Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Jeg syns det er greit med å reservere seg mot karaktergivning. Det bør imidlertid kunne gjøres på et generelt nivå, dvs sette det som en parameter i profilen. Ønsker man ikke, så ønsker man ikke. Samtidig mener jeg at de som reserverer seg, heller ikke bør ha mulighet til å sette karakterer selv. Er man mot, så er man mot.

Akkurat det er jeg enig i.

 

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har gjort annet enn å skumme igjennom endel innlegg her, men jeg fått med meg noe, og nyeste oppdatering på utviklingsfronten er følgende: gjennomsnittskarakter vises kun for eier, i tillegg vises fordelingen av karakterer for eier. Hva synes dere om dette?

Fordelingen av karakterer var et nyttig tillegg; men det er vel ikke nødvendig å vise de karakterene det er 0 av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hatt så mye tid til dette forumet i sommer, men forhåpentligvis endrer det seg til høsten. Den lille tiden jeg har brukt har blitt blant annet blitt brukt til å kikke på bildekritikken. Jeg har ofte sittet å tenkt gjennom hva jeg har lyst å si om diverse bilder, men jeg har ikke postet mine tanker. Ser at slik det fungerer i dag så hadde jeg raskt blitt upopulær og folk hadde angrepet min kritikk istedenfor å komme med egne tanker rundt bilde.

 

Slik bildekritikken fungerer i dag så virker det mer som en plass for folk som ønsker vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Etterpå slenger man resultatet ut og får kommentarer som ”Det var pent….” og svarer høflig ”Tusen takk…”. Med andre ord en sosial tumleplass for en kjerne som etter hvert kjenne hverandre igjen og roser hverandres bilder. Det er ikke bildekritikk i mine øyne.

På toppen så ender det opp som en popularitetskonkurranse når man presenterer bilder i henhold til karakter, visninger, osv. Slikt hører hjemme en plass hvor man presenterer bilder man er fornøyd med, ikke en plass hvor man legger ut bilder for å få innpill på hva som kunne blitt gjort annerledes.

Om man gir karakterer eller terningkast for så å presentere dem på den ene eller andre måten, kommer til å hjelpe like mye som å pisse i havet for å bekjempe global oppvarming.

 

PS! Nå skal det sis at det er en del som driver kommenterer bildene skikkelig med positivt og negativ kritikk som begrunnes, men de forsvinner i mengden.

Lenke til kommentar

Skal digit være et rent galleri eller bildevisningsside. Som delvis pekt på over her, så er det et poeng at digit tar stilling til hva slags nettside det skal være. Jeg ser en kjempeutfordring i at akam og digit har samme eier, mtp hva som er intensjonen med nettstedet. Jeg savner ikke flere nettsteder med tester og stæsj. Men jeg kan savne et nettsted med mere fokus på bilder. Altså artikler om fotografering, tips og råd, hvordan gjøre hva, kokebokoppskrifter, kjendisfotografen forteller om sin hverdag hvordan tolke et bilde, opplæring i å se,mm

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt så mye tid til dette forumet i sommer, men forhåpentligvis endrer det seg til høsten. Den lille tiden jeg har brukt har blitt blant annet blitt brukt til å kikke på bildekritikken. Jeg har ofte sittet å tenkt gjennom hva jeg har lyst å si om diverse bilder, men jeg har ikke postet mine tanker. Ser at slik det fungerer i dag så hadde jeg raskt blitt upopulær og folk hadde angrepet min kritikk istedenfor å komme med egne tanker rundt bilde.

 

Slik bildekritikken fungerer i dag så virker det mer som en plass for folk som ønsker vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS. Etterpå slenger man resultatet ut og får kommentarer som "Det var pent…." og svarer høflig "Tusen takk…". Med andre ord en sosial tumleplass for en kjerne som etter hvert kjenne hverandre igjen og roser hverandres bilder. Det er ikke bildekritikk i mine øyne.

På toppen så ender det opp som en popularitetskonkurranse når man presenterer bilder i henhold til karakter, visninger, osv. Slikt hører hjemme en plass hvor man presenterer bilder man er fornøyd med, ikke en plass hvor man legger ut bilder for å få innpill på hva som kunne blitt gjort annerledes.

