Gå til innhold

Hjelp, jeg må bruke Mac!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GNOME 1.x så mer ut som CDE, GNOME 2.x ble lansert etter OSX og da Apple satte standarden var de smarte og fulgte etter.

I den forstand at Gnome hadde likehetstrekk med Mac fra 1984, ja. Mac var banebrytende på desktop rundt 1990.
Heller "kjedelig og traust" enn dette:

 

http://www.kde.org/announcements/4.0/screenshots/desktop.jpg

Du linker til en utviklerversjon. Desktopen var ikke en gang påbegynt, kun første versjon av bibliotekene var lagt ut med 4.0. Slik så min nesten vanille KDE ut i vår:

post-22889-0-59017800-1301694987_thumb.png

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=428560

 

På det tidspunktet ditt skjermskudd er fra hadde jeg en Gnome periode, Vista inspiriert OSX er kanskje nærmeste beskrivelse:

post-22889-1227348197_thumb.png

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=265484

 

Så hadde jeg en litt glorete KDE periode før det igjen, med KDE3:

post-22889-0-93712400-1317134349_thumb.png

Det er en grunn til at KDE aldri har fått innpass som de facto standard desktop
Ingen desktop er dominerende, det er slik vi vil ha det. Mangfold.
Når det gjelder kode så kan du godt bruke C/C++ til underliggende kode og objective-C til GUI delen. Hvis du googler litt etter hva utviklere faktisk sier så er de ikke misfornøyde med at Apple pusher objective-c, heller tvert i mot.

 

GCC støtter objective-C, og i tillegg har du GNUstep som er en opensource implementasjon av Cocoa som enkelt lar deg porte applikasjonen din til *nix og Windows. Eventuelt kan du jo gå for Qt om multiplattform er viktig. Det er altså bare en myte at du er låst til objective-C og at det er et issue i hele tatt.

Objective-C var så godt som dødt før iOS. Apple forsøker å løsrive seg fra GCC, og da kan vi nok vente oss mye moro, enn så lenge kan de ikke pushe egne språk. Kan godt ta en lengre runde på dette temaet også, men det vil kanskje kjede de andre brukerne her.
Lenke til kommentar

Kva legg du i beta-utgave, nebrewfoz? Kva problem har du?

 

Det er vel bare å kikek innom mac-cafeen elelr andre forum, så ser man at det har vært en oppdatering som ahr vært langt fra problemfri.

 

AtW

 

Dette må være det dummeste jeg har lest noensinne. Det sier seg selv at de fleste som er innom et teknisk forum er der i forbindelse med et problem de har. De som ikke har noen problemer (dvs 99%) er opptatt med å bruke Macen sin og kommer selvsagt ikke innom forum for å poste hvor fornøyd de er. Hvis man skal bedømme et OS ut i fra antall problemposter på dette forumet er det vel bare å svinge innom Windows-delen og begynne å telle?

 

Hadde egentlig ikke forventet noe smartere fra en person som jeg har merket meg henger rundt hver eneste Apple-relaterte tråd med eneste formål å trolle. Du har vel ikke Mac engang, men er tydeligvis besatt allikevel.

 

@Del

 

La meg gjette, du er hverken kunstner eller interiør-arkitekt :) Den KDE3 desktopen din var i mine øyne forferdelig. Ingen av dine screens lignet særlig på vanilla forresten, som forøvrig er enda verre :tease:

 

Du skriver forresten at "vi" trenger mangfold, med det går jeg ut i fra at du mener pc-nerdene. For vanlige brukere er en datamaskin et verktøy, og da bør grensesnittet være minst mulig distraherende, altså ikke knallblå svære og glorete ikoner eller gjennomsiktige vindu og fæle mønster over hele skjermen. Det man legger først merke til med OSX er at alt man ser på skjermen har noen lunde samme fargekontraster og ingenting stikker seg ut. Stilrent.

