Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

Fysiske taster er bedre å trykke på ja, men så er de også dårlige til å vise informasjon. Sistnevnte fordel veier opp for ulmepen i mine øyne. Ellers er det forsåvidt ikke noe i veien for å ha både en tradisjonell fjernkontroll og en Tab.

 

AtW

 

 

TV'n har også en relativt stor skjerm som kan brukes til å vise informasjon. Ellers så er jeg enig i at det fint går an å ha både en Tab og en tradisjonell fjernkontroll. Men det tilsier altså at fjernkontrollen ikke er døden nær.

 

Ja, men du kan ikke manipulere informasjonen direkte, som på en touchscreen.

 

AtW

 

Vanlig fjernkontroll kan betjenes med én hand, kan betjenes uten å se på den, har batterier som varer "evig" og trenger ikke lades annenhver dag, har ingen oppstartstid på noe OS eller app, maser ikke om oppdateringer når du skal se på fottballkampen, ligger som oftest alltid i umiddelbar nærhet av TV'n, sofa'n etc, tåler å havne i bakken eller at du setter deg på den og koster ikke skjorta og et bein.

 

Ser til nød for meg at tablets kan brukes til styring av mediesentere men kommer neppe til å ta av som vanlige fjernkontroll.

 

En fjernkontroll er bedre til alle historiske fjernkontroll-oppgaver, det er en absolutt sannhet, på tross av hva disse tablet-visjonære her ønsker å fortelle deg... ;)

 

Det er jo nettopp "ikke-historiske" fjernkontroll-oppgaver man vil bruke en tablet til, fordi dagens fjernkontroller er såpass primitive at det er lite de kan brukes til. Og om man skal bruke de til noe avansert, så må man ha god hukommelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror dessverre dette er en utopi i overskuelig fremtid. Har prøvd diverse generasjoner av Logitech Harmony, men med mange apparater (som byttes ut med jevne mellomrom) i stuen, så klarer ikke Logitech å holde tritt med alle koder og funksjoner på de enkelte. Det blir et salig kaos som er ubrukelig for alle andre i familien enn del lokale tekno-nerden (meg). Hvis nettbrett-/telefon-scenariet skal bli en realitet i de tusen hjem, så må alle produsenter av fjernstyrte apparater bli enige om et felles API og åpne for tilpasninger av dette, så brett-/telefon-apper kan skreddersys ifht de produkter man har. Det skjer (av kommersielle grunner) neppe, produsenter har en egeninteresse av å holde på kontrollen over egne løsninger, som vi ser over alt i det daglige (Apple vs Android, Pioneer, Denon, Sony m.v. fjernkontrollfunksjoner er ikke like og viker ikke om hverandre etc). "En dings løser alt" er en vakker drøm, men forblir nok det (en drøm) i langt tid ennå.

Lenke til kommentar

 

 

Dette kommer til å medføre såååå mye trøbbel for menn rundt omkring i kongeriket.

 

Jau, man får vel gjøre som Tony og satse på en butler. :wee:

 

http://www.youtube.com/watch?v=-KPhqy7ZwHU

 

Skal det være håndholdt, får det vel bli slik

 

http://www.youtube.com/watch?v=Aj_MNqBx-C8

 

Men skal jeg absolutt ha været når jeg står opp, hvorfor sjekke et nettbrett når det kan gjøres slik

 

http://www.youtube.com/watch?v=-u8F7Y6p2A0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før: 5 fjernkontroller på bordet. Andre enn meg hadde overhode ingen anelse om hva som skrudde på hva.

 

Nå: Harmony 1100, står i ladestasjon og husregelen er at den alltid skal settes der når TV'en skrus av. Se på TV: klikk på TV og tuner+tv+surround+hdmiswitch (har hatt 3 onkyo-receivere, alle har sluttet å switche hdmi). Se blu-ray, klikk blu-ray og ting skrur seg av og på slik det skal. Og best av alt, når det er på tide å finne noe annet å gjøre slår avknappen av alle dingsene som er på.