Om man gir karakterer eller terningkast for så å presentere dem på den ene eller andre måten, kommer til å hjelpe like mye som å pisse i havet for å bekjempe global oppvarming.

 

PS! Nå skal det sis at det er en del som driver kommenterer bildene skikkelig med positivt og negativ kritikk som begrunnes, men de forsvinner i mengden.

 

Skjønner nok ikke helt problemet ditt her! :hmm:

Det er jo helt opptil deg deg for hvordan du vil ha det. Du kan gjøre det akkurat slik som du beskriver du ønsker at det skal være.

Å se bort fra alt det der med sosial tumleplass er jo enkelt!

Tror nok dersom en snevrer inn hvordan dette nettstedet fungerer, ja da fåre en noe lignende som foto.no, greit nok det, men da blir det fort kjedelig og uten noen som helst verdi for andre enn en snever gruppe.

Men leser med interesse alle gode forslag til forbedringer som også samtidig ivaretar mangfoldet her inne.... :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Fordelingen av karakterer var et nyttig tillegg; men det er vel ikke nødvendig å vise de karakterene det er 0 av?

 

Forsåvidt ikke, skal se på det.

Smart å legge en link som forklarer beregningen til totalscoren bak poengsummen!!!! :thumbup:

Tror nok det er en del som ikke er/har vært klar over dette. :whistle:

Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

 

Mitt forslag til løsning er enkelt, del det opp i to. Et område slik som det er i dag og en for seriøs bildekritikk. Den sosiale tumleplassen kan være slik som bildekritikken er i dag, mens den seriøse delen bør bli strengere. Hvis jeg legger ut bilder på bildekritikk så ønsker jeg ikke å få høre at bilde er pent eller ikke. Jeg ønsker en diskusjon rundt hva som fungerer og ikke fungerer, samt hvorfor betrakteren mener noe fungerer og ikke fungerer. Før i tråden her så henvises det til foto.no sin bildekritikk, jeg synes heller ikke den fungerer. Hvis man ser på alle bildene der som er lagt ut det siste døgnet i den strengeste kategorien samtidig som man ser på hvor mange kommentarer det er, ser man at det fungerer dårlig.

 

Hvordan man får til en bildekritikk med få bilder og livlig diskusjon rundt dem istedenfor mange bilder og få seriøse kommentarer, er en utfordring. Det finnes flere alternative løsninger, men jeg ser at en del kan være vanskelig å få til rent teknisk, men jeg kan komme med noen eksempler på regler for den seriøse delen.

- Det er ikke mulig å gi karakter uten å kommentere bilde.

- Kommentarer skal innholde begrunnet positive og negative kritikk.

- Brukere som legger ut bilder samtidig som de ikke bidrar selv, blir moderert og fratatt retten til å publisere bilder i den delen.

- Opplastingsgrense på et bilde i uka.

En helt annen variant er å plukke ut et eller to bilder til dagen som vi alle kan kommentere og diskutere. Jeg synes det er viktig å huske at målet med bildekritikk er å lære. Det oppnås best ved å høre hva andre mener om et bilde og hva man selv ville gjort annerledes. Om det er meg eller noen andre som har tatt bilde er i mine øyne underordnet.

Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

 

Mitt forslag til løsning er enkelt, del det opp i to. Et område slik som det er i dag og en for seriøs bildekritikk. Den sosiale tumleplassen kan være slik som bildekritikken er i dag, mens den seriøse delen bør bli strengere. Hvis jeg legger ut bilder på bildekritikk så ønsker jeg ikke å få høre at bilde er pent eller ikke. Jeg ønsker en diskusjon rundt hva som fungerer og ikke fungerer, samt hvorfor betrakteren mener noe fungerer og ikke fungerer. Før i tråden her så henvises det til foto.no sin bildekritikk, jeg synes heller ikke den fungerer. Hvis man ser på alle bildene der som er lagt ut det siste døgnet i den strengeste kategorien samtidig som man ser på hvor mange kommentarer det er, ser man at det fungerer dårlig.

