Gå til innhold

Kommentar: – Fjernkontrollen er døden nær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og om du ikke må peke på TVen, så bruker du ikke IR (ikke at jeg tror det er riktig, får du brukt fjerkontrollen om du snur deg 180-grader rundt og peker mot veggen? Og om ja, hvilken tv har du?)

Spørsmålet var ikke rettet mot meg, men jeg svarer uansett. Ja, det går helt utmerket. TV'en er en Samsung PS50A416, og fjernkontrollen en Onkyo RC-738M (tilhører en TX-SR607 surroundreceiver). Det virker like godt om jeg peker på tak, gulv, eller stort sett hvilken som helst av overflatene i rommet, som forøvrig ikke er spesielt speilblanke.

Lenke til kommentar

Og om du ikke må peke på TVen, så bruker du ikke IR (ikke at jeg tror det er riktig, får du brukt fjerkontrollen om du snur deg 180-grader rundt og peker mot veggen? Og om ja, hvilken tv har du?)

Spørsmålet var ikke rettet mot meg, men jeg svarer uansett. Ja, det går helt utmerket. TV'en er en Samsung PS50A416, og fjernkontrollen en Onkyo RC-738M (tilhører en TX-SR607 surroundreceiver). Det virker like godt om jeg peker på tak, gulv, eller stort sett hvilken som helst av overflatene i rommet, som forøvrig ikke er spesielt speilblanke.

 

Greit nok, jeg var kanskje litt bastant, man klarer seg ofte med en refleksjon. Men du har uansett, både praktisk og teoretisk store begrensinger angående hvor fjernkontrollen kan være. Det er en ganske stor ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Noen fjernkontroller bruker også radiosignaler for å kunne betjenes i andre rom enn produktet. Vi har altså ir, bluetooth, internett, og radiosignaler som overføringsmuligheter.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

Jeg har vært bortreist de siste to ukene så derav litt sen tilbakemelding. Ser det har kommet veldig mange gode innspill i diskusjonstråden.

 

Jeg registrerer at mange er uenige i poenget mitt om fjernkontrollens undergang. Jeg er egentlig enig i at fjernkontrollens enkle styring av ting som volum og kanal er en vane som vil være vond å vende, og den vil nok være der i overskuelig fremtid, så tittelvalget mitt har vært litt upresist.

 

Poenget mitt er at piletaster og siffertaster på fjernkontrollen på ingen måte er verktøyet for den nye mediehverdagen, der vi sjonglerer et vell av mediefiler og sendinger fra forskjellige disker, nett og sky, og TV-en bare blir en stor skjerm å vise ting på. Nettbrettet er mye bedre for å presentere informasjon, og ikke minst å håndtere interaktivitet. Og det har en helt annen tilgjengelighet enn PC-en.

 

Bevegelses- og talestyring tror jeg for øvrig kan være kandidater for å styre TV-en, men nok en gang møter en problemet med å presentere mye informasjon og gjøre avanserte valg på en god måte. Her skjer det riktignok spennende ting for tiden:

http://bits.blogs.nytimes.com/2011/10/27/whats-really-next-for-apple-in-television/?hp

 

Apple's internal goal is said to have been simplifying the way users interact with a TV, and to replace the "awkward and confusing remote control".

 

Det skal i alle tilfelle sies at all spådom om teknologi er en risikosport. Ting tar plutselig brå vendinger og man ender et helt annet sted enn man trodde. Det er jo det som er så gøy med denne bransjen. :)

 

Uansett, takk for alle tilbakemeldinger!

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Det er fint med gode ideer som i teorien skal kunne erstatte gamle måter å gjøre ting på.

 

Spørsmålet vil da alltid være om den nye eiden er godt nokk gjennomtenkt.

 

selv om skjermen på en smart mobiltelefon eller nettbrett er veldig fleksibel med hensynet til hva slags "knapper" man kan trykke på så er det enkelte detaljer som fungerer bedre på den gamle måten.

 

problemet her vil være hurtig tilgjengelighet til funksjonene. til det er den vanlige fjernkontrollen raskest

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

jeg for min del er hater at det skal være så idiotisk vanskelig å finne et nettbrett med en ir port for tiden ... ikke det at jeg bruker det 24/7 men synes det er en fin fin ting å ha når det trengs .. at de har fjerna det pga gjøre bretta tynnere er helt idiotisk i minne øyne  ... vi snakker millimeter tross alt .. .. er det noen som veit om en nettbrett med ir port og som samtiding har 3g/4g  som er i salg i dag ? da mitt gamle samsung brett begynner å takke for seg .. men vil ikke ha det uten disse 2 tinga .. da jeg tar det med til hytta /stua og til sengs .. og det finne er at jeg trenger ikke å ha noen andre fjernkontrollere en mitt brett .. etter som jeg kan styre alt sammen fra dette brettet ... håper det er noen som kan hjelpe meg ! :)

Lenke til kommentar

 er det noen som veit om en nettbrett med ir port og som samtiding har 3g/4g  som er i salg i dag ?

 

Resultatet fra prisjakt.no viser 3 med 3G, alle fra 2012 med alt for høy pris: 

 

Samsung Galaxy Note 10.1 GT-N8000 16GB

5 037,-

Android 4.4 (KitKat)  10,1 Tommer 

 

Sony Xperia Tablet S SGPT133

7 395,-

Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)  9,4 Tommer 

 

Sony Xperia Tablet S SGPT131

5 695,-

Android 4.0 (Ice Cream Sandwich)  9,4 Tommer 

 

Jeg ville ikke kjøpt noen av disse basert på prisene. Kanskje det finnes noe nobrand android-brett på ebay.

Lenke til kommentar

Ja, de fleste TV-modeller selges jo med nettbrett i stedet for fjernkontroll nå. Ehleeer....

 

Jeg har fem-seks brett hjemme, og ingen av dem er like intuitiv, tilgjengelig, og ikke minst fulladet som Logitech-fjernkontrollen. Hvis det er noe som nettbrettet har erstattet, er det heller TVen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...