 

Stemmer vel ganske bra at obj-c var lite utbredt før iOS, men ser ikke at det har noen relevans da iOS er her, og obj-c er kommet for å bli. Du finner veldig lite negative kommentarer ang. obj-c annet enn at det er "lite utbredt".

Endret av arokh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva legg du i beta-utgave, nebrewfoz? Kva problem har du?

 

Det er vel bare å kikek innom mac-cafeen elelr andre forum, så ser man at det har vært en oppdatering som ahr vært langt fra problemfri.

 

AtW

 

Dette må være det dummeste jeg har lest noensinne. Det sier seg selv at de fleste som er innom et teknisk forum er der i forbindelse med et problem de har. De som ikke har noen problemer (dvs 99%) er opptatt med å bruke Macen sin og kommer selvsagt ikke innom forum for å poste hvor fornøyd de er. Hvis man skal bedømme et OS ut i fra antall problemposter på dette forumet er det vel bare å svinge innom Windows-delen og begynne å telle?

 

Hadde egentlig ikke forventet noe smartere fra en person som jeg har merket meg henger rundt hver eneste Apple-relaterte tråd med eneste formål å trolle. Du har vel ikke Mac engang, men er tydeligvis besatt allikevel.

 

Det er jo en tråd med en gitt gruppe travere. Om man ser på problemene, så er det ikke sånn at kun plutselig kom inn masse nye folk med problemer, svært mange av de "faste gjestene" hadde også ymse trøbbel. Forøvrig har jeg aldri påstått at man skal bedømme et OS utifra tråden. Men den underbygger at det ikke har vært en problemfri oppdatering.

 

Ellers foreslår jeg at du heller ser på innohldet i postene mine, enn å spekulere rundt meg som person, det bør ikke ha noe å si om jeg har en Mac for om poengene mine er relevante eller ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La meg gjette, du er hverken kunstner eller interiør-arkitekt :) Den KDE3 desktopen din var i mine øyne forferdelig.

Tja, ikonene var fra mac, så det var kanskje den minst tiltalende biten. Menu-knapppen likte jeg ikke selv, og brukte den knapt nok. For KDE3 foretrakk jeg dressed in black som menyknapp, eventuelt bare klassisk meny. du ville kanskje likt den mer glossy Kore?
Ingen av dine screens lignet særlig på vanilla forresten, som forøvrig er enda verre :tease:
KDE4 desktopen er praktisk talt vanilla Kubuntu 11.04. Jeg la til vær-widget og CPU/minne måler, ellers er det kun at jeg har gjort vindusdekor transparant og lagt inn bakgrunnsbilde. Tror du vil finne mange som foretrekker Gnome desktopen min fremfor Mac i design, selv om det kanskje ikke er i din smak. Alt fra OSX er tilgjengelig, så både Gnome og KDE kan ligne så mye på OSX du måtte ønske.
Du skriver forresten at "vi" trenger mangfold,
Ja, hvis du vil ha innovasjon så er mangfold en kjent forutsetning. Linux desktopene påvirker hverandre i større grad enn de lar seg påvirke av trauste statiske løsninger fra MS og Apple. Godt eksempel som du sikkert ikke vet om, Ubuntus Unity er kodet i Qt:

http://mdzlog.alcor.net/2010/10/20/ubuntu-and-qt/

For vanlige brukere er en datamaskin et verktøy, og da bør grensesnittet være minst mulig distraherende, altså ikke knallblå svære og glorete ikoner eller gjennomsiktige vindu og fæle mønster over hele skjermen.
Tror du bør være forsiktig med å si hva folk generelt vil ha. Folk er forskjellige. Personlig synes jeg Vista og OSX var friske pust etter teletubby inspirerte XP. Hvilke knallblå svære og glorete ikoner er det du tenker på forresten? Du er klar over at to av de tre desktopene du fikk brukte ikoner fra Steve Jobs? Den som var vanilla KDE4 brukte standard Oxygen, som er argumenterbart mindre glorete eller distraherende enn ikonene hos Apple. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg aldri påstått at man skal bedømme et OS utifra tråden. Men den underbygger at det ikke har vært en problemfri oppdatering.