 

Hvordan man får til en bildekritikk med få bilder og livlig diskusjon rundt dem istedenfor mange bilder og få seriøse kommentarer, er en utfordring. Det finnes flere alternative løsninger, men jeg ser at en del kan være vanskelig å få til rent teknisk, men jeg kan komme med noen eksempler på regler for den seriøse delen.

- Det er ikke mulig å gi karakter uten å kommentere bilde.

- Kommentarer skal innholde begrunnet positive og negative kritikk.

- Brukere som legger ut bilder samtidig som de ikke bidrar selv, blir moderert og fratatt retten til å publisere bilder i den delen.

- Opplastingsgrense på et bilde i uka.

En helt annen variant er å plukke ut et eller to bilder til dagen som vi alle kan kommentere og diskutere. Jeg synes det er viktig å huske at målet med bildekritikk er å lære. Det oppnås best ved å høre hva andre mener om et bilde og hva man selv ville gjort annerledes. Om det er meg eller noen andre som har tatt bilde er i mine øyne underordnet.

 

 

Et ypperig forslag, men hvorfor skulle det fungere her, når det ikke fungerer på foto.no?

 

Så vidt jeg har fått med meg er det startet en tråd på Akam for "Ærlige tilbakemeldinger". Fungerer den, og om svaret er ja, kan du ikke bruke den?

 

En annen ting, er at hele medlemsmassen må muligens byttes ut om det skal tilfredstille dine behov, ref:

Slik bildekritikken fungerer i dag så virker det mer som en plass for folk som ønsker vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS.

Lenke til kommentar

De to mest populære trådene på akam er rene sosiale tråder. Det er chattetråden der brukerne snakker om alt mulig rart, og det er galleritrådene for hver måned. Ut fra det så tror jeg at også Akambrukerne stort sett er ute etter et sosialt nettsted. Akam har også en bildekritikk-del. Den har stort sett vært død i lengre tid, til tross for at det flere ganger har kommet frem diskusjoner om hvordan det bør være, og hvilke bilder som bør legges ut. Alle er enige, men ingen gjør noe med det. Det er enkelt å sitte på sidelinjen og kritisere andres måte å gjøre ting på. Om alle de som opp gjennom tiden har diskutert dette og har kommet med "løsningen" hadde prøvd å bruke kritikken aktivt ville ting kanskje sett annerledes ut. Men det gjør ikke det, det er like dødt som det har vært, kommentarene er like som de alltid har vært. Grunnen aner jeg ikke, men jeg tror nok at det ikke er like enkelt å sitte der med et bilde foran seg som skal kritiseres som det er å sitte å lage teorier for hvordan hvilket som helst bilde bør kritiseres.

 

Om den nevnte nye tråden om "Ærlig kritikk" som nevnes nå, så er den helt ny. Der er det også en diskusjonstråd om temaet, og det er flere brukere som ønsker den velkommen. La oss gi dem tid til å følge opp den tråden før vi bedømmer om den fungerer eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Om den nevnte nye tråden om "Ærlig kritikk" som nevnes nå, så er den helt ny. Der er det også en diskusjonstråd om temaet, og det er flere brukere som ønsker den velkommen. La oss gi dem tid til å følge opp den tråden før vi bedømmer om den fungerer eller ikke.

 

Ja, jeg hadde ingen grunn til å mene at den ikke fungerer, jeg visste rett og slett ikke for jeg har ikke fulgt med.

 

Bra innlegg :)

Lenke til kommentar

Ønske om et forum for dypere analyse og kritikk av bilder er nok noe som står høyt på ønskelista til flere av oss som er aktive på Digit.

 

MEN - og det er et stort men!

Jeg kan allerede se for meg at et slikt forum også ganske snart ville bli slitt i stykker av folk med ulike oppfattninger.

For hva skal mann bedømme bildet ut ifra?

 

Det er noen som mener at det perfekte bilde skal komme mest mulig ubehandlet rett fra brukka.

Så har vi slike som meg som mener at et bilde som er blitt godt behandlet og redigert i PS er det beste.

