Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent.

 

Interessant forslag :) Jeg tenker da en av to ting:

 

1.) En liten notis som følger karakteren (ikke en kommentar) på maks 200 tegn eller noe? Denne notisen er kun tilgjengelig for opplasteren av bildet, men er påkrevd ved avstemming.

 

2.) Obligatorisk offentlig kommentar ved avstemming.

 

Jeg er mer for nr 1 enn nr 2 her, men er litt skeptisk på at obligatorisk "notis" ved stemming kan føles litt masete for andre?

 

Jeg syns nr 1 er et godt forslag. Med erfaring fra gamle Digit, mener jeg bestemt at poenggivningen (og notisen selvfølgelig) fortsatt må være anonym. Noe annet vil få diskusjonene som hittil har vært til å blekne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener at når man reserverer seg, så skal man heller ikke få stemme på andre.

 

Jeg er usikker på om jeg kommer til å gi terningkast til de som ønsker det, men jeg kommer til å la folk bruke terning på mine bilder

 

Om et par tre stadig gir mine bilder 1 så er det helt uproblematisk for meg. At de eventuelt selv ikke vil ha terningkast forandrer ikke på det.

 

I det hele tatt er jeg lite redd for missbruk.

 

Det er to ting jeg synes er veldig viktig med terningene:

1) at de som ikke ønsker terningkast slipper

2) at vi ikke får kunstig høye terningkast fordi mottakeren vet hvem som ga hva

 

Når man reserverer seg mot terninger er det logisk at alle terningkast fjernes fra ens bilder.

 

Men, her er det tydelig to fundamentalt forskjellige måter å vurdere problemet, så dette bør kanskje diskuteres enda litt?

Lenke til kommentar

I det hele tatt er jeg lite redd for missbruk.

Vel, det tror jeg ikke du skal være heller. Men dersom det kommer noen som er det, som ønsker å reservere seg samtidig som de vil stemme på andre uten utgangspunkt i bildene, ja da synes jeg at de ikke skal få lov til det.

 

Jeg ser egentlig ikke noen sterke argumenter for at folk som ønsker å reservere seg skal få stemme på andre annet enn "at det ikke gjør noe for meg" (for enkelte).

 

Det er noe om å tåle steken når man er med på leken.

 

 

Når man reserverer seg mot terninger er det logisk at alle terningkast fjernes fra ens bilder.

Da blir det heller å skjule de mener jeg. Å fjerne de vil medføre at en kjapp "av/på" vil blanke ut alle karakterer, og at en kan fortsette som om ingenting har skjedd.

Lenke til kommentar

Når man reserverer seg mot terninger er det logisk at alle terningkast fjernes fra ens bilder.

Da blir det heller å skjule de mener jeg. Å fjerne de vil medføre at en kjapp "av/på" vil blanke ut alle karakterer, og at en kan fortsette som om ingenting har skjedd.

Ok, det skal jeg innrømme gir god mening :yes:

Lenke til kommentar

I det hele tatt er jeg lite redd for missbruk.

Vel, det tror jeg ikke du skal være heller. Men dersom det kommer noen som er det, som ønsker å reservere seg samtidig som de vil stemme på andre uten utgangspunkt i bildene, ja da synes jeg at de ikke skal få lov til det.

 

Jeg ser egentlig ikke noen sterke argumenter for at folk som ønsker å reservere seg skal få stemme på andre annet enn "at det ikke gjør noe for meg" (for enkelte).

 

Det er noe om å tåle steken når man er med på leken.

 

 

Når man reserverer seg mot terninger er det logisk at alle terningkast fjernes fra ens bilder.

Da blir det heller å skjule de mener jeg. Å fjerne de vil medføre at en kjapp "av/på" vil blanke ut alle karakterer, og at en kan fortsette som om ingenting har skjedd.

 

Jeg ser jo helt klart for meg tilfeller der man kan tenkes å bruke terninger, selv om man selv ikke vil ha dem. Først og fremst gjelder det i forhold til brukere som gjerne vil ha terningkast, disse går da "glipp" av de eventuelle terningene fra de som har reservert seg. Jeg trodde faktisk heller ikke at det var meningen å reservere seg på profilen, men mer slik det var på gamle digit, at man bestemte det pr. bilde. F.eks. kan det godt tenkes at man vil vurderes med poeng på enkelte bilder man har jobbet mye med, mens man i andre tilfeller kanskje bare vil vise fram ett eller annet, uten å vurderes med poeng.

