Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

Støttes! :thumbup:

 

Har brukt karakterene hele tiden. Har også brukt hele skalaen . Og dette kommer jeg til å fortsette med å gjøre (også uten å kommentere en del ganger).

Når det gis en 1èr så blir det tatt ille opp her inne (iallefall av en del).... Det snakkes om sabotasje og diverse konspirasjonsteorier lanseres., ... og at admin skal u.s. hvorfor det kommer 1ère og fra hvem.... ! Har fått nesten hele spektreret selv på enkelte bilder og reagerer ikke noe negativt på det. Tenker heller etter hvorfor det er slik, og velger å se på det slik at bildet da kan tolkes/sees på forskjellige måter - kjekt det!!!! Selvsagt kan jeg også kommet til at jeg skjønner hvorfor noen gir lavere karakterer enn andre - slik er det jo med meg selv også. Jeg gir av og til lavere karakterer og av og til høyerer karakterer. Det er vi vi vår fulle rett til å gjøre også!

 

Det vil vel alltid foregå enkelte "sabotasjeforsøk" i slike forsåvidt "åpne" fora... Over tid så vil slike gå lei, og betydningen av slike "slengere" utviskes. Det er bare å tie disse i hjel. Tror "slike" gotter seg så lenge diskusjoner og reaksjoner kommer, slik som vi tidvis er vitne til nå... Regner med at dersom disse enkelt identifiseres av admin som faktiske sabotører , så blir de vel fjernet stille og rolig...

 

Uansett så tror jeg de fleste her inne bruker skalaen slik den er tenkt å brukes! Det er tross alt den enkeltes subjektive mening som skal framkomme, og da vil det faktisk MÅTTE bli ulike meninger om en del bilder. Et bilde kan sees på med kritiske øyne det være seg positivt eller negativ. Noen ser mest på motiv/komp, andre ser på det tekniske, andre igjen på etterbehandling o.a., og flere greier også en kombinasjon av en eller flere måter å se på bildet på... Da er det opplagt at det vil framkomme store forskjeller i karaktergiving.

Ser det som et sunnhetstegn snarere enn "sabotasje" at et bilde får forskellig karakterer. Synes også det er helt greit med kommentarer som "flott", "fint", osv....

Det aller verste er når et bilde ikke vies oppmerskomhet, det være seg kommentarer eller karakterer - da bør det få noen og enhver av oss til å tenke.... :hmm:

 

Jeg mener at så lenge skalaen 1-6 er tilgjengelig så SKAL den brukes. Hvis vi ikke bruker hele skalaen, ja da har slik bildekritikk med karakterer ingen ting for seg....

 

Jeg kom med noen innspill mht. forslag til endringer på bakgrunn av at stemningen stort sett har vært mot "1-6" helt fra starten.....

 

Selv ser jeg det IKKE som et problem om det fortsettes med karakterene slik som idag, men da med et klarere regelsett å forholde seg til kanskje. Det holder nok ikke med en såpass vag veiledning ,slik som infoen ligger ute idag (da ber en egentlig om problemer)....

 

Den måten som er valgt å beregne poengscoren på er, etter min mening god, iallefall bedre enn bare summer/gjennomsnitt... :cool:

 

Alaternativet med en +/liker knapp er nevnt, det går jo selvsagt an, men da blir dette et Bildegalleri og IKKE en Bildekritikk...

 

PS!

Uavhengig av alt dette så går det jo an å kommentere også da, der har nok mange av oss her inne mye å gå på vil jeg tro... :innocent:

 

Og foreløpig så har jeg ikke tenkt grundig nok gjennom dette med evalueringskodene ....., men stoler på de mange erfarne her inne på akkurat det feltet!!! :yes:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

 

Det har ikke noe for seg å være et sted hvor man varmer hverandre på ryggen. Det kan dere gjøre på Facebook eller andre egnede steder, Heter det bildekritikk så heter det bildekritikk. Det heter ikke "Sted å legge ut bilde for å få unormalt positive tilbakemeldinger så du kan lulle deg inn i en tro om at alle bildene dine er fantastiske". "Problemet" er at jeg har sett folk fra gamle Digit f.eks forsøke seg på andre nettsteder og har fått bakoversveis når de oppdager at bildene deres er godt under midt på treet av hva som legges ut der til tross for at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på alle bildene de har lagt ut på Digit. Det har noe med realiteter å gjøre. Når en ser hva gode fotografer kan få til rundt omkring på nettet (antar de fleste med litt over middels interesse for bilder jevnlig skummer nett og nettsteder for inspirasjon?) så føles det unaturlig at overvekten av bilder her skal gies unaturlig høy andel positive tilbakemeldinger.