 

Om mobilgreiene til Logitech fungere like bra som 1100 så er det en må-ha-gadget for de som enda bruker medfølgende fjernkontroll og har mer enn to av dem.

Lenke til kommentar

Øystein W. Høie avsporer debatten slik jeg ser det.

 

Da mener jeg med TV en skjerm hvor man kan se opptak av TV sendinger og se filmer etc.

 

For å gjøre dette trenger en opp,ned,høyre,venstre, ok, bak og kanskje ett par knapper til. Ikke noe for iPadder eller kloninger.

 

Surfing, epost og annet dill som TV produsentene og deres kumpaner prøver å late som om er en oppgave for en TV er ugress. For den slags bruker vi iPaddene eller liknende.

 

Min erfaring er med mythtv og xbmc. Andre oppgaver på tvpcn går via vnc.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fjernkontrollen har noen store fordeler som nettbrett og mobil ikke har. Først og fremst er den mindre, slik at den kan betjenes med en hånd. Batterilevetiden er også større, så man kan bruke den i ett år om gangen uten å skifte. For de med barn og fulle menn i huset er det også greit at den tåler et fall i bakken uten at skjermen knuses. Touchskjermer er også tregere til enkelte ting, som å bla raskt i kanaler osv.

 

Touchskjermenes styrke er å f.eks tilby et qwerty tastatur nå som bl.a TVer har funksjoner som skype, youtube og facebook. Det kan også tenkes at man f.eks viser EPG og bruker teksttv på nettbrettet mens man ser på TV osv. Augmented reality kunne også vært noe, bl.a få frem info om det man ser på skjermen. På den annen side funker en mobil og nettbrett som en universalfjernkontrol om den man har blir ødelagt. bluetooth/ir senderne kan også være ok om man ønsker en mer avansert styring uten å peke direkte på TVen. antar man kan sette opp TV hverdagen detaljert med hva man skal se når, og så kan man legge nettbrettet elelr mobilen på hylla og la den styre kvelden helautomatisk ved å switche til riktig kanal til riktig tid.

Det kunne også vært artig å få opptagsmuligheter fra TV/dekoder og til mobil/nettbrett trådløst.

 

Slik det er nå er mange apper mest en gimmik, dvs at ja, det er mulig, men ikke noe man må ha. Synes fortsatt en fjernkontroll laget for et bestemt produkt funker best.

Lenke til kommentar

Øystein W. Høie avsporer debatten slik jeg ser det.

 

Da mener jeg med TV en skjerm hvor man kan se opptak av TV sendinger og se filmer etc.

 

For å gjøre dette trenger en opp,ned,høyre,venstre, ok, bak og kanskje ett par knapper til. Ikke noe for iPadder eller kloninger.

 

Surfing, epost og annet dill som TV produsentene og deres kumpaner prøver å late som om er en oppgave for en TV er ugress. For den slags bruker vi iPaddene eller liknende.

 

Min erfaring er med mythtv og xbmc. Andre oppgaver på tvpcn går via vnc.

 

Problemet er at jeg har ikke bare en TV-skjerm, jeg har masse annet som jeg vil kontrollere, og jeg vil ikke bruke 10 forskjellige fjernkontroller til det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som er viktig her er at man stiller inne alt slik man vil selv .

Uansett hvilken form for fjernstyring man bruker så kan det være litt av en jobb å få det til å virke.

 

Mange av disse s.f.eks logitech fungerer på 2 måter.

1 . man programmer inn aktiviteter og tilegner de forskjellige knappene funksjoner

2. at den universelle fungerer eksakt som den originale. da fungerer den kun på ett apparat av gangen

 

Mange av de universale fjernkontrollene man får kjøpt er forhåndsprogrammert .

Man aktiver den enheten den skal erstatte ved å taste inn en kode.

Problemet her er at det alltid er funksjoner som den ikke støtter

 

Hvis man selv kan legge inn funksjonene så lipper man å bruke originalen.

 

I tillegg så er det mulig å lære dem opp til støtte akkurat de samme funksjonen som originalen.

