Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke skal bruke terminal kan du jo like greit holde deg unna

 

Det er nettopp slike holdninger som gjør at nye brukere blir avskrekket fra å ta i bruk Linux. Det er ingen tjent med.

 

For min del gav jeg opp utallige ganger i en årrekke. Man får hjelp hvis man spør men det hjelper lite hvis svarene er kryptiske for en helt grønn bruker. Når det er sagt finnes det masse guider som man kan klippe og lime inn i terminalen fra, men poenget mitt er at når man tar fatt på dette trenger man å få ting inn med en _veldig_ liten teskje for å skjønne hvordan ting fungerer - og gjerne ikke for mye av gangen. Og "ekspertene" har en lei tendens til å gjøre ting mer komplisert enn nødvendig. Her på forumet fikk jeg f.eks. råd om å redigere en tekstfil i terminal for å gjøre noe i Ubuntu. Jeg fikk det ikke til og gav opp. Heldigvis oppdaget jeg at det gikk an å gjøre det samme i GUI med tre-fire museklikk...

Nå skal det sies at jeg overdrev en smule, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg lærte meg å like terminalen, som forsåvidt tok ganske lang tid, og har ikke angret et sekund, dette kan også ha mye å gjøre med at ubuntu er utrolig flinke til å bytte løsninger på hvordan du gjør ting i GUI.

 

Bare så det er sagt, jeg er på ingen måte uenig i at terminalen er et kraftig verktøy som det er en berikelse å kunne bruke. Man må bare ha litt ydmykhet ovenfor det faktum at den kan fortone seg litt "skummel" for en førstegangsbruker av Linux - for min del var det viktig at jeg kom meg i gang med et godt GUI først og fikk et visst innblikk i hvordan ting fungerte før jeg i det hele tatt luktet på terminalen. Ved å velge en distro som Mint vil overgangen fra Windows bli lettest mulig, og med det aller meste ferdig oppsatt av kodeker og drivere (alt fungerte etter installasjon på mine maskiner, i motsetning til Ubuntu) er sjansen for at man må fikle med terminalen før man i det hele tatt tar ting i bruk liten. Det tror jeg er viktig. Når man først får tatt det nye OS`et i bruk kommer nok interessen for de fantastiske mulighetene som ligger der sigende etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er som mange andre her enig i at Mint er beste alternativet siden det ikke har Unity og kanskje ligner litt mer på Windows. Men på en annen side har jeg en følelse av at Ubuntu ligger lenger fremme (og at Mint er en gammel Ubuntu med annet GUI). Jeg ville derfor gått for Ubuntu med Gnome desk.

 

Installer Ubuntu classic desk: åpne terminal :) ! og kopier inn :

sudo apt-get install gnome-panel

 

For å automatisk velge "Classic" login (eks. ved autologin):

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s gnome-shell

 

Og om du vil deg selv så vondt at du ønsker Unity tilbake som default:

sudo /usr/lib/lightdm/lightdm-set-defaults -s ubuntu

 

Lykke til ! Dette ser vi frem til !

Lenke til kommentar

Terminalen : Det er vel gjerne slik at når en står fast i Windows (7) så blir det å lete etter et verktøy for å komme seg videre eller fikse problemet. I Linux åpner en terminalen.

Og har en ikke den store peilingen googles "Ubuntu 11.10 + problemet", vanligvis får en opp forslag (som nr 1) til hva som kan skrives terminalen for å gjøre det en ønsker. Jeg har vel enda til gode å ikke finne løsning på problemstillinger på min Ubuntu ITX maskin (server med desktop Ubuntu).

Så generelt kan en si at det en kan fikse i Linux terminal må en gjerne ty til kreative løsning på i Windows. Litt siden det generelt er vanskeligere å google seg frem til en løsning for Windows.

Lenke til kommentar

Sats på en RPM basert distro. Unubtu er kjedelig. Gnome suger støvleskaft.

 

Prøv heller OpenSuSE, Mandriva eller Mageia.

Prøv Debian om du vil ha det litt mer teknisk og til slutt;

Prøv Slackware hvis du virkelig vil lære alt!

 

Dropp Ubuntu eller andre Gnome distroer. Det finnes så mange andre Windowmanagers der ute som er bedre, kjappere og morsomme.

