Gå til innhold

Sniktitt: Slik er iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Må ikkje tru du kan berre komme med ein usb micro kabel å plugge rett i.Du må seffølgelig ha ein adapter på iEple telefoner. Apple-iPhone-Micro-USB-Adapter.pngTrudde du det skulle være einkelt? Vis man må ha med seg den der for å lade, kan man jo like godt ta med seg orginalkabelen. Ulogisk, men det er vel slik Apple vil ha det.

 

Ulogisk er det EU-muppetene driver med som skal ha microUSB i alt som finnes. Etter årevis med ipod, ipad og iphone så vil det i de fleste tilfeller være enklere å finne en apple kabel enn en microUSB-kabel. Sist, men absolutt ikke minst, så er det en grunn til at Apple trenger 30 tilkoblingspunkter i kablene sine: http://pinouts.ru/PortableDevices/ipod_pinout.shtml

"Ja men du kan jo ha begge to jooooooo"

Som Apple bruker så hadde jeg spydd om de hadde stappa en sabla microUSB kontakt på noe som ikke trenger det. Skulle du hatt egne utganger for alt det 30-pin adapteren kan brukes til så hadde alt Apple lager sett ut som sveitserost. Det er derfor Androidbaserte tablets har mer eller mindre identisk proprietært utstyr som det Apple bruker, fordi det ikke er praktisk å stappe inn alle kontakene du ellers behøver (eks: denne). Forskjellen er at mens du kan bruke samme utstyr på en iPhone 4Sog en iPad 2 som du brukte på en iPod nano for årevis siden, så må du om du .f.eks liker samsung bruke én type propietær kabel på din YP-P2 MP3 spiller fra 2007, en helt annen proprietær kabel på din Galaxy Tab 10.1 (hvor ustyret forøvrig ikke passer til Galaxy Tab fra i fjor) og en tredje type kabel, microUSB, til din Galaxy S 2 mobiltelefon. Takk du, jeg tror jeg foretrekker Apple sitt system. Mulig jeg må låne kabel av noen med samme merke, men jeg slipper iallefall å finne noen med nøyaktig samme modell av dings.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Ser nå at Runar har svart deg, og at jeg var på tulletur :p

det er motsatt ;). iMessage fungerer fint over 3G, men operatøren har mulighet til å blokkere det. Dette tror jeg også gjelder FaceTime nå

Korrekt. Jeg må ha misforstått spørsmålet, for iMessage fungerer utmerket over vanlig datatrafikk. :)

 

Hvis «Send»-knappen er blå da Per trykker på den, blir meldingen mottatt som en iMessage av Pål, og Pål vil belastes et par øre eller noe (for datatrafikk, ikke SMS som jeg tidligere påsto).

Lenke til kommentar

*Snip*

 

*Snip*

 

Allerede nå er det teknisk mulig å erstatte alle pin'ene(bortsett fra ladestrøm) i slike kontakter med Wifi/3G, så en standardisering av ladekontakten ser jeg som utelukkende positivt.

 

 

Selv tipper jeg Apple's neste steg er å bli kvitt kontakten helt. Med Icloud, Airplay, induksjonsladning og NFC har man IKKE noe behov for kontakten, og det passer glimrende inn i Apples filosofi: Bruk eksisterende teknologi til å lage en komplett proprietær pakke som fungerer glimrende i sitt eget økosystem.

 

Lenke til kommentar

Edit: Ser nå at Runar har svart deg, og at jeg var på tulletur :p

det er motsatt ;). iMessage fungerer fint over 3G, men operatøren har mulighet til å blokkere det. Dette tror jeg også gjelder FaceTime nå

Korrekt. Jeg må ha misforstått spørsmålet, for iMessage fungerer utmerket over vanlig datatrafikk. :)

 

Hvis «Send»-knappen er blå da Per trykker på den, blir meldingen mottatt som en iMessage av Pål, og Pål vil belastes et par øre eller noe (for datatrafikk, ikke SMS som jeg tidligere påsto).

 

Blå knapp = iMessage

Grønn knapp = SMS

 

 

Er ikke mer i det enn det. :)

Lenke til kommentar

Allerede nå er det teknisk mulig å erstatte alle pin'ene(bortsett fra ladestrøm) i slike kontakter med Wifi/3G, så en standardisering av ladekontakten ser jeg som utelukkende positivt.