 

Når det er sagt synes jeg gjennomsnittskvaliteten av hva jeg ser på bilder her på Digit har gått opp i det siste. Uten at det skal være noe kriterie for å måle annet enn at det kanskje faktisk er mulig at en andel av medlemmene utvikler seg i posistiv retning.

 

Men jeg forundres stadig over store sprik i karaktergivningen til enkeltbilder,. Kanskje ikke så mye på de "gode" bildene, det er selvsagt åpent for at noen ikke liker det av grunner som motiv eller annet, men det forundrer meg mer med "dårlige" bilder med høye karakterer.

 

Knakande godt innlegg :)

Et innlegg som er som kjerringa mot Straumen for meg, høres ut som en ren forsvarstale for "sluggervirksomheten" her på digit med en masse 1'ere og 2'ere.

jeg ser at en deling, som jeg har sagt tidligere, med selvfølgelig Espen og Eirik oa. i gruppe 1 og vi i kosegruppa i gruppe 2 med karakterer og en varselknapp for sabotører.

Ser jo av innleggene at her er det fundamentale forskjeller så hvorfor ikke gi Espen og Erik det de ber om, så kan de sitte å kritisere bildene til hverandre, så vil tiden vise om det er gruppe 1 eller 2 som utvikler seg, jeg synes at dette er spennende prosjekt la oss prøve det. ;)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

 

Det har ikke noe for seg å være et sted hvor man varmer hverandre på ryggen. Det kan dere gjøre på Facebook eller andre egnede steder, Heter det bildekritikk så heter det bildekritikk. Det heter ikke "Sted å legge ut bilde for å få unormalt positive tilbakemeldinger så du kan lulle deg inn i en tro om at alle bildene dine er fantastiske". "Problemet" er at jeg har sett folk fra gamle Digit f.eks forsøke seg på andre nettsteder og har fått bakoversveis når de oppdager at bildene deres er godt under midt på treet av hva som legges ut der til tross for at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på alle bildene de har lagt ut på Digit. Det har noe med realiteter å gjøre. Når en ser hva gode fotografer kan få til rundt omkring på nettet (antar de fleste med litt over middels interesse for bilder jevnlig skummer nett og nettsteder for inspirasjon?) så føles det unaturlig at overvekten av bilder her skal gies unaturlig høy andel positive tilbakemeldinger.

 

Når det er sagt synes jeg gjennomsnittskvaliteten av hva jeg ser på bilder her på Digit har gått opp i det siste. Uten at det skal være noe kriterie for å måle annet enn at det kanskje faktisk er mulig at en andel av medlemmene utvikler seg i posistiv retning.

 

Men jeg forundres stadig over store sprik i karaktergivningen til enkeltbilder,. Kanskje ikke så mye på de "gode" bildene, det er selvsagt åpent for at noen ikke liker det av grunner som motiv eller annet, men det forundrer meg mer med "dårlige" bilder med høye karakterer.

 

Knakande godt innlegg :)

Et innlegg som er som kjerringa mot Straumen for meg, høres ut som en ren forsvarstale for "sluggervirksomheten" her på digit med en masse 1'ere og 2'ere.

jeg ser at en deling, som jeg har sagt tidligere, med selvfølgelig Espen og Eirik oa. i gruppe 1 og vi i kosegruppa i gruppe 2 med karakterer og en varselknapp for sabotører.

Ser jo av innleggene at her er det fundamentale forskjeller så hvorfor ikke gi Espen og Erik det de ber om, så kan de sitte å kritisere bildene til hverandre, så vil tiden vise om det er gruppe 1 eller 2 som utvikler seg, jeg synes at dette er spennende prosjekt la oss prøve det. ;)

 

Det bør jo være slik at om det settes inn tiltak for å varsle om man mener karakterene er for lave, bør det også være mulig å varsle om man mener karakterene blir for høye.