Lenke til kommentar

Ser at mange nevner ulike distroer og skrivebordsmiljøer. Jeg vil påstå at det er av mindre betydning. Det spiller mindre rolle hvilken du velger, alle de mest populære er brukervennlige, og har de samme basisfunksjonene. Viktigere er det å sjekke ut at all programvare du bruker finnes i Linuxutgaver.

 

Photoshop er et eksempel på et program som ikke finnes i linuxutgave. Alternativet, er som du nevner, Gimp. Jeg er helt blank på bilderedigering, men avhengig av hva du bruker photoshop til, kan det hende at Gimp vil være tilfredstillende - og kanskje ikke.

 

 

Hvorfor må alle bruke "Photoshop" som et eksempel på et program som ikke kjører på Linux? Antall personer som faktisk bruker Photoshop er forsvinnende liten. Med det mener jeg de som har kjøpt og betalt lisens til den, og bruker det til noe mer enn man får ut av enkle og gratis programvare. For de som bruker Photoshop profesjonelt, må de gjøre det samme som alle andre som bruker store, dyre, spesialist programvare - kjører på den platformen som programvare støtter.

 

For de alle fleste, fins det flere programmer som gjør bildebehandling. Gimp er vel kjent - det er begrenset på fargedypten, men til gjengjeld har langt kraftigere skripting funksjoner enn f.eks. Photoshop. Men til "vanlig" bruk, har man programmer som Shotwell eller F-Spot.

 

 

Men du har rett at det er viktig å sjekke at programvare du trenger fins i Linux utgaver, eller at det fins brukbar alternativer til Linux. Man kan alltid bruke Wine for å kjøre Windows programmer under Linux - men resultantene varierer veldig.

Lenke til kommentar

Sats på en RPM basert distro. Unubtu er kjedelig. Gnome suger støvleskaft.

 

Prøv heller OpenSuSE, Mandriva eller Mageia.

Prøv Debian om du vil ha det litt mer teknisk og til slutt;

Prøv Slackware hvis du virkelig vil lære alt!

 

Dropp Ubuntu eller andre Gnome distroer. Det finnes så mange andre Windowmanagers der ute som er bedre, kjappere og morsomme.

Er da ikke værre enn å bruke Kubuntu eller Xubuntu hvis man skal slippe unna gnome da. Skal sies at jeg ikke syns at KDE er noe bedre enn gnome uansett.

 

Andre gode tips er Wikien til Arch, bedre wiki bedre dokumentasjon og veiledning enn det skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Ser at mange nevner ulike distroer og skrivebordsmiljøer. Jeg vil påstå at det er av mindre betydning. Det spiller mindre rolle hvilken du velger, alle de mest populære er brukervennlige, og har de samme basisfunksjonene. Viktigere er det å sjekke ut at all programvare du bruker finnes i Linuxutgaver.

 

Photoshop er et eksempel på et program som ikke finnes i linuxutgave. Alternativet, er som du nevner, Gimp. Jeg er helt blank på bilderedigering, men avhengig av hva du bruker photoshop til, kan det hende at Gimp vil være tilfredstillende - og kanskje ikke.

 

 

Hvorfor må alle bruke "Photoshop" som et eksempel på et program som ikke kjører på Linux? Antall personer som faktisk bruker Photoshop er forsvinnende liten. Med det mener jeg de som har kjøpt og betalt lisens til den, og bruker det til noe mer enn man får ut av enkle og gratis programvare. For de som bruker Photoshop profesjonelt, må de gjøre det samme som alle andre som bruker store, dyre, spesialist programvare - kjører på den platformen som programvare støtter.

 

For de alle fleste, fins det flere programmer som gjør bildebehandling. Gimp er vel kjent - det er begrenset på fargedypten, men til gjengjeld har langt kraftigere skripting funksjoner enn f.eks. Photoshop. Men til "vanlig" bruk, har man programmer som Shotwell eller F-Spot.

 

 

Men du har rett at det er viktig å sjekke at programvare du trenger fins i Linux utgaver, eller at det fins brukbar alternativer til Linux. Man kan alltid bruke Wine for å kjøre Windows programmer under Linux - men resultantene varierer veldig.