 

 

Når det ikke er knapper med logiske symboler eller knapper i det hele tatt slik at alt foregår på en skjerm så blir det lit for mange tastetrykk for mange av funksjonene.

 

 

Generelt så synes jeg at en universal fjernkontroll mangler enkelte knapper.

Jeg tviler også på at det blir bedre med nettbrett.

 

 

Alle harmony fjernkontrollene har så og si eksakt de samme knappene.

Unntaket er 1100 som ser ut som et nettbrett.

Da trenger man ikke de andre nettbrettene

Lenke til kommentar

En ting er i alle fall helt sikkert:

 

hvis du har småbarn kan forskjellen mellom dedikert hardware MUTE-knapp som alltid er tilgjengelig akkurat der den alltid har vært, og en tab med fjernkontroll-app som kan bli fri for strøm og vil være minimert eller i strømsparingsmodus fra tid til tid, bety forskjellen mellom å sove i senga eller sove på sofaen i noen dager.

 

:p

 

Det er flere essensielle bakdeler enn essensielle fordeler med å styre en TV med en tablet. Så lenge det er sant, kommer det til å være en nødvendighet med fysiske fjernkontroller. Fjernkontrollen er definitivt ikke døden nær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store fordelen en nettverktilkoblet enhet kan gjøre er å filtrere ned antall relevante valg basert på tilgjengelighet.

 

Eksempel: Før du i det hele tatt har skrudd på TV-en gir tableten deg tre valg; "Alaska Wing Men" på National Geographic Channel, "Flying Wild Alaska" på Discovery Channel eller gårsdagens episode av "House MD" som har i løpet av natten dukket opp på mediasenteret ditt.

Bestemmer du seg for å se "Alaska Wing Men" kan du likevel se på tableten om noe annet relevant dukker opp, filtrert fra 100 programmer i løpet av kvelden på 20 kanaler til de fire (på en tidslinje) som ikke gir deg magesår. (TLC, looking at you)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernkontrollens største styrke er at det egentlig ikke er noe skrikende behov etter å endre den.

 

En teknologideterminist vil hardnakket hevde det er teknologien som endrer samfunnet, ikke samfunnets behov som endrer teknologien.

 

Man klarte ikke engang overbevise forsvaret om at telegrafi var nødvendig, for de var mer enn godt nok fornøyd med semaforflagg og signallering. Først når forholdene endret seg ble teknologien tatt i bruk (men blink (morse vha lys) eksisterer fortsatt i forsvaret, også signalflagg. Ingen verdig erstatter er enda oppfunnet, kun supplement).

 

Hvor mange der ute skriker i frustrasjon over fjernkontrollen og vil ha noe nytt? :)

 

De fleste oppfinnelser er en forbedring, men de er sjeldent særlig etterspurt. Fremgangen kommer primært når samfunnets behov er så innlysende at en innovatør imøtekommer savnet. Derfor kruttet var en mer vellykket oppfinnelse i Europa, fremfor når den ble oppfunnet i Asia lenge før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjernkontrollens største styrke er at det egentlig ikke er noe skrikende behov etter å endre den.

 

En teknologideterminist vil hardnakket hevde det er teknologien som endrer samfunnet, ikke samfunnets behov som endrer teknologien.

 

Ingen av delene er alene riktig, samfunnet former teknologien, teknologien former samfunnet.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg vil snu litt på dette.

I stedet for at nettbrettene overtar så synes jeg det er bedre at fjernkontrollene får en større skjerm som også kan spille av video .

 

hvis man har slik fryktelig behov for å spille av video på en liten skjerm ( som nettbrettet) i tillegg tv så skaffer mang seg en ekstra skjerm eller bruker nettbrettet til det det er beregnet til

Lenke til kommentar

Man må ikke glemme alle som nå bruker nettbrettet til å se TV med. Samtidig viser en nylig undersøkelse av amerikanske vaner at over 40% av de som har nettbrett eller mobiltelefon bruker den mens vi ser på TV.

 

For de som tillegger seg en slik vane vil det sikkert fort oppstå et behov for å slippe å også drive på med fjernkontrollen - som jo er mye av poenget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...