Lenke til kommentar

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

 

Det har ikke noe for seg å være et sted hvor man varmer hverandre på ryggen. Det kan dere gjøre på Facebook eller andre egnede steder, Heter det bildekritikk så heter det bildekritikk. Det heter ikke "Sted å legge ut bilde for å få unormalt positive tilbakemeldinger så du kan lulle deg inn i en tro om at alle bildene dine er fantastiske". "Problemet" er at jeg har sett folk fra gamle Digit f.eks forsøke seg på andre nettsteder og har fått bakoversveis når de oppdager at bildene deres er godt under midt på treet av hva som legges ut der til tross for at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på alle bildene de har lagt ut på Digit. Det har noe med realiteter å gjøre. Når en ser hva gode fotografer kan få til rundt omkring på nettet (antar de fleste med litt over middels interesse for bilder jevnlig skummer nett og nettsteder for inspirasjon?) så føles det unaturlig at overvekten av bilder her skal gies unaturlig høy andel positive tilbakemeldinger.

 

Når det er sagt synes jeg gjennomsnittskvaliteten av hva jeg ser på bilder her på Digit har gått opp i det siste. Uten at det skal være noe kriterie for å måle annet enn at det kanskje faktisk er mulig at en andel av medlemmene utvikler seg i posistiv retning.

 

Men jeg forundres stadig over store sprik i karaktergivningen til enkeltbilder,. Kanskje ikke så mye på de "gode" bildene, det er selvsagt åpent for at noen ikke liker det av grunner som motiv eller annet, men det forundrer meg mer med "dårlige" bilder med høye karakterer.

 

Knakande godt innlegg :)

Et innlegg som er som kjerringa mot Straumen for meg, høres ut som en ren forsvarstale for "sluggervirksomheten" her på digit med en masse 1'ere og 2'ere.

jeg ser at en deling, som jeg har sagt tidligere, med selvfølgelig Espen og Eirik oa. i gruppe 1 og vi i kosegruppa i gruppe 2 med karakterer og en varselknapp for sabotører.

Ser jo av innleggene at her er det fundamentale forskjeller så hvorfor ikke gi Espen og Erik det de ber om, så kan de sitte å kritisere bildene til hverandre, så vil tiden vise om det er gruppe 1 eller 2 som utvikler seg, jeg synes at dette er spennende prosjekt la oss prøve det. ;)

 

Det bør jo være slik at om det settes inn tiltak for å varsle om man mener karakterene er for lave, bør det også være mulig å varsle om man mener karakterene blir for høye.

Klart det Eirik, men no er det slik at "sluggervirksomhet" her inne på digit går jo på at sabotører

som er imot at det skal være karaktere her, driver jo en virksomhet som går ut på å gi 1'ere og 2'ere for å lage kaos og å hisse opp folk. Jeg ser klart at hvis du blir i gruppe 1 så slipper du samtidig å ha angst for at noen på digit får for høye karakterer. Ser også at gruppe 1 har nok med lange, gode evalueringer, det vil derfor ikke være behov for karakterer der.

Lenke til kommentar

Hvis vi oppretter gruppe 1 og to, synes jeg det blir veldig artig å se hvor mange som blir i de forskjellige gruppene. Det som ville være veldig positivt med deling er at jeg vet om mange som har lyst å være med i den såkalte kose gruppa" altså gruppe 2, jeg har derfor tro på en god del nye medlemmer hvis vi gjør det slik. ;)

Lenke til kommentar

Tror Karl-Ivar har misforstått et par ting. For det første har jeg ikke noe i mot at folk vil stå på stedet hvil eller ikke har noe ønske om å utvikle sine fotografiske evner i særlig grad. Det jeg ønsker er noen skiller (evalueringskategorier har det blitt valgt å kalle dem her foreløpig) slik at de som ønsker å utvikle seg og de som ønsker pirke på bilder kan møtes og slippe å bruke mase tid på de som ikke ønsker utvikle seg. Med disse evalueringskodene på plass tror jeg flere ønsker bruke energi på å gi tilbakemeldinger på da de vet at de gir dem til noen som bryr seg.

