje-operatør, men har blitt avhengig av enkle og ufattelig kraftige verktøy som curl, wget, grep, find, m.m.

 

Disse verktøyene bruker jeg like mye i Cygwin på Windows som i Terminal i OS X som i Gnome Terminal i Linux. Det er ikke skummelt å holde på å i kommandolinje så lenge man lærer seg noen enkle grunnregler på samme måte som at man måtte lære enkle grunnregler for å klare å bruke mus, vinduer, knapper, osv., på en fornuftig måte. Å skrive noen kjappe tekst-kommandoer fremfor å klikke seg ihjel i et GUI er veldig ofte å foretrekke, så dette anbefaler jeg alle å lære seg uavhengig av hvilket operativsystem dem sitter på.

 

Gleder meg til å lese de neste artiklene i denne serien! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke skal bruke terminal kan du jo like greit holde deg unna

 

Det er nettopp slike holdninger som gjør at nye brukere blir avskrekket fra å ta i bruk Linux. Det er ingen tjent med.

 

For min del gav jeg opp utallige ganger i en årrekke. Man får hjelp hvis man spør men det hjelper lite hvis svarene er kryptiske for en helt grønn bruker. Når det er sagt finnes det masse guider som man kan klippe og lime inn i terminalen fra, men poenget mitt er at når man tar fatt på dette trenger man å få ting inn med en _veldig_ liten teskje for å skjønne hvordan ting fungerer - og gjerne ikke for mye av gangen. Og "ekspertene" har en lei tendens til å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Her på forumet fikk jeg f.eks. råd om å redigere en tekstfil i terminal for å gjøre noe i Ubuntu. Jeg fikk det ikke til og gav opp. Heldigvis oppdaget jeg at det gikk an å gjøre det samme i GUI med tre-fire museklikk...

Nå skal det sies at jeg overdrev en smule, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg lærte meg å like terminalen, som forsåvidt tok ganske lang tid, og har ikke angret et sekund, dette kan også ha mye å gjøre med at ubuntu er utrolig flinke til å bytte løsninger på hvordan du gjør ting i GUI.

Lenke til kommentar

OK, dette innlegget ble ganske omfangsrikt etter hvert. Jeg håper du gidder å lese i alle fall første halvdel der den viktigste meldingen er å finne: prøv flere før du bestemmer deg! (Eventuelt: les før du bestemmer deg! Artikkelen sammenlikner hvordan sju oppgaver utføres i KDE, Gnome 2, Gnome 3 og Ubuntu Unity.)

 

Det kan nesten virke som om du har bestemt deg for å velge enten Ubuntu eller Mint (som er en Ubuntu-avlegger). Jeg håper ikke det.

Nesten alle Linux-distribusjoner kan prøves før installering, ved å bruke en såkalt LiveCD. Jeg vil anbefale deg å laste ned noen slike og se hvilke som ser ut til å støtte maskinvaren greit før du bestemmer deg. Du kan da også benytte anledningen til å se på forskjellene mellom KDE og Gnome sine brukergrensesnitt (skrivebordsmiljø). Veldig enkelt sagt vil jeg si at KDE er mest gjenkjennelig for Windows-brukere, mens Gnome (i alle fall forrige versjon) er mest gjenkjennelig for Mac OS-brukere. Noen distribusjoner er fullstendig optimalisert for ett skrivebordsmiljø (Ubuntu = Gnome før og Unity nå, Mandriva = KDE) mens f.eks. openSUSE har god støtte for flere skrivebordsmiljø (KDE, Gnome, Xfce og LXDE). LXDE kan forøvrig ikke anbefales for nybegynnere, men er nyttig på gammel maskinvare siden det er "lett på tå".

 

Du kan for eksempel ta utgangspunkt i de høyest rangerte (Page Hit Ranking nede til høyre) på DistroWatch selv om dette ikke er en god indikator på hvor velegnet distribusjonen er. Om du vil ta imot en personlig anbefaling basert på hva jeg ser får mye skryt for nybegynnervennlighet vil jeg nevne Mint, Ubuntu, openSUSE (ny versjon 12.1 i morgen!), PCLinuxOS, og PC-BSD siden sistnevnte er basert på en annen operativsystemkjerne og derfor i alle fall i teorien kan ha ganske annerledes resultater med tanke på maskinvarestøtte.

Du kan også søke etter distribusjoner, f.eks. etter distribusjoner som er ansett som velegnet for nybegynnere, utvikles aktivt og har et bestemt skrivebordsmiljø (i dette eksempelet KDE).