Så har vi HDR folka og til slutt har vi de som liker å drive med montasjer og lim og klipp. Ja og det finnes selvsagt enda flere "undergrupper"

 

Det er f.e.k. veldig vanskelig å bedømme et HDR bilde, hvis du i utgangspunktet ikke liker HDR bilder.

Det blir som å be en som ikke kan fordra Jazz, opm å anmelde ei jazz plate.

 

Så skal vi da ha en gruppe for hver av disse kategoriene

  • Liker 2
Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

Jeg kan svare for egen del.

 

En deling er nok er løsning. Men slik det er på foto.no, så er galleriet og kritikken adskilt. Det er en ulempe. Så jeg tror alle bildene må vises på et sted.

 

Evalueringskoder er nevnt, jeg tror de er et godt utgangspunkt for å differensiere hva vi ønsker å gjøre her. Den bør være todelt:

 

1. Kommentarnivå: "Koseprat", "Mild kritikk", "Dønn ærlig kritikk"

2. Karakterer: "Ingen karakterer", "Karakterer", "Kun karakterer med kommentar"

 

Jeg har ikke problemer med at folk som selv ikke vil ha karakter, kan gi karakterer til andre. Jeg tror ikke de vil gjøre det uansett, og dermed er det ikke behov for en sperre. Personlig er jeg usikker på om jeg vil ha karakterer selv, men jeg har ikke problemer med å gi karakterer til de som ønsker det istedet for kommentarer som "flott".

 

Jeg har (som tidligere nevnt) blitt mer og mer overbevist om at karakter ikke skal brukes til popularitets-målinger. Så poengberegningen bør skrinlegges. Enkelt og greit. Skal vi ha en form for populæritetsmåling, bør vi bruke rykteknappen som vi allerede har.

Lenke til kommentar

:)

Og dette jeg siteres på her, syns jeg vel også bør respekteres? Jeg er nok fjernt fra et konkurransemenneske generelt, så det ligger kanskje mest slik fatt, vil jeg tro. Menneskelige kvaliteter, evner eller talenter er noe jeg har andre oppfatninger av kan styrkes, stimuleres eller heves for å si det sånn.

Jeg er enig at ditt syn skal respekteres, og du er ikke alene om ha det synet.

 

Jeg kunne gått videre og begrunnet mine synspunkter mer enn jeg har gjort i tråden, men jeg har valgt å ønske forumet lykke til og det mener jeg oppriktig. At jeg som en enkeltperson har valgt å trekke meg av grunner som er nevnt, syns jeg bør være greit. Her er det meste av ting på plass som et flertall syns om, og da mener jeg det bør være bedre å se framover og å styrke de funksjoner som de fleste er opptatt av at skal og bør forbedres.

 

Vennlig hilsen May-Brith :)

Det er leit at du velger å trekke deg; er det noe håp om du kommer tilbake hvis du kan velge å ikke få karakterer?

 

Syns du har utvist mange fornuftige tanker og klokskap i denne tråden, tomsi42. At du også bryr deg om jeg eventuelt vil være med dersom jeg kan "velge ut" karakterer, gleder meg faktisk. Foreløpig tror jeg ikke jeg kan svare deg, ikke på annen måte enn at jeg vil følge med en tid framover - sånn litt fra sidelinja vel og merke - tror forumet går seg til og at det blir bra for de aller fleste. Som antydet, veldig koselig av deg dette - tusen takk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke problemet med å gi karakterer. Det er noe av grunnen til at jeg har kommet tilbake etter en tid fra.

Hvis jeg gir ett bilde karakter 1 og begrunner hvorfor er det min mening.

Gir jeg 4 eller 5 så er det også min mening også. Det er det jeg syntes om bilde, kan det bestrides da? Min mening? Skjønner ikke problemet.

 

Noe som ikke er så bra på nye Digit er forumet, ikke lett å finne frem her :hmm:

Problemet slik jeg forstår det er at en eller annen driver å gir 1'ere til bilder uten å begrunne det. Personlig driter jeg egentlig i karakterer, gir ingen karakterer selv fordi jeg ikke har det i meg. Jeg er "liker" eller "liker ikke".