 

At det skulle være noe forsvarstale for å benytte masse 1ere og 2ere kan jeg ikke se at det skulle være og det var heller ikke ment slik. Det det var ment som var at folk skulle gi 6 til de aller beste bildene og 1 til de aller dårligste. Dersom en skulle følge din logikk var det like mye en forsvarstale for å bruke mye 5ere og 6ere. (Dermed tror jeg mye man leser hava man har forhåndsprogrammert seg til å mene eller føle). De aller fleste av bildene vil imidlertid plassere seg mellom disse ytterpunktene. Jeg vil sammenligne det med karaktereskalaen på skolen der man normalt har omtrent deenne prosentvise fordelingen mellom karakterene. (Der A tilsvarer terningkast 6, B tilsvarer terningkast 5 osv..): A=10 %, B=25 %, C=30 %, D=25 % og E=10 % Jeg forsøker bruke samme logikk når jeg bruker terningen. altså at jeg bruker 6eren på de 10% beste bildene. (Eller i praksis noe færre) Samtidig vil jeg bruke 1eren på de ca 10% dårligste bildene. For meg er 1eren en bilde uten "synlig innhold" - dvs et bilde som sjelden kunne stått alene, men som hadde klart seg bedre om noen hadde forklart sammenhengen bak bildet, stemningen som kanskje var der osv osv. Det gir meg altså ingen særlig fortelling og det tekniske er heller ikke av særlig kvalitet. Gjerne typisk over eller undereksponert osv.

 

Nå ser jeg for meg at ternigngkastene ikke berøres av evalueringskategoriene i det hele tatt, dvs at man kan få terningkast på bildene sine uavhengig av hvilken evalueringskategori man er i, men at man har mulighet (som på gamle Digit) for å under opplasting av bildet å velge en hake hvor det står "Jeg ønsker ikke terningkast på dette bildet". Samtidig ser jeg for meg løsningen over at man i profilen sin velger hvilken evalueringskategori man er i, MEN at man får opp disse tre kategoriene (med den forhåndsvalgte som aktiv) og kan velge en annen for det bildet du holder på å lastet opp. Nettopp fordi man innimellom laster opp et bilde av helt andre grunner enn at man ønsker den typen evaluering man normalt øsnker.

Lenke til kommentar

Og forøvrig tror jeg enkelte legger alt for mye i hvor på poengene man plasserer seg. For at det skal være noe reelt tilbakemeldingssystem er det foreløpig for mange "koseklovner" til at det er noe fasit. Derfor etterlyses muligheten for å slå av terningkast for bildet under opplasting slik at de som evt saboterer pga terningkastene mister grunnen til dette. Samtidig får de som sover dårlig om natten på bakgrunn av terninger en mulighet til å få seg en god natts søvn. "Koseklovnene" vil trolig fortsette å varme hverandre på ryggen, men i og med at terningene er anonyme så har det lite for seg og det tror jeg de vil innse i løpet av kort tid.

 

Det er jo de relle kommentarene og forslagene til bildet og ordene der som betyr noe. Det er iu hvertfall de jeg lærer av. Jeg hadde selvsagt også lært noe dersom en under et bilde hadde skrevet "jeg ga deg nå en ener fordi jeg synes: .........." , men det er lite av denne typen til tross for at det ser ut til at folk gladelig forteller om de ga et bilde toppscore . Jeg tror det er alt for mange som får sove dårlig om de skulle råke ut for en 2er. Samtidig kan jeg berolige de som har klart å spre karakterene for mitt siste bilde (krokofanten) stort sett over hele skalaen med terningene ikke trenger bekymre seg for at de har tatt fra meg nattesøvnen verken i natt eller resten av uken. Jeg ser det som naturlig at forskjellige mennesker har forskjellig oppfatning av et bilde. Både når det gjelder innhold og det tekniske. Jeg tror imidlertid det er noen som har prolemer med å innse dette og er nære på å måtte ta seg en beroligende etter et møte med terningens nedre halvdel....

