Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Ser nå at det bedrives et ufint spill om terningkast, karakterer eller hva nå en skal kalle dette. Av en eller annen grunn antok jeg at det måtte ende opp sånn eller noe i denne retning. Ser at andre prøver å safe skitne triks inn igjen, men uansett - dette forteller meg at karakterer er noe en ikke bør ha, men likevel er jeg helt innforstått med at mange syns om dette, og som kjent så teller flertalletts meninger mest. Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

 

Ønsker å si mange tusen takk til alle gode og snille i digit, og til alle som har bidratt med nyttige råd jeg opplever å ha dratt stor nytte av. Tusen hjertelig takk, og jeg ønsker dere alle lykke til videre. Beste hilsner May-Brith.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser nå at det bedrives et ufint spill om terningkast, karakterer eller hva nå en skal kalle dette. Av en eller annen grunn antok jeg at det måtte ende opp sånn eller noe i denne retning. Ser at andre prøver å safe skitne triks inn igjen, men uansett - dette forteller meg at karakterer er noe en ikke bør ha, men likevel er jeg helt innforstått med at mange syns om dette, og som kjent så teller flertalletts meninger mest. Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

 

Ønsker å si mange tusen takk til alle gode og snille i digit, og til alle som har bidratt med nyttige råd jeg opplever å ha dratt stor nytte av. Tusen hjertelig takk, og jeg ønsker dere alle lykke til videre. Beste hilsner May-Brith.

 

:new_woot: Hei og god kveld

Her har du sagt A og da synes jeg også du bør si B - og forklare litt mere dyptgående hva du mener med dete,

 

RAK-foto :ohmy: :ohmy:

Lenke til kommentar

Dette hadde sikkert vært en interesant tråd å diskutere - forutsatt at man visste hva det egentlig dreier seg om??? Mulig jeg er litt sløv til å følge med, men er det fakta eller mistanker dette dreier seg om?

Jeg er delvis skeptisk til en slik karaktergiving, det største aberet synes jeg er at man gir karakterer anonymt, og hvis en kikker litt på endel bilder, så ser det ut til at svært mange nå får en god del lavere karakterer enn tidligere, da karaktersetting ikke var anonumisert. Er "Digiter" feige, som ikke tør å si det de mener når de må stå for det?

Likeldes bør det være kriterier som ligger til grunn for å bruke en slik skala - slik det står i info,så er det bare vage hentydninger til hva en 1, 2, 3, etc sier om bildet - F.eks karakter 3 er "nesten der" - nesten hvor?? - en skulle tro at hvis noen ting er "nesten der", så er det veldig bra, men karakter 4 er jo brukbart - så "nesten der" er altså, "nesten brukbart" -nei, dette blir rett og slett bare tøv for meg.

Når det attpåtil skrives at en kan legge helt andre kriterier i de enkelte karakterene -ja da må det jo bli bare visvas...

Endret av Heiwe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at det hadde vært fint å vite mer nøyaktig hva som menes med "ufint spill om terningkast", skjønner at det ligger noe negativt her, men vet ikke helt hva som menes.

 

Jeg synes at terningkastene har størst funksjon hvis de føles opp av en kommentar med eventuell forslag til endring/bedring av et bilde. Som "nøytral vurdering" synes jeg som Heiwe, at det kan være vanskelig å lese så mye ut av et tall. Annet enn for eksempel at en 5`er er bedre enn en 2`er... Hva som konkret gjør at noen vurderer bildet til en evt 2`er eller en 5`er hadde det vært flott å få vite mer om.

 

 

Har ikke noe imot terningkast, men mener som sagt at de kunne gitt meg som fotograf et bedre utgangspunkt til forbedring og utvikling, om jeg fikk vite hva som lå bak "karakteren".

 

Jeg har feks opplevd å få 1 kommentar på et av mine bilder, men 7 vurderinger i form av terningkast.. Da er det vanskelig å vite hva folk liker eller misliker ved bildet mitt.

Jeg synes det er flott å være medlem av et fotosted som Digits Bildekritikk, her kan jeg lære mye ved å få tilbakemeldinger på mine bilder. Og det gjør meg mer bevisst på hva jeg liker eller kan komme med forslag om til forbedringer av andres bilder. Helt subjektivt selvfølgelig. Det er sjelden( heldigvis) vi er heeelt enige her. Meningsutvekslingene her tror jeg kan være verdifull for flere enn meg.