Jeg er ikke noe "liker nesten", "liker litt" eller "liker noe".

 

Det jeg syns er dumt er at jeg har inntrykk av at enkelte forlater forumet pga karaktersettingen. Ref. første post.

...

Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

...

 

Og dette jeg siteres på her, syns jeg vel også bør respekteres? Jeg er nok fjernt fra et konkurransemenneske generelt, så det ligger kanskje mest slik fatt, vil jeg tro. Menneskelige kvaliteter, evner eller talenter er noe jeg har andre oppfatninger av kan styrkes, stimuleres eller heves for å si det sånn.

 

Jeg kunne gått videre og begrunnet mine synspunkter mer enn jeg har gjort i tråden, men jeg har valgt å ønske forumet lykke til og det mener jeg oppriktig. At jeg som en enkeltperson har valgt å trekke meg av grunner som er nevnt, syns jeg bør være greit. Her er det meste av ting på plass som et flertall syns om, og da mener jeg det bør være bedre å se framover og å styrke de funksjoner som de fleste er opptatt av at skal og bør forbedres.

 

Vennlig hilsen May-Brith :)

Er ikke sikker, men jeg tror du misforstår meg. Jeg syns ikke DU er dum som trekker deg, jeg syns det er dumt at noen trekker seg. Altså .. noen trekker seg ut. Og det er dumt at noen gjør det. For det burde vært plass til alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes egentlig det er litt virkelighetsfjernt å tro at man skal få til et galleri med i dybden klare velbegrunnede kritikker og evalueringer. Da bør man oppnevne noen eksperter som kan uttale seg for at det skulle få noen tyngde. Og hvorfor skulle de gidde å bruke tid på det. Tror ikke man kommer ifra det faktum at dette er nærmere en sosial tumleplass for hobbyfotografer, enn det er et fagforum for folk med god nok kompetanse. Man må få beina på bakken her.

 

Igjen så vil jeg si at dersom man legger opp til for mange regler så vil det sakte dø ut. Gjør det enkelt så vil det fungere. En karakter pluss muligheter for å kommentere bør være nok. Det bør ikke være anonymt, verken bildeutlegger eller karaktergiver. Da mister folk interessen. Jeg stemmer fortsatt for 1-3 karaktersystem.

 

 

Dette er foreløpig mitt utkast til regler;

 

1 Kun et galleri og ingen reservasjon mot kritikk

 

2) Du oppnår poeng når noen evaluerer bildet ditt. Poengene summeres. Jeg foretrekker det ved et 3 nivåkaraktersystem. Det gir også minst støy ved uenighet.

 

3) Du oppnår poeng ved at andre gir score på din evaluering/karaktergivning. En slags "liker / liker ikke" funksjon. Når andre klikker "liker" på din evaluering så får du 1 poeng. For at du skal få "liker evaluering av andre poeng" må du ha skrevet en kommentar på minst 10 ord.

 

4) Før du kan legge ut et bilde må du ha gjort 2 evaluering på andres bilder.

 

5) Dersom problemer. Alle skal oppføre seg skikkelig, respektere andre og være interessert i å forstå andre, og å lære. Brukerene skal alltid vende den andre kinnet til, og akseptere at andre kan synes at bildet ditt ikke er så bra. Stygt snakk medfører umiddelbar utestengelse. 3 adminbruker vil her være suveren dommer og bøddel i alle situasjoner.

Lenke til kommentar

Dette er foreløpig mitt utkast til regler;

Jeg er ikke sikker på om det er færre regler du kommer med her; tror heller det bare er at annet sett med regler.

 

#1: Vil miste mange av de som er på digit i dag. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

#23/4: Høres komplisert ut å få til. Kommer til å føre til at vi mister resten av de som er på digit i dag; muligens med unntak av en eller to. Vil det komme nok nye inn i stedet?

 

#35: Denne er jeg enig i.

 

edit: ser at jeg har bommet på nummereringen.

 

#2 har jeg ingen sterke meninger om.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

bareanton: Har du noen forslag til forbedring?