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Og angående regler på terningkastene så tror jeg ikke vi trenger annet enn den "anbefalingen" eller oversikten som finnes på kriteriene for å gi de forskjellige karakterene selv om jeg ville omdefinert ordlyden en del på de. Men likevel tror jeg ordlyden skal kunne stå - terningkastene er jo noe helt annet enn en evaluering. En evaluering gir tilbakemeldinger på innhold og teknisk eller en av disse som regel. Jeg kan f.eks like et bilde godt selv om det skorter noe på det tekniske. Eksempelvis dersom bildet frittsåtende formidler en situasjon eller historie eller sin egen lille fortelling på en god måte. Derfor er jeg tillhenger av todelingen med både terningkast og ren evaluering (delt i kategorier). Så kan de som ønsker være gode venner dele ut de tre øverste til de som ikke vet at det er du som har gitt de høy score. Og så kan vi som ønsker det benytte hele skalaen, men jeg vil gjerne beholde retten jeg har til innimellom poengtere nyttigheten av å benytte hele skalaen. For meg er det minst like saboterende å kun benytte de tre øverste som de to nederste.

 

Derfor vil jeg ikke innføre andre regler enn at admin lager seg en spørring mot databasen som evt avslører de som utelukkende bruker kun de to i den ene eller andre enden av skalaen. For meg er det like mye sabotasjo mot syste4met og ønsket bak terningen uavhengig av hvilken ende man misbruker og slik jeg ser det trenger man ikke andre regler eller føringer enn de som er. Dersom noen skulle poppe opp på spørringen er det ikke værre enn å genere en automelding til de som forklarer at de er avslørt på å sabotere systemet og at dersom det fortsetter så vil de kunne miste rettighetene på nettstedet. Husk at et slik nettsted ikke er en rettighet man har til å bruke fritt. Det er et sted man får lov til å utfolde seg så lenge man følger normal kotyme og evt spesielle spilleregler.

 

Hvis vi oppretter gruppe 1 og to, synes jeg det blir veldig artig å se hvor mange som blir i de forskjellige gruppene. Det som ville være veldig positivt med deling er at jeg vet om mange som har lyst å være med i den såkalte kose gruppa" altså gruppe 2, jeg har derfor tro på en god del nye medlemmer hvis vi gjør det slik. ;)

 

Det er masse fine nettsteder å kose seg på forøvrig. Flickr er et av dem... Det har heller ikke noe med "elitegruppe" og "kosegruppe" å gjøre, i mine øyne er det i hvor stor grad man øsnker å utvilke seg vi bør skille på her, det er tross alt et sted for bildekritikk

 

 

 

 

 

Puh! Nå tror jeg heller jeg tar og redigerer dagens bilder....

 

 

(Beklager flere innlegg på rad, jeg er vant til de foraene jeg selv administrerer hvor påfølgende innlegg fra samme bruker innenfor et par timer automatisk slåes sammen til ett...)

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Og forøvrig tror jeg enkelte legger alt for mye i hvor på poengene man plasserer seg. For at det skal være noe reelt tilbakemeldingssystem er det foreløpig for mange "koseklovner" til at det er noe fasit. Derfor etterlyses muligheten for å slå av terningkast for bildet under opplasting slik at de som evt saboterer pga terningkastene mister grunnen til dette. Samtidig får de som sover dårlig om natten på bakgrunn av terninger en mulighet til å få seg en god natts søvn. "Koseklovnene" vil trolig fortsette å varme hverandre på ryggen, men i og med at terningene er anonyme så har det lite for seg og det tror jeg de vil innse i løpet av kort tid.

 

Det er jo de relle kommentarene og forslagene til bildet og ordene der som betyr noe. Det er iu hvertfall de jeg lærer av. Jeg hadde selvsagt også lært noe dersom en under et bilde hadde skrevet "jeg ga deg nå en ener fordi jeg synes: .........." , men det er lite av denne typen til tross for at det ser ut til at folk gladelig forteller om de ga et bilde toppscore . Jeg tror det er alt for mange som får sove dårlig om de skulle råke ut for en 2er. Samtidig kan jeg berolige de som har klart å spre karakterene for mitt siste bilde (krokofanten) stort sett over hele skalaen med terningene ikke trenger bekymre seg for at de har tatt fra meg nattesøvnen verken i natt eller resten av uken. Jeg ser det som naturlig at forskjellige mennesker har forskjellig oppfatning av et bilde. Både når det gjelder innhold og det tekniske. Jeg tror imidlertid det er noen som har prolemer med å innse dette og er nære på å måtte ta seg en beroligende etter et møte med terningens nedre halvdel....

