Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Dette er påstander som det overhode ikke finnes noen dekning for.

Det er min egen konklusjon etter å ha sett en drøy måned med bilder og kommentarer på digit.no, og i diskusjonstråder som denne.

 

Du må gjerne være uenig.

 

Når det gjelder punkt 1, så kan det hende vi har mistet noen få, men faktisk har flere nye kommet til, så netto tilgang er pluss. Når det gjelder punkt 2, så er dette ikke prøvd, så det blir jo kun en spekulasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fortsette å ri min "kjepphest"

Det jeg mer er at den eneste måten å gjøre terningkastene rettferdig på er å addere de terningkastene som gies.

Får jeg en firer og en treer, så har jeg syv - verre er ikke det.

 

På den nåten kan ingen sabbotere det endelige resultatet

 

Skjønner ikke hvorfor dette ikke gjennomføres. Men jeg er ingen ekspert på matematiske utregninger, så dette forslaget blir kanskje for enkelt

 

Selv om jeg ble veldig fascinert av beregningsmetoden som benyttes, er jeg enig. Da blir alle terningkast positive, med unntak av de som sverger til gjennomsnittet, da.

Ser no at systemet er innført, på meg virker dette veldig kjedelig, motivasjon for å gi karakterer er borte og meninga i poengene er liksom også borte. Jeg lurer no på om jeg gidder å gi karakterer. ;(

 

Hææ, dette skjønte jeg ikke mye av. Hva er det som er blitt innført og som er blitt kjedelig??

Nå er det total poeng og ikke gjennomsnitt poeng på mine bilder.

 

Jeg ser da gjennomsnittet på mine egne bilder, pussig at du ikke gjør det.

No er de der og karakterfordeling som er int!! ;)

Lenke til kommentar

Tror noen tar terningkastene litt for høytidelig, jeg. Både avgivere og mottakere. Det er hverken et spill eller en konkurranse, det her.

Nei, men det er noe som mange bruker mye av fritiden sin på digit, at noen har det morsomt på digit med å gi lave karakterer bør ikke godtas av digit, de bør utestenges, de har ingenting her å gjøre. ;)

Lenke til kommentar

Nei, men det er noe som mange bruker mye av fritiden sin på digit, at noen har det morsomt på digit med å gi lave karakterer bør ikke godtas av digit, de bør utestenges, de har ingenting her å gjøre. ;)

Hvis noen gir lave karakterer på kødd eller fordi de er ute etter noen bør de få advarsel.

 

Gir de lave karakterer fordi de ikke likte bildet er det fritt frem.

Lenke til kommentar

I dag hentet jeg ut to lister, en liste over alle brukere som hadde lagt inn bilde her, samt en liste over alle som har stemt. Resultatet viste at det var omtrent 20 brukere som hadde stemt (opptil 30-40 ganger), uten å ha lagt inn et bilde. Skal vi ha som krav at man må ha lagt inn bilder, for å kunne stemme?

 

Videre kan vi gjøre flere undersøkelser av denne typen. Det går for eksempel an å hente ut en liste over alle som har stemt, finne ut hva de har stemt i gjennomsnitt. Hvis snittet er unormalt lavt eller høyt til tross for et stort antall karaktergivninger kan vi velge å ane ugler i mosen, og undersøke ting ytterligere!

 

Poenget mitt er egentlig at vi har en del grep vi kan gjøre, en del ting kan vinkles annerledes. Det er omlag 2 måneder siden vi startet med digit.no, mye kan (og skal) gjøres fremover også :)

 

Dette kan vurderes:

- Gjøre "poeng" usynlig for alle andre enn systemet når det skal sortere på score.

- Legge inn "rapporter"-knapp på bildene så noen kan varsle hvis det er tydelig at noen har stemt unormalt lavt i forhold til andre på et bilde. Selvsagt har enhver rett til å mene noe annet enn alle andre, men da kan vi undersøke om det gjentar seg, om vedkommende er en "ekte" bruker m.m.

- Vi kan også generere "lister" la oss si en gang i døgnet, og ha på filtre som automatisk sender en mail til admin dersom det muligens er noe muffens på gang.

- Bruke en annen skala enn terningkast. (smilefjes, liker/liker ikke, knapper med tekst i som beskriver ulike nivåer for å nevne noe)

- Gjøre det slik at man ikke får opp alle potensielle resultat når man sorterer på score. (Man får ikke opp de på bunn, bare de på topp)

- I konkurranser kan man skjule fotografen i avstemmingsperioden for å unngå kompisstemming (forslag fra RAK-foto)

 

+ sikkert en haug av andre ting :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at dere kan ta ut detaljerte statisitikker høres bra ut. Det at folk gir karakter uten å legge ut bilder, plager ikke meg så mye. I hvertfall ikke så lenge de bruker hele skalaen. Det finnes folk som likr å se på bilder slev om de ikke fotograferer selv.

 

Det kan dog være verdt å finne ut om det er noen som konsekvent legger inn dårlige karakterer.

 

Det å legge inn rapporterknappen er fornuftig.

 

I konkurranse-sammenheng så bør fotograf være anonym, og stemmer på beste bilde må være uavhengig av karakterer. Man bør vel ikke ha karakter og kommentarer i det hele tatt på konkurransebilder, eller?

Lenke til kommentar

Det at dere kan ta ut detaljerte statisitikker høres bra ut. Det at folk gir karakter uten å legge ut bilder, plager ikke meg så mye. I hvertfall ikke så lenge de bruker hele skalaen. Det finnes folk som likr å se på bilder slev om de ikke fotograferer selv.

 

Det kan dog være verdt å finne ut om det er noen som konsekvent legger inn dårlige karakterer.

 

Det å legge inn rapporterknappen er fornuftig.

 

I konkurranse-sammenheng så bør fotograf være anonym, og stemmer på beste bilde må være uavhengig av karakterer. Man bør vel ikke ha karakter og kommentarer i det hele tatt på konkurransebilder, eller?

Støtter rapportknapp. ;)

Lenke til kommentar

I dag hentet jeg ut to lister, en liste over alle brukere som hadde lagt inn bilde her, samt en liste over alle som har stemt. Resultatet viste at det var omtrent 20 brukere som hadde stemt (opptil 30-40 ganger), uten å ha lagt inn et bilde. Skal vi ha som krav at man må ha lagt inn bilder, for å kunne stemme?

 

Videre kan vi gjøre flere undersøkelser av denne typen. Det går for eksempel an å hente ut en liste over alle som har stemt, finne ut hva de har stemt i gjennomsnitt. Hvis snittet er unormalt lavt eller høyt til tross for et stort antall karaktergivninger kan vi velge å ane ugler i mosen, og undersøke ting ytterligere!

 

Poenget mitt er egentlig at vi har en del grep vi kan gjøre, en del ting kan vinkles annerledes. Det er omlag 2 måneder siden vi startet med digit.no, mye kan (og skal) gjøres fremover også :)

 

Dette kan vurderes:

- Gjøre "poeng" usynlig for alle andre enn systemet når det skal sortere på score.

- Legge inn "rapporter"-knapp på bildene så noen kan varsle hvis det er tydelig at noen har stemt unormalt lavt i forhold til andre på et bilde. Selvsagt har enhver rett til å mene noe annet enn alle andre, men da kan vi undersøke om det gjentar seg, om vedkommende er en "ekte" bruker m.m.

- Vi kan også generere "lister" la oss si en gang i døgnet, og ha på filtre som automatisk sender en mail til admin dersom det muligens er noe muffens på gang.

- Bruke en annen skala enn terningkast. (smilefjes, liker/liker ikke, knapper med tekst i som beskriver ulike nivåer for å nevne noe)

- Gjøre det slik at man ikke får opp alle potensielle resultat når man sorterer på score. (Man får ikke opp de på bunn, bare de på topp)

- I konkurranser kan man skjule fotografen i avstemmingsperioden for å unngå kompisstemming (forslag fra RAK-foto)

 

+ sikkert en haug av andre ting :)

Det er dere som driver dette stedet og har vel da også rett til å gjøre hva dere vil "kanskje". Tror også at dere vet å bruke den infoen dere samler inn på en klok måte... :whistle:

 

Et stort poeng i denne sammenhengen er måten karakterer er presenteret på i den INFO der har lagt ut. Beskrivelsen og veiledningen er såpass romslig, for å si det mildt, at dere egentlig ikke har noen ryggdekning for å gå til diverse tiltak mot enkeltindivider uten da å gjøre veiledningen om til "regler for karaktergivning".

Mitt råd er å først lage klare regler for karaktergivning her inne dersom det i det hele tatt skal fortsettes med disse karakterene.

Så får dere sikkert raskt erfare om dette gir noe resultat mht. problemet med ev. "saboteringer" osv....

Da vil en også ev. ha klare "regelbrudd" å vise til som igjen ev. kan legitimere reaksjoner..... :hmm:

Slik det er nå så har dere egentlig lagt til rette for at det er "fritt fram", dessverre....... :ohmy:

Lenke til kommentar

Hvis du har forslag på noen regler her vil jeg gjerne høre de :)

Jeg synes at det er ålreit med karakterer, det tror jeg ganske mange synes.

Men vi har noen gamle digiter og de som er helt imot karaktrer her på digit oa. Er det så vanskelig å få litt regler på slugervirksomhet og avstraffelse. En rapport knapp må til.

Personlig er jeg overbevist at dette er veien å gå for et galleri som vil oppleve vekst.

En viss fare for offentliggjøring kan og være med på å holde de i sjakk.

I øyeblikket er det helt håpløst med karakterer fra 1-6 på samme bilde, lite å bli klok på.

Jeg ser at det er ikke alle som får 1 og 2. på bildene sine, mens andre er veldig utsatte.

En har allerede sluttet pga. lav karakter, neste kommer snart hvis ikke noe fornuftig gjøres.

Det kan bli karakterløst, men da blir det veldig kjedelig og flere vil da bare være innom av og til tror da jeg. ;)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Hvis du har forslag på noen regler her vil jeg gjerne høre de :)

1:

Når du lægger et billede op (max. 1 pr. dag) angiver du hvilken grad af evaluering du ønsker.

Der kan være 4 muligheder f.eks.:

- Ønsker at vide om du kan lide mit billede!

- Ønsker at modtage en kortfattet evaluering af mit billede!

- Ønsker at modtage en uddybende kritik af mit billede og vil gerne i dialog herom!

- Ønsker ikke at modtage kommentarer!

 

2:

Mulighed for at vælge karakterer fra, hvilket betyder at jeg samtidig fravælger selv at give karakterer!

Karakterskala fra 1 - 6, hvor 6 er bedst.

Den afgivne karakter er udtryk for afgiverens samlede helhedsvurdering af billedet!

 

3:

Moderatorer der holder deltagerne til netetiketten.

 

4:

Forsidebillederne kører max. en dag ad gangen og udvælges fra sidste uges billeder, "fidusmageri" undgås og alle kan opleve at komme på "forsiden" for en stund.

 

----------------------

 

Værktøjer:

Hvis du angiver, at du ønsker at modtage en uddybende kritik af dit billede og gerne vil i dialog herom, ville det være fint at have nogle værktøjer hertil:

 

- mulighed for at vise cropforslag

- mulighed for flere (f.eks. 3) versioner af billedet i takt med dialogen om dit billede.

- mulighed for aktive link

 

----------------------

 

Med disse få regler og muligheder tænker jeg manges behov er tilgodeset og misforståelser om hensigter er minimeret.

 

Hilsen og god weekend Steen - husk temadag i morgen :-)

Endret av Websters
Lenke til kommentar

Hvis du har forslag på noen regler her vil jeg gjerne høre de :)

 

Det er jo hyggelig at medlemmene blir spurt, men dessverre ser jeg på det som en falitterklæring.

Mange ytterkanter ytrer seg her og hvem skal digit høre på når de er såpass usikker som denne

linjen tyder på. Jeg hadde forventet at nye digit startet opp med blanke ark og klare tanker om hvordan de vil ha det på digit. Her virker det ut for meg at det er unge folk som er flink på data men ikke har med seg tidligere problematikk. Og da tror jeg det blir rimelig vaskelig for dem å få til hva mange hadde håpet.

Jeg for min del har hatt ett håp om at det ville bli trivelig på digit, men er nå blitt usikker på hva dette ender opp med. Det virker ikke ut som nye digit forstår at "sluggervirksomhet" på digit vil ødelegge galleriet.

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Nå er det ikke dermed sagt at vi følger hvert eneste forslag som kommer da. Men jeg synes rett og slett det blir for dumt at vi i utviklergjengen skal utvikle dette nettstedet uavhengig av hva brukerne synes. Det blir som at voksne skal arrangere en ungdomssamling uten å ha med en eneste ungdom i styret :)

 

I emner som dette (terningkast) vil det alltid være uenigheter virker det som, og da må vi jo selvsagt gjøre noen beslutninger på bekostning av andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har forslag på noen regler her vil jeg gjerne høre de :)

 

Ja, kan gjerne gjenta meg selv fra et par dager siden i dette "spindelvevet"..... :cool: (har ikke helt lært meg dette med sitering og å finne tilbake her inne, men jeg lærer .......).... :innocent:

 

Men først vil jeg gjerne poengtere at det jeg forholder meg til er at de karakterene skal brukes i Bildekritikken, og ikke har noe med f.eks. et slags Bildegalleri som enkelte her inne kanskje er mest stemt for..... :whistle:

 

F.eks:

1: Populære bilder = sum av gitte karakterer (i motsetning til antall visninger som ikke sier noe om at et bilde er "populært")

 

2: Beste bilder = rent gjennomsnitt av gitte karakterer (uten "vekting" slik som nå) (enkeltstående sabotører får da mindre innvirkning hvis det er det som er problemet...)

 

3: Populære og gode bilder = slik som nå (da er det ikke nødvendigvis de beste bildene som når høyest)

 

4: Godt likte bilder = kun en "Liker" knapp å klikke på (kanskje den "rensligste" formen for stemmegivning)

 

Tror nok at det må bli enighet om et MÅL for karakterene før en faller ned på en endelig løsning.... :hmm:

 

ellers har jeg følgende skalaforslag:

 

1: Bra, men ikke helt der kanskje

 

2: Godt bilde

 

3: Topp bilde på alle måter

 

Jeg vil altså IKKE ha noen karakter for mindre gode/dårlige bilder osv.... De som har en formening om at et bilde er dårlig MÅ da skrive en kommentar hvis de vil gi uttrykk/tilbakemelding/kommentar. At det også da IKKE blir gitt noen karakter på et bilde vil da ofte bety at det bildet ikke er noe særlig osv.....

Noen vi da imøtegå denne formen for karaktergivning med argumenter om at de faktisk dårlige/mindre bra bildene blir oversett uten at utlegger får noe "læring" i form av forslag til forbedringer osv.... , det får så være.... Tror nok de fleste selv skjønner hvorfor et bilde ikke blir levnet så stor interesse...

 

Jeg ønsker altså fokus på det som er bra og som kan blir bedre (først og fremst)....

 

Det ligger i navnet Bildekritikk at det er kritikk (positiv/negativ) det er snakk om, og IKKE et en ren framvisning av bilder slik som et Bildegalleri nærmest er....

 

Men uansett hva dere velger å falle ned på så er jeg med jeg....(bare det ikke blir en kopi av foto.no)..... det er bare å fastsette noen konsise regler slik at alle vet hva de har å forholde seg til ..... "veiledende" blir for ullent i denne sammenhengen .... :thumbup:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

 

Det har ikke noe for seg å være et sted hvor man varmer hverandre på ryggen. Det kan dere gjøre på Facebook eller andre egnede steder, Heter det bildekritikk så heter det bildekritikk. Det heter ikke "Sted å legge ut bilde for å få unormalt positive tilbakemeldinger så du kan lulle deg inn i en tro om at alle bildene dine er fantastiske". "Problemet" er at jeg har sett folk fra gamle Digit f.eks forsøke seg på andre nettsteder og har fått bakoversveis når de oppdager at bildene deres er godt under midt på treet av hva som legges ut der til tross for at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på alle bildene de har lagt ut på Digit. Det har noe med realiteter å gjøre. Når en ser hva gode fotografer kan få til rundt omkring på nettet (antar de fleste med litt over middels interesse for bilder jevnlig skummer nett og nettsteder for inspirasjon?) så føles det unaturlig at overvekten av bilder her skal gies unaturlig høy andel positive tilbakemeldinger.

 

Når det er sagt synes jeg gjennomsnittskvaliteten av hva jeg ser på bilder her på Digit har gått opp i det siste. Uten at det skal være noe kriterie for å måle annet enn at det kanskje faktisk er mulig at en andel av medlemmene utvikler seg i posistiv retning.

 

Men jeg forundres stadig over store sprik i karaktergivningen til enkeltbilder,. Kanskje ikke så mye på de "gode" bildene, det er selvsagt åpent for at noen ikke liker det av grunner som motiv eller annet, men det forundrer meg mer med "dårlige" bilder med høye karakterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er det ikke dermed sagt at vi følger hvert eneste forslag som kommer da. Men jeg synes rett og slett det blir for dumt at vi i utviklergjengen skal utvikle dette nettstedet uavhengig av hva brukerne synes. Det blir som at voksne skal arrangere en ungdomssamling uten å ha med en eneste ungdom i styret :)

 

I emner som dette (terningkast) vil det alltid være uenigheter virker det som, og da må vi jo selvsagt gjøre noen beslutninger på bekostning av andre.

Det som manglet på gamle digit var en ledelse.!

Endeligt er den på plass og fungerer Meget dra synest eg!

Vi heller komme med forslag til ting som kan gjøre sidene mer spennende og lærerike.

Hva om noen tok for seg månedens bilder(gjerne fler en en dei tre beste,noen midt på treet og noen på bunn).

Dei som tar for seg bildene kan være frivilige,med noen proffe,som lager hver sin litt større evaluering av bildene.La gjerne dei evalueringene ligge ute en stund,hvor vi kan komme med spørsmål og kommentar,derretter tas det en runde med ny avstemning og utdeling av premier,dette trenger ikke vere det store,men kanskje en kaffekopp det sto Digit på ene siden og sponsor på andre siden.

Dette vil vi som er litt usikre lære mye av,ingenting eg personligt lærte meir av en når dei proffe evaluerte andres bilder på gamle digit som ny bruker av dei sidene.,samtidig måtte det være kjekt for dei som får sine bilder evaluert på denne måten skulle en tru.

Så fort derre i ledelsen her kommer i gang med noe vil alle diskusjoner endre seg over på bilder.

Sikkert mange former dette kan gjøres i.

Poenget med det eg skriver er at der må hende noe,noe en kan se frem til innimellom.

Vil nesten påstå at om ingenting hender blir det som på gamle digit alle og enhver gjør som dei har lyst når dei har lyst,greit nok det,men så for meg noen høydepunkter til glede for noen,litt undring fra andre, ærgrelse for noen,osv.

Lykke til med det videre arbeid til derre i ledelsen.

Lenke til kommentar

Skalaen fra 1-6 funker den, det er bare å få folk til å bruke hele. Det er ikke noen bedre med en skala fra 1-3 dersom noen aldri bruker 1 der heller...

 

 

OPPFORDRING: Bruk HELE skalaen!

 

 

Det har ikke noe for seg å være et sted hvor man varmer hverandre på ryggen. Det kan dere gjøre på Facebook eller andre egnede steder, Heter det bildekritikk så heter det bildekritikk. Det heter ikke "Sted å legge ut bilde for å få unormalt positive tilbakemeldinger så du kan lulle deg inn i en tro om at alle bildene dine er fantastiske". "Problemet" er at jeg har sett folk fra gamle Digit f.eks forsøke seg på andre nettsteder og har fått bakoversveis når de oppdager at bildene deres er godt under midt på treet av hva som legges ut der til tross for at de utelukkende har fått positive tilbakemeldinger på alle bildene de har lagt ut på Digit. Det har noe med realiteter å gjøre. Når en ser hva gode fotografer kan få til rundt omkring på nettet (antar de fleste med litt over middels interesse for bilder jevnlig skummer nett og nettsteder for inspirasjon?) så føles det unaturlig at overvekten av bilder her skal gies unaturlig høy andel positive tilbakemeldinger.

 

Når det er sagt synes jeg gjennomsnittskvaliteten av hva jeg ser på bilder her på Digit har gått opp i det siste. Uten at det skal være noe kriterie for å måle annet enn at det kanskje faktisk er mulig at en andel av medlemmene utvikler seg i posistiv retning.

 

Men jeg forundres stadig over store sprik i karaktergivningen til enkeltbilder,. Kanskje ikke så mye på de "gode" bildene, det er selvsagt åpent for at noen ikke liker det av grunner som motiv eller annet, men det forundrer meg mer med "dårlige" bilder med høye karakterer.

 

Knakande godt innlegg :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...