 

Mitt forslag til løsning er enkelt, del det opp i to. Et område slik som det er i dag og en for seriøs bildekritikk. Den sosiale tumleplassen kan være slik som bildekritikken er i dag, mens den seriøse delen bør bli strengere. Hvis jeg legger ut bilder på bildekritikk så ønsker jeg ikke å få høre at bilde er pent eller ikke. Jeg ønsker en diskusjon rundt hva som fungerer og ikke fungerer, samt hvorfor betrakteren mener noe fungerer og ikke fungerer. Før i tråden her så henvises det til foto.no sin bildekritikk, jeg synes heller ikke den fungerer. Hvis man ser på alle bildene der som er lagt ut det siste døgnet i den strengeste kategorien samtidig som man ser på hvor mange kommentarer det er, ser man at det fungerer dårlig.

 

Hvordan man får til en bildekritikk med få bilder og livlig diskusjon rundt dem istedenfor mange bilder og få seriøse kommentarer, er en utfordring. Det finnes flere alternative løsninger, men jeg ser at en del kan være vanskelig å få til rent teknisk, men jeg kan komme med noen eksempler på regler for den seriøse delen.

- Det er ikke mulig å gi karakter uten å kommentere bilde.

- Kommentarer skal innholde begrunnet positive og negative kritikk.

- Brukere som legger ut bilder samtidig som de ikke bidrar selv, blir moderert og fratatt retten til å publisere bilder i den delen.

- Opplastingsgrense på et bilde i uka.

En helt annen variant er å plukke ut et eller to bilder til dagen som vi alle kan kommentere og diskutere. Jeg synes det er viktig å huske at målet med bildekritikk er å lære. Det oppnås best ved å høre hva andre mener om et bilde og hva man selv ville gjort annerledes. Om det er meg eller noen andre som har tatt bilde er i mine øyne underordnet.

 

 

Et ypperig forslag, men hvorfor skulle det fungere her, når det ikke fungerer på foto.no?

 

Så vidt jeg har fått med meg er det startet en tråd på Akam for "Ærlige tilbakemeldinger". Fungerer den, og om svaret er ja, kan du ikke bruke den?

 

En annen ting, er at hele medlemsmassen må muligens byttes ut om det skal tilfredstille dine behov, ref:

Slik bildekritikken fungerer i dag så virker det mer som en plass for folk som ønsker vise frem at de kan klikke en eller flere ganger på utløserknappen for så å fikle en stund med resultatet en stund i PS.

Her synes jeg at du er unødvendig arrogant på slutten, men er selvfølgelig enig hvis du mente deg selv og i samme slengen. ;)

 

De to mest populære trådene på akam er rene sosiale tråder. Det er chattetråden der brukerne snakker om alt mulig rart, og det er galleritrådene for hver måned. Ut fra det så tror jeg at også Akambrukerne stort sett er ute etter et sosialt nettsted. Akam har også en bildekritikk-del. Den har stort sett vært død i lengre tid, til tross for at det flere ganger har kommet frem diskusjoner om hvordan det bør være, og hvilke bilder som bør legges ut. Alle er enige, men ingen gjør noe med det. Det er enkelt å sitte på sidelinjen og kritisere andres måte å gjøre ting på. Om alle de som opp gjennom tiden har diskutert dette og har kommet med "løsningen" hadde prøvd å bruke kritikken aktivt ville ting kanskje sett annerledes ut. Men det gjør ikke det, det er like dødt som det har vært, kommentarene er like som de alltid har vært. Grunnen aner jeg ikke, men jeg tror nok at det ikke er like enkelt å sitte der med et bilde foran seg som skal kritiseres som det er å sitte å lage teorier for hvordan hvilket som helst bilde bør kritiseres.

 

Om den nevnte nye tråden om "Ærlig kritikk" som nevnes nå, så er den helt ny. Der er det også en diskusjonstråd om temaet, og det er flere brukere som ønsker den velkommen. La oss gi dem tid til å følge opp den tråden før vi bedømmer om den fungerer eller ikke.

Akam hva er det???

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...