 

Min erfaring er at de fleste Windows programmer som er 1-2 generasjoner bak (current release) fungerer OK i wine. Eks. Office 2003 fungerer svært bra i Wine. 2007 har også kommet seg, men 2010 er vel fortsatt ubrukelig?

 

Med photoshop vet jeg at CS2 skal fungere ganske bra. Kan ikke uttale meg om evt. ytelsestap da jeg bare bruker Gimp selv.

Lenke til kommentar

Vil i utgangspunktet anbefale Ubuntu 10.04 LTS, da det er den siste utgaven som skal ha den beste stabiliteten av de siste Ubuntu utgavene (bruker denne selv på min bærbare som jeg skriver med nå). Det kan være litt trøbbel med å få bankID osv, men norske guider for nettopp dette finner du på nett. Denne distroen anbefales av diverse bedrifter som utvikler programvare til Linux, nettopp pga at 10.04 er en LTS-versjon. Eksempelvis er programmet Matlab som jeg bruker i skolesammenheng.

 

Evt. ville jeg prøvd siste utgave av Linux Mint også hvis du har mulighet til det (noe ikke jeg har tatt meg bryet til).

 

Og når det kommer til terminalen så kan jeg kun det å oppdatere pakkebrønnene, og jeg har brukt Ubuntu 10.04 LTS et godt år nå :)

Lenke til kommentar

Vil i utgangspunktet anbefale Ubuntu 10.04 LTS, da det er den siste utgaven som skal ha den beste stabiliteten av de siste Ubuntu utgavene (bruker denne selv på min bærbare som jeg skriver med nå). Det kan være litt trøbbel med å få bankID osv, men norske guider for nettopp dette finner du på nett. Denne distroen anbefales av diverse bedrifter som utvikler programvare til Linux, nettopp pga at 10.04 er en LTS-versjon. Eksempelvis er programmet Matlab som jeg bruker i skolesammenheng.

 

Evt. ville jeg prøvd siste utgave av Linux Mint også hvis du har mulighet til det (noe ikke jeg har tatt meg bryet til).

 

Og når det kommer til terminalen så kan jeg kun det å oppdatere pakkebrønnene, og jeg har brukt Ubuntu 10.04 LTS et godt år nå :)

 

Ubuntu LTS har til nå vært veldig bra. Jeg håper (og tror) at Ubuntu 12.04, som er neste LTS vil bli veldig stabil, og at Unity har blitt mer mature og klar for prod.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg veldig nysgjerrig på Linux, og kommer til å følge denne artikkelserien spent. Dog blir jeg om ikke skremt så i alle fall noe skeptisk når jeg leser kommentarene her. Jeg er klar over at utvalget av forskjellige distroer er en god ting, men gud bedre så forvirrende det er å følge diskusjonen her :D

Lenke til kommentar

Ubuntu er ganske fint med tanke på at det meste blir satt opp for deg. Men jeg håper du tar deg litt tid til å se på de forskjellige desktopene vi har i linuxverden ;)

 

Og du trenger ikke reinstallere for å bytte til fks kde istedenfor gnome, du installerer det bare i tillegg.

 

Følgende burde du vel få med deg i din test:

unity (ubuntus gnome3 "killer")

gnome-shell (gnome3)

kde4

xfce

lxde

 

Da har du litt å henge fingrene i ;)

 

Forsåvidt er det smart å bruke en av de store distribusjonene, da du enklere finner pakker til komersiell programvare til dette. Da gjerne ubuntu, fedora eller debian.

Lenke til kommentar

Matlab til linux? Fantastisk, får se om skolen har noen linuxlisenser! tungtvindt å måtte restarte maskinen bare fordi man må inn i simulink en snartur.

Ja, det fungerer ganske bra på min lille netbook :D. Bruker bare den generelle Unix-versjonen folk flest bruker med OSX kanskje, men det har fungert sålangt perfekt uten noen crash eller lignende (som jeg forøvrig har opplevd på skolens datalab med W7). :)

Lenke til kommentar

Har testa Mint 12 noen dager på en eldre Acer.

Jeg blir ikke fortrolig med denne "varianten av Unity" heller. Nå virker ikke updatemanageren av ukjent grunn, men det kan jo rette seg. Det er 163 oppdateringer som venter på å bli lastet ned.