 

Det er akkurat det budskapet som kom fram fra dine poster, at du ikke evner å stå for det du sier får være din sak. Som jeg sa har jeg merket meg nicket ditt i flere Apple-relaterte tråder hvor du kommer med samme vås.

 

Ellers foreslår jeg at du heller ser på innohldet i postene mine, enn å spekulere rundt meg som person

 

Det er da kun postene dine jeg kommenterer, hvor har jeg spekulert i din person?

 

det bør ikke ha noe å si om jeg har en Mac for om poengene mine er relevante eller ikke.

 

I rest my case. lol.

 

 

Tror du bør være forsiktig med å si hva folk generelt vil ha. Folk er forskjellige.

 

Folk er absolutt forskjellige, men du kan dele opp brukere i grupper som f.eks vanlige brukere, "power" brukere og nerder. Folk flest havner i den første gruppen, og det er selvsagt disse de største selskapene retter seg mot.

 

Personlig synes jeg Vista og OSX var friske pust etter teletubby inspirerte XP.

 

Ey, OSX kom før XP :) Men er helt enig, Vista og Win7 ser ikke så verst ut. Har ikke noe problem med selve utseende på Windows.

 

Hvilke knallblå svære og glorete ikoner er det du tenker på forresten?

 

Hm, alle? :) Nå kan de riktig nok skaleres ned etter ønske, men jeg synes ikonene i KDE er noe av det verste.

 

Du er klar over at to av de tre desktopene du fikk brukte ikoner fra Steve Jobs?

 

Nå har vel Steve Jobs aldri lagd et ikon selv, men uansett hvor mye man sminker en gris så er det fortsatt en gris.

 

Den som var vanilla KDE4 brukte standard Oxygen, som er argumenterbart mindre glorete eller distraherende enn ikonene hos Apple.

 

Argumenterbart er det riktige ordet her, og jeg er nok direkte uenig :)

Endret av arokh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forøvrig har jeg aldri påstått at man skal bedømme et OS utifra tråden. Men den underbygger at det ikke har vært en problemfri oppdatering.

 

Det er akkurat det budskapet som kom fram fra dine poster, at du ikke evner å stå for det du sier får være din sak. Som jeg sa har jeg merket meg nicket ditt i flere Apple-relaterte tråder hvor du kommer med samme vås.

 

Ellers foreslår jeg at du heller ser på innohldet i postene mine, enn å spekulere rundt meg som person

 

Det er da kun postene dine jeg kommenterer, hvor har jeg spekulert i din person?

 

det bør ikke ha noe å si om jeg har en Mac for om poengene mine er relevante eller ikke.

 

I rest my case. lol.

 

 

Nei, det var ikke budskapet som kom fram, jeg foreslår du leser i postene mine, istedet for å komme fram med feilaktige fantasier om hva jeg sier, og feilaktige fantasier om hve jeg eier. Du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt, om jeg framfører ett argument, er det mer ellr mindre rikitg basert på hva jeg eier? Har det ilbakevirkende kraft feks? Hva skjer om man ikke eier en mac fra før, og kjøper en eller har enn og selger den? Blir alle tidligere argument gyldige i første tilfellet? Eller må man skrive det samme på nytt, nå som eier av en mac, og så er argumentet magisk blitt bedre?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå var det faktisk Lion du kommenterte, og da spiller det liten rolle om du har hatt Mac før. Det er da vel ingen fantasier her, alt står på svart og hvitt over. Forøvrig fikk jeg tilbakemelding fra en bruker her på PM som også har merket seg din standhaftige trolling av Apple-tråder.

 

Som sagt, kanskje på tide å tenke litt over hva du skriver for noe.