 

Det er denne utvekslingen av erfaringer jeg er redd forsvinner med karakterer uten kommentar til..

Lenke til kommentar

Joda, må si jeg misliker denne terningkast-jippoen... Gode tilbakemeldinger iform av konstruktiv kritikk er det som hjelper oss alle videre. Dersom noen trykker "terningkast 3" og klikker seg videre til neste bilde uten å gi noen tilbakemelding på hva som var bra eller dårlig så er det fint til lite hjelp og det hele blir ganske idiotisk. Jeg liker å få ei vurdering og er spesielt glad i når folk kommer med konstruktiv kritikk, men å få bildet stemplet som dritt uten begrunnelse blir som om kona mi hadde sagt at "nu skal du fan meg ut av huset" uten å si hvorfor :) Så la det være valgfritt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter all sansynlighet så kommer dette med terningkast til å forsvinne ut av bruk etter hvert. Det er litt artig for noen, nå når det er nytt.

 

Det samme skjedde på gamle digit.

Poengsystemen ble brukt til å begynne med, men etter hvert var det få, eller ingen som brydde seg noen om å bruke det.

Lenke til kommentar

Etter all sansynlighet så kommer dette med terningkast til å forsvinne ut av bruk etter hvert. Det er litt artig for noen, nå når det er nytt.

 

Det samme skjedde på gamle digit.

Poengsystemen ble brukt til å begynne med, men etter hvert var det få, eller ingen som brydde seg noen om å bruke det.

 

Hei og god morgen

Det høres veldig bra ut - at det vil forsvinne etter hvert - for det er jo som veldig mange mener - veldig upersonlige med bare tall.

 

Når det er sagt - så er det vel ikke noe å hive etter å få denne Nye Digit helt lik den gamle - da er jo hele vitsen ved å legge over helt borte. Vi må jo tåle en del forandringer, men de skal være til det bedre.

 

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Når det er sagt - så er det vel ikke noe å hive etter å få denne Nye Digit helt lik den gamle - da er jo hele vitsen ved å legge over helt borte. Vi må jo tåle en del forandringer, men de skal være til det bedre.

 

RAK-foto :thumbup:

 

Nå var vel tilblivelsen av nye Digit en dyd av nødvendighet, og ikke et resultat av at vi var missfornøyde med gamle Digit ;)

Den gamle Digit kunne ikke fortsette fordi det ikke var mulig å videreføre den på den platformen hvor den befant seg

Lenke til kommentar

 

Når det er sagt - så er det vel ikke noe å hive etter å få denne Nye Digit helt lik den gamle - da er jo hele vitsen ved å legge over helt borte. Vi må jo tåle en del forandringer, men de skal være til det bedre.

 

RAK-foto :thumbup:

 

Nå var vel tilblivelsen av nye Digit en dyd av nødvendighet, og ikke et resultat av at vi var missfornøyde med gamle Digit ;)

Den gamle Digit kunne ikke fortsette fordi det ikke var mulig å videreføre den på den platformen hvor den befant seg

 

 

:new_woot: Hei igjen

Ja, men da er vi jo nesten helt enige.

 

En ting angående dette med karakterer og terningkast - det som er det fine med det er at det er helt frivillig - man må jo ikke bruke disse mulighetene - man kan jo skrive konstruktive kritikker istedet - det er jo det vi er ute etter - ihvertfall de fleste av oss.

 

Konklusjon: Hvorfor i all verden bruke så mye tid her på Forumet på noe som vi helst ikke vil bruke??

 

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

Det gledelige er jo at aktiviteten har tatt seg kraftig opp. Før ferien ble det lagt inn +/- 30 bilder pr. døgn. Nå er antallet opp i +/- 45. Så kan man jo bare spekulere i hva denne økningen skyldes.

Likevel antar jeg vi trenger ytteligere økning i aktiviteten for å få et levedyktig Digit.

Lenke til kommentar

Det gledelige er jo at aktiviteten har tatt seg kraftig opp. Før ferien ble det lagt inn +/- 30 bilder pr. døgn. Nå er antallet opp i +/- 45. Så kan man jo bare spekulere i hva denne økningen skyldes.

Likevel antar jeg vi trenger ytteligere økning i aktiviteten for å få et levedyktig Digit.