Her var det utroelig mye kose vis vas du klarte å utbroddere til de grader, helt tydelig ung på digit og altfor lite ballast fra tidligere år til at jeg gidder å diskutere nærmere med deg om dette. Kan bar si at du har skotte langt over mål og totalt misforstått hele diskusjon. Jeg har ikke sett at det er noen som har problemer med nattesøvnen.

Og hadde en framtidig diskusjon om hvordan det bør være på digit tatt fra meg nattesøvnen så

hadde jeg helt sikkert latt den være. Du skal ha at jeg synes at du er skikkelig morsom. ;)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke et knyst av denne diskusjonen.

Er det terningkast og karakterer, om personer, produkter eller skole det dreier seg om?

 

EDIT: Jeg prøver meg likevel.

Min mening om hvordan en burde vurdere skalaen:

 

6 - Fantastisk

5 - Veldig bra

4 - Bra

3 - Ok

2 - Dårlig

1 - Møkk

0 - Ubrukelig (ja 0 burde egentlig tas med)

Endret av Grønås
Lenke til kommentar

Har dere tenkt over muligheten av at det ikke er noen som saboterer, men bare har misforstått litt - og faktisk har en terning de triller for karakter? Hehe.

 

Foreslår at vi rett og slett venter til evalueringskodene og reservasjonsretten mot karakter kommer jeg - så tenker jeg det blir bra. Dere som er så opptatt av konkurranse og karakterer kan fortsette med å være det, så kan vi andre heller prøve å være opptatt av bilder.

Lenke til kommentar

Har dere tenkt over muligheten av at det ikke er noen som saboterer, men bare har misforstått litt - og faktisk har en terning de triller for karakter? Hehe.

 

Foreslår at vi rett og slett venter til evalueringskodene og reservasjonsretten mot karakter kommer jeg - så tenker jeg det blir bra. Dere som er så opptatt av konkurranse og karakterer kan fortsette med å være det, så kan vi andre heller prøve å være opptatt av bilder.

He, he!

Kombinert er også en øvelse for de med større kapasitet! Forøvrig enig i at det går an å avvente videre utvikling uten selv å delta i den! Tror jeg tar et rolig "treningsopphold" på et annet "nett"sted i mellomtiden.... Natta!!!

Og i morgen (senere idag) er det jo temadag, by the way! :thumbs:

Lenke til kommentar

Her var det utroelig mye kose vis vas du klarte å utbroddere til de grader, helt tydelig ung på digit og altfor lite ballast fra tidligere år til at jeg gidder å diskutere nærmere med deg om dette. Kan bar si at du har skotte langt over mål og totalt misforstått hele diskusjon. Jeg har ikke sett at det er noen som har problemer med nattesøvnen.

Og hadde en framtidig diskusjon om hvordan det bør være på digit tatt fra meg nattesøvnen så

hadde jeg helt sikkert latt den være. Du skal ha at jeg synes at du er skikkelig morsom. ;)

 

Beklager at jeg ikke har lagt ut bilder på Digit siden lengre tilbake enn januar 2007. Føler likevel jeg som deltaker på sidene har rett til å uttale meg. Når har vi muligheten til selv å få være med å utforme sidene og påvirke å få sidene i den retning vi selv øsnker og beklager om noen som faktisk ønsker utvikle seg fremfor å være en venneklubb på nett tårkker deg på tærne underveis.

 

Nå kan jeg ikke se at du har bidratt med så veldig mye annet enn å lkegg ut bilder selv og skrive "Flott" under andres så jeg føler derfor at jeg som forsøker gi noen konstruktive tilbakemeldinger på andres bilder og også graver opp og linker info andre etterlyser i eksempelvis forumet og også i bildekommentarer har vel så mye å fare med i utforingen av nettstedet som deg.

 

Jeg har vel heller aldri lagt skjul på at jeg gjerne bruker humor som et virkemiddel både i diskusjoner og andre steder og synes at det er hyggelig at du får med deg noe av dette innimellom.

 

Bruk av nattesøvnen er vel satt på spissen, ja, men det er påfallende hvilke "leir" man tilhører hver gang det ropes om at noen kanskje ufortjent har fått en 2er for mye...

