Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Dog blir jeg om ikke skremt så i alle fall noe skeptisk når jeg leser kommentarene her. Jeg er klar over at utvalget av forskjellige distroer er en god ting, men gud bedre så forvirrende det er å følge diskusjonen her :D

Det er desverre et voksende problem for GNU/Linux IMHO. Signal-to-noise-ratio er i mange informasjonskanaler veldig lav.

 

Gå for gentoo. Om du VIRKELIG vil lære noe om linux går du for gull! Fin læreopplevelse fra ende til annen.

Helt enig. Aldri lært så mye om Linux som da jeg brukte Gentoo. Desverre strekker ikke tiden min til lengre for å vedlikeholde en slik installasjon. Men har du tid og vilje til å lære er Gentoo helt fenomenalt. :-)

Husk at omtrent ingen i hele verden har lyst til _å lære Linux_, vi ønsker _å bruke Linux_! Det er milevis og flere årstall mellom de to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal gjøre dette eksperimentet, så bør du gjøre det med et åpent sinn. Du har tydeligvis allerede bestemt deg for å holde deg unna terminalen. Det er ikke et smart utgangspunkt. Kanskje vil du oppdage at dette er et vanvittig kraftig verktøy - og vil begynne å bruke Terminal i OS X også, etterpå. Én av hovedgrunnene til at jeg synes Windows er ubrukelig, er at de ikke leverer et ordentlig bourne-kompatibelt shell ut av boksen. Pek og klikk er flott, jeg bruker dette selvsagt mye (som alle andre), men enkelte operasjoner MÅ man bare i gang med terminalen for å få gjort.

Lenke til kommentar

Poll, poll, pollpollpoll, pollpoll poll poll, POLL POLL!

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

Lenke til kommentar

Poll, poll, pollpollpoll, pollpoll poll poll, POLL POLL!

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

 

Mint har nylig gått over Ubuntu, og slipper straks en ny RC! :)

Lenke til kommentar

Mint er Ubuntu i drag, Ubuntu er Debian i dress :-)

 

Seriøst, har brukt Ubuntu 4 år eller noe, og har aldri sett meg tilbake til MS.

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu og Unity, selv om jeg ser at Unity er mislikt av en del veteraner. Jeg syntes Unity var helt OK, men endte til slutt opp med Gnome 3. Ubuntu har en stor brukermasse med fantastisk hjelpevilje.

Lenke til kommentar

Å bestemme seg for å gå en uke uten å bruke terminalen er det samme som å bestemme seg for å kjøre bil en uke uten ratt. Hvorfor i all verden skal du unngå det viktigste verktøyet, som i mange tilfeller er den raskeste måten å få ting gjort på og en stor del av grunnen til at hardbarka linuxbrukere foretrekker akkurat det systemet? Sitter ofte på Windows og ønsker terminalen der var raskere å bruke. *klikk* *klikk* *klikk* *GRRRR!*

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poll, poll, pollpollpoll, pollpoll poll poll, POLL POLL!

 

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

 

Mint har nylig gått over Ubuntu, og slipper straks en ny RC! :)

 

Hva har det med saken å gjøre, og hva mener du med at Mint har gått over Ubuntu? Overgått?

 

Synes heller ikke det er riktig å dytte folk inn på en RC, særlig når det er snakk om en jobb-PC. Aller helst skulle de brukt en LTS, men 10.04 LTS er for utdatert nå, og det er for lenge til 12.04 LTS kommer. Hvordan andre distroer forholder seg til LTS vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Kan jeg klare meg en hel måned uten å måtte bruke terminalen?

 

 

Slik jeg ser det bør det ikke være et overhengende mål å klare seg UTEN terminal kommandoer.

Grunnen for det er at svært mye arbeid går langt raskere og enklere å utføre via terminal enn via et grafisk grensesnitt.

 

Installasjon og de første trinn i Linux er idag en enkel affære, selv om enkelte HW kombinasjoner kan gi noen utfordringer er evt. utfordringer absolutt overkommelige.

 

Når det gjelder arbeidsflyt og rutiner i Linux mener jeg det må forventes at det er en læringskurve når en bytter til et nytt OS. Men heller enn å kjempe og streve for å gjøre alt via GUI bør du nok satse på å bruke det verktøyet som gjør jobben enklest. Og noen ganger er det faktisk slik at terminalvinduet er det som gjør jobben raskest og enklest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å bestemme seg for å gå en uke uten å bruke terminalen er det samme som å bestemme seg for å kjøre bil en uke uten ratt. Hvorfor i all verden skal du unngå det viktigste verktøyet, som i mange tilfeller er den raskeste måten å få ting gjort på og en stor del av grunnen til at hardbarka linuxbrukere foretrekker akkurat det systemet? Sitter ofte på Windows og ønsker terminalen der var raskere å bruke. *klikk* *klikk* *klikk* *GRRRR!*

 

Litt tynn analogi, ettersom terminalen ikke er på langt nær så viktig for bruken av et brukervennlig Linux-OS som et ratt er for en bil.