 

:yes: Det er kanskje ikke så rart at det går litt tregt i begynnelsen. Alt er jo heller ikke på plass ennå - selv 5-6 dager etter ofisiell åpning?, men jeg regner med at det billedantallet kommer til å øke ennå mere bare vi kommer litt lengre utpå høsten. Det er tross alt endel som har ferie ennå eller bruker tiden om kveldene med familie og venner.

 

Når det gjelder terningkastene - der tror jeg ikke at det er noen medvirkende årsak til økningen, men at endel av de gamle digiterne har kommet over hit i og med at den gamle siden er stengt.

 

Men, - hvor er bildene fra alle de nye som har mulighet til å legge ut bilder her????

 

RAK-foto :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at terningkast er ok, men den kan ikke brukes som her.

Skal det være terningkast så MÅ det også skrives kommentar. Dette pga. at person skal synligjørest og det er lett å ha det artig med å gi karakter en og to bare for å irritere. Disse personer bør få en advarsel event. utvises fra digit som det har vært gjort tidligere. Med andre ord så må det finnes et kontrollorgan her. Slike personer fantes på gamle digit så jeg tar som en selvfølge at de finnes her. Det er pisverdig at enkelte hevder at de ikke bryr seg om karakterer, men jeg trur at det store flertall gjør det og at det kommer en stor okning pga. karakterene, i mine øya er det bra, for det ligger en drivkraft der til å gjøre oss til bedre fotografer. Iallefall er det vanskelig å skjønne hva som er galt med et bilde som får 5 lave karakterer og bare det, ingen kommentar. Jeg synes at det er feigt

ellers er det de samme destruktive kreftene fra gamle digit som gjentar seg. Vi har nå endelig fått en ledelse som synes,

hvis ikke de tar hånd i hanske og tenker nøye gjennom denne problematikken trur jeg at antallet medlemmer vil synke utover høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, - hvor er bildene fra alle de nye som har mulighet til å legge ut bilder her????

Det har kommet noen bilder i bildekritikken fra faste Akam-brukere også.

 

Men tilsvarende - de Digiterne som har bilder de vil dele, men ikke nødvendigvis vil ha bildekritikk på, hvor er disse bildene i månedstråden?

 

 

Bildekritikk - post i Digit-bildekritikken. Bilder du bare vil dele og vise fram - post i nyeste akam-månedstråd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser nå at det bedrives et ufint spill om terningkast, karakterer eller hva nå en skal kalle dette. Av en eller annen grunn antok jeg at det måtte ende opp sånn eller noe i denne retning. Ser at andre prøver å safe skitne triks inn igjen, men uansett - dette forteller meg at karakterer er noe en ikke bør ha, men likevel er jeg helt innforstått med at mange syns om dette, og som kjent så teller flertalletts meninger mest. Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

 

Ønsker å si mange tusen takk til alle gode og snille i digit, og til alle som har bidratt med nyttige råd jeg opplever å ha dratt stor nytte av. Tusen hjertelig takk, og jeg ønsker dere alle lykke til videre. Beste hilsner May-Brith.

 

:new_woot: Hei og god kveld

Her har du sagt A og da synes jeg også du bør si B - og forklare litt mere dyptgående hva du mener med dete,

 

RAK-foto :ohmy: :ohmy:

 

Jeg gir deg veldig rett i at når en har sagt A, så bør en si B. Ser som regel på dette som særdeles viktig. For ikke å gjøre særlig mer stress ut av dette, så kan jo dem som er interessert prøve å følge med en stund når bilder lastes opp og karakter gis. Da kan en vanskelig unngå å se en del av det jeg mener ikke er så greit å se. Et viktig moment om en først skal ha karakterer er at jeg syns det mangler en klar og tydelig "oppskrift" på hvordan karakterer bør gis og hvordan en skal vektlegge - her er jo medlemmer med vidt forskjellig fotoerfaring og derfor desto mer viktig med en tydelig veileder - i den grad en ikke skal se på det hele som en morsom greie, men det blir vel vanskelig når folk gir karakterer etter høyvekta på Moss - eller noe sånt? Litt alvor, litt spøk det siste da:-)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde på nytt idet jeg ønsket å svare flere her, blant annet Heiwe - som jeg syns skrev mye klokt, men enten er det noe med min pc som gjør at jeg poster for så å sprette til helt andre steder som ikke var målet, eller så er det muligens noe her? Det får være det samme. Jeg anbefaler å følge med en stund - jeg er ingen tilhenger av å antyde en mistanke - jeg fordrar rett og slett ikke uærlighet. At folk er feige, er ikke noe nytt - det er vel heller mer normalt enn unormalt sånn jeg ser det. Skulle det settes karakterer, så var jeg for åpen karaktergivning - i starten velog merke - senere har jeg innsett at dette er noe jeg heller ikke tror faller heldig ut. Jeg håper og tror nye digit finner en løsning til slutt, og det skjer sikkert. Designmessig samt en del andre funkjoner syns jeg er atskillig bedre og mer funksjonelt, men noen funksjoner er jeg mindre glad i. Er vel sånn det må være. Og ting går seg som oftest alltid til. Siden min pc eller hva det nå er ikke er helt pålitelig, avslutter jeg med dette, og nok en gang ønsker jeg alle en fin tid framover i et forum jeg tror blir bra til slutt - beste hilsner May-Brith