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk Lion du kommenterte, og da spiller det liten rolle om du har hatt Mac før. Det er da vel ingen fantasier her, alt står på svart og hvitt over. Forøvrig fikk jeg tilbakemelding fra en bruker her på PM som også har merket seg din standhaftige trolling av Apple-tråder.

 

Som sagt, kanskje på tide å tenke litt over hva du skriver for noe.

 

Så la oss rent hypotetisk sett si at jeg ikke har Lion fra før, om jeg kjøper meg Lion i morra, så blir plutselig alt jeg sier om saken riktig? Er det slik å forstå? Nå er det jo kjedelig om folk misliker innleggene mine, men for å være helt ærlig, så er det ikek akkurat min største bekymring om folk som er enig med alt det rare du lirer av deg ikke er enig i innleggene mine. Brukeren er sikkert i stand til å ta det opp med meg direkte om vedkommende faktisk ønsker at jeg skal vite hva han synes om min "standhaftige trolling".

 

Jo, det er fantasier her, hvor konkret påstår jeg at OSX' kvalitet skal bedømmes utifra maccafee-tråden? Hva vet du om hva slags Apple-utstyr jeg eier? Svaret på nummer en er: ikke noe sted, svaret på nummer to er: det aner du ingenting om. Derfor fantaserer du fram ting uten dekning.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så la oss rent hypotetisk sett si at jeg ikke har Lion fra før, om jeg kjøper meg Lion i morra, så blir plutselig alt jeg sier om saken riktig? Er det slik å forstå?

 

I stedet for å prøve å ro deg unna ved å prøve å tilegne meg et helt absurd resonnement så kanskje du kan prøve å stå for det du sier.

 

Nå er det jo kjedelig om folk misliker innleggene mine, men for å være helt ærlig, så er det ikek akkurat min største bekymring om folk som er enig med alt det rare du lirer av deg ikke er enig i innleggene mine.

 

Greit nok.

 

Brukeren er sikkert i stand til å ta det opp med meg direkte om vedkommende faktisk ønsker at jeg skal vite hva han synes om min "standhaftige trolling".

 

Jeg skal ikke spekulere i hvorfor han ikke tar direkte kontakt med noen han synes er et troll, men jeg har mine tanker.

 

Jo, det er fantasier her, hvor konkret påstår jeg at OSX' kvalitet skal bedømmes utifra maccafee-tråden?

 

Du trenger ikke scrolle lenger opp enn til svaret ditt til Wackee. Han tok deg på din kommentar om at Lion var av beta-kvalitet, og du pekte han til Mac forumet. Har dette helt forsvunnet fra hukommelsen din eller?

 

Hva vet du om hva slags Apple-utstyr jeg eier?

 

Ingenting, og det har liten relevans for det opprinnelige argumentet.

 

Svaret på nummer en er: ikke noe sted, svaret på nummer to er: det aner du ingenting om. Derfor fantaserer du fram ting uten dekning.

 

Den eneste fantasien her er din egen om at du ikke har trollet i denne og andre tråder.

Lenke til kommentar

Så la oss rent hypotetisk sett si at jeg ikke har Lion fra før, om jeg kjøper meg Lion i morra, så blir plutselig alt jeg sier om saken riktig? Er det slik å forstå?

 

I stedet for å prøve å ro deg unna ved å prøve å tilegne meg et helt absurd resonnement så kanskje du kan prøve å stå for det du sier.

 

Jo, det er fantasier her, hvor konkret påstår jeg at OSX' kvalitet skal bedømmes utifra maccafee-tråden?

 

Du trenger ikke scrolle lenger opp enn til svaret ditt til Wackee. Han tok deg på din kommentar om at Lion var av beta-kvalitet, og du pekte han til Mac forumet. Har dette helt forsvunnet fra hukommelsen din eller?

 

Hva vet du om hva slags Apple-utstyr jeg eier?