 

Når det er sagt, for meg spiller det ingen stor rolle, jeg har ennå til gode å kaste terningen.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett oppførselen til enkelte på forumet og utenom (på mail og PM) er jeg litt "fed up" og ønsker å fjerne alt som kan føre til påstander om "spill" og konspirasjonsteorier. Dette gjelder slettes ikke de fleste (heller ytterst få), men de få tar igjen opp så mye plass (og krever så mye tid) at det er noe som må bekjempes (for å ta litt hardt i).

 

Dette gjøres best ved å ha ett valg - i profil - som der man sier "jeg ønsker ikke karakterer", og dette fører til at man verken kan gi eller få karakterer, med mindre man skal delta i en konkurranse der det må merkes tydelig om unntak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter å ha sett oppførselen til enkelte på forumet og utenom (på mail og PM) er jeg litt "fed up" og ønsker å fjerne alt som kan føre til påstander om "spill" og konspirasjonsteorier. Dette gjelder slettes ikke de fleste (heller ytterst få), men de få tar igjen opp så mye plass (og krever så mye tid) at det er noe som må bekjempes (for å ta litt hardt i).

 

Dette gjøres best ved å ha ett valg - i profil - som der man sier "jeg ønsker ikke karakterer", og dette fører til at man verken kan gi eller få karakterer, med mindre man skal delta i en konkurranse der det må merkes tydelig om unntak.

Jeg skjønner at du blir lei når det blir mye mas på mail og PM. Det burde være unødvendig.

 

Implementer det enkleste og en av/på knapp som gjelder både gi og få er vel det raskeste. Konkurranser bør vel løses ved hjelp av en poll i stedet for karakterer uansett?

Lenke til kommentar

Bakgrunnen for karakterer og kommentarer var at vi ønsket en bildekritikk med både kvantitative og kvalitative tilbakemeldinger. Det vil si at det skal være enkelt for brukerne å gi sin "stemme" til et bilde (i form av et terningkast 1-6), og en tekstlig beskrivelse hvor man kan gå mer i detalj.

 

Det er helt bevisst at disse ikke er knyttet til hverandre. Jeg ser for meg at målet bør være et 50 til 5 forhold mellom karakterer og kommentarer. Et stort antall karakterer er etter min mening en bedre løsning enn å fjerne dem, og det er alt for tidlig å konkludere på dette området.

 

Jeg synes vi skal hente litt bakgrunnsdata for å se hvor mye karakterene blir brukt før vi tar en beslutning om karakterne skal være frivillig eller ikke.

 

Mye vil rette seg når vi får på plass et vurderingsnivå på kommentarene (omtalt som "evalueringskode" her inne). Hvis vi i tillegg klarer å få flere til å bruke karakterne tror jeg dette også er nyttige tilbakemeldinger til fotografen som et kvantitativt mål.

 

Mange brukere, og kanskje spesielt blant de som er ferske i fotoverdenen vil synes det er vanskelig å gi velformulerte kommentarer på et bilde. Likevel kan de ha en klar mening om hva de synes, og her mener jeg karakteren har en viktig funksjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha sett oppførselen til enkelte på forumet og utenom (på mail og PM) er jeg litt "fed up" og ønsker å fjerne alt som kan føre til påstander om "spill" og konspirasjonsteorier. Dette gjelder slettes ikke de fleste (heller ytterst få), men de få tar igjen opp så mye plass (og krever så mye tid) at det er noe som må bekjempes (for å ta litt hardt i).

 

Dette gjøres best ved å ha ett valg - i profil - som der man sier "jeg ønsker ikke karakterer", og dette fører til at man verken kan gi eller få karakterer, med mindre man skal delta i en konkurranse der det må merkes tydelig om unntak.

Ok, jeg ser den. Det enkleste er ofte det beste. :yes:

Lenke til kommentar

En rask titt i databasen viser at det aldri har blitt gitt flere karakterer enn i går. Da endte vi på hele 437 karakterer i løpet av et døgn.

 

...og ca. 350 kommentarer (hvis jeg har talt riktig...) men der er brukernes svar på kommentarer med, plukker man vekk dem vil jeg tro det er lagt inn i underkant av 300 kommentarer. Antall bilder er vel 59, altså i underkant av 5 kommentarer pr. bilde i snitt. Fordelingen pr. bilde er ganske ujevn, fra 0 til 18.

 

Fordelingen karakterer/kommentarer blir da 437/300, altså omtrent 60/40.

 

Litt hobbystatistikk der altså.

Lenke til kommentar

Jeg er på vei ut, så det ble bare tallgrunnlaget i denne omgang. Håper det holder :-)

 

1 	375
2 	1053
3 	2776
4 	3302
5 	2170
6 	452

 

Umiddelbar kommentar: Ikke veldig langt unna en normalfordeling dette?

