Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

"Mens TV-ene har blitt så avanserte at de færreste forstår dem helt ut..."

Mener du dette i ramme alvor?

 

Hva er det som gjør tv`ene våre så avanserte?

Om du mener dekodere og medieavspillingsutstyr så er det noe HELT annet enn tv`en. Da kan jeg vel kanskje si meg enig.

 

 

Klarer meg lenge med Harmony`n min jeg.

Et nettbrett eller en minipc til flere tusen kroner kommer ALDRI inn i dette huset som en fungerende fjernkontroll.

LogitechHarmony520AdvancedUniversalRemote.jpg

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

utfordringen her er at man må være temmelig kreativ men samtidig veldig konsekvent på hvordan man stiller den inn .

 

for min del som har (fortsatt ) har en CRT tv fra panasonic,en ny opptaker harddisk/DVD ( fra i fjor ) også fra panasonic og dekoder med altibox ente jeg opp med 8 forskjellige aktiviteter:

  • live tv
  • live tv med pause
  • se DVD
  • se opptak( på harddisk)
  • filmleie
  • programmere opptak
  • under opptak (dekoder og opptaker er på , mens tvn er slått av ) .

Det ble slik da samme knapp kun kan brukes til en enhet av gangen.

man må antagelig ha ende fler hvis tvn er mere moderne

 

Får man til noe lignede med nettbrettet ?

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til at "tab'er" vil ta over for fjernkontrollen. Jeg har heller større tro, eller kanskje håp, om at enheter man har i huset heller kan vise innholdet sitt på tv'en.

 

F.eks:

*Jeg sitter med iPad'en og ønsker å vise TED-talk'en jeg er halvveis inne i på TV og anlegg? Greit at Apple TV har litt av den nevnte funksjonaliteten, men om jeg gjør det samme ifra min bærbare med Linux?

*En kompis kommer innom og har en film på sin enhet som han ønsker å vise noen klipp av? Ikke nødvendigvis et Appleprodukt.

*Gjengen samles på en fredag og sloss om spotify-kontrollen på den ene enheten som er koblet på anlegget, eller man kan lage felles liste ved å foreslå ifra sine egne enheter?

*Samme gjengen samles to uker etter for å gå igjennom fyllabildene? Hvem har samles alle bildene på sin enhet som har DSUB/DVI/HDMI?

 

Et kjempe issue som nevnt tidligere er jo kompabilitet på tvers av produsenter og platformer... Ellers ser jeg problemer med all den datastrømmen som er i hjemmet. Hvor skal man sende all data/kontrolldata? WLAN/LAN vs blåtann o.l.?

 

I tillegg tror jeg at vi må gå bort ifra å se på TV som det tradisjonelle fjernsynet som står sentralt plassert i stua. Den blir mer og mer en svær dataskjerm med input ifra en haugevis med enheter. Håper en dag at jeg kan koble min til en enhet som lar meg velge intuitivt mellom alle potensielle kilder i hjemmet.

Lenke til kommentar

"Mens TV-ene har blitt så avanserte at de færreste forstår dem helt ut..."

Mener du dette i ramme alvor?

 

Hvor mange tror du forstår alle innstillingene i TVen meny og alle funksjonene? FÅ av de jeg kjenner ihvertfall.

Man må vel være litt spesielt interessert for i det hele tatt å bevege seg inn i menyene. Jeg vil tippe at kanskje 10-20% av alle brukerne har full forståelse av menyene.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri prøvd å styre TV og/eller dekoder med med noe annet enn vanlige fjernkontroller. Mulig dette farger synet mitt på denne saken, men jeg stiller meg negativ til å ha et nettbrett som fjernkontroll. Altfor stort, ikke mulig å ligge i handa og navigere ved å føle tastene og mulig andre vil bruke den samtidig som andre ser på TV. Det viktigste er at det er ekstremt enkelt med fjernkontroll. Skal jeg bytte til kjent kanal trykker jeg én eller to ganger på fjernkontrollen som ligger på bordet eller føler meg kjapt frem til rett tast viss den ligger i handa. Hadde jeg hatt nettbrett som fjernkontroll måtte jeg muligens fjernet skjermsparer/-lås samt hente frem fjernkontrollappen altfor ofte.

 

Fjernkontrollen er enkel og kommer til å leve lenge.

Endret av KjellV
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Teknisk sett får man selvfølgelig til det samme med ett nettbrett, sålenge det kommuniserer så kan enhver knapp gjøre akkurat hvilken handling eller akkurat hvilken kombinasjon av handlinger du vil. Og de kan bytte funksjon basert på hva som foregår til enhver tid.

 

AtW

 

man da tvinger det seg inn en nytt spørsmål :

hvor mange samtidige knapper trenger man ?

(kapper som er på en skjermside uten å måtte bla for mye for de forskjellige funksjonene)

Lenke til kommentar

når ikke en universal fjernkontroll klarer helt å erstatte de originale fjernkontrollene hvordan kan da et nettbrett gjør det. slike ting må også programmeres til å passe samme med tv-en, dekoder og opptaker ( for de som har det i separate enheter ). hvor dere som er interesserte så kan jeg fortelle hvilke måte jeg ønsker at slikt skal fungere. jeg kan også foretelle noe om hvilke utfordringer man står overfor ( i hvertfall de jeg opplevde ) da jeg skulle sette opp min Harmony 555 ( omtrent det samme som 525).

 

Om noe skal "ta over" har jeg troen på stemmestyring. Inntil videre vil jeg anslå at fjernkontrollen forblir i fortsatt noen tiår :)

 

 

Et annet spørsmål er jo hvordan "TV" vil være i fremtiden. Multimedialiteten får ting til å smelte sammen og fjernsynet blir koblet sammen med nettskyen. Man slår ikke på TV2, men velger program slik man velger låt i Spotify.

 

Google "Game of Thrones", i svarene får man ved siden av listet opp en "se"-knapp, trykker og vips starter det automagisk på fjernsynet. Enten man trykker via nettbrett, bærbar pc eller mobiltelefon.

 

Evt. bare si "start Game of Thrones episode 12", mens stemmen til drømmedamen svarer "Ja, mester Elg". :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

når ikke en universal fjernkontroll klarer helt å erstatte de originale fjernkontrollene hvordan kan da et nettbrett gjør det. slike ting må også programmeres til å passe samme med tv-en, dekoder og opptaker ( for de som har det i separate enheter ). hvor dere som er interesserte så kan jeg fortelle hvilke måte jeg ønsker at slikt skal fungere. jeg kan også foretelle noe om hvilke utfordringer man står overfor ( i hvertfall de jeg opplevde ) da jeg skulle sette opp min Harmony 555 ( omtrent det samme som 525).

 

Om noe skal "ta over" har jeg troen på stemmestyring. Inntil videre vil jeg anslå at fjernkontrollen forblir i fortsatt noen tiår :)

 

 

Et annet spørsmål er jo hvordan "TV" vil være i fremtiden. Multimedialiteten får ting til å smelte sammen og fjernsynet blir koblet sammen med nettskyen. Man slår ikke på TV2, men velger program slik man velger låt i Spotify.

 

Google "Game of Thrones", i svarene får man ved siden av listet opp en "se"-knapp, trykker og vips starter det automagisk på fjernsynet. Enten man trykker via nettbrett, bærbar pc eller mobiltelefon.

 

Evt. bare si "start Game of Thrones episode 12", mens stemmen til drømmedamen svarer "Ja, mester Elg". :)

 

Jeg har stemmestyring på HTPCen min (samt fjerkontroll og med mobil), det blir gjerne til at man sjeldent bruker det til annet enn enkle kommandoer som man gjerne vil ha gjort "i farta" av typen "lys". Mulig jeg er litt annerledes enn de fleste, men å bære ut kommandoer er ikke så veldig mye brukt av meg. Det fordrer jo såklart at man har noenlunde orden på ting, om man ikke vet hvor man har game of thrones ep 12, så kan vel et sånn søk være litt mer nyttig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Problemet til artikkelforfatteren er at han er altfor "entusiastisk" til å innse at folk gir F ... så lenge ting funker greit. Det eneste som kan få folk til å gå vekk fra fjernkontroll er hvis det dukker opp noe enda mer enkelt og brukervennlig.

Folk skal bare sløve i sofaen et par timer etter jobb, de er ikke interessert i å fyre opp et nettbrett med påfølgende informasjonsoverfall.

 

Folk som er entusiastiske over noe kan ALDRI spå fremtiden! Bare se på SMS vs. MMS. Folk sender like mange SMS i løpet av en dag som de sender MMS i løpet av et år. Grunnen er enkel. Når hypen har lagt seg, så velger folk det enkleste og raskeste, ikke det som er fancy. Og sorry, her faller nettbrett som fjernkontroll så til de grader igjennom! En nisje kommer alltid til å ta i bruk slike ting, men ikke de store massene.

Endret av hardrock_ram
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser for meg situasjonen der jeg drar med meg Galaxy Tab'en og kona vil se på tv, men tv'en mangler egen fjernkontroll. Ramaskrik.

 

Inntil Pads og/eller smartphones har overtatt all mobil kommunikasjon, vil nok fjernkontrollen eksistere i mange år enda.

 

Selv bruker jeg en Harmony, men selv den er ikke like enkel for alle, og da kommer likevel fjernkontrollene på bordet når jeg er borte... :p:dontgetit:

 

Slik jeg skjønner det kan man bruke mer enn en mobil enhet mot samme "link". Da er egentlig hele "problemet" med bortlagte fjernkontroller borte. De av oss som er gadgetheads nok til å vurdere en slik en bor nok også i en husstand der "alle" har en smarttelefon.

 

Nå har vi allerede en harmony med touchskjerm, så behovet er ikke det helt store for meg personlig. Alle bruker den, og de eneste gangene de gamle fjernkontrollene kommer på bordet er når jeg må knote med innstillinger.

 

Om jeg ikke hadde kjøpt Harmony for ett par år siden, men var på jakt etter noe som kunne erstatte fjernkontrollstabelen, så hadde dette vert høyaktuelt.

 

Nå kommer jeg neppe til å utstyre 4-åringen min med smartmobil ennå... Kona har iPhone 3G, Jeg har Galaxy Tab og Desire HD. Guttungen på 15 vurderer jeg å skaffe til, om ikke han kommer til å arve 3gs'en når kona nå vurderer 4s.

 

Noe av utstyret er uansett for gammelt til å styres over WIFI/LAN, så enn så lenge lever tradisjonelle fjernkontroller et greit liv hos meg. Vurderer faktisk en ny Harmony, da jeg har tv i to stuer, og antall bokser helst skal ned, ikke opp. ;)

Lenke til kommentar

Fjernkontrollen er den gadgeten i huset som får hardest medfart. Skal ikke se bort i fra at den faller i golvet flere ganger i uka, og blir gjerne liggende i soffaen mens vi sitter der, gjerne oppå den ofte. Den blir slengt på bordet og fra person til person daglig. Jeg har Harmony 600 eller noe :)

 

At en Ipad/Tab/galaxy skal kunne klare noe av dette i over en uke ser ikke jeg for meg.

 

Det hadde vært bedre om den var dedikert til musikk/mediastyring under fester og ellers, men ikke til ren TV-titting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fysiske taster er bedre å trykke på ja, men så er de også dårlige til å vise informasjon. Sistnevnte fordel veier opp for ulmepen i mine øyne. Ellers er det forsåvidt ikke noe i veien for å ha både en tradisjonell fjernkontroll og en Tab.

 

AtW

 

 

TV'n har også en relativt stor skjerm som kan brukes til å vise informasjon. Ellers så er jeg enig i at det fint går an å ha både en Tab og en tradisjonell fjernkontroll. Men det tilsier altså at fjernkontrollen ikke er døden nær.

 

Klarer meg lenge med Harmony`n min jeg.

 

Samme som jeg hadde, da den ble utslitt måtte jeg bytte med en mindre praktisk Harmony One. Uheldigvis er denne Harmony'en ikke lengre å få tak i, og markedskreftene presser mot berøringsteknologi. Vurderer å nedgradere til en Harmony 700, tross utseendet. Madammen har nærmest gitt opp å styre TV'n selv etter vi gikk over fra 525 til One. Den gjør ting på egen hånd når hun plukker den opp, fordi skjermen er overfølsom, og skjermen går jo i strømsparingsmodus hele tiden per default, for så å likevel gjøre ett eller annet når du skal vekke den.

 

Evt. bare si "start Game of Thrones episode 12", mens stemmen til drømmedamen svarer "Ja, mester Elg". :)

 

Dette kommer til å medføre såååå mye trøbbel for menn rundt omkring i kongeriket.

Lenke til kommentar

Vanlig fjernkontroll kan betjenes med én hand, kan betjenes uten å se på den, har batterier som varer "evig" og trenger ikke lades annenhver dag, har ingen oppstartstid på noe OS eller app, maser ikke om oppdateringer når du skal se på fottballkampen, ligger som oftest alltid i umiddelbar nærhet av TV'n, sofa'n etc, tåler å havne i bakken eller at du setter deg på den og koster ikke skjorta og et bein.

 

Ser til nød for meg at tablets kan brukes til styring av mediesentere men kommer neppe til å ta av som vanlige fjernkontroll.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at en Harmony med skjerm er allerede en smart kontroller, på linje med en fjernstyrings-app på en tablet. Men i tillegg til skjerm har den knapper, ja nemlig - fysiske knapper. Du trenger ikke se om du ikke vil, du trenger ikke vekke opp skjermen for å skru opp lyden litt, og du trenger ikke huske på å lade den opp hver natt for ikke å risikere at den ikke virker midt i lørdagskvelden foran TV'en.

 

Men til innstillinger - der hadde det vært supert. La oss kontrollere oppsettmenyene på TV, receivere, osv. via webgrensesnitt OG via app'er. DET er virkelig en metode jeg kunne tenkt meg å konfigurert Denon-receiveren på. Vi er i teknologiens høyborg på så mange vis, men fortsatt sitter vi og diller med piltaster og ørten OK og Back-trykk for å få gjort noe så enkelt som å endre litt på subwoofer-nivået.

Lenke til kommentar

Fjernkontrollen er den gadgeten i huset som får hardest medfart. Skal ikke se bort i fra at den faller i golvet flere ganger i uka, og blir gjerne liggende i soffaen mens vi sitter der, gjerne oppå den ofte. Den blir slengt på bordet og fra person til person daglig. (...)

 

At en Ipad/Tab/galaxy skal kunne klare noe av dette i over en uke ser ikke jeg for meg.

 

Du har helt rett.

Lenke til kommentar

Vanlig fjernkontroll kan betjenes med én hand, kan betjenes uten å se på den, har batterier som varer "evig" og trenger ikke lades annenhver dag, har ingen oppstartstid på noe OS eller app, maser ikke om oppdateringer når du skal se på fottballkampen, ligger som oftest alltid i umiddelbar nærhet av TV'n, sofa'n etc, tåler å havne i bakken eller at du setter deg på den og koster ikke skjorta og et bein.

 

Ser til nød for meg at tablets kan brukes til styring av mediesentere men kommer neppe til å ta av som vanlige fjernkontroll.

 

En fjernkontroll er bedre til alle historiske fjernkontroll-oppgaver, det er en absolutt sannhet, på tross av hva disse tablet-visjonære her ønsker å fortelle deg... ;)

 

Men nå som man har Internet@TV, medieplayer og liknende, er det flott å kunne koble til et tastatur også. En av måtene man kan gjøre dette på, er med en smartphone- eller tablet-app. Så en tablet kan være et verdifullt tillegg til en enhåndsbetjent fjernkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...