 

Men jeg er enig med deg. Å bli venn med terminalen er viktig og kan spare deg for mye drit. Selv bruker jeg egentlig aldri term med mindre jeg må kompilere noe eller bruke et WINEPREFIX, evt feilsøke :)

Lenke til kommentar

Hvorfor mener alle dette? Mint har fått flere hits på DW, det er omtrent det.

Enig, det er ikke noen annen indikasjon enn at det er økt interesse rundt distribusjonen. Er tilnærmet umulig å få noen klare tall på hvor mange brukere de forskjellige distribusjonene har. Er ikke sikker på om Mint har gått forbi Ubuntu i antall brukere, men at den har økt kraftig i det siste tror jeg kan stemme nokså bra.

Lenke til kommentar

Hvis valg av distro ennå ikke er avgjort, vil jeg anbefale enten Ubuntu (selv om jeg ikke liker det nye Unity-grensesnittet) eller Mint.

 

Velger man en distro som er tilpasset vanlige brukere, vil man ikke trenge å bruke terminal.

Min bruk av terminal begrenser seg til å kopiere kommandoer fra nettsider, uten å egentlig forstå kommandoen.

Jeg har ikke tenkt å lære meg operativsystemet grundig.

Jeg trenger bare et operativsystem som kan kjøre en nettleser og andre programmer.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg valgt Ubuntu pga dokumentasjon, bedriftfokus og utbredelse. Har aldri(?) prøvd Mint, men tviler ikke på de som anbefaler det.

Likevel: Mint bruker en utdødd desktop, og det er ikke særlig fremtidsrettet for en slik test.

 

Et annet forslag vil være å prøve flere forskjellige distroer den første uka, før du bestemmer deg for en som du skal bruke de siste 3-4 ukene.

 

Ubuntu, Linux Mint, Fedora, OpenSUSE og Mandriva/Mageia kan da være kandidater.

Mint er Ubuntu under masken. Mint er nok også neppe utdødd og tror nok både Mint og Ubuntu kommer til å være nokså populære i lang tid fremover.

 

Mint er vel stort sett like fremtidsrettet som Ubuntu. Den setter i tillegg opp systemet slik at de som har behov for å spille av krypterte DVD-er, spille av Flash, osv. slipper å surre med det i etterkant. I tillegg har den en noe annerledes programvareløsning og en del andre verktøy som mange kan få nytte av.

 

Den største forskjellen jeg merker er at med Mint så trenger jeg egentlig ikke å gjøre noe særlig etter jeg har installert distribusjonen.

 

Å bestemme seg for å gå en uke uten å bruke terminalen er det samme som å bestemme seg for å kjøre bil en uke uten ratt. Hvorfor i all verden skal du unngå det viktigste verktøyet, som i mange tilfeller er den raskeste måten å få ting gjort på og en stor del av grunnen til at hardbarka linuxbrukere foretrekker akkurat det systemet? Sitter ofte på Windows og ønsker terminalen der var raskere å bruke. *klikk* *klikk* *klikk* *GRRRR!*

Terminalen er nok ikke en positiv faktor for å gå over til Linux i alle tilfeller, og tror distribusjoner vil gjøre det lurt i å vise at de har løsninger for både de som ønsker å bruke terminalen og de som ønsker å bruke hjelpeprogrammer.

 

Det å kjøre bil uten ratt lar seg nok uhyre sjeldent gjøre, det å bruke Linux uten terminal burde derimot ikke være den største utfordringen. På den maskinen jeg ikke distrohopper med og leker meg med, så bruker jeg svært sjeldent verken terminal eller hjelpeprogrammer da den stort sett er slik jeg vil ha den etter installasjon, hovedsaklig legger jeg til et par programmer, om jeg vet hva jeg skal ha bruker jeg terminalen, og jeg skal lete litt, se tilbakemeldinger og se bilder bruker jeg programvaresenteret.

 

For å gi Niklas en større oversikt over mulighetene bør vi kanskje oppgi alternativer, så han selv kan bestemme om han ønsker å bruke terminalen eller hjelpeprogrammer. Det kan kanskje også være lurt å gi en liten forklaring på hvorfor han eventuelt må skrive akkurat de ordene i terminalen så har får bedre forståelse for det, om ikke lærer man ikke stort, og ting blir fort forvirrende.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Sukk, omgubuntus anmeldelser er så flaut.

 

"Woho, fin distro! Shippet med et grønt tema og grønn bakgrunn!"

 

Les den først, du :) Det er så absolutt ikke det han sier. Fra konklusjonen:

 

Here is what I would like to see out of it if you guys take up advocacy…

 

  • Stop trying to be everything
  • Get a plan in place to follow
  • Smooth out those rough edges
  • Expand, and show your core Mint applications some lovin’
  • Create an identity that doesn’t amount to a green-coloured Best Of ‘Ubuntu’

I say all these things not out of hate, but of dissatisfaction. I had high expectations for Mint and was left wanting from the very get-go.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...