 

Dette er totalt siden nye digit ble lansert? Hvis dette er antallet karakterer gitt blir prosentfordelingen:

 

1: 3,7 %

2: 10,4 %

3: 27,4 %

4: 32.6 %

5: 21,4 %

6: 4,5 %

 

Total snittkarakter blir i så fall 3,7. Litt mer hobbystatistikk der altså.

 

Kommentar: Ser adskillig "bedre" ut enn på gamle digit, der tipper jeg snittet ville ligget minst ett poeng over.

Lenke til kommentar

Argumentet for å slette tidligere karakterer gitt av en bruker som reserverer seg er følgende:

 

Hvis tidligere karakterer ikke slettes så kan man skru på, stemme masse for så å skru av igjen. I praksis kan dette medføre at vedkommende får stemt på alle andre, men at de ikke får stemt tilbake fordi vedkommende kan kontrollere "vinduet" dette er mulig ved å skru på og av muligheten til å stemme.

 

Ut i fra argumentet over sier det seg selv at jeg mener at man ikke skal få stemme på andre, dersom en selv reserverer seg mot stemmer.

Alernativt kunne en vel gjøre det slik som med "navneendringer" i profilen er det vel, 1 endring pr. 180 dager.... (bare en tanke som slo meg)..., men jeg skjønner veldig godt din konklusjon i siste avsnitt... :hmm::cool:

Lenke til kommentar

Når man gir en karakter er man også nødt til å begrunne hvorfor man gav den karakteren før stemmen blir godkjent.

 

Interessant forslag :) Jeg tenker da en av to ting:

 

1.) En liten notis som følger karakteren (ikke en kommentar) på maks 200 tegn eller noe? Denne notisen er kun tilgjengelig for opplasteren av bildet, men er påkrevd ved avstemming.

 

2.) Obligatorisk offentlig kommentar ved avstemming.

 

Jeg er mer for nr 1 enn nr 2 her, men er litt skeptisk på at obligatorisk "notis" ved stemming kan føles litt masete for andre?

 

Det er to gode alternativer du har komt opp med, og jeg tror begge to kan gjennomføres i praksis. At man har en maks grense på 200 tegn eller lignende vil jeg si er nødvendig for at det ikke blir "mas" å skulle bedømme andres bilder.

At denne notisen kun er tilgjengelig for opplaster føler jeg blir det riktige. Da får den som strengt tatt skal ha tilbakemeldingen den på en anonym måte, og det er nok da lettere å ta til seg eventuell kritikk.

 

Som med dette forslaget, som med alt annet er det både fordeler og ulemper. Ulempene er at noen vil føle at det blir litt ekstra bryderi (tiltross for at det bare er snakk om noen sekunder). Nybegynneren innenfor foto vil slite med å sette ord på det de mener om bildet. Om kommentarene blir offentlige som ved forslag nr 2, vil igjen nybegynneren kunne lese andres kommentarer, merke seg det positive/negative, og se på bildet og faktisk gjøre seg opp en mening selv. I bunn og grunn er det viktigste med begge alternativene at man får en konkret tilbakemelding på hvorfor man fikk den karakteren man fikk, og samtidig vil man kunne luke unna de personene som faktisk ikke har noe konstruktivt å komme med (som heller burde sett på gallerier og ikke bildekritikken).

 

Slik det fremstår i denne debatten som utrolig nok har gått over hele 12 sider, så virker det som om mange er redd for å motta kritikk, og ha dette synlig i kommentarfeltet under et bilde. Et alternativ kunne vært at notiser til karakterer mellom 1-3 blir anonyme, mens 4-6 blir offentlige. Selv tviler jeg sterkt på at dette er et steg i riktig retning.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Bakgrunnen for karakterer og kommentarer var at vi ønsket en bildekritikk med både kvantitative og kvalitative tilbakemeldinger. Det vil si at det skal være enkelt for brukerne å gi sin "stemme" til et bilde (i form av et terningkast 1-6), og en tekstlig beskrivelse hvor man kan gå mer i detalj.

 

Det er helt bevisst at disse ikke er knyttet til hverandre. Jeg ser for meg at målet bør være et 50 til 5 forhold mellom karakterer og kommentarer. Et stort antall karakterer er etter min mening en bedre løsning enn å fjerne dem, og det er alt for tidlig å konkludere på dette området.

 

Jeg synes vi skal hente litt bakgrunnsdata for å se hvor mye karakterene blir brukt før vi tar en beslutning om karakterne skal være frivillig eller ikke.

 

Mye vil rette seg når vi får på plass et vurderingsnivå på kommentarene (omtalt som "evalueringskode" her inne). Hvis vi i tillegg klarer å få flere til å bruke karakterne tror jeg dette også er nyttige tilbakemeldinger til fotografen som et kvantitativt mål.