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvde på nytt idet jeg ønsket å svare flere her, blant annet Heiwe - som jeg syns skrev mye klokt, men enten er det noe med min pc som gjør at jeg poster for så å sprette til helt andre steder som ikke var målet, eller så er det muligens noe her? Det får være det samme. Jeg anbefaler å følge med en stund - jeg er ingen tilhenger av å antyde en mistanke - jeg fordrar rett og slett ikke uærlighet. At folk er feige, er ikke noe nytt - det er vel heller mer normalt enn unormalt sånn jeg ser det. Skulle det settes karakterer, så var jeg for åpen karaktergivning - i starten velog merke - senere har jeg innsett at dette er noe jeg heller ikke tror faller heldig ut. Jeg håper og tror nye digit finner en løsning til slutt, og det skjer sikkert. Designmessig samt en del andre funkjoner syns jeg er atskillig bedre og mer funksjonelt, men noen funksjoner er jeg mindre glad i. Er vel sånn det må være. Og ting går seg som oftest alltid til. Siden min pc eller hva det nå er ikke er helt pålitelig, avslutter jeg med dette, og nok en gang ønsker jeg alle en fin tid framover i et forum jeg tror blir bra til slutt - beste hilsner May-Brith

Jeg forstår meget godt hva du sikter til ang. karakterer. Når 3 nye bilder av god kvalitet får karakter 1 - en - uten kommentarer, da er det noen som har det "moro" med terningene. Har ingen ting imot å kutte ut hele poengsystemet.

Lenke til kommentar

 

Jeg forstår meget godt hva du sikter til ang. karakterer. Når 3 nye bilder av god kvalitet får karakter 1 - en - uten kommentarer, da er det noen som har det "moro" med terningene. Har ingen ting imot å kutte ut hele poengsystemet.

 

Dersom dette er årsaken til frustrasjonene, bør det absolutt tas tak i. Det paradoksale er om andre slutter å gi terningkast av denne grunn, vil jo effekten fra disse "elementene" bli større. Jo flere som gir ærlige terningkast, jo mindre virkning vil denne saboteringen ha. At det store flertall er interessert i å være redelige, forventer jeg faktisk. Vi er da voksen mennesker???

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser nå at det bedrives et ufint spill om terningkast, karakterer eller hva nå en skal kalle dette. Av en eller annen grunn antok jeg at det måtte ende opp sånn eller noe i denne retning. Ser at andre prøver å safe skitne triks inn igjen, men uansett - dette forteller meg at karakterer er noe en ikke bør ha, men likevel er jeg helt innforstått med at mange syns om dette, og som kjent så teller flertalletts meninger mest. Jeg føler såpass ubehag at jeg ikke ønsker å delta i sånt.

 

Ønsker å si mange tusen takk til alle gode og snille i digit, og til alle som har bidratt med nyttige råd jeg opplever å ha dratt stor nytte av. Tusen hjertelig takk, og jeg ønsker dere alle lykke til videre. Beste hilsner May-Brith.

 

 

 

Hei

 

Ser meget godt det du beskriver May-Brith.Og det gjer nok den som "vil sjå"det også.--Men slik har det vore og slik blir det.--litt rart er det fordi her er vel berre voksne folk på dette forumet?--ja,ja ein får ikkje bry seg om terningkasta så mykje når det er slik-dei teller for meg ingenting-----Eg er også lei av desse bilda på framsiden som står der dag ut og dag inn---her bør det skiftast oftere bilde----ellers bra jobbet ja med den nye siden.

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...