 

Selv byttet jeg til SUSE med KDE i oktober 2001 etter å ha benyttet OS/2 i sju år. I løpet av disse ti årene har jeg benyttet SUSE, SUSE Linux Enterprise Desktop og nå openSUSE. Jeg har prøvd andre distribusjoner inkludert Ubuntu og Kubuntu (KDE-utgaven av Ubuntu), men det som alltid har vært SUSE sin styrke er de gode verktøyene for systemadministrasjon (dvs. oppsett og vedlikehold).

Ubuntu er kjent for sin gode maskinvarestøtte, og siden Mint er bygd på Ubuntu gjelder dette også Mint. Som med forholdet mellom Linux og Windows er det imidlertid ikke slik at den løsningen som generelt har best støtte alltid har best støtte. Linux er ofte tidligere ute med generell støtte (f.eks. mulighet til å installere på SATA-disker, støtte for USB 3.0), og har bedre støtte for eldre maskinvare i nye utgaver av operativsystemet, mens Windows har bedre støtte for det meste av det som det selges mye av i øyeblikket.

 

Du har altså fått en Dell Latitude E4310 i fanget. Dermed kan du ikke velge maskinvare ut fra hva som er støttet, og du bør velge distribusjon ut fra hvor godt den fungerer med maskinen. Problemet for enhver PC-bruker er det samme som styrken i plattformen - valgmulighetene er endeløse. Flere av Linux-distribusjonene har egne nettsider dedikert til emnet maskinvarkompabilitet, men det er slett ikke sikkert du finner erfaringer fra noen som har et oppsett som er helt identisk med ditt. For oss som bruker ThinkPad er ThinkWiki uvurderlig når det er et eller annet som ikke fungerer helt som ønsket, men fellesnevneren er at Google er din venn når det gjelder å finne løsninger på problemer (og det gjelder vel også Mac- og Windows-brukere).

 

Jeg er selvsagt som langvarig KDE-bruker inhabil på området, men vil hevde det mest spennende på brukergrensesnittfronten for tiden skjer hos KDE der blant annet Activities lar deg sette opp tilpassede arbeidsflyter/skrivebord til forskjellige oppgaver, noe som kanskje vil passe deg bra. Fotobehandling er en av de predefinerte aktivitetene. KDE leveres med to alternative skrivebord. Selv bruker jeg Plasma Desktop som har et tradisjonelt utseende, mens Plasma Netbook er utviklet med tanke på bærbare maskiner og da spesielt de med lite skjermareal.

NB! Activities i nyeste utgaven av Gnome er noe helt annet enn Activities i KDE. Om jeg skal være litt stygg er Gnome-utgaven ikke noe annet enn en annen innfallsport til oppgavelinjen + virtuelle skrivebord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bruker selv Fedora med Gnome3.Min overgang til Linux kom pga. Windows Vista.

 

Jeg tror en Mac bruker som hopper på Ubuntu / Mint vil hovedsaklig legge merke til fire ting.

 

1) Noen ting som bare fungerte på Mac trenger et par tasteklikk for å fungere i Ubuntu / Mint.

2) Noen ting som var nærmest umulig å få til å fungere på Mac trenger et par tasteklikk for å fungere i Ubuntu / Mint.

3) Det finnes neppe noen bedre brukerbasert supportplatformer enn Ubuntu Forums ( http://ubuntuforums.org/ ).

4) Adobe Creative Suit er nærmest gudommelig og desverre ikke et alternativ på linux (med unntak av å kjøre virtualisert OSx eller Windows).

Lenke til kommentar

Ser at mange nevner ulike distroer og skrivebordsmiljøer. Jeg vil påstå at det er av mindre betydning. Det spiller mindre rolle hvilken du velger, alle de mest populære er brukervennlige, og har de samme basisfunksjonene. Viktigere er det å sjekke ut at all programvare du bruker finnes i Linuxutgaver.

 

Photoshop er et eksempel på et program som ikke finnes i linuxutgave. Alternativet, er som du nevner, Gimp. Jeg er helt blank på bilderedigering, men avhengig av hva du bruker photoshop til, kan det hende at Gimp vil være tilfredstillende - og kanskje ikke.

 

Uansett, finner du et program som ikke har en tilfredstillende linuxutgave, kan det være verdt å sjekke ut Wine, men vær klar over at Wine ikke er magisk. Langt fra alle windowsapplikasjoner kjører i Wine, og en del av de kjører bare delvis, kanskje med bugs.

 

Drivere brukte å være problematisk, men det er gjort framskritt, og det aller meste fungerer out-of-the-box. Programmer er det som holder igjen, og du skal ikke se bort i fra at du bruker programmer som ikke overhode lar seg kjøre i Linux - og som du overhodet ikke finner en linuxutgave av.