 

Ingenting, og det har liten relevans for det opprinnelige argumentet.

 

Jeg står for det jeg sier, men du begynner plutselig å dra inn hva slags maskinvare jeg eier, tilsynelatende fordi du mener dette har noe å si for kvaliteten på argumentene, da er det greit å vite hva slags regler som gjelder for den mildt sagt absurde logikken. Eller har du ombestemt deg, og innsett at hva slags maskinvare jeg har ikke har noe som helst å si?

 

Jeg tror forøvrig du skal lese en gang til hvem som sa at Lion var av betakvalitet før du klager på andres hukommelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du siterte en som ba om begrunnelse for hvorfor Lion var av beta-kvalitet, og pekte han til Mac delen av forumet. Hadde du hatt personlig erfaring med Lion-problemer hadde dette selvsagt hatt stor relevans for debatten. Jeg kan si med stor sikkerhet at du ikke har støtt på noen problemer med Lion selv, for da hadde du nok vært rimelig kjapp til å legge ut om det for å bevise poenget ditt.

 

Så jo, selvsagt har det relevans om du har Mac eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå var det faktisk Lion du kommenterte, og da spiller det liten rolle om du har hatt Mac før. Det er da vel ingen fantasier her, alt står på svart og hvitt over. Forøvrig fikk jeg tilbakemelding fra en bruker her på PM som også har merket seg din standhaftige trolling av Apple-tråder.

 

Som sagt, kanskje på tide å tenke litt over hva du skriver for noe.

 

Så la oss rent hypotetisk sett si at jeg ikke har Lion fra før, om jeg kjøper meg Lion i morra, så blir plutselig alt jeg sier om saken riktig? Er det slik å forstå? Nå er det jo kjedelig om folk misliker innleggene mine, men for å være helt ærlig, så er det ikek akkurat min største bekymring om folk som er enig med alt det rare du lirer av deg ikke er enig i innleggene mine. Brukeren er sikkert i stand til å ta det opp med meg direkte om vedkommende faktisk ønsker at jeg skal vite hva han synes om min "standhaftige trolling".

 

Jo, det er fantasier her, hvor konkret påstår jeg at OSX' kvalitet skal bedømmes utifra maccafee-tråden? Hva vet du om hva slags Apple-utstyr jeg eier? Svaret på nummer en er: ikke noe sted, svaret på nummer to er: det aner du ingenting om. Derfor fantaserer du fram ting uten dekning.

 

AtW

Om du ikkje meiner at OSX sin kvalitet bør bedømmes utifra maccafe tråden, kvifor refererar du til den når eg spør ein annar brukar kva problem han har med Lion?

Lenke til kommentar

Hadde egentlig ikke forventet noe smartere fra en person som jeg har merket meg henger rundt hver eneste Apple-relaterte tråd med eneste formål å trolle. Du har vel ikke Mac engang, men er tydeligvis besatt allikevel.

En som argumenterer så useriøst og driver med ad hominem bør passe seg for å kalle andre for troll..

Greit det finnes mye fanboys rundt om kring, men ATW er blant de mest seriøse jeg kjenner til her på forumet, og får ofte plusser fra meg for sine innlegg, selv om jeg kan være uenig i mye av det han mener.

 

Hvorfor må man eie et produkt for å ha en mening om det, forresten?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du ikkje meiner at OSX sin kvalitet bør bedømmes utifra maccafe tråden, kvifor refererar du til den når eg spør ein annar brukar kva problem han har med Lion?

Han skriver ikke at kvaliteten kan bedømmes ut i fra maccafeen, men at man der kan finne eksempler på problemer med Lion. Noe som er nøyaktig det du spurte om. Stråmann, stråmann.

 

Kva legg du i beta-utgave, nebrewfoz? Kva problem har du?

Det er vel bare å kikek innom mac-cafeen elelr andre forum, så ser man at det har vært en oppdatering som ahr vært langt fra problemfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...