 

 

 

Så måtte vi skryte litt.....

 

Ettersom det ikke er spesielt god kotyme å slenge en rekke innlegg på rad nedover og det ikke foreligger noen enkel måte for selv å slette innlegg her syntes jeg en unnskyldning med forklaring var på sin plass.

 

Med din tolkningsevne (og trolig manglende kjennskap til kotyme på nett) tolket du selvsagt dette feil og følte det såpass påtakelig at du valgte bruke et helt innlegg på å kommentere kun det.... Flott!

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar

Det er jo der den store misforståelsen ligger. Eller er det frykten for å få sine bilder sammenlignet med andres, kanskje?

 

 

Selv om VI kanskje er mer opptatt av bildene, Erik så er det ikke umulig at det er det som plager "koseavdelingen". At de liksom havner lengre ned på lista om de får noen enere og toere. Det må jo være en grunn til at de plages så grusomt av å skulle få en "urettmessig" lav karakter... OG det er kankje derfor de helst vil være i en kategori hvor ingen skal pirke på bildene deres. Fordi de er så sikre på at snittbildene deres er såpass gode at de ikke har noe å lære? For oss som har innsett at vi ikke er kanonfotografer så er det kanskje mer interessant å påvirke sidene i retning av at vi kan lære mer....

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk er forskjellige. Folk har veldig forskjellig motiv og utgangspunkt for å reagere på karaktersettingene, og folk har veldig forskjellig motiv for å ønske / ikke ønske kritikk.

 

At man ikke ønsker kritikk trenger ikke bety at man tror man allerde tar praktisk talt perfekte bilder. Det trenger ikke bety at man ikke ønsker å utvikle seg som fotograf. Det betyr at man ikke ønsker kritikk på bildene man legger ut her.

Lenke til kommentar

H

 

Dere som er så opptatt av konkurranse og karakterer kan fortsette med å være det, så kan vi andre heller prøve å være opptatt av bilder.

 

Det er jo der den store misforståelsen ligger. Eller er det frykten for å få sine bilder sammenlignet med andres, kanskje?

 

Litt spissformulert ble jeg vel her :) - men jeg er litt overrasket over enkeltes fokus på konkurranse og som du selv sier her, sammenligning med andres bilder. Jeg synes selvsagt også det er hyggelig at andre liker bildene jeg tar, men det er ikke derfor jeg tar bilder. Skal karakterer ha noe for seg må de brukes riktig og uhildet, og det tror jeg rett og slett aldri vil skje. Og nok en gang, jeg tror begge "leire" godt kan leve sammen, jeg ser frem til de siste tingene kommer på plass.

Lenke til kommentar

.

 

At man ikke ønsker kritikk trenger ikke bety at man tror man allerde tar praktisk talt perfekte bilder. Det trenger ikke bety at man ikke ønsker å utvikle seg som fotograf. Det betyr at man ikke ønsker kritikk på bildene man legger ut her.

 

 

Det er i grunn ok, og også bakgrunnen for at man ønsker en evalueringskategori for dette. For meg er det imidlertid rimelig uforståelig at når man legger inn bilde på en bildekritikk ikke ønsker kritikk. Regner med at flere forstår den logiske bristen her. Dette er ICKE en bildedelingstjeneste, men en bildekritikk. Så vidt jeg har forstått har ikke Digit noe mål om å bli noe Flickr, Photobucket eller lignende og det er derfor lite fattbart at enkelte medlemmer velger å bruker tjenesten som dette.

 

Imidlertid har jeg forståelse for at man kan legge ut enkeltbilder man ikke ønsker utdypende kritikk på og at man derfor kan legge disse i en kategori hvor man ikke får utdypende tilbakemeldinger.

 

Nå ser heller ikke jeg for meg at alle bilder i "Fyr løs-kategorien" vil få spesielt mye mer omfattende evalueringer enn normalt, i hvertfall innledningsvis, men håpet er jo at vi kan få til dette etterhvert. Slik at vi får et fint sted for de som ønsker få kritikk på bildene sine og ønsker utvikle fotograferingen sin videre. Innen foto blir man, som i en rekke andre felt, neppe noengang utlært, så å ha et sted å stadig lære mer er suverent.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...