Lenke til kommentar

Tøft. Det ser ut til at du vil ha en rötnoob-distro, og for tiden er det Mint. Installer på vanlig måte 64bits versjon og komplementer med alternative skrivebordsmiljøer (lxde, kde, gnome-shell etc) når du blir litt varm i vesten.

Dell laptop-en din har full støtte, i verste fall må du oppdatere bios.

 

Skal du bruke lang tid på å lære deg linux med google så er det litt fånyttes, best å være dårlig forberedt med åpent sinn. Fordommene dine får du ikke bekreftelse for okke som.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Styr unna Fedora, Arch, Slackware, Gentoo osv. de er ikke egnet til ditt bruk.

 

Hva er galt med Fedora?

Ikke noe annet enn mulige problemer (man venter vel gjerne en måned :)) med alpha og beta software.

 

De tre andre er nok hakket tyngre å begi seg utpå igjen, men ikke umiddelbart vanskelige av den grunn. Det handler stort sett om vilje.

 

Uansett: Vi kan sikkert hjelpe med å peke ut en distro til DITT bruk om du beskriver hvordan du jobber og/eller hva du skal gjøre. :)

 

Fedora er heller ikke en "Entry level" distro heller, LAS (Linux Action Show) forklarer litt hvorfor her:

Reviewen er på 34 minutter og 22 sekunder ut om ikke linken funker helt.

 

Men ja, Linux sine GUIer er faktisk svært gode og enkle å komme igang med, vell Gnome 2 var enklere enn KDE i mitt tilfelle, selv om jeg hadde brukt KDE tidligere (KDE 2 eller 3 tror jeg det var i Knoppix)

KDE 4 ble bare for uoversiktlig totalt sett selv om det funket, Gnome 2 i Ubuntu med sin fine verktøylinje for admin saker og system saker var SKUMMELT lett å finne fram i, tok meg ikke lang tid å få justert det jeg ville justere i forhold til skjermen når jeg var tilnærmet blank på Linux.

Har nå egen server som da IKKE ble Windows av flere årsaker, blant annet den nevnte bieffekten.

 

Det er ikke alltid smooth sailing dog, GRUB trenger en finpuss på feilmeldingene sine blant annet, jeg hadde ett boot problem her nylig og eneste feilmeldingen jeg fikk fra Linux var "Read Error"

Problemet? En index fil over hvilken harddisk som var hva manglet, her burde GRUB ha sagt at fil X manglet istedet for "Read error"

Lenke til kommentar

Ubuntu 11.10 blir feil valg om du skal velge. Dette er grunnet at Ubuntu (og Gnome 3) ikke minner om andre sytemer. I Unity og Gnome 3 så har de valgt å fjerne alt som heter "skrivevordsmiljø" som vi kjenner det, og gjort det mer likt en mobiltelefon. Du har ikke et normalt skrivebord. Du vil switche melloom apps, men ikke mellom vinduer. Dette er noe jeg personlig ikke liker.

Men, skal vi se på "fremtiden", så er det netopp dette Windows 8 gjør også.

 

Er dette Linux slik en nybegynner skal kjenne den? ÈN av fler hundre distroer gjør det slik (standarisert i installasjonen), og denne ÈNE skal du velge? Den eneste som ikke passer inn med resten av linux-distroene?

 

Gnome 3, Unity, er vel kansje ikke feil vei å gå. Men det er en egen vei.

Jeg ser for meg at det kommer en "todelt dataverden" snart. Hvor noen går samme rettning som Gnome 3, Unity, Windows 8.. Mens andre velger vein som man finner i alle tidligere Windows-systemer (før 8), tidligere Gnome, nåverende KDE, lxde, OS-X, etc..

 

Bare en random link verd å lese av han som skal sitte på Linux for første gang:

http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3930006/GNOME-vs-KDE-The-Latest-Round.htm

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Unity er desverre ikke så bra som flere påpeker her desverre. Bruker det på min Ubuntu-laptop, og har "tvunget" meg selv til å bruke det siden det kom med 11.04. Det ble litt bedre i 11.10, men det mangler fortsatt et hav av brukervennlige alternativer "out-of-the-box". Veldig trist men desverre sant.

 

Selvom Unity som idé kanskje er god, tror jeg Canonical faktisk kan ende opp med å splitte communitien mer enn nødvendig. Freedom of choice er vedlig bra, men en hvis standardisering skader aldri, som vi mer eller mindre hadde med Gnome 2.x. (Både Ubuntu, Fedora og flere andre store brukte den som default Window Manager).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer til å få spunk av Gimp, er jeg redd.