 

Noe jeg ikke liker, er feks. at kontrollpanelet heter "Systeminnstillinger", men linken som fører dit heter noe annet, nemlig "Alle innstillinger".

For det første må jeg huske at nå er jeg i Mint 12 og da heter kontrollpanelet "Systeminnstillinger", men for å komme dit heter linken " Alle innstillinger".

Jeg bruker i hovedsak W7, men det skyldes ikke annet enn at jeg bruker et par sære programmer som ikke engang Wine fikser helt ut.

Så Niklas, hvis du har spesielle programmer burde du sjekke om de funker tilfreddstillende i Wine. For gjør de ikke det er du bundet.......

Lenke til kommentar
Hvorfor må alle bruke "Photoshop" som et eksempel på et program som ikke kjører på Linux?

Artikkelforfatteren antydet at han brukte Photoshop. Men jeg er enig, de fleste hadde nok klart å gjort samme jobben med Gimp.

 

Videre vil jeg igjen påpeke at hvis artikkelforfatteren faktisk bruker, og er avhengig av, veldig spesifikk windows-programvare (tenk bedriftsinterne programmer orginalt laget til Windows NT - ja, de finnes), så er Wine den eneste muligheten for å i det hele tatt ha en mulighet til å få gjort jobben sin. Fungerer ikke programvaren med Wine, vil det være umulig å få gjort jobben i Linux.

 

Artikkelforfatteren har jo brukt Mac tidligere, så jeg tror ikke det er tilfellet her, men det er en av de faktiske årsakene til at så mange er, vel, låst til Windows i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Tror noen må få med seg her at dette ikke dreier seg om å teste Linux i seg selv men mere å teste Linux som et arbeidsverktøy. Og da skal OSet holde mest mulig kjeft og ikke forstyrre jobbingen :) Kun når en ny jobb/ting skal gjøres skal OSet inn i bildet og da skal dette utføres raskest og enklest mulig.

 

Det er dette (beklageligvis, siden så mange bruker det) Windows 7 i standardinnstillinger feiler på. Mas hele tiden så en ikke får arbeidsro. Det er mulig et program en kjører er en trussel, men ikke når en har kompilert det selv ( eller :) ) og ihvertfall ikke andre eller tredje (osv.) gang det kjøres.

Flere programleverandører går i samme fellen, en viss virus-scanner og en viss PDF leser topper....

 

Bottom line: de som lager OS og brukerprogrammer MÅ lære seg å la folk få jobbe i fred uten tullete avsporinger !

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er jeg veldig nysgjerrig på Linux, og kommer til å følge denne artikkelserien spent. Dog blir jeg om ikke skremt så i alle fall noe skeptisk når jeg leser kommentarene her. Jeg er klar over at utvalget av forskjellige distroer er en god ting, men gud bedre så forvirrende det er å følge diskusjonen her :D

 

Det du sier der er det faktisk mange som er enige med deg i. Selv startet jeg med RedHat fra en type Linux for dummies bok rundt år 2000. (RedHat 6 var det vel?) Jeg installerte da ukritisk over min Windows 98 fat32 partisjon og måtte "tvinge" meg selv til å bruke det en stund før jeg fikk reinstallert, jeg var også PC-gamer, så det var litt krise.. Etter det ble det elsk hat forhold til jeg faktisk lærte å bruke det og fant en distribusjon som passet mitt bruk best. :-)

 

Men selv savner jeg en side som tar for seg alle forskjellene: Hvilken vindubehandler? Open source kontra binærdrivere til skjermkort. Erstatningsverktøy for Windows/Mac programmer osv. Kjenner flere som er kritiske pga den store jungelen der ute av variasjoner, samme føler jeg vi kan si om Android?

 

Jeg har "bookmerket" tråden her. Håper det kommer frem mye nyttige tips både for nybegynnere såvel som erfarne.

 

Edit: Men som flere påpeker. Det kan lønne seg å starte med en av de mer populære distroene som f.eks. Ubuntu eller Fedora. Disse har lettere tilgang på ikke bare opensource programmer, men også mer kjente proprietære programmer som eks. Spotify, Skype o.l.

Endret av alaruz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...