 

Mange brukere, og kanskje spesielt blant de som er ferske i fotoverdenen vil synes det er vanskelig å gi velformulerte kommentarer på et bilde. Likevel kan de ha en klar mening om hva de synes, og her mener jeg karakteren har en viktig funksjon.

Enig i at karakterene bør være der. Og at de også bør få stå helt på egne ben, uten noe krav til kommentar samtidig.

Samtidig håper jeg også det fortsatt blir mulighet til kun å kommentere når en føler for det.

 

Denne friheten til å velge hvordan en kan tilnærme seg "bildekritikk", tror iallefall jeg, er noe som snarere trekker til seg nye brukere enn det motsatte.

At noen alltid vil komme til å reagere på å få lave karakterer er til å leve med.

Mener at det jeg gir som karakter er og skal være min subjekitve mening som ingen kan ta fra meg. Mnere også at jeg bør få lov til å gi karakter uten å gi noen forklaring dersom jeg ønsker det.

Ikke alle har samme smak/preferanser og slik kommer det til å være uansett hvilket system som velges.

 

For min del tror jeg at jeg skal kunne greie å leve med det systemet dere faller ned på uansett.

Jeg liker å holde på med bilder og å legge de ut, det er til sist det som er avgjørende for meg.

 

OG SÅ LIKTE JEG DET GAMLE DIGIT OG LIKER DET JEG SER AV DET NYE DIGIT!

All mulig honnør til dere utviklere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror paranoiaen totalt har angrepet Karl-Ivar mens jeg har vært borte en liten stund. Noen spørsmål dukker derfor opp.

 

1. Hva er en slugger?

2. Hva er den grønne gren?

3. Hvem evt hvilken type brukere hører hjemme under disse betegnelsene?

4. Hvor mange ganger må vi reptere at dersom du legger ut bildene dine på en nettside med terningkast og bildekritikk, så får du bildekritikk og terningkast på bildene dine. At de ikke nødvendigvis ikke stemmer med din oppfatning av bildet er noe en enten kan velge å ta til seg eller ikke. Hva er problemet med dette?

5. Hvorfor kan ikke du bruke siteringsfunksjonen slik den er ment og slik alle andre bruker den, Karl-Ivar?

 

 

Så litt til:

 

1, Nå kommer det jo (trolig) en mulighet for å reservere seg både mot utdypende kommentarer og terning, så det er liten vits i å gnåle dette opp og ned i post etter post nå.

2.. Forøvrig synes jeg din kommentar:

 

Det helt greit at jeg får lange evalueringer på bildene mine, bare jeg slipper å gjøre det samme, det gidder jeg som regel ikke.

 

....sier rimelig mye om deg og din bruk av nettstedet. Du er her for å få, ikke bidra. For meg blir det alt for egoistisk. De aller fleste skjønner rimelig fort på nett (ja, dette gjelder gjerne generelt på nett ellers også og ikke bare her) at dersom man skal få noe så må man bidra,,,,

Endret av Espen Ørud
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tror paranoiaen totalt har angrepet KArl-Ivar mens jeg har vært norte en liten stund. Noen spørsmål dukker derfor opp.

 

1. Hva er en slugger?

2. Hva er den grønne gren?

3. Hvem evt hvilken type brukere hører hjemme disse betegnelsene?

4. Hvor mange ganger må vi reptere at dersom du legger ut bildene dine på en nettside med terningkast og bildekritikk, så får du bildekritikk og terningkast på bildene dine. At de ikke nødvendigvis ikke stemmer med din oppfatning av bildet er noe en enten kan velge å ta til seg eller ikke. Hva er problemet med dette?

5. Hvorfor kan ikke du bruke siteringsfunksjonen slik den er ment og slik alle andre bruker den, Karl-Ivar?

 

 

Så litt til:

 

1, Nå kommer det jo (trolig) en mulighet for å reservere seg både mot utdypende kommentarer og terning, så det er liten vits i å gnåle dett3e opp og ned i post etter post nå.

2.. Forøvrig synes jeg din kommentar:

 

Det helt greit at jeg får lange evalueringer på bildene mine, bare jeg slipper å gjøre det samme, det gidder jeg som regel ikke.

 

....sier rimelig mye om deg og din bruk av nettstedet. Du er her for å få, ikke bidra. For meg blir det alt for egoistisk. De aller fleste skjønner rimelig fort på nett (ja, dette gjelder gjerne generelt på nett ellers også og ikke bare her) at dersom man skal få noe så må man bidra,,,,

 

 

TAkk! :yes:

Får håpe dette innlegget får stå som "a final cut" for det sidespor som denne tråden etterhvert har tatt! :hmm:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...