 

Edit:

Selv bruker jeg Arch Linux med KDE til vanlig. Etter at førstegangsinstallasjonen og -oppsettet er på stell, syns jeg ikke det er noe mindre brukervennlig enn de andre som blir nevnt her. Ting installeres enkelt vha pacman/yaourt eller fra AUR/yaourt, og man trenger ikke styre i terminalen for hver bidige ting. Dog kjører jeg aldri Linux uten å ha Windows tilgjengelig i dual boot. Mitt ankepunkt med Linux, og noe artikkelforfatteren sikkert vil få merke, er at ting som regel fungerer bra, men det er småting her og der som irriterer og fungerer dårlig. Ofte er ikke dette direkte Linux sin skyld, men dårlige implementasjoner for plattformen. Et eksempel er Google Talks videoplugin. I mitt tilfelle fryser den nettleseren hvis man blir ringt til eller forsøker å ringe to ganger uten å restarte nettleseren.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

Når det er sagt, med fare for å motsi meg selv så har jeg som sagt også "tvunget" meg selv gjennom Unity siden starten. Det vil også si at jeg har kommet over en rekke hendige verktøy underveis. Går du eks. for default Ubuntu til test kan jeg tipse om flere både gode og absolutt nødvendige hjelpeprogrammer om du vil komme gjennom dagen i god behold. :-)

Lenke til kommentar

Ubuntu er utbredt og trolig et godt utgangspunkt for å slippe unna terminalen. Jeg tror faktisk ikke Gimp blir den største utfordringen for deg. Gimp er faktisk ikke så galt å bruke.

 

Min erfaring er at det meste kan løses av alle operativsystemer, men ERP-systemer er forbeholdt Windows i stor grad frem til gode alternativer lanseres igjennom nettskyen.

 

Jeg syntes du burde bruke distroen du velger uten å blande inn "emulatorer" for å kjøre f.eks windows programvare. Da vil det bare være en halvhjertet vurdering. Lykke til!

Lenke til kommentar

Ubuntu hadde sitt software centre lenge før "app store".

 

Mac App Store kom vel i Januar? Vet at software center har eksistert siden 2009 eller noe, men idagens form (dvs. med kjøpefunksjon) har den vel kun eksistert siden 10.10, altså bortimot et års tid?

App Store kom ut for en del år siden på iPhones. Add/Removes Applications (før programvaren endret navn og fikk nytt utseendet et par ganger, Add/Remove er ikke sammenlignbart med tilsvarende i XP!) kom i 5.10 (2005), som ga samme mulighet til å installere og avinstallere programvare, bare minus andre funksjoner som å legge til kommentarer til programmer som har kommet i senere utgaver, men tror ikke Ubuntu var første Linuxdistribusjon som var ute med en rekke av disse funksjonene. Ellers har du jo hatt Synaptic i noen år før Ubuntu kom ut. Andre distribusjoner har også hatt tilsvarende programvare for håndtering av programmer i lange tider også.

 

Alle disse programmene er jo kun hjelpeprogrammer og visuel fremstilling av kommandoer som f.eks sudo apt-get install program. Apt ble introdusert i 1998, første distribusjon som la det til var Debian i 1999. Vet ikke om vi har hatt noe før det igjen også. Prinsippet blir det samme i terminalen som i hjelpeprogrammene.

 

Med andre ord henger programvareløsninger til en del andre operativsystemer og plattformer nokså langt etter. Vet ikke hvordan App Store i Mac OS fungerer, men om du ikke kan installere større desktop-programmer som Gimp, Firefox, Chrome, VLC, Scribus, Inkscape, Blender, Opera, Geany, Libre Office, osv. så er det fortsatt ikke en fullverdig løsning til skrivebordet nå heller.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opensuse bruker KDE som "windows" frontend, eller window manager som det kalles. Det er det direkte brukergrensesnittet du møter. For meg er KDE et langt bedre alternativ enn Gnome. En annen fordel med opensuse er at det har yast, som fra suse sin spede barndom har vært hovedgrunnen til at folk velger eller velger bort systemet. Man har ett enkelt sted hvor man konfigurerer alt og setter opp hele systemet, alt fra webserver og ip-telefoni til oppløsning og lyd. Som et utvidet kontrollpanel i windows verden. Tror det vil være lettere å venne seg til. Har selv brukt et utall distribusjoner, også suse, tidligere. Før var suse et umulig valg for meg pga at yast ikke fungerte bra. Den tiden er forbi, og jeg er en happy camper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...