 

 

Selv tipper jeg Apple's neste steg er å bli kvitt kontakten helt. Med Icloud, Airplay, induksjonsladning og NFC har man IKKE noe behov for kontakten, og det passer glimrende inn i Apples filosofi: Bruk eksisterende teknologi til å lage en komplett proprietær pakke som fungerer glimrende i sitt eget økosystem.

 

Selv om det er mulig å erstatte pin-outs med trådløse teknologier så har det en del ulemper. F.eks. kompromittering av muligheten til sikker kommunikasjon om man ønsker det. Folk flest er jo ikke opptatt av sikkerhet, men for de av oss som er det så er det jo greit å fortsatt kunne plugge telefonen i PCen og kryptere backupen uten at noen kan avlytte forbindelsen. Tror også det kan være greit å ha line-out på kabel, f.eks. i biler. Hvis dette skulle blitt brukt via AirPlay så ville potensialet for interferens blitt rimelig høyt etterhvert som flere og flere fikk dette. Selvsagt ikke et stort problem i lille Norge med veldig gammel bilpark, men kan se for meg at det i andre deler av verden kunne blitt problemer på motorveiene med at man får interferens fra andre enheter like ved.

 

Og som nevnt av andre så er det jo veldig praktisk at dock-porten til Apple faktisk har vært uforandret over så mange år. En annen fordel med Appleporten er jo at den er mye mer solid enn microUSB. Mener å erindre at det ikke er lenge siden jeg leste at det var noen som hadde lagd en forsterket microUSB port, som kan være greit etterhvert som den finner veien til flere og flere telefoner og tablets.

Lenke til kommentar
1318662955[/url]' post='18445445']

Ser fram til testen. Er spent på hva karakteren blir med tanke på at den forrige telefonen fikk terningskast fire. :)

 

Den fikk jo i utgangspunktet 6, men ble trukket ned etter noen måneder pga et eller annet amobil ikke var fornøyd med

 

Ja, amobil opplevde noen problemer med nærsensoren som ikke ble fikset. Personlig har jeg hverken opplevd eller hørt om dette problemet fra andre med iPhone, men det var visst nok til å kutte vekk hele to terningskast. Antenneproblemene har man heller ikke hørt om så mye i ettertid, og det ser ut til at Apple kjører på med samme løsning nok en runde.

 

Det finnes jo mange apps som lar en sende gratis sms, og ringe gratis osv.

Hvor integrert er disse appsene med den standard meldingsappen?

Nettopp, på den nye meldingsfunksjonen går det sømløst mellom å sende SMS gratis (vist mobilen er tilgjengelig i den andre enden) eller å sende vanlig SMS.

 

Akkurat dét var ganske snedig.

Man trenger ikke å tenke over eller å vite om den andre har iphone.

Man sender melding som vanlig, og hvis den andre har iphone/ipad/ipod slik at det blir iMessage istedenfor SMS, så blir meldingen blå istedenfor grønn i meldingshistorikken.

 

Idiotsikkert og herlig

 

Det beste hadde vel egentlig vært om Apple og Google hadde klart å finne en felles løsning her. Det er lov å håpe. :)

finnes.. Viber. Fungerer på kryss av plattform.. Den kan man ringe gratis med også. watsapp,for kun mld
Lenke til kommentar

Er Siri strengt tatt en nyhet for iPhone 4s?

 

http://mashable.com/2010/02/05/siri-assistant/

 

Merk dato.

 

Apple har kjøpt opp selskapet som laget appen, fjernet den fra market og fått folk til å tro at de må kjøpe ny telefon for å få tilgang til denne "nyvinnende teknologiske revolusjonen".

 

Edit: Siri kjører fortsatt helt fint på iPhone 4, dog Apple har (ifølge comments) sperret for muligheten til å talekommunisere med Siri-serverne via annet enn 4s.

"Fantastisk "

Lenke til kommentar

Ad hominen er fjernet fra tråden. I artikkeltråder står dere noe friere enn andre steder på forumet: langt mindre er å regne som off-topic her, og dere står fri til å kritisere journalist og redaksjon. Det dere derimot ikke står fri til å gjøre er å diskutere andre brukere i stedet for sak, og slikt reageres det mot på samme måte som overalt ellers på forumet.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...