Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Linux!


Anbefalte innlegg

jeg menerr nå forsatt at hvis man gjør det riktig så er det langt lettere å ha en oversikt med GUI en med kommandolinje.

GUI har noen ekstra finurligheter som gjør at man trenger ikke å vise alle valgene på en gang

i tillegg så kan man simuler kommandolinje i GUI.

 

totalt sett så kan man organisere valgene slik at oversikten blir langt bede en med en kommandolinje funksjon med f.eks 20 parametre

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu 11.10 er utvilsomt det beste tilbudet på markedet, og Unity er fremtidens brukergrensesnitt. Jeg er Linuxbruker fra 1996 og frem til idag og det har skjedd et kvantesprang på relativt kort tid når det gjelder brukervennlighet.

 

Til dine fire spørsmål:

 

Terminal benytter jeg ofte men for en vanlig bruker er ikke dette noe must. Det finnes grafiske alternativer for det meste.

 

Mange program for Windows og Mac finnes også tilgjengelig i Ubuntu. Ubuntus softwarecenter gir deg tilgang til det meste på en enkel måte.

 

Etter noen måneder arbeider du like effektivt som i de to nevnte, det samme ville vært tilfelle om du kom fra Linux til Windows eller Mac.

 

Jeg bruker Ubuntu daglig og savner egentlig ingenting. Photoshop kunne vært fint å ha men har vennet meg til å benytte Gimp som er godt nok på de fleste områder så sant det ikke skal i trykken.

 

Lykke til! Blir spennende å følge med deg på dette, legg bare frykten på hylla ;-)

Lenke til kommentar

Husk at ikke alle er ute etter flest mulig innstillingsmulighter, men bare vil ha noe som funker uten at det må tweakes. For meg krever KDE så mye tilpassing at jeg ikke gidder å begynne igjen, fordi det er stor sannsynlighet for at ting blir ødelagt når jeg oppgraderer om et halvt år. Det gidder jeg ikke lenger, og det er ikke holdbart for en kontorbruker. KDE er fint og flott for den som vil mekke og kose seg, men 99% av innstillingene er fullstendig irrelevant for en voksen bruker som kommer fra Windows eller OSX.

 

Hvis du ikke ønsker å oppgradere hvert halvår, anbefaler jeg en rolling release. Da oppdateres maskinen jevnt og trutt og alle innstillinger beholdes. Kan absolutt anbefales.

 

Poenget er? Med rolling release er det bare større sjanse for at noe blir ødelagt underveis. Bleeding edge != stable

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe prboblem å ha rolling release av end user programvare. Det gir ingen mening å hevde at ting skal bli mer stabilt av å ligge to versjoner bak siste utgivelse av Firefox. Kjernen, drivre o.l., ja - end user programvare, nei. Der får du problemer med KDE da, der alt er sammensauset på biblioteknivå. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe prboblem å ha rolling release av end user programvare. Det gir ingen mening å hevde at ting skal bli mer stabilt av å ligge to versjoner bak siste utgivelse av Firefox. Kjernen, drivre o.l., ja - end user programvare, nei. Der får du problemer med KDE da, der alt er sammensauset på biblioteknivå. :p

 

Det er forskjell på nettleser og operativsystem, da.. Og Ubuntu tilbyr jo rullende oppdateringer av bl.a. Firefox. De fleste andre programmer kan du oppdatere gjennom PPA. Det påvirker ikke operativsystemet mitt. En rolling release vil jo oppdatere absolutt alt. Sikkert kult for en nvidia-bruker med et obskurt skjermkort å installere oppdateringer før man er ferdig på jobb en dag, og når man kommer på jobb neste dag blir man kastet inn i console fordi gfx-driveren din ble oppdatert og ikke lenger støtter ditt skjermkrot, for eksempel.

Lenke til kommentar

Hvis du leser posten min en gang, ser du at posten din ikke sier noe annet enn min. Det var en grunn til at jeg skilte på end user software og andre ting. En distro med nye versjonr av programvare i pakkebrønnen mellom releaser er jo delvis rolling release - og på enduserprogrammer er det absolutt et pluss. Om man sal bruke PPA-er for alt som ikke får slike oppdateringer i Ubuntu (i hvertfall ved verson 11.4), kunne man nesten like gjerne hatt den "laste ned tilfeldige .exe-filer"-modellen som Windows har.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...