Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

Om en fjernkontroll er treig (eller dekoderen er treig til å ta imot signalene) så endrer det strengt talt ikke prinsippet om at fjernkontroll er bedre egnet, men at det rett og slett er en dårlig utviklet løsning med eventuelle problemer. Med dagens teknologi er det ingenting som kan forsvare at det går treigt i det du trykker på en knapp på en fjernkontroll til noe skjer på skjermen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er utviklet for lite programvare for å styre teknologiske dingser endrer heller ikke prinsippet om at nettbrett/mobiler er bedre egnet enn ørten fjernkontroller. Med dagens teknologi er det ingenting som hindrer en universal app/kontroll.

 

Sonos går ut som et godt eksempel med app til både iphone og andriod der du kan styre musikken i hele huset. Det er faktisk bedre å styre musikken med app enn med de originale kontrollene.

Lenke til kommentar
Det er nevnt at altibox har en løsning men den går på at dekoderen styres via Internett ( enten fra en nett side eller en applikasjon på en telefon)

altså ingen direkte styring av dekoderen.

 

Altibox sin løsning er over blåtann vis du har iPad, enkelt og greit.

 

man kan du dokumentere at dekoderne som brukes til altibox støtter blå-tan ? .

jeg har 2 forskjellige dekodere og ingen av dem etter det jeg kjenner til støtter blå tann

 

dette funger kun på de aller siste av tv utstyr.

Da er man avhengig av at alt man har av utstyr ikke er aldre en mak 2 år gammelt.

det er heller ikke alt av de nye utstyret som støtter blåtann enda

Lenke til kommentar
Det er nevnt at altibox har en løsning men den går på at dekoderen styres via Internett ( enten fra en nett side eller en applikasjon på en telefon)

altså ingen direkte styring av dekoderen.

 

Altibox sin løsning er over blåtann vis du har iPad, enkelt og greit.

 

man kan du dokumentere at dekoderne som brukes til altibox støtter blå-tan ? .

jeg har 2 forskjellige dekodere og ingen av dem etter det jeg kjenner til støtter blå tann

 

dette funger kun på de aller siste av tv utstyr.

Da er man avhengig av at alt man har av utstyr ikke er aldre en mak 2 år gammelt.

det er heller ikke alt av de nye utstyret som støtter blåtann enda

 

Jada svada.

Saken er at vis du har altibox utstyr som du selv påstår er mindre enn 2 år gammelt, så har de blåtann.

Og det utleder jeg kun fra dine egne påstander.

Lenke til kommentar

jeg skrev at alt utstyret måtte være maks 2 å gammel for at det skulle kunne fungerer.

det er heller ikke alt av de nye utstyret som støtter blåtann enda

 

Med andre ord så er det ikke sikker at det funger da heller.

 

Hvis jeg år til hjemmesiden til altiboks og ser på hvilke dekodere som brukes så finner jeg ikke noe dokumentasjon på de 7 dekoderne som brukes støtter blåtann

Siden du er så sikker på det så blir du nødt til å kunne dokumentere det på en eller annen måte

 

inntil da blir man nødt til stole på at tv, video dekodere o,s,v kan bruke netverk og det er det bare de aller nyeste utstyret som gjør i mer eller mindre grad

Lenke til kommentar

Det finnes som sagt utstyr hvor man sender kommandoer via blåtann til en boks som videresender det som ir. Ikke forsøkt i praksis.

 

Det finnes mye rart for å koble sammen inkompatible sytem og signaler , men de må man vel kalle å gå over bekken etter vann.

 

Nei, det er det ikke, IR trenger line of sight, derfor er det en dårlig ide å kommunisere direkte med IR fra tableten.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg tror du misforstod meg lit.

 

Det er å gå over bekken etter van når man ikke kan bruke de samme signalene på både nettbrett /telefon og fjernkontroll og man må ty til en omformer for å få det til å fungere

Fjernkontrollen var først så stengt tatt burde de nye enhetene leve på dens premisser i første omgang

 

Eller sagt på en annen måte : hvis det skal fungere til slikt så må nettbrettet tilpasse seg til det som er standard i dag.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg tror du misforstod meg lit.

 

Det er å gå over bekken etter van når man ikke kan bruke de samme signalene på både nettbrett /telefon og fjernkontroll og man må ty til en omformer for å få det til å fungere

Fjernkontrollen var først så stengt tatt burde de nye enhetene leve på dens premisser i første omgang

 

Eller sagt på en annen måte : hvis det skal fungere til slikt så må nettbrettet tilpasse seg til det som er standard i dag.

 

Nei, det bør de ikke, fordi om de skal bruke IR direkte, så må man ha line of sight, og man får en mye dårligere løsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

har du hørt at man kan bruke begge inntil fjernkontrollen også bruker blå tann ?

 

Det går ikke an å bare over ta en standard så så tvinge aller over til en helt annen en

 

Man trenger ikke å "ta over en standard" men må bare ha en IR-sender stående ved tv-benken, som er koblet til TVen og stereoen, og så kommuniserer man med denne med Tableten, tusen ganger mer praktisk, for da slipper man å sikte på TVen.

 

AtW

Lenke til kommentar

har du hørt at man kan bruke begge inntil fjernkontrollen også bruker blå tann ?

 

Det går ikke an å bare over ta en standard så så tvinge aller over til en helt annen en

 

Man trenger ikke å "ta over en standard" men må bare ha en IR-sender stående ved tv-benken, som er koblet til TVen og stereoen, og så kommuniserer man med denne med Tableten, tusen ganger mer praktisk, for da slipper man å sikte på TVen.

 

AtW

 

Dette kaller jeg for omformer som er et fordyrende ledd.

det er det jeg kaller å gå over bekken etter vann.

 

Å implementere dette nettbrett og mobiltelefoner er neppe dyrere en denne omformeren koster.

 

hvis man har en universal fjernkontroll og erstatter den med et nettbrett så risikerer man egentlig å måtte ha flere slike omformere hvis man skal styrere mange forskjellige enheter som standard bruker ir ( tv,video,dekoder , radio .o.s.v ) .

 

Dette ankerknutet gjør at mange forsatt venter til dette blir standard over alt

Lenke til kommentar

Nei, det holder med en sender, men for all del, om du vil sitte å peke på TVen din med tableten, istedet for å kunne burke den som fjerkontroll overalt i huset, så greit nok, da er sikkert IR-sending rett fra tableten din det beste, for oss andre er det å kunne slippe line of sight langt ifra "Å gå over bekken etter vann".

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei, det holder med en sender, men for all del, om du vil sitte å peke på TVen din med tableten, istedet for å kunne burke den som fjerkontroll overalt i huset, så greit nok, da er sikkert IR-sending rett fra tableten din det beste, for oss andre er det å kunne slippe line of sight langt ifra "Å gå over bekken etter vann".

 

AtW

 

det er ikke snakk om å peke på tv ( for det slipper jeg med min universale fjernkontroll ) men om å unngå så mange omveier.

Omveier fører lett til feil signaler. man vil aller hest ha minst mulig dingser i bruk

 

jeg ser i hvertfall at behovet for flere slike omformerer er reelt med mindre de er ekstremt kraftige ( at signalet har veldig lang rekkevidde selv om det er IR )

Lenke til kommentar

Nei, det holder med en sender, men for all del, om du vil sitte å peke på TVen din med tableten, istedet for å kunne burke den som fjerkontroll overalt i huset, så greit nok, da er sikkert IR-sending rett fra tableten din det beste, for oss andre er det å kunne slippe line of sight langt ifra "Å gå over bekken etter vann".

 

AtW

 

det er ikke snakk om å peke på tv ( for det slipper jeg med min universale fjernkontroll ) men om å unngå så mange omveier.

Omveier fører lett til feil signaler. man vil aller hest ha minst mulig dingser i bruk

 

jeg ser i hvertfall at behovet for flere slike omformerer er reelt med mindre de er ekstremt kraftige ( at signalet har veldig lang rekkevidde selv om det er IR )

 

Vet du hvordan slike blastere fungerer? Om svaret er ja, hvorfor ser du behovet for å ha mange?

 

Og om du ikke må peke på TVen, så bruker du ikke IR (ikke at jeg tror det er riktig, får du brukt fjerkontrollen om du snur deg 180-grader rundt og peker mot veggen? Og om ja, hvilken tv har du?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Er jo totalt feil tankegang å mene at alt burde bruke IR fordi fjernkontroller flest bruker det. Hørt om fornying og forbedring?

 

Skikkelig utstyr har gjerne kontroller som går over wifi eller blåtann, noe som gjør at man slipper å peke som en galning for å skifte kanal eller musikk.

 

Edit: ATW: Det å peke på veggen bak fungerer som oftest fint med IR kontroller.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

nå er jeg ikke sikker på hvilke type ir blaster/omformer du referer til men det viktigste jeg har hørt om angående virkemåten er am man har en "motakker" som tar i mot f,eks blåtann og så sendere signaler videre som ir via kabler som er festet i en slags linse. linsen må klistres på foran sensoren på den enheten den skal styres av denne.

da trenger man mange slik linser tilkoblet en blaster .

 

Det medføre at man trenger flere slik blastere med mindre alt utstyret står veldig nært hverandre

 

problemet er ikke signalet fram til blasteren men vidre fra den når alt utstyret som skal styres er spredt rundt i rommet .

med fjernkontrollen peker men bare i riktig retning

 

 

jeg ser ikke hva som er problemet med en fjernkontroll fremfor et nettbrett.

bortsett fra at den bruker ir så er den mere praktisk i bruk en det store nettbrettet.

man trenger heller ikke å lete frem riktig applikasjon ( selv om man bruker hurtigvalg på nettbrettet)

 

 

uansett så virker det som om enkelte har det for travelt med å lansere det får markedet er klart

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Slike linsesystemer krever fortsatt at man må peke mot mottakeren. Har også hatt slike, men har man unger som kryper rundt på gulvet er det noe av det første de griper fatt i og røsker til. Det er heller ikke pent å ha slike klistret på komponentene med ledning. Mer moderne blastere består av en boks med bluetooth og ir sender. Man setter boksen slik at den har fri sikt til komponentene den skal styre (noen sender ir 360 grader rundt) og så legger man inn en app på telefon elelr brett og da sender man bluetooth signal til blasteren som sender det som ir videre.

 

Problemet i saken er jo at det er produsert milliarder av dippedupper som bruker ir, og da er det for sent å si at de skulle ha brukt bluetooth. Selv i 2011 så er fjernkontroll med ir standard på alt. Noen har bluetooth støtte, men altfor få til at man kommer utenom ir.

 

Har ir på kameraet til å sende og motta bilder, har ir på en vifteovn, ir på tv, dvd og blueray, dekoder osv. Har også ir på laptopen.

 

http://www.beha.no/pg/produkter/elvarme/vifteovner/VS2000.html

 

Problem nr 2 er jo at 95% av alle ir dioder som ble satt inn i mobiler i gamle dager hadde en rekkevidde på 5-20 cm og derfor uegnet til fjernkontrollbruk. Enkelte mobiler hadde serier hvor noen hadde kort rekkevidde mens andre rakk 5-10 meter.

Teknisk sett burde det vært mulig å ha en ir sender med bluetoothmottaker klipset fast til nettbrettet, som denne: http://newpotatotech.com